načítám data...

O stíhačce a dvou Američanech, kteří změnili svět automobilového designu

20. března 2017, 12:21 42 komentářů Vojta Dobeš Historie

Harley Earl přepsal pravidla amerického automobilového designu. A Chris Bangle amerikanizoval ten evropský. A na počátku všeho byla stará stíhačka.

zobrazit celou galeriiHistorie: O stíhačce a dvou Američanech, kteří změnili svět automobilového designu

Byl začátek roku 1941 a Evropa už byla ve válce. Americká válečná mašinerie se sice už probouzela a za pár měsíců měla začít přes Atlantik chrlit obrovské množství vojenské techniky, ale zatím panoval mír. Na druhé straně Atlantiku už se navrhovaly jen tanky, děla a stíhačky, ale v USA byl ještě čas přemýšlet nad designem aut.

Někdy v té době na letiště Selfridge Field ve státě Michigan dorazila zvláštní skupinka. Přijeli novými, nablýskanými auty a nevypadalo to, že by nějak skvěle rozuměli letadlům. A nebylo na nich ani nic vojenského. Přesto byli vpuštěni dovnitř, aby mohli obdivovat jednu z nejnovějších amerických stíhaček. Lockheed YP-38 Lightning byl dvoumotorový dálkový stíhací letoun, pozoruhodný zejména svou koncepcí se dvěma trupy a středovou gondolou. A pánům se moc líbil.

Ti pánové byli designéři z koncernu General Motors, které sem díky svým konexím dokázal propašovat jejich šéf (a ředitel designu GM), Harley Earl. To jméno si zapamatujte, protože šlo o jednoho z největších automobilových designérů všech dob. Jakkoliv máme my Evropané tendenci považovat za hlavní tvůrce automobilového designu umělce z Itálie, byli to Američané, kteří měli často mnohem větší vliv na to, kam se automobilový design skutečně ubíral.

Tak třeba ta Earlem zorganizovaná návštěva na letišti. Řekli byste, že prohlídka pár nových letadel nemohla znamenat nic významného. A přesto na nejbližších pár desítek let zanechala nesmazatelnou stopu na automobilovém designu celého světa. Designéry totiž nadchla dvojice směrovek Lightningu a jejich tvary se jim hluboce vryly do paměti.

Když potom Frank Hershey těsně po druhé světové válce navrhoval pod vedením Harley Earla zbrusu nový Cadillac pro modelový ok 1948, vzpomněl si na Lightning a na záď auta udělal dvě ‚ploutve‘. Earl zpočátku reagoval zamítavě. Obával se, že tradičně založení zákazníci luxusního Cadillacu takovou extravaganci nepřijmou. Ale vedení koncernu včetně prezidenta Charlie Wilsona a ředitele Alfreda P. Sloana (který vymyslel jak koncepci plánovaného zastarávání, tak modelovou hierarchii) se ploutve naopak líbily. Podle Sloana to byl ideální způsob, jak v rámci nabídky společnosti vyčlenit Cadillac.

Vznikl tak typický rys amerických aut následujících více než deseti let. A nejen to. Po dlouhém období, kdy auta neskrývala svoji mechanickou podstatu a jejich design víceméně následoval funkci, se design začal stávat dominantním. Auta se, alespoň v bohaté Americe, začala navrhovat tak, aby především dobře vypadala. Funkce byla čím dál poplatnější formě, ať již šlo o proporce vozu (dlouhé čumáky a dlouhé zadní kapoty), nebo o designové detaily. Nekonečné ploutve, metráky chromu, dramaticky tvarovaná světla nebo později nafouknuté blatníky či téměř antické masky chaldiče – nic z toho nemělo žádný praktický účel, ale dělalo to auta zajímavějšími.

Ploutve na zádi se dokonce na určitou dobu staly celosvětovým trendem a v padesátých letech jste je mohli vidět i na evropských nebo dokonce japonských autech. Ale zatímco v Americe to byl jen první krůček, následovaný mnoha dalšími druhy designové opulence, mnohem chudší a střízlivější evropský či japonský trh si nic takového dovolit nemohl.

Evropská auta tak i následujícího půlstoletí byla střídmá, střízlivá a jejich tvary stále následovaly jejich funkci. I ta nejkrásnější z nich působila na diváka spíše prostou elegancí, která vycházela z mechanické podstaty vozu. Ohledy na výrobní cenu, provozní náklady i takové drobnosti jako poměr vnějších rozměrů a vnitřního prostoru byly, vzhledem k evropským podmínkám, mnohem důležitější. Evropský designér si nemohl dovolit přidat na auto metrák kovu jen proto, aby lépe vypadalo. Nemohl udělat čumák o čtvrt metru delší jen kvůli vyváženým proporcím. A často si nemohl dovolit ani ty věci, které by funkčnost samotnou neovlivnily. Viděli jste třeba někdy zadní světla amerických aut ze 60. let? Pruhy přes celou záď, sekvenční blinkry, koncové svítilny integrované do ploutví… Evropská auta měla ještě dlouho poté obyčejné světlomety rozdělené efektivně na čtverečky. Funkčnost především.

A tak to bylo až do přelomu století. Jedním z vrcholných představitelů klasicky evropského přístupu bylo BMW řady 5 (E39). Elegantní sedan prostých, ale atraktivních linií. Nic navíc. Nic, co by tam nemuselo být. Jen evoluce tradičních a úhledných tvarů.

Jenomže potom přišel další Američan. Chris Bangle si poprvé získal pozornost výrazně tvarovaným Fiatem Coupe. Zaujal vedení společnosti BMW, které jej najalo jako šéfdesignéra. A tehdy Bangle změnil dějiny automobilismu.

Pro mnoho lidí bude už navěky jen tím člověkem, který ‚zkazil BMW‘. Ale bylo to mnohem víc. Říká se o něm, že jako první aplikoval na automobilový design filosofii dekonstruktivismu. Jako jeden z prvních dokázal naplno využít nových možností, které přinášely moderní technologie lisování dílů karoserie, a dal automobilům mnohem komplikovanější tvary, než kdy měly. Tedy, možná právě s výjimkou amerických křižníků padesátých let.

Bangleova hra s konkávními a konvexními povrchy byla kontroverzní a sám autor přiznával, že jeho auta nejsou fotogenická. Kritiky (a že jich nebylo málo) žádal, aby si je prohlédli naživo, než budou soudit. Čas mu dal přinejmenším částečně za pravdu – nejenže se některé modely jako třeba pětka E60 nebo první Z4 Coupe staly postupem času oblíbenými kusy designu, ale především zanechaly obrovský vliv na zbytku průmyslu.

Auta, která dříve byla jednoduchá a střízlivě následovala funkčnost své mechaniky, se oddělila od své podstaty a jejich tvary začaly být mnohem více svébytným uměním. A pozvolna si začínáme zvykat na to, že jejich složité tvary se téměř nedají vystihnout fotografií, takže dokud je neuvidíme naživo, nemáme šanci doopravdy zhodnotit, jak dobře či špatně ta věc vlastně vypadá.

Dnešní evropská auta sice nemají ploutve, ale jejich složité tvary, zprohýbané povrchy, přehršle detailů nebo třeba sofistikovaná grafika předních i zadních světel čím dál víc připomíná hravost a opulenci amerických korábů silnic z doby těsně po polovině století.

Automobilový design se stává čím dál tím více globálním. A americké pojetí vyhrává. Možná že nebýt jednoho dne na letišti před tři čtvrtě stoletím, vypadala by dnes auta úplně jinak.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
20. března 2017, 13:22
0

Zajímavý propojení zdánlivě nesouvisejících témat :) Bangle je nepochybně jeden z opravdu zajímavých lidí. Občas jde najít nějaký záznam z jeho univerzitních přednášek, či jiných designových workshopů a je to atraktivní podívaná. Prostě je to chytrej člověk.

A ty BMW z jeho éry teprv dozrávají. Mě už se ten design začíná líbit teď. On tak nějak nenavrhnul všechny auta v té době, něco se spíš jen tak opřelo o jeho rukopis. Jestli bych nějaké BMW z té doby vypíchnul jako fakt krásné , tak to bude E63 6er.
Jsou týdny kdy mě to chytne a hned jdu sledovat inzerci :)

reagovat
HerrHobler
20. března 2017, 21:48
0

Přesně, souhlasím. Zejména ho obdivuji o to více v kontextu dnešní doby, kdy všechny modely mají mít jakoby jednotný vzhled, ale nakonec vypadají všechny stejně, že jo Mercedes? On dokázal vtisknout unikátní výraz každému z modelů a přitom bylo jasné, že všechny patří k sobě.
Tenhle článek i Tvůj komentář mi doopravdy udělali radost, už se těším na tu diskusi tady ;-)

krab
20. března 2017, 23:21
0

Že jo? :) Tahle generace 6er je vážně krásná. Ono se tady totiž podařilo zachovat typický BMW profil zadního bočního sloupku a sladit to s tím novátorským předkem co debutoval v 2002 v E65 7er. No a do toho to zadní víko vystupující nad oblý profil zadních světel. To je prostě pěkný a tohle auto prostě už je v podstatě klasika. Táta měl kombík E61 a měli jsme to auto rádi, do doby než se na něm rozbíjela jedna věc za druhou. A to bude jediný kámen úrazu oproti těm starším BMW generačně, kde ta technika fakt funguje I dneska po 20ti letech. A co se rozbije se velmi levně spraví. ( viz. to moje Z3 Coupe) To je jediný co mě od nákupu do budoucna 6er E63 odrazuje. Motory řady Nxxx a automaty a ta elektronika, včetně adaptivních tlumičů a já nevím co dalšího. Bojim se že by to byla dost pokladnička :( .... možná je to ale blbost a to auto stojí za každou utracenou korunu, nevím.

PeterLuk
21. března 2017, 14:51
0

Áno, toto si na Banglovom dizajne cením aj ja - hoc sa mi väčšina jeho BMW nepáči. Korporátna identita neznamenala pod jeho vedením len aplikovanie tých istých tvarov a prvkov na autá rôznych kategórí...

HerrHobler
20. března 2017, 21:30
0

Děkuju za krásnej článek, zajímavé informace v neobvyklých souvislostech. Chrise Bangla mám ve velké úctě a ač ne všechna auta, co navrhl nebo pomohl navrhnout jsou nejkrásnější, rozhodně jsou úžasně svébytná a většině z nich byste neuhodli dobu vzniku.
Skvělý podnět k další produktivní prokrastinaci!

reagovat
Tr
Trebus
20. března 2017, 23:05
0

Banglovo novátorství je podle mě hezky vidět na fotce s generacemi BMW 5. Kdyby se poslední 2 generace prohodily, vypadalo by to přirozeněji.

reagovat
Franz Kafka
20. března 2017, 23:25
0

Bangle totálně zprasil osobitý design BMW. Ze všech generací vzhledem k době a trendům je ta jeho práce nejodpornější a to ještě tahle úvodní fotka u článku s těmi generacemi je k tomu jeho dílu dost milosrdná. Ještě že management se z toho rychle probral a vrátili se zpátky k osvědčené konzervativní klasice.Je to asi tak, že kdo začal s BMW až věcmi od něj tak už mu to je jedno. Kdo jezdil staršími auty tak povětšinou jeho bmw nemusí. Jinak článek perfektní takový rozdělující na to nelze mít ucelený a jeden správný názor. Teď nemyslím jenom Bangle a jeho etapu u BMW. Design je umění a jako takový vzbuzuje dost různé pocity.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
21. března 2017, 09:15
1

Design amerických aut 60. let je nádherná klasika, o tom žádná.
U toho Bangela už je to jiná. Spoustu lidí rozděluje a já se vůbec nedivím. Ta šestka a třeba ještě Z4 jakžtakž ujdou, i když to žádnej zázrak není, ale ten zbytek je katastrofa. Chtěl udělat něco jinýho, neokoukanýho, ale dopadlo to příšerně. Mercedes toho Baworáka předběhnul naprosto ve všech směrech, co se designu týče. Až teď nový modely BMW zase začínají vypadat nějak normálně a seriózně a dá se na ně koukat. Banglovo "hejno kačerů" je příšernost.

reagovat
Matěj Podhorský
21. března 2017, 10:16
0

To sice možná je, ale nikdo mu neodepře skutečnost, že se E60 prodávala jako splašená, snad díky, nebo navzdory tomu designu. A mně se teda pětka líbí hodně :D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
21. března 2017, 10:29
0

Zrovna E60 je podle mně hnusná, jak paviání prdel, ale já to těm lidem samozřejmě přeju. :-D

Matěj Podhorský
21. března 2017, 10:53
0

Tak na správných kolech, po faceliftu, s dobrou barvou se mi líbí moc. Ale to auto bych nechtěl ani zadarmo :) a ačkoli se mi líbí fakt moc, tak stejně najdu úhly, kde je vyloženě podivná. Taková E39 vypadá dobře snad z kterékoli strany, ale už je to starší kousek

Franz Kafka
21. března 2017, 12:47
0

Vzhledem k tomu co jsem napsal jen o řádek nahoru nad první názor KR. je jasné na jakou stranu bych se klonil. Prostě za mě e60 je jednoznačně ošklivá a to i uvnitř nicméně jak jde čas, tak je to méně kontroverzní a lidi si nakonec zvyknou na všechno:) Třeba silueta když nemáš nějaká slušná kola, ale to co na to dávala továrna tak to je něco tak čínsko/korejského že tomu konkuruje přímo snad jen Kia Opirus. e39 už je dnes klasika, ale je to podle mě proporčně a vůbec svou grácií jeden z nejhezčích sedanů které kdy, kdo vytvořil a to vše v době plastů. A co je nejvtipnější že e39 je z velké části práce Japonce jak poleno:)

BobAsh
21. března 2017, 17:01
0

Tak ono upřímně, americká auta konce 50. let (60. léta už byla elegantnější a střídmější) jsou podle spousty lidí taky dost ošklivá. Takový '59 Cadillac nebo '61 Imperial byly dost podobně kontroverzní jako E60 nebo X6. A ve své době vyvolávaly podobné reakce a kupovali si je podobní lidé.

Franz Kafka
21. března 2017, 17:44
0

Amerikám moc nerozumím, ale Imperial 61 mi přijde jako super auto pro dealera cracku nebo nějakého ne zrovna úspěšného zpěváka blues. Realita byla asi jiná. U toho e60 bych se o tom co je "podobný" člověk docela přel to auto kupovali důchodci stejně jako manažeři, nebo i mladí kluci co přišli k penězům. Zůstalo to tak podle mě i teď kdy je to ojeté extravagantní auto. K X6(E71) bych se tady nerad rozepisoval, protože jsem asi jeden z mála na světě kterému se naopak ten nápad i ten praso-psí design k tomuhle autu skvěle hodí a hodil. Jenže to už nemá být konzervativní sedan pro členy vyššího managementu.

bitner
21. března 2017, 10:02
1

Na tom prvnim obrazku se mi nejvic libi to 4. auto zleva.

reagovat
Franz Kafka
21. března 2017, 12:49
1

A potom že fanoušci Dacie nemají vkus :) Jsem na tom úplně stejně.

PeterLuk
21. března 2017, 14:50
0

Super článok. Viac o dizajne, viac, viac :D

reagovat
Franz Kafka
21. března 2017, 17:47
0

Studuješ design? Nebo děláš? Projevuješ nadstandartní nadšení vzhledem k tématu, který má schopnost rozdělovat masy:D

PeterLuk
21. března 2017, 18:51
0

Dizajn ma zaujíma, rád sio ňom prečítam. Chcel som ho študovať, ale nebol som nikdy moc dobrý v matike a fyzike, a ani som neštudoval na umeleckej škole (na výškách bývajú talentovky, najmä na tých umelecky zameraných), takže sa venujem len grafike a jednoduchším veciam. No snáď raz sa k tomu nejak dostanem... :D

Franz Kafka
21. března 2017, 19:16
0

Vidíš a já vždy myslel, že je to hlavně o talentu, ale to asi bývávalo než přišla technologie. Je fakt že asi každý z nich má nějakou docela sofistikovanou vysokou školu. Tak jako hobby je to taky fajn ono je skvělý když si člověk uvědomí design jako celek, že i ten poslední držák na nápoje nebo termosku musel někdo vymyslet tak aby vypadala a přitom plnila účel. Já nevím jak to v těch kruzích chodí, ale co grafika je taky super.

PeterLuk
21. března 2017, 19:19
0

Verím, že sa počíta oboje a že existujú aj iné spôsoby, ako sa k tomu dostať. Ale na výškách holt majú svoje nároky, a jasom nechcel s tou matikou trápiť, tak som si radšej vybral niečo iné. :D

HerrHobler
23. března 2017, 06:46
0

Tohle mně zaujalo, jsem právě na střední a na vejšku bych rád na průmyslový design. PeterLuk, Ty jsi si zkoušel přijímačky nebo znáš někoho, kdo ví, jak to funguje?

PeterLuk
23. března 2017, 09:02
0

Neviem ako u vás, ale na našich školách sú príjmačky tvorené testom (na jednej bola matika a tuším ešte niečo, na druhej všeobecné vedomosti) a výtvarné úlohy - myslím že tam bola kresba a práca s hlinou - to ma nakoniec odradilo, keďže som si vždy kreslil "len tak" a na umeleckej škole som neštudoval, takže by som sa musel asi čo to doučiť. Ale nechcem zavádzať, príjmačky som nerobil, odporúčam si to nájsť na nete a nájsť niekoho, kto to študuje. ;)

Franz Kafka
23. března 2017, 14:31
0

Hlavně bych si dobře rozmyslel proč to chci dělat. Míst jako pracovních je málo a představa, že se hned prosadím na vlastní pěst a budou mě všude brát jako kapacitu je trochu mimo. Nedělám to, ale kámošovy trvalo asi 10 let než ho to začalo nejen bavit ale i slušně živit. A vždycky říká že mu je těch studentů líto. Tolik let ve škole aby měli potom papír který většině bude stejně k ničemu. Ono je to z velké části o talentu není to chirurgie a ten prostě každý nemá. Když ho máš zase tě musí někdo, nebo něco objevit pro svět. Není to snadné a řekl bych že tam budou podobné osudy jako třeba u klasických malířů, nebo jiných umělců. Chlast a zapomnění :)

PeterLuk
23. března 2017, 17:11
0

To jo. Dobrou príležitosťou by mohla byť účasť v súťažiach - tak sa trebárs Kabaň dostal tam kde dnes je, viem že v minulosti niečo organizoval tuším Italdesign, v súčasnosti by mala prebiehať súťaž Tatry... Výhodou môže byť aj to, keď vieš robiť s počítačom v 3D editoroch.

Franz Kafka
23. března 2017, 19:14
0

Přesně tak umět udělat kvalitní návrh v nějakém software je podle mě klíč. Ve finále stačí pěkná studie třeba auta, to samozřejmě není podmínkou. Každý rok probíhá také celosvětová soutěž kterou pořádá Renault ono se to nějak jmenuje, ale nevím jak. Stejně tak má otevřenou soutěž LEGO, nebo SKF. Tam se nabízí otázka co tě jako člověka zajímá někoho baví dělat nábytek jiný se vidí v auto průmyslu. Škola je určitě potřeba na nějaké vedoucí pozice v rámci korporací, ale pro vlastní studio je klíčový talent a schopnosti umět ty návrhy prezentovat a prodat.

HerrHobler
23. března 2017, 20:34
0

Děkuju za odpovědi. Jsem sice na gymplu, ale chodím na umělecký školy ve volným čase. Nad tím, jestli se tím uživím, jsem ještě nepřemýšlel. Ještě je brzo :-D Talent, to si netroufám posoudit, ale zatím si nepřipadám úplně nepoužitelně, to ale neznamená, že tam něco je, že jo. Právě pracuju na projektu Nissanu z35, novou generaci 370Z. Mám nápad na blog, tak třeba se objeví tam. S tím půjdu i za tu ZUŠ na výstavu, tak uvidíme, jak

HerrHobler
23. března 2017, 20:41
0

Omlouvám se, android a marglavý ruce.
Uvidíme, jak to dopadne. Každopádně děkuju za odpovědi. A chlast a zapomnění. To už jsem si skoro zvykl :-D

Franz Kafka
23. března 2017, 20:48
1

Podle všeho je to otevřené alespoň o tom tak všichni mluví. Můžeš udělat perfektní výsledek když to sám nečekáš. Taky můžeš 10 let strádat skoro na okraji společnosti a zájmu a potom za jeden den uděláš díru do světa. Kamarád dělá na sebe a přišlo to po hodně letech i přestože má tu správnou "školu". V jednom týdnu se návštěvnost webových stránek jeho skromné živnosti zvýšila z průměrných 15 unikátních návštěv na 150 000 a bylo to. Prostě náhoda, trocha talentu a jeden jediný projekt je jako společnost najednou vystřelil do vesmíru. Ze dna až mezi nejvyšší vrstvy. Já vím člověk tu finanční stránku věci moc neřeší, ale i to je potřeba zvážit. Lepší být třeba slušně žijící ekonom a ve volném čase dělat design než se honosit titulem "designér" a chodit na brigády do McDonalda. To je jen můj neodborný názor aby mě nikdo neobvinil, že se v tom nevyznám. Což je v tomhle případě samozřejmě pravda :)

PeterLuk
23. března 2017, 21:20
0

Ako dizajnér by som určite šiel do zahraničia. Vlastne by to bola skvelá zámienka :D A čo sa týka finančnej stránky, myslím že by to bola paráda oproti tomu čo som si vybral nakoniec :D :D

Franz Kafka
23. března 2017, 22:11
0

Tak v tomhle je to napříč obory stejné. Když nevymyslíš nic převratného si v průměru a někdy možná ani to ne. Ve většině oborů je těch králů málo a mnohdy stačí takovému králi dělat jenom pobočníka aby si vyrostl takzvaně na jeho ramenou. Já moc nemůžu posuzovat v praxi jsem spíše v technickém odvětví. Každopádně i pro mě bylo důležité pracovat směrem ven. Tzn. zahraniční zakázky, partneři a tak dále. Česká Republika je pro mě dnes výhodná zejména polohou, slušnou politickou i ekonomickou stabilitou a velmi dobrými a schopnými pracovníky. Nebudu psát levnými protože to na kvalifikovaných pozicích dávno není pravda:) Zakázky ale vykonáváme v 70% případů v zahraničí.

Je jasné že designér třeba ze Slovenska nebo i Čech musí pracovat v zahraničí, nebo alespoň pro zahraniční klientelu. U vás je poměrně zajímavý Klein nebo jak se jmenuje před pár lety představil ten projekt toho létajicího auta a tak dále.

BobAsh
23. března 2017, 23:53
0

Ad talent vs. technologie - takhle otázka vůbec nestojí. Aby člověk mohl dělat automobilový design, musí zvládat oboje a to na špičkové úrovni. Pár lidí "z oboru" znám a taky jsem po tom kdysi toužil, nakonec jsem se hlásil jen na architekturu, kam jsem se těsně nedostal a nakonec jsem za to rád, protože uživit se tím fakt není prdel.

FK: Mít talent možná stačí, pokud navrhuješ skleničky nebo židle, na to není potřeba žádná velká technologická základna. Neříkám že žádná, i navrhnout židli nebo skleničku tak, aby to fungovalo, znamená spoustu přemýšlení, ale člověk se obejde bez inženýrských znalostí.

Design aut je ale něco úplně jiného a vždycky byl. Spojuje nároky na estetiku s aerodynamikou, praktičností a pak třeba taky tím, aby to celé šlo nějak vyrobit. Mít talent sám o sobě je dobré tak možná na kreslení konceptů nebo nějakých staveb, které nikdy nebudou muset pořádně fungovat. Ale navrhovat auta je kurevsky komplikované.

Teprve kombinace špičkového talentu, špičkových vědomostí, obrovské píle a manažerských schopností může z člověka udělat někoho z hyperúspěšných špiček, jako je Bangle nebo Kabaň. Řekněme, že je to cíl podobný tomu, jako když si kluk, co si rád drnká na kytaru, vysní že z něj bude druhý Mick Jagger nebo Eric Clapton.

O dost realističtější cíl je dostat se na úroveň, kdy se tím člověk uživí, ale není tím, o kom se píší články. V automobilkách mají designová oddělení desítky a stovky zaměstnanců, a většina z nich třeba kreslí světla. Nebo kliky dveří. Klidně třeba deset let - pořád a pořád budou navrhovat detaily toho, co vymysleli jako celek jiní, a třeba nakreslí kliku dveří na deset různých modelů. Ti úspěšní se dostanou třeba tak daleko, že jednou skutečně ovlivní vzhled auta, ti špičkoví třeba jednou dostanou na starost design interiéru nebo exteriéru (pořád ale v rámci původního konceptu, který udělal šéfdesignér), pár elitních se dostane na pozici, kde mohou skutečně rozhodovat o podobě aut.

Ad zahraničí vs. ČR - zrovna u automobilového designu není potřeba nikam odcházet, máme tu Škodovku, která designérů na všech úrovních spolkne docela dost.

PetrLuk: Pokud nejsi špičkový výtvarný talent (ne takové to "lidi říkají, že docela hezky kreslím"), nemáš obrovského kreativního ducha, odhodlání, píli, technické znalosti atd., zapomeň na automobilový design. A pokud by ses věnoval designu obecně, buď smířený s tím, že tvým životním úspěchem může být sada lžiček.

PeterLuk
24. března 2017, 00:28
0

To čo píšeš žiaľ mnoho ľudí netuší. Mnohí ľudia si myslia, že šéfdizajnér nakreslí auto a o rok sa už vyrába presne v rovnakej podobe. Netušia že šéfdizajnér, o ktorom sa dočítajú v časopise a ktorý to auto prezentuje na výstave (trebárs Kabaň, Schreyer či Le Quément) s ním často nemá nič spoločné, až nato že ho schválil a vzniklo pod jeho vedením. Netušia, že od prvej skice sa toho auta dotkne niekoľko až sto dizajnérov a potom ho ešte upravia kvôli tuhosti, crashtestom či aerodynamike.

Čo sa týka mňa - s kreativitou nemám problém, naopak - o dizajn sa dosť zaujímam, autá kreslím nie pre iných ale "pre seba", pretože ma to baví, pretože rád rozmýšlam nad tým ako by sa autá mohli vyvíjať. To čo mi chýba sú zručnosti. Viem kresliť, ale nikdy som sa kresliť neučil, o výtvarnej škole a krúžkoch na školách kam som chodil je škoda rozprávať a keď som mal možnosť ísť na umeleckú školu, tak som ešte nevedel čo by mi to dalo. Potom som si už na dizajn na výške netrúfol... Preto som sa nakoniec vydal inou cestou.

Franz Kafka
24. března 2017, 00:46
0

V kostce si to shrnul velice správně. Jen bych dopsal, že jsme psali o designu obecně ne jen o tom automobilovém. Takže i ty skleničky nebo možná židle připadají v úvahu. Ono dokonce i takové pojistky někdo navrhne, nebo třeba piáno, kolo, lavičku, odpadkové koše. Automobilový design je podle mě jen pro úzkou špičku. Škoda tu sice je, ale kolik lidí ročně dokončí tenhle obor s tím že půjdou dělat zrovna tam? Myslím že moc a opět to zbude jen pro ty nejlepší. Ono ve finále je některým lidem milejší navrhovat vany a skleničky a neřešit právě tu technickou funkčnost.

Ta úroveň kdy se tím uživíš může přijít poměrně brzo, ale nemyslím si že přesně po tomhle někdo touží. To je jako napsat vždyť hokejem se uživíš i když budeš hrát jenom Extraligu v Chomutově.:D Je to samozřejmě pravda, ale není to moc motivační. Ona ta architektura je asi něco podobného navíc těch lidí co to chtějí dělat jsou kvanta. No a tak si se nakonec dostal na žurnalistiku protože novinářů je málo.

BobAsh
24. března 2017, 02:35
0

PL: Nestačí "nemít s kreativitou problém", musíš být kreativní na excelentní úrovni. A mimochodem, jít na uměleckou školu by ti asi s automotive designem nepomohlo, protože by ti chybělo technické zázemí. Na architekturu se taky nedostaneš z umělecké školy, protože nedáš matematiku a fyziku, kterou potřebuješ na velmi vysoké úrovni.

FK: Lidí, co dělají nějakou nižší úroveň práce ve Škodovce (ti co kreslí ty mlhovky a tak) je docela dost. Jen to asi není práce, o jaké si člověk v 15 představuje, že jí bude dělat. Na druhou stranu podílet se na něčem tak velkém a složitém jako je auto musí být fascinující i na nižší úrovni.

A ad žurnalistika - není pravda, že novinářů je málo, novinářů je až dost a vystudovat žurnalistiku člověku nic moc nezaručí a rozhodně to z něj neudělá dobrého novináře. A špatného novináře člověk může dělat i bez toho.
Jinak já žurnalistiku nestudoval ani mě to nikdy nenapadlo, mám čtyři roky práv, pak jsem se na to vykašlal, protože jsem se dokázal lépe a radostněji uživit překládáním automobilových časopisů a následně psaním ;)

Franz Kafka
24. března 2017, 14:29
0

Přesně tak jsem to myslel není to potom už ta práce snů. Jen obyčejná práce ve fabrice jako desítky dalších pozic. Mimochodem koukal si kolik vyplatilo teď Porsche všem zaměstnancům prémie? Pro top management asi nic moc, ale pro dělníky nádhera. Takže souhlasím že podílet se na vzniku auta jakoukoliv formou ať už ve vývojovém stádiu, nebo následně ve výrobě je skvělá práce. Navíc tě poměrně dobře uživí a vždycky můžeš říct "já dělám auta".

Ohledně té žurnalistiky jsem to myslel jako vtip. Novinářů je samozřejmě kvantum a těch špatných ještě víc. Je to klišé, ale dnes je všeho hodně. Práva? To je ta práce kde máš potom jako průměr v Praze stavenou mzdu 3,600,- na hodinu čistého? Tak buď je to překládání a psaní tak skvěle zaplacená věc a nebo si udělal co se týká příjmů možná chybu. Samozřejmě že to není jen o penězích. Já si ale myslím že dělat právníka u nás je docela dobrá a relativně vážená práce. Respektive náš právník rozhodně nevypadá že by si na něco stěžoval. Obleky značkové, boty a hodinky taky, tenis, golf, opálení čerstvé a k tomu A6 f "plný" náloži takže taková ta domácí klasika:)

BobAsh
25. března 2017, 02:05
0

Ad právníci - na to, co říkáš, je potřeba být DOBRÝ právník, nebo být právník kurva. Na to, abych byl kurva, nemám povahu, a na to, abys byl dobrý právník, musíš pro to být nadšený nebo prostě pilný a ochotný obětovat svůj volný čas. I tak dost trvá, než se člověk dostane do pozice, kdy "dělá na sebe" a účtuje si 3 600 na hodinu. To přijde až po letech a letech tvrdé a hnusné dřiny. Právník, který to vezme "punkověji" pak bude dělat ficku ve velké firmě nebo soukromého advokáta na menším městě, což stačí na slušné uživení, ale ne na zbohatnutí a kupování nových BMW.

A to nemluvím o tom, že prvních pár let po škole člověk otročí jako koncipient většinou za totální almužnu. Nechtěl jsem být člověk, který promrhá mládí honbou za kariérou a potom si bude ve 45 letech kupovat červená Porsche a balit blondýny, protože mu dojde, že mu utekl život.

Franz Kafka
25. března 2017, 18:12
0

Ve státě kde má více jak polovina občanů na krku exekuci stačí být ta "kurva" a máš víc než by sis dokázal představit. Jinak ano samozřejmě, škola je těžká, začátky krušné. Nicméně v kterém oboru po škole neotročíš často za almužnu. Všichni ti VŠ vzdělaní lidé na pozicích recepční, junior cokoliv by o tom asi dokázali napsat lépe než já. Samozřejmě je to o tom kariéře obětovat trochu mládí to se ti hravě může stát i u toho designu. Nejlepší je být automobilový závodník, který přežije nehodu. Popálíš se, natočí o tobě film, napíšou 33 knih založíš jedny aerolinky a ty ze ziskem prodáš nudíš se tak založíš další a oni zase fungují skvěle. Celý život máš jednu ženu, která se tě nevzdá ani když vypadáš jak opálené marshmallow. Točíš miliony a užíváš si svět kolem F1 ,)

HerrHobler
24. března 2017, 13:44
0

Děkuju moc za vaše komentáře, nečekal jsem, že vzbudí takový zájem. Vojto, díky za realistický pohled na situaci. Právě z důvodů tebou zmíněných bych chtěl na ten průmyslový desing, protože můžu navrhovat skleničky záchodová prkénka, atp. když budu šikovnej. Kdybych nahodou zjistil, že mi to jde líp, tak bych se třeba dostal do škodovky a navrhoval třeba tu mlhovku. A pokud bych byl mega šikovnej tak bych se třeba i jednou dopracoval na toho šéfa. Jenže tam je právě kurevsky moc nároků na člověka. S jazyky nemám problém, takže do zahraniční určitě chci vypadnout. Jestli se mi povede sestavit dobrý portfolio, tak ho pošlu do Californie, i když se skoro určitě nedostanu. Za zkoušku by to podle mě stálo. Mám před sebou rok si to ještě nějak probrat. Nakonec půjdu na tu žurnalistiku nebo i FTVS a bude po prdeli :-D Vím, že to nebude nijak jednoduchá cesta, ale uvidíme co přinese čas. Ještě se toho může hodně změnit. Třeba se uvidíme na K&K, až budu mít čím přijet a vlastně vůbec mít povolení :-D

reagovat
Franz Kafka
24. března 2017, 14:35
0

Myslím že tvoje zvážení situace je dostatečně realistické. S tímhle přístupem by si neměl mít problém ať už se rozhodneš pro cokoliv. Ono všechno má své klady a zápory. Já nakonec dělám diametrálně odlišnou práci, než pro kterou mě předurčovala škola. Tak asi nějak jak popisuje Vojta. Věkem přichází změny názorů a příležitosti znám kluka co se honosí titulem "Ing" a jezdí taxíkem, protože ho to prostě a jednoduše baví a už dnes netouží potom někde sedět v kanceláři. Máš herce který je vlastně automechanik myslím, že snad Zdeněk Izer. Každopádně jít si za svým je podle mě správné a nemít problém s jazyky je vcelku velká výhoda. To já jsem taky v pohodě akorát ta česká gramatika je na štíru:)

Franz Kafka
25. března 2017, 18:13
0

Patří to pod Vojty příspěvek o právnících nějak se to objevilo tady asi missclick.

Cu
Customman
25. března 2017, 21:52
0

Ad "ploutve"
1937? Peugeot 402 Pourtout-kusovka, ale možná první takhle "natvrdo"
http://significantcars.com/cars/1937peugeot/004.jpg
Cadillac k těm extravagantním tvarům zadních světel spěl dlouho, P-38 byla zjevně konečné vnuknutí.

Fiat Coupe je geniální-na to na jakých pro kupé naprosto nevhodných základech ta věc vznikla... Nevhodné proporce maskuje dokonale.

BMW se mi tak úplně nelíběj-hlavně E60 působí celkově těžkopádně-moc vysokej ponton, který není ničím "narušen"...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3 1973
Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3

1973 rok výroby
245 koní výkon
7 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem