logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial

O mužnosti roadsterů a amerikanizaci evropských aut

Za auto pro ‚pravého chlapa‘ stále považujeme auto velké a silné. Ale ohlédnutí zpět může naznačovat naši budoucnost. Bude zanedlouho známkou skutečného řidiče a nadšeného motoristy to, že bude řídit naopak auto pomalé?

Pokud jste se někdy zajímali o americká auta a americký automobilový průmysl, nemůžete si nevšimnout, že evropská produkce se v posledních letech čím dál víc podobá té zpoza oceánu. Ne snad že by na starém kontinentu začaly autům růst ploutve, na karoserich chrom nebo že by spořiví evropští zákazníci začali milovat velké atmosférické osmiválce. Nic takového se neděje a můžeme si být poměrně jistí, že nikdy dít nebude.

Ale když odhlédneme od designových a technických detailů, je sbližování amerických a evropských vozů očividné. Po celou druhou polovinu 20. století platilo, že americká auta byla velká, nápadná, ale poněkud obtloustlá, výkonná a plná moderní výbavy, ale také neohrabaná a odtažitá. Naopak evropské stroje byly spíše minimalistické, elegantní, dobře promyšlené a také obratné a nabízely mnohem intenzivnější zpětnou vazbu. Řidič si jízdu s nimi více užil.

Všechno to mělo poměrně jasné důvody. Američtí zákazníci měli více peněz, přístup k levnému benzínu a netrápily je představy socialistických vlád, že by tak nesmyslný údaj jako zdvihový objem měl rozhodovat o tom, kolik zaplatíte za daně či pojistku. Svou roli pochopitelně hrálo i to, že v USA je více prostoru – širší, rovnější silnice a rozlehlejčí parkovací místa. Naopak Evropané si museli poradit s drahým benzínem, klikatými silničkami a regulacemi objemu či výkonu motoru. A navíc na to všechno měli mnohem méně peněz. 

Výsledkem byla samozřejmě především pověst ‚amerik‘ coby silničních korábů, které žerou i trávu u cesty a nezatáčí, a evropských aut coby precizních, sofistkovaných produktů. Ale mělo to i další, možná o něco méně nápadné efekty. Typické evropské auto bylo až donedávna obvykle pomalé, nepříliš prostorné a chudě vybavené. Naopak ovladatelnost a preciznost jízdy byly vcelku běžnou záležitostí. Nebyl problém dostat auto, které vás bude bavit na klikaté okrece, užít si precizního řízení a skvělého podvozku. Ale málokdo si mohl dovolit silný motor, bohatou výbavu a jiné ‚luxusní‘ záležitosti.

Naopak v Americe bylo již někdy od padesátých let normou, že i běžné rodinné auto je velké jako menší jachta, poháněné mocným osmiválcem (nebo alespoň šestiválcem) a napěchované výbavou. Automatická převodovka, přeposilované řízení, na elektřinu všechno, co jde na elektřinu udělat. Velké a silné auto měla nejspíš i vaše babička. Nebo přinejmenším děda. Takže punc něčeho exotického, výjimečného a vzácného získala naopak auta z Evropy – malá, obratná, sofistikovaná. 

Zejména v padesátých a šedesátých letech, než běžná americká auta udusily emisní normy a naopak ta evropská získala silnější motory, bylo na americkém trhu jasně patrné, že ‚sportovnost‘ auta se neskrývá v objemu, počtu válců a dokonce ani výkonu nebo rychlosti. Naopak – pokud jste si tehdy koupili sportovní auto, bylo s velkou pravděpodobností evropské a tedy vybavené relativně skromným motorem. MG, Fiaty, Alfy Romeo nebo dokonce první Porsche měly výkony vyjádřitelné ve zlomcích toho, co nabízel big block pod kapotou kombíku vaší manželky. A dědův luxusní, usedlý sedan mohl mít klidně podobný výkon jako špičkové GT od Ferrari či Jaguaru.

To ale nutně neznamenalo, že ‚auto pro pravé chlapy‘ musí být opravdu velké a silné. Možná mezi farmáři v Alabamě to tak bylo, ale obecně byly maličké dvoumístné roadstery z dovozu uznávány jako auto pro opravdového muže. Být rychlý při odjezdu z křižovatky mohl být kde kdo a osmiválec v pět a půl metru dlouhém autě nikoho neohromil. Ale vystavovat se dobrovolně nepohodlí, větru a dešti, kvedlat řadičkou a snažit se díky řidičkému umění vytěžit maximum z nepatrného výkonu, to vyžadovalo celého muže.

Dnešní Evropa se dostává do podobné situace. Mít silné auto je snazší než kdy dřív – pod kapotou sice obvykle najdete diesel nebo malý přeplňovaný benzínový motor, ale obvykle dostanete nejenom dostatek výkonu, ale také točivý moment dostupný kdykoliv a kdekoliv, takže umění držet motor šikovným řazením v optimálních otáčkách už je mnohem méně důležité než dřív. Podvozky i pneumatiky urazily obrovský kus cesty a posunuly limity přilnavosti do oblastí, kde se s nimi většina řidičů nikdy nesetká. Jezdit rychle je tak stejně jednoduché jako kdysi v Americe – sice nemáme tak rovné silnice, ale naše auta vyřadila nutnost umět řídit i z jízdy po těch zakroucených.

Závěr je tedy jasný. Autem, po kterém toužíme a které obdivujeme, tím správým chlapským strojem, se musí zase jednou stát maličký slabý sporťák. Rychlost jako taková je snadno dosažitelná a můžete si jí užít za volantem lecčeho. Ale poradit si s autem, ve kterém se na onu rychlost musíte nadřít, to je známka celého chlapa. Objektem touhy skutečných nadšených motoristů by se tak měly namísto supersportů nebo super-GT, která dnes zvládne řídit každý, stát spíše maličká kupé a roadstery. 

Blíží se doba, kdy budou auta pro nadšence typická tím, že budou pomalejší? Co si o tom myslíte?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
AspidMan
25. 2. 2016, 08:38

Ja v tom mám jasno - vmestí sa prosím 195cm vysoký dlháň do Opelu Speedster? (Nechcem mať kolená vedľa volantu.)

0
Adam
25. 2. 2016, 10:17

Mam 195cm a 100kg k tomu a jezdim v Miatě. Stačí trochu chtit..

0
Evlo
25. 2. 2016, 11:26

Me ty lidi docela fascinuji, ja mam 180 a kousek a v mx5 si davam sedadlo skoro nejvic dopredu. WTF?

0
piwel
26. 2. 2016, 09:50

192 cm, 86 kg, MX5 NB, sedačka úplně vzadu, sklopená co to jde a naprostá paráda :) jen bych uvítal výškově seřiditelný volant...

0 reagovat
Pólin
25. 2. 2016, 09:57

Určitě to tak je. Ty nejlepší zážitky, na které bude člověk ještě dlouho vzpomínat, si musí "odpracovat". V důchodu si člověk ani nevzpomene, že letěl letadlem např. na nějakou dovolenou do resortu do Turecka. Vzpomene si na to, jak na kole objel celou ČR, nebo třeba jel veteránem po vlastní ose na festival rychlosti v Goodwoodu. Od sportovního auta člověk prostě čeká silné zážitky (jak pozitivní, tak i negativní) a těch se od např. BMW X5, nebo i od takové Panamery nedočká. Chce to něco spartánského, v čem člověk cítí, že žije.

0
bitner
25. 2. 2016, 10:36

Neda mi to:-)
Kupte si Dacie, v tom nedostanete zadarmo ani pripojeni na dalnici ;-)

0
piwel
26. 2. 2016, 09:52

to je spíš o řidiči ne? :) co mám zkušenosti s Loganem 1.6 benzin pickup, tak je to zcela normální auto a pokud řidič není pako, tak se na dálnici dokáže připojit ve vyšší rychlosti než 50kmh :)

0 reagovat
Marshall
25. 2. 2016, 10:30

Já teda nesouhlasim, podle mě vrchol evoluce neni Miata, ale třeba Brabus, M, nebo Alpina. Fakt nevidím nic chlapáckýho na tom jezdit v roadstrech pro holky a kadeřníky a tvrdit jak je to drsný.

0
Evlo
25. 2. 2016, 11:34

Nevim jestli hipstr Vojta tvrdi v clanku, ze je to drsny, podle me neni, a to je prave super. Jde o ten zazitek z jizdy.

0
M P
25. 2. 2016, 12:16

Ok, tak to by mě pak zajímalo, co o mě vypovídá, když si v moderním "stylovém" a módním SUV připadám jako kretén, ale na ježdění Miatou nebo Fiatem 500 neshledávám nic špatného?
Pomiňme teď, co je a není chlapácké.

0
Evlo
25. 2. 2016, 12:48

gaaaaaaaaaaaaaaaay, ale divnejnejsi na tom je, ze se musis ptat

0
Pólin
25. 2. 2016, 13:03

Spise jde o to, ze velke a silne auto je jakoby "vazne" a tak se podle me dost casto berou i jejich majitele. Kdyz si normalni chlap koupi malou cervenou miatu a jeste si treba da do kastliku nuzky a hreben, vypovida to o nem to, ze se nebere moc vazne. A to je, myslim si, "pravym chlapum" vec docela vlastni.

0
M P
25. 2. 2016, 14:26

No já na to mám názor jasný, jen jsem tak nahlas uvažoval, co to asi může znamenat:)

0
Evlo
25. 2. 2016, 16:03

Vzrusuje te vice fotka naheho muze nebo zeny, nebo to je nastejno?

0
M P
25. 2. 2016, 16:06

Co tohle má co doprdele společného s preferencí automobilů?

0
piwel
26. 2. 2016, 10:01

nikdo neřekl že Miata je drsňácká a určovat "pravost mužství" podle povozu je taky nesmysl...v tom případě by jediní pořádní chlapi byli zarostení, potetovaní dřevorubci ve flanelových košilích sedlající minimálně Chevy Silverado... pokud tedy platí rovnice "čím drsnější - tím pravější chlap" . Pár hodin před vydáním tohohle článku jsem podobnou úvahu řešil v hospodě. Dnešní crossovery, SUV, MPV, hatchbacky, kombíky, sedany, zkrátka skoro vše umí udělat 200kmh, ale jakou z toho bude mít řidič radost? Myslím že nebudu mluvit jen za sebe, když prohlásím, že Miata (sice slabší a pomalejší) je zábavnější než (rychlejší a výkonnější) Octavia v ropě. A o to jde, člově kterého auta baví, tak nenajde uspokojení v běžném autě, ale šáhne po dostupné "hračce". Pro někoho to bude Barchetta, pro druhého Berlinetta :) to už se odvíjí od finančních možností... Pravý chlap by hlavně neměl jezdit v šedém a nudném průměru.

0 reagovat
Evlo
25. 2. 2016, 11:25

S obtloustosti souhlasim, prosti driv nebyl problem vzit novou skodovku a zaparkovat temer kamkoliv, dneska kam dam oktavku 2 vklidu, tak s 3 uz to je tak tak, jak s tou amerikou. Proste evropa se zblaznila, realita parkovacich mist na tohle neni pripravena!

0 reagovat
Gulf91
25. 2. 2016, 12:18

No já to vidím přesně naopka. Americký trh se rapidně mění a lidi sou schopný říct že mustang ecoboost je to nejlepší co ford udělal. Cadillac už není big cadi jako by spíš patřil do velký německý trojky. A hlavně v evropě je šílenství po superlightech. Jestli chceš auto co bude challenge řídit nemusí to bejt malej lehkej kabriolet! Prostě murica hodně přebírá evropský technologie a styl aut, až na jejich pickup truck. A evropský auta sou furt dobrý a nemaj se za co stydět. Hlavně teda ne za jízdní vlastnosti. Jediný co mě mrzí že spousta sportovních aut přechází od mechanického gripu k elektronice a to je pro mě škoda. Ale je to jen můj názor.

0 reagovat
aq
25. 2. 2016, 13:50

Když je rychlost zdarma, proč se dřít? Není to spíš známka dětinství a hračičkářství? Opovrhování evolucí?

Není spíš načase začít obdivovat na autě jiné aspekty než rychlost, když i průměrná auta jsou dnes dostatečně rychlá?

"Blíží se doba, kdy budou auta pro nadšence typická tím, že budou pomalejší?" - To určitě ne.

Spíš si myslím, že auto z role objekt zájmu a stroj už se posune do role spotřebič + módní doplněk. A následující generace "petrolheadů" už se budou zabývat jinými věcmi než auty (podobně, jako zmizeli např. radioamatéři, když rádiová technika začala fungovat a sloužit zcela samozřejmě).

0
PepaSFI
25. 2. 2016, 19:46

radioamatéři zmizeli? Nějak jsem si nevšiml :-) Ale to nic, to je celkem běžné zmatení pojmů. Radioamatér není ten kdo si postavil rádio protože se nedalo koupit. Radioamatér je ten kdo se věnuje rádiovému provozu, komunikaci na amatérských pásmech pro své potěšení, soutěživost, zvídavost. Nemá ty rádioaparáty proto aby mu na tom hezky hrál Blaník ale proto aby s tím prováděl podivný věci. Podobný to bude s petrolhedama. Jak se pozná petrolhead? Já bych řek že nejpodstatnější bude asi to že ho to baví. Že občas jede jen tak, pro radost, pojezdí pár zatáček, dá si okruh nebo jen tak jede krajinou protože mu to dělá radost. A myslím si že takoví se najdou vždycky. A protože to je i ve Star Treku, tak to určitě bude pravda :-)

0 reagovat
Subaru4ever
25. 2. 2016, 14:24

Super článek - resp. super zamyšlení a velká pravda. Je ohromná zábava mít auto, kde si člověk musí rychlost zasloužit a se kterým se pobaví i při rychlostech (hluboko) pod 100 km/h. Ono totiž v dnešním světě plném přeplněných silnic, omezení rychlosti, cyklistů, radarů atd. stejně cokoli nad 200 koní je naprostý nesmysl, protože je jinde než na okruhu nebo na německé dálnici (tam už taky moc ne) nejde využít. Když vytáhnu na projížďku mého youngtimera s necelými 1100 kg a papírovými 60 kW, tak když se bavím, stejně se furt bojím o papíry. A nikoho na silnicích nebrzdím - naopak ostatní brzdí mě. Ale samozřejmě ta rychlost není zadarmo - člověk si ji musí odpracovat. Stejné to mám s běžným autem. Outback se 121 kW mnozí prohlašují za línou lemru. A pravda - když do řízení člověk při ostré jízdě nedá srdíčko a netočí na dohled redline, tak to auto není rychlé. Ale právě to dolování každého km/h mě na tom autě baví, a to i při příčetných rychlostech. Téže auto s H6 180 kW je krásně pohodlně a "samozřejmě" rychlé, ale k čemu by mi to bylo, když bych si to nikde neužil? To samé X1 se 142 kW benzínem - nesmyslně výkonné. K čemu to je, když ta auta samovolně zrychlují vysoko nad rychlostní limity, a já si v nich připadám jak doma v obýváku, aniž bych rychlost "cítil"?

0 reagovat
jc
25. 2. 2016, 14:27

Diky za clanek. Ja jsem s tou rychlosti dospel (http://jackc.teptin.net/prvni-tyden-s-brz) k tomu, ze jezdit s modernim hothatchem po okreskach v rychlostech, ktere nejsou povolene ani na dalnicich, sice muze prinaset nejaky zpusob sebeuspokojeni, ale toho se da dosahnout i jinou cestou. Pritom v mensich rychlostech (=mensim riziku velkeho prusvihu) nebo s mensimi provoznimi naklady.

0 reagovat
Irwinek
25. 2. 2016, 14:44

Je pomalejší a pomalejší :-d
S 500 - ovkou fiátkem, co měl maximku 95 jsem se vyblbnul za plného plynu v zatáčkách, kde se na to u jiného auta neodvážím ani pomyslet ( a světe div se, může to být i jen 1,2 Roomster s 61 KW a dvěma turby pod kapotou ). Ale vézt ho po dálnici těch 30 km k zatáčkám bylo utrpení :-(
Sice jsem zrovna dnes předjížděl hromadu obyvatel LB, šinoucích se do Prahy po dálnici rychlostí, že by je ten fiátek možná dal, ale neměl bych z toho nic, s vyjímkou hluchoty a strnulých končetin a strachu, že toho chudáka uštvu.
Nepotřebuji auto, které se bude moc valit 250 po dálnici, ale něco, co mne pobaví, a na to mi menší rychlost určitě stačí.

0 reagovat
Caddy
25. 2. 2016, 16:20

Ja bych urcite nenapsal, ze se Evropa amerikanisuje, v nekterych detailech ano (napriklad zadni svetla pres celou prdel uz objevili i tady), ale velikost neni vse a to, ze auto nejak jede, taky ne... bez toho stylu a pomalobezneho V8 to nema s amerikami nic spolecneho...Spis bych rekl, ze se oba kontinenty sblizuji a mezi auty nejsou nyni takove rozdily, ale stale vice sla naproti Amerika Evrope nez naopak. Bohuzel.
A pusobeni auta na okoli bych stale tridil spise podle konkretniho modelu, nez podle puvodu, velikosti, vykonu nebo cehokoliv jineho...nekdy ten rozdil udela i barva na stejnem aute :) No a eleganci vidim prave spise v USA nez v Evrope. Ono na kratke karoserii se ty linie proste nemohou tolik rozmachnout, aby to vypadalo fakt dobre...

0
BobAsh
25. 2. 2016, 19:17

Podívej se třeba na Passat, Mondeo nebo libovolný jiný sedan téhle třídy. Dneska máš i v evropských autech kvanta výbavy (je jí většinou cca stejně nebo víc jako v těch US), i běžný auto má víc výkonu než potřebuje a od příchodu turbodieselů a downsizovanejch turb má i spoustu krouťáku v malejch otáčkách. Plus jsou čím dál běžnější automaty.

Samozřejmě v detailech a přístupu je to pořád jiný, ale ten základní princip, tedy že máš masivní, spíš přezdobenou než jemně elegantní věc se spoustou výbavy a výkonu, kterou vlastně moc nemusíš řídit a spíš se vezeš, je podobnej tomu, jak kdysi proti EU autům působily ameriky.

Srovnej, jakej byl rozdíl ještě třeba mezi prvním Mondeem a Taurusem. A pak se podívej na dnešní Mondeo - ve většině ohledů je poměrně blízký třeba Town Caru '98, jen výkon dosahuje jinak (a 2.0 Ecoboost nebude tak točivej jako 4.6 Modular) a je zvenku menší a zevnitř užší. A možná bude míň pohodlný, ale ne o moc.

0 reagovat
bobo23
25. 2. 2016, 23:37

Myslím, že má Vojta pravdu. Pro mě prostě není zábava sednout do auta, šlápnout na plyn a jet okamžitě rychle, bez toho, abych se o to vůbec snažil. Zábavou je si rychlost odpracovat. Navíc se při tom člověk i učí řídit.

0 reagovat
Standa
26. 2. 2016, 13:34

Ty starý malý roadstery mají kouzlo pocitu ohrožení sama sebe. A samozřejmě jistou míru nepohodlí, ale stejně byla vždy hlavní touha se odlišit. I dnes vznikají malá a nápadná auta. Mimochodem, nevíte někdo, co je zač moderní nizoučkej červenej roadster jezdící po HK a okolí? Nedokázal jsem to identifikovat. Celková výška kolem metru, délka kolem čtyř a šířka tak 1,8m. Vzadu dvojice kulatých LED světel v takových štěrbinách. Řidič si jízdu evidentně užíval s pusou od ucha k uchu v kožených rukavicích.

0 reagovat
Dodo
26. 2. 2016, 19:12

Evlo: Proč zvracíš ty s***ky i tady? Stačí, že jsi začal obšťastňovat i MX-5 forum. A tam se podle tvych dotazu tvaris, jako ze bys jako i kupoval. Bez se nekam zahrabat...

0
Dodo
26. 2. 2016, 19:14

Patri to zejmena ke vlaknu od komentu "Marshall", ale plati obecne...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte