Opel výrazně omladil svou nabídku crossoverů. K modernizovanému modelu Mokka X přibyl větší Grandland X a menší Crossland X. A právě na něj se dnes společně podíváme. Opel Crossland patří do nové generace Opelů, která po technické stránce do značné míry těží ze spolupráce s francouzským gigantem PSA. Crossland tak sdílí velkou část mechaniky s modelem Citroënem C3 Aircross či Peugeotem 2008. Na samotném autě však tato příbuznost znát není, designem se auto hlásí jednoznačně mezi Opely.
Přechod od kompaktního MPV ke crossoveru je dnes běžným trendem. A tak není divu, že i Opel se vydal touto cestou. A já si na to už asi začínám zvykat. Ba co hůř – mně se to vlastně začíná i docela líbit. Crossovery otupily hrany původně až směšně outdoorovým SUV a tak tu namísto nesmyslného pseudooffroadu před námi stojí veselé barevné autíčko s relativně normální světlou výškou a pohonem předních kol. A já si nemůžu pomoci – ulice plné takových veselých barevných autíček jsou vlastně fajn. Co se praktického využití týče, neztratilo se přerodem od kompaktního MPV vůbec nic.
Crossland sice přišel o vzadu ukotvené zadní dveře Merivy, ale pokud jste už někdy jako já zůstali uvězněni ve dveřích Merivy, nebude vám tento vynález chybět. Pro ty, kdo snad byli o tento zážitek ochuzeni, přidávám krátký popis problému – dveře Merivy se otevíraly proti sobě. Na první pohled to bylo zajímavé a možná i praktické řešení. Na první pohled. Potom ale jednoho dne nastala ta situace – zastavíte na parkovišti mezi dvě auta, otevřete dveře a vystoupíte. Totéž udělají i pasažéři na zadních sedadlech. A jste lapeni. Otevřené dveře Merivy vytvořily hradbu vpředu i vzadu. Musíte se vrátit do vozu a vystupovat na etapy. Toto mi v Crosslandu opravdu nechybí.
Vnější design Crosslandu nepřináší žádná velká překvapení. Přední maska s chromovaným knírkem (nevím, proč tam je, má snad hlásat do světa spřízněnost s francouzským koncernem?) je poznávacím znamením všech nových Opelů, zadní zdánlivě levitující sloupek trochu ozvláštňuje jinak poměrně konzervativní design. Pokud máte Opely rádi, budete mít rádi i Crossland.
To stejné platí i o interiéru. Je tu všechno tak, jak to z Opelů známe. Přístrojová deska je přehledná, ovládání všeho je snadné a intuitivní. Kdo by hledal nějaká bláznivá řešení, divoké tvary či jiné experimenty, byl by zklamán, avšak zaslouženě – u Opelu se takové věci zkrátka nenosí. Jedinou skutečnou novinkou je tu tak radiomapa. Bohužel. Skvělý systém, který známe z Astry či Insignie, tu nahradila radiomapa původem z Peugeotů/Citroënů. A to je škoda. Radiomapa je sice přehledná a velice snadno se ovládá, její rychlost a odezva však není na takové úrovni, na jakou jsme byli v Opelu zvyklí.
To je však poměrně malicherný problém, kdybych neměl zkušenosti s radiomapou v Astře, asi bych nad občas zdlouhavým načítáním některých funkcí mávl rukou. Všechno podstatné tu je, máte k dispozici mapovou navigaci, konektivitu s mobilními zařízeními a spoustu dalšího. Opel navíc ponechal základní ovládání klimatizace na samostatném panelu s fyzickými tlačítky a kroutítky, takže kvůli změně teploty narozdíl od Citroënů nemusíte brouzdat v menu palubního systému. A je tu i Opel OnStar, tedy jakýsi přítel na telefonu. Stačí stisknout tlačítko a operátor vám pomůže vyhledat cíl vaší cesty a rovnou vám ho pošle do navigačního systému. Kafe zatím ještě uvařit neumí, ale jinak je perfektní.
Nicméně opusťme teď asistenta na telefonu a plánovač tras, Crossland není žádná pojízdná kancelář, je to kompaktní rodinné auto. A jako takové dělá všechno velmi správně. Je tu spousta prostoru ve všech směrech, objem zavazadlového prostoru mě v porovnání s vnějšími rozměry mile překvapil. Příjemný pro rodinné uživatele bude i vyšší posaz, díky němu se do vozu dobře nastupuje a to i na první pohled dost malými zadními dveřmi. Co se rodinného využití týče – nemám námitek.
Jak jsem se už zmínil Crossland sdílí mnoho komponent s modelem Citroën C-Cross. A toto se týká i podvozku. Máte strach, co to udělá s jistým naladěním Opelů? Nemějte. Pokud si Crossland něco z Citroënu vypůjčil, je to plavnost. Auto je pohodlné, podvozek dobře filtruje rázy a bez obav se tak můžete vydat i na ty úplně nejhorší cesty na celém širém světě plné děr a výmolů – přesně tak, Crossland zvládne i pražské ulice. Komfort si sice bere svou daň, pokud dojde na ostřejší tempo, tady je Opel trochu více rozevlátý, ale alespoň je vám hned jasné, že na takové zacházení není tohle auto stavěné a vy jako zodpovědný rodič byste ani neměl nic podobného zkoušet. Jinak je však Crossland poslušný, dobře čitelný a bezpečný. A to je asi i to, co zákazník od takového auta chce.
Ještě se krátce podíváme pod kapotu. Tady si poklidně klape naftová šestnáctistovka, v našem případě ve výkonové variantě 88kW. Motor pochází z produkce PSA a patří mezi ty povedenější jednotky. Jeho naftový klapot je sice slyšet, ale nijak rušivě nepůsobí, zátah je plynulý, síly má diesel na lehký crossover víc než dost. A spotřeba? Při běžném používání není problém ji udržet okolo pěti litrů.
Verdikt:
Opel Crossland je předzvěstí nové éry Opelu. Spolupráce s GM skončila, nyní se v Opelech budeme setkávat s díly z produkce PSA. Je to problém? Zdá se, že nikoli. Ano, výměnou radiomapy Crossland lehce utrpěl, zato podvozek získal na komfortu a naftová šestnáctistovka od PSA patří k tomu lepšímu, co lze na dnešním trhu koupit. A zbytek je již Opel jak ho známe – konzervativní, pohledný, přehledný, uživatelský nesmírně přívětivý. Pokud hledáte řidičské zážitky, jste nadšenci extravagance nebo se sháníte po autě s pohonem všech kol v honbě za dobrodružstvím, hledejte dál. Ale pokud chcete jen rodinný crossover (a to ‘jen’ berte s rezervou, nehledě na auta z plakátů a reklamních spotů mnohem více lidí hledá auto pro odvoz drobotiny do školy než stroj pro cestu napříč Saharou), je Crossland rozhodně jednou z možností. A protože ani cenová politika Opelu není nezajímavá, zdá se, že tu před sebou máme poměrně zajímavou volbu pro ty, kdo hledají kompaktní rodinný vůz.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 560 cm3
Výkon: 120 koní (88 kW) v 3.500 ot./min
Točivý moment: 300 Nm v 1.750 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Pohotovostní hmotnost: 1.244 kg
Maximální rychlost: 187 km/h
0-100 km/h: 9,9 s
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná): 4,0 l/100 km
Cena (Crossland X 1.6 CDTI 88 kW Innovation): 529 900 Kč
























sheogh
27. 4. 2018, 09:57Asi to funguje v pohode, ale je to neskutecne hnusny. Ja tenhle moderni styl, kdy vsechno vypada jak hracka pro deti do 3 let fakt nedavam... a za pul mega dostanu 1.6 diesel.... :-/
Anorex
27. 4. 2018, 10:53Jak poznamenal Honza Koubek při testu Grandlandu z minulého týdne. Auto je kvalitní, dělá přesně to, co od něj většina kupců této třídy čeká a dělá to dobře. Jenže pokud od něj chcete jen o trochu víc, pak nemá co nabídnout.
Pro mě je to absolutně nudé auto, které ve mě nevyvolává vůbec ale vůbec nic. Ani pozitivního ani negativního. Prostě nic. Po přečtení jsem si v hlavě řekl obligátní "meh" a šel si přečíst něco jiného. Zítra nebudu vědět, že tu ten test byl...
martinw
27. 4. 2018, 15:33A to je presne ono, je lepsi psat o kontroverznich autech o autech ktere spolu na trhu bojuji nebo jsou necim zajimava.
beastar
27. 4. 2018, 16:53Takže příště Citigo vs Up!
KS
27. 4. 2018, 15:04Největší předností tohoto auta zřejmě bude, že téměř ničím nenaštve. V interiéru se dobře žije, vnější rozměry tak akorát. Crosslanda si samozřejmě Autíčkář nekoupí. Typickému zákazníkovi (častěji spíš zákaznici) udělá dobrou službu, a věřím, že i radost 1,2T svou spolehlivostí a dobrým poměrem kupní cena/spotřeba.
beastar
27. 4. 2018, 15:27Předností auta je nijakost. I přes výraznou barvu a rádoby moderní křivky. Interiér je uniformní se zbytkem produkce. Volant si asi půjčili ve škodovce a víc ho ohli dovnitř. Jak říká kamarádka z leasingovky... Víš co je skvělý na Opelu? Každýmu druhýmu zkrachovalci to schválí:)) Jinak věřím že na běžné kodrcani v Praze to dělá všechno. Praha, Amster bych v tom strávit nechtěl. Nehledě na to že to prostě vypadá jak gigantická krabice od Lego Technic.
KS
27. 4. 2018, 16:06Ale jo, samozřejmě. Opel udělá vše aby prodal. Úplně mi utkvělo, jak minulá generace Astry šla pořídit za 330tKč (předváděčky s minimem km) s 1,6Turbo! Neodolatelná nabídka. Tyhle testy je třeba nebrat osobně, ale spíš se vžít do role bratra, jehož ségra chce nějaký poskakovadlo +- za půlmega. Tak aby bylo co poradit.... :-D
Honza Hamster Křeček
27. 4. 2018, 17:42Bavíme se tu o ceně za testovanou konfiguraci tak, jak je v ceníku bez slevy. Na to poskakování po městě by byl vhodnější benzínový motor. A protože Opel už ve webovém konfigurátoru rovou dává slevu 50.000,-, najednou sme na částce okolo 400.000 za auto ve střední úrovni výbavy a s 81kW 1.2 turbo-benzínem. To je myslím slušná nabídka, pokud chcete prostě jen auto..
beastar
27. 4. 2018, 17:54Honzo to je ale přesně současná politika Opelu. To o čem referuju. Je to levný, dostupný na lízačky a evropský. Potažmo Německý...franko/čínsko germánský výrobek. Už ta jmenovaná Astra bojovala hlavně cenou. Jinak to byl hroznej krám. Životnost nízká, zpracovani děsivé.
bitner
27. 4. 2018, 21:39beastar: v Praze se KRNDUJE
beastar
27. 4. 2018, 22:13Sorry ja to moc neznám žiju tady jenom 40 let;) Mimochodem brzo se dokrnduje. Dilča už prej končí...konečně.
Skipper
28. 4. 2018, 22:51Nic pro mně.. Ocucaný bonbón na chůdách.