načítám data...

Opel Meriva: Tahle kára není pro mladý

V dneší době musí být všechno mladistvé, aktivní a dynamické. I rodinná auta. Ale co když to tak není vždycky? Neskrývá se za marketingovým "příběhem" Merivy vlastně něco úplně jiného? Třeba svoje životní poslání najde na nečekaném místě...

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Opel Meriva: Tahle kára není pro mladý

Mezi základní mantry moderního marketingu patří to, že všechno musí být mladistvé a dynamické, určené pro svěží a aktivní, rozjásané zákazníky. Mládí a dynamika se dnes cení téměř nade vše a tak je sice jednoduché prodat produkt pro mladé lidi i těm starším či starým, ale téměř nemožné prodat produkt pro seniory oněm „mladým a dynamickým“. Ano, existují podivní jedinci, kteří ve svých třiceti jezdí sedanem pro floridské důchodce, ale takových je málo. I leckterý padesátník se stále považuje za „duchem mladého“ a ohrnuje nos nad čímkoliv, co působí dojmem, že to je „pro dědky“.

Zvláště nápadné je to u aut. Jen se zkuste zamyslet a vzpomenout si, kdy jste naposledy viděli nějakou reklamu na automobil, ve které by figuroval člověk řekněme starší čtyřicátník. Že si nevzpomínáte? Není divu. Kdo by chtěl prodávat páprdovská auta, že? 

Někdy jsou výsledky i trochu paradoxní. Vezměte si malá, levná autíčka, jako je třeba Škoda Citigo. Jejich cílovou skupinou jsou mladí lidé, kteří na větší auto ještě nemají, a starší lidé, kteří už větší auto nepotřebují. Ale pár spokojených důchodců na cestě za nákupy v reklamě nikdy neuvidíte – byť logika věci napovídá, že starší lidé mají na nákup nových aut mnohem více peněz než mladí. Mladí jsou navíc mnohem ochotnější pouštět se do rizik a nepohodlí spojených s pořízením ojetého vozu výměnou za to, že dostanou automobil větší, rychlejší a krásnější než je malá městská krabička. Přesto v reklamě uvidíte právě rozjásané tváře na prahu dospělosti. Protože je to cool.

A podobným případem je i Opel Meriva. Když se podíváte na obrázky na webu výrobce i na neobvyklé, v protisměru otevírané dveře (krásné anglické označení „suicide doors“, tedy „sebevražedné dveře“, nechtějí marketingová oddělení z nějakého podivného důvodu používat) a vezmete do úvahy, že to je malé MPV, začne vám v hlavě jasně krystalizovat předpokládaná „cílovka“ pro tohle auto. Dostupné – s překvapením jsem zjistil, že základní Meriva stojí jen lehce přes čtvrt milionu – a praktické auto pro mladou rodinu s dětmi, jejichž nakládání do dětských sedaček určitě usnadní právě nezvyklé uspořádání dveří. A jejíž aktivní životní styl podporuje například držák na kola vysouvací z nárazníku.

rozhodli jsme se schopnosti merivy ověřit pokusem na dětech

Jestli to tak opravdu funguje, to jsme ověřili praktickým pokusem na mláďatech druhu Homo Sapiens Sapiens. Přizval jsem si na pomoc kamarádku, která dvěma takovými tvory disponuje, a to dokonce ve dvou velikostních variantách. Menší mládě, říkejme mu třeba Sára, protože se tak jmenuje, bylo v době testování staré nějakého půl roku. Větší, s krycím označením Jonáš, je zhruba dvouleté a již schopné samostatného pohybu.

Cílem testu bylo naložit dva dospělé a děti, simulující typickou mladou rodinu, včetně podpůrných prostředků jako jsou sedačky a dětský kočárek, dopravit se z místa A do místa B, a potom se opět vrátit do místa A. A moje představa o tom, jak lidská mláďata fungují, dostala hned na začátku zásadní trhliny.

Tak třeba opačně otevírané dveře. Na první pohled to vypadá jako fantastická myšlenka – nemusíte obcházet dveře, ale jen stojíte v místě, odkud nastupujete na místo řidiče, natáhnete se dozadu, instalujete mládě do sedačky, nastoupíte a odjíždíte. A také to tak funguje. Pokud ovšem dítko sedí po směru jízdy. Praktický test však přinesl zjištění, že u těch nejmenších tomu tak není, a instalace tzv. „vajíčka“ na zadní sedadla je sice možná (což se patrně nedá říct o mnoha vozech, které nedisponují vychytralým systémem posouvání předních i zadních sedadel), ale rozhodně ne snadná a už vůbec ne pohodlná. Nemluvě o tom, že se zadní dveře najednou ocitnou přesně v místě, kde byste chtěli stát.
To samozřejmě není žádný kritický nedostatek – u velké části aut „vajíčko“ dozadu nedostanete vůbec, a tak se vozí vpravo vpředu. Horší problém nastane ve chvíli, kdy se do Merivy pokusíte vecpat také nezbytné doplňky oněch malých lidí. Třeba takový kočárek. S trochou posouvání sedadel (předních i zadních) a spoustou prostorové představivosti se tato podivná věc do kufru vejde. Jenomže už se sem nevejde nic jiného. Meriva sice nabízí spoustu místa v interiéru, ale pořád je to krátké auto. Takže pokud jste mladá rodina, která s sebou obvykle vozí spousty věcí (a třeba má i dítě, které ještě jezdí ve „vajíčku“), nezbude vám, než si koupit nudný, dědkovský a nezajímavý, ale také naprosto praktický a užitečný kombík.

jedna možnost je, že prostě někoho z rodiny necháte doma

Dělá to ale z Merivy špatné auto? Vůbec ne. Jen se na ní musíte podívat jinak než očima marketingového odborníka, a hledat jinou „cílovku“ než je mladá rodina, kterou jste možná čekali původně.

První možnost je, že se rozloučíte s přepravou kompletní rodiny a někoho necháte doma. A když se nebudete snažit s Merivou jezdit na dovolené (na to si musíte přikoupit ten kombík), bude z ní perfektní druhé auto do rodiny. Maminka (nebo tatínek, jsme moderní) z ní bude mít perfektní dopravní prostředek do města. Pohodlný, dostatečně prostorný uvnitř, s dostatkem místa pro dvě nebo i tři děti a velký nákup. A navíc se zvýšeným posazem a pohodlím nesrovnatelným s typickým supermini nebo hatchbackem nižší střední třídy. Což, při cenách s oním supermini srovnatelným, vypadá jako férová nabídka.

Ale je ještě jedna cílová skupina, které bude Meriva perfektně vyhovovat. A jak jste už možná vytušili, je to přesně ten typ lidí, na které marketingoví odborníci cílí jen velmi neradi. Stačí se na všechno začít dívat z trochu jiného úhlu pohledu.

Vysoký posaz se totiž hodí nejen tehdy, když chcete vytvořit co nejvíc vnitřního prostoru na co nejmenším půdorysu, ale také v případě, že vás při soukání se do nízkých aut bolí kolena. Naopak otevírané zadní dveře? Perfektní, když si před nastoupením do auta chcete něco odložit na zadní sedadla (ať už svrchník nebo třeba hůlku) a nechcete se potom belhat zpátky k předním dveřím. Dokonce i u Opelu tradiční, tlačítky přecpaný středový panel začne dávat mnohem větší smysl – zatímco motoristický novinář prská, protože neví, co kde najít a nemůže rozluštit písmenkové zkratky, senior ocení, že tlačítka najde po hmatu a nemusí se zabývat dotykovým displejem.

chtěl jsem otestovat dynamické schopnosti merivy, ale pak jsem si to rozmyslel

A potom je tu ten podvozek. I na příplatkových sedmnáctkách byl úžasně pohodlný a některé typy nerovností dokázal filtrovat dokonce lépe než obří Lincoln. V kombinaci s vysokým posazem a povedenými sedačkami to z Merivy dělalo ideální nástroj na rozbité ulice českých měst. Protože Autíčkář by měl být o autech pro nadšence, napadlo mě samozřejmě také otestovat dynamické schopnosti Merivy. Ale potom jsem si to zase rozmyslel. V jakékoliv rychlosti, kterou vám s Merivou přijde rozumné jezdit, působí dostatečně schopně a stabilně. A snahu jezdit nerozumně vám rychle rozumluví, protože usednutím za její volant o pár dekád zestárnete a zmoudříte.

Jediné, co „seniorskému“ stylu jízdy příliš nesedí, je nový motor pod kapotou. Šestnáctistovka CDTI rozhodně není špatný motor – zvláště ve srovnání s prehistorickou 1.7 CDTI, kterou nahrazuje. Ale pořád je to typický malý diesel s výkonem nahnaným na úroveň, kde se vyrovná dvoulitrům. Dává Merivě velmi solidní dynamiku a řekne si o poměrě skromné množství nafty, ale s turbodírou pod 1 500 ot./min a ostrou křivkou točivého momentu je poněkud náročnější na citlivé zacházení se spojkou při rozjíždění a pohybu v nízkých otáčkách. Nemluvě o tom, že Meriva není zrovna typickou volbou pro gigantické porce kilometrů, takže jeden z benzínových agregátů bude patrně lepší volbou.

Verdikt

Když budeme věřit marketingu a považovat Merivu za auto pro mladou rodinu, čeká nás pár potíží. Zejména ve chvíli, kdy ona rodinka dospěje v síťovém grafu k první dovolené v Chorvatsku. A z hlediska nadšeného řidiče je to opravdu velká nuda. Ale ve správných rukou může být Meriva neobyčejně příjemným a praktickým společníkem. Říct o nějakém autě, že je „pro důchodce“ může znít poněkud pejorativně. Ale Meriva je naprosto skvělé auto pro důchodce. A právě tím, že se nesnaží být mladá, dynamická a akční, je vlastně zajímavá a příjemná.

Technické údaje:

Motor: čtyřválec turbodiesel 1 598 cm3
Výkon: 136 koní při 3 500 – 4 000 ot./min
Točivý moment: 320 Nm v 2 000 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 197 km/h
0-100 km/h: 9,9 s 
Průměrná spotřeba (euro): 4,4 l/100 km
Cena: od 399 000 Kč (CDTI / 136 k)

Hodnocení: /10

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

vi
vita
24. února 2015, 19:36
0

S tou rodinou bych to až tak tragicky neviděl...S malýma dětma v rozestupu 1,5 roku jsme včetně 2 kočárků všechno odvozili ve Focusu HB a žijeme :) Mám pocit, že si dnes spousta lidí kupuje obrovský kombík "kvůli rodině" (1 dítě?) a nakonec v tom stejně jezdí fotr sám pár kiláků do kolbenky.

reagovat
PepaSFI
24. února 2015, 20:09
0

jak už mi pár mých známých potvrdilo, jediná vyhovující možnost pro nakládání šklebounů do sedaček jsou posuvné dveře. Jeden majitel dvojčat si dokonce za nemalý příplatek kdysi pořídil Kangoo 4x4 v provedení s šupdveřma na obou stranách. Normální provedení má totiž zadní dveře jen vpravo. Ony ty normální dveře, ty proti větru i ty širokoúhlé co má roomster, na většině parkovišť prostě není kam otevřít.

reagovat
bi
bitner
25. února 2015, 10:36
0

No, jenomze ta Meriva je fakt strasne mala. Kolega to ma a nechal me v tom projet. Kolega ma asi tak 165 cm, jeho manzelka asi tak 155 a podle toho jsou na tom velikosti i jejich deti. Se svymi 193 cm jsem si to auto musel obleknout, nez ze bych do nej sedl. Na prvni pohled vypadaji ty zadni dvere dobre, ale vubec me napadlo, jak je to nahovno, kdyz tam chcete nainstalovat minikindera ve vajicku (surprise!). Soupacky jsou zcela jiste zdaleka nejlepsim resenim. Navic s nejakym normalnim motorem a normalni vybavou to stejne pod 300 nebude.
Jo a taky me tam neskutecne srala absence rucni brzdy, ktera je nahrazena dirou az na asfalt a jakymsi dementnim systemem, ktery jsem vubec nepochopil.
No, zaverem musim rict, ze si celkem lebedim ve svem drakulovi - cervenem Sanderu, do ktereho krome 2 kinderu v sedackach a manzelky narvu jeste 1 kus libovolne (pra-)babicky. Jinak v tom samozrejme jako spravny fotr taky jezdim vetsinou sam do "kolbenky."

reagovat
Sau
25. února 2015, 23:50
0

Ke kupi Merivy (nebo B-Maxu) sem sa snazil presvedcit rodice, ale oni nee, pry je to nudne auto. Objednali si Juka... Za 14 dni ho maju met, su na neho zvedavy...

reagovat
Vavris Vavrisovic
26. února 2015, 07:27
0

Náhodou džouk je výborné auto- to rodičům schvaluju :-)

Sau
26. února 2015, 16:10
0

No nevím, skoro Reanult, včetně motoru, ten je navíc s turbem, smontovaný pákistáncema v Anglii... Navíc je škaredý jak psí prdel :) No příští víkend uvidím, su na něho zvědavý, třeba sa pletu...

Vojtěch Kubiš
26. února 2015, 17:20
0

Co se týče Juka, tak absolutně nevím, jak je to dobré nebo špatné auto, ale s jistotou vím, že na silnicích nic odpornějšího nepotkávám :) Je mi to auto tak nějak hodně protivné, chce vypadat za každou cenu nějak jinak a ještě k tomu mu to vlastně ani moc nejde.

BobAsh
27. února 2015, 01:15
0

Já na Nissanu Puke/Joke obdivuju jednu věc, kterou jsem naprosto fascinován. Existence toho auta je důkazem toho, že někdo, někde, někdy předstoupil před partičku důležitejch, důstojnejch japonců v oblecích, dle japonské etikety se uklonil a udělal všechny ty vopičky, co oni dělaj, a ukázal jim obrázky auta, který namaloval někdo, kdo jedl moc houbiček.

Potom jim s naprosto vážnou tváří navrhl, že by měli investovat zhruba tak miliardu dolarů do toho, že onen psychedelický výtvor budou vyrábět a prodávat lidem. A ještě je dokázal přesvědčit, aby souhlasili...

martin_100
27. února 2015, 01:28
0

No já teda nevim no ... Když vyšel Qashqai říkal jsem si kristapána to je divný auto.... Pak udělali žuka a rázem jsem na Qashqai změnil názor pánčto sem zjistil že opravdu může bejt hůř.
Ten pán co se musel uklonit a přesvědčit důstojný japončíky o smyslu toho auto to asi zas tak těžký mít nemoh. Japonsko je přepracovaná země která se přetlaku zbavuje tima nejbizarnějšíma způsobama. Najděte si na tubě některý jejich televizní soutěže.... Takešiho hrad je jen slabej odvárek. K tomu si přidejte hentai porno a Heloo Kitty a zjistíte že vlastně Juke přesně zapadá do japonskýho zábavního průmyslu.

Vavris Vavrisovic
27. února 2015, 09:33
0

Sau: Pozor, záleží, který turbobenzín myslíš. 1.2 je čistě nissaní výtovr, s TCe nemá nic společného.... 1.6 už je společná s renautlem.

Jinak po překousnutí designu zůstane symaptické, mrštné a zábavné vozítko do města a na okresky, jehož zvýšený podovzek ničemu nevadí a řídí se fakt dobře. Mi se Juke fakt líbil.

Sau
27. února 2015, 13:24
0

Vavris: Vzali tu 1.2T. No ja sem v testoch zas vycetl ze to je ta sama 1.2T co je v Meganu. Nebo ze by ta v Meganu byla vlastne Nissani motor? To ma nenapadlo... :) To by u ma, krapet, stupl na cene :)

martin_100
28. února 2015, 02:48
0

No jo Vavrisi ale vysvětluj to takovýmu staromilci a obdivovateli vysloužilých mr*ek jako jsem já :-D

Tomáš Trýska
05. března 2015, 21:48
0

Zvykli jste si na Smarta a Multiplu, zvyknete si i na Juka. Jen to chce čas

No
NormT
10. března 2015, 18:04
0

On the truthaboutcars version of this article you claim that this would make the perfect old person's Buick. The Buick owning demographic should be considered average for United States near-luxury/luxury buyer right with Lexus.

Your perception of Buick in the article makes you look like you are writing from about a decade ago. The Opel based Buicks are allowing Buick to sell right behind Lexus, Mercedes, and BMW in the United States.

reagovat
BobAsh
10. března 2015, 20:02
0

I was playing on stereotypes and clichés a bit. I'm aware that Buick underwent a great shift towards younger audience since the Park Avenue times, but it still isn't exactly youthful brand.

Also, the Meriva would allow Buick to market towards young people (Meriva is marketed as a car for young families), while also offering a perfect car for old folks. Win-Win situation.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Renault Clio na dojetí 2001
Renault Clio na dojetí

2001 rok výroby
48 koní výkon
1 461 ccm objem

Ford Mustang 2.3 ecoboos 2016
Ford Mustang 2.3 ecoboos

2016 rok výroby
317 koní výkon
2 ccm objem

Ford Econoline  1988
Ford Econoline

1988 rok výroby
179 koní výkon
4 900 ccm objem

Buick Riviera  1967
Buick Riviera

1967 rok výroby
360 koní výkon
7 000 ccm objem

Lincoln Town Car L 2001
Lincoln Town Car L

2001 rok výroby
174 koní výkon
4 600 ccm objem