logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Mazda CX-5 přichází ve zcela nové generaci. Svým tvarem a spalovacím motorem však stále míří na staromilce

Mazda představila zcela novou generaci svého klíčového modelu CX-5. Na rozdíl od většiny konkurence však zůstává věrná tradičním hodnotám a nabízí téměř nezměněný design i spalovací motor. Vyznavači klasiky z ní tak budou nadšení.

Nevím, jak to vnímáte vy, ale já si při psaní novinek začínám připadat jako zaseklá gramofonová deska. Pořád to samé: byl představen zcela nový vůz! Je ještě lepší než ten starý, protože… no… jezdí hlavně, nebo přímo výlučně, na elektřinu, světla mu nyní svítí přes celý předek i zadek, atraktivněji kombinuje tvar SUV a kupé a uvnitř umí zprostředkovat křiklavější kolotoče. Such wow!

Mně pak nezbývá, než se snažit v textu vymyslet nějaký vesmír, kde by dané prvky mohly dávat smysl, abych před vámi nevypadal jako úplný blbec. Což často vážně dá práci – a málokdy se to setká s úspěchem. Doba, která přeje elektromobilům, barvičkám, světýlkům a nesourodým tvarům, zkrátka dává autíčkářům zabrat.

Foto: Mazda - tisková fotografie

Dnes to ale bude trochu jiné. Mazda totiž představila novou generaci svého SUV CX-5, které ani jeden z výše zmíněných „hypermoderních cool prvků“ neobsahuje v míře nesnesitelné. Tím velmi potěší každého staromilce. Potažmo ani nemusí jít o milovníka starých zásad – stačí, aby to byl člověk, kterého víc zajímá, jak auto jezdí, než jak vypadá na Instagramu. Hurá! Tak se dejme do práce.

A vy už můžete mít hned první námitku: „Vždyť je to SUV, boha jeho! Co to zase meleš, Jardo?“ A ano, samozřejmě, do značné míry máte pravdu – i já bych raději viděl sedan. Jenže v době, kdy i tak autařská značka, jako je BMW, má v nabídce víc SUV než klasických karoserií, a v době, kdy si Mazda nechává svůj sedan vyrábět v Číně, protože jinak by to bylo neekonomické, musíme být rádi aspoň za to, že CX-5 není plná nesmyslných nástavců a prolisů a nemá potřebu… splývat.

Foto: Mazda - tisková fotografie

Jasně, je vysoká a má na sobě dost hmoty. Ale pořád vychází ze zásad designového jazyka, který se poprvé objevil už na první CX-5 v roce 2012 – a i dnes poměrně solidně funguje. Mazda se nenechala zviklat a na auto nenalepila všechny ty současné „storíčkové“ ozdoby. Vlastně bych až řekl, že nebýt nových denních světel poskládaných pod sebou, budete mít problém ji od předchozí verze rozeznat.

Podobně se dá mluvit i o pohonné soustavě. Výrobce využívá faktu, že jedno super-současné, elektrifikované SUV střední velikosti zvané CX-60 už v nabídce má, a v případě CX-5 se rozhodl neexperimentovat a nabídnout svým zákazníkům to, co už léta chtějí: spalovací motor o poctivém objemu 2,5 litru – bez přeplňování.

Foto: Mazda - tisková fotografie

Přirozeně, je mild-hybridní – naprosto bez elektrifikace by to už dnes prostě nešlo –, ale jako dominantní druh pohonu tu stále slouží motor s válci. Což znamená jistotu snadného tankování benzinu, klasického jízdního projevu a do budoucna snad i laciné výměny malé baterie. A autíčkářská poznámka: Ano, maximální výkon 104 kW dnes už v takto velkém voze neohromí, ale aspoň si tu rychlost jako správný jezdec musíte zasloužit.

Je tu ale bohužel jedna oblast, kterou staromilce zklamu – pohled do interiéru. V ostrém kontrastu se vším ostatním totiž tady Mazda všeobecnému tlaku neodolala a palubní desku zbavila tlačítek, která nahradila virtuálními čudlíky na zvětšené obrazovce multimediálního systému o velikosti až 15,6 palce. K tomu ještě přidala ona ambientní světýlka.

Foto: Mazda - tisková fotografie

Takto – ta palubní deska je krásná a pohledově čistá, o tom se asi nemusíme dohadovat. Devět z deseti interiérových architektů z ní má velkou radost. Ale já nějak nevím. Rozhodnout se pro takový krok zrovna u modelové řady, jež jde tolik na ruku lidem, kteří křičí po normálních autech, mi přijde… nerozumné. Avšak třeba se pletu. Třeba právě tohle je ten klíč k truhle se zlaťáky. Uvidíme.

Jinak se ale CX-5 daří zůstat nohama na zemi. Nepotřebuje šokovat, nemá za cíl zavděčit se influencerům. Chce udělat radost vám – otcům a matkám rodin, kteří své peníze chcete vydat hlavně za dovolenou s dětmi, místo abyste je utráceli za drahý elektromobil nebo módní nesmysly. To je moc pěkný přístup. A já aspoň jednou nemusel psát novinku s hlavou v dlaních. Díky, Mazdo, ať se daří!

Foto: Mazda - tisková fotografie

Co si o nové CX-5 myslíte vy? I vám se líbí, jak je tradiční, nebo byste naopak ocenili, kdyby se od minula trochu víc změnila? Dejte vědět v diskuzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
ransom
14. 7. 2025, 17:51

Ještě berany místo volantu a máme tu něco jako Teslu.

4
StreetPro
15. 7. 2025, 11:11

Něco jako teslu bez výkonu a s nutností tankovat a servisovat...

2 reagovat
jazet
14. 7. 2025, 19:13

Ten výkon na auto téhle velikosti je prostě málo.

3 reagovat
bitner
14. 7. 2025, 22:25

Turbo je to poslední, co mi na současných motorech vadí. Všeho ostatního tam má Mazda až po střechu.
Navíc Japonci nepochopili evropský přístup k povinnostem, které námi zvolení zástupci lidu v EU prosadili. Takže povypinat picoviny je v těch autech zdlouhavé.
Asi to byl cunning plan evropských výrobců, jak se zbavit asijské konkurence.

2 reagovat
rock
15. 7. 2025, 07:17

S těmi uspořenými penězmi na dovolenou bych byl zdrženlivější. S cenou, která začíná někde těsně pod 900 t už od těch Enyaqů a podobně zas tak daleko není.

1 reagovat
st.paul
15. 7. 2025, 09:05

Mazda CX-5 je nadčasovo pekné auto, dizajnovo nemá čím prekvapiť, ale zároveň ani uraziť. Podľa predajov je na svete stále dosť zákazníkov, ktorí na tento prístup počujú. Som ale prekvapený nasadením obrovských displejov, o to viac od Mazdy, ktorá sa od tohto riešenia vždy oficiálne dištancovala. Podľa oficiálnych prehlásení si to vraj vyžiadali zákazníci. Uvidíme. Spomínal som to pri Superbe, poviem to aj teraz. 15,6 palca je už strašne moc a nedáva to žiaden zmysel, alebo pridanú hodnotu. V ponuke bude aj menší display, okolo 12 palcov, v tomto prípade som sa downsizing. Rovnako silné vyjadrenia má aj Alfa Romeo v prípade nových modelov, obzvlášť Stelvia. Rovnako silné vyjadrenia proti obrovským displajom na úkor tlačidiel. Som zvedavý, čoho sa dočkáme a či sa v prípade AR vôbec niečoho dočkáme :-)

-1
MBMB
15. 7. 2025, 10:40

Nevím, z mého pohledu má větší display, a nebavím se vůbec jen o autech, vždy nějakou přidanou hodnotu. Prostě se tam toho víc vejde, případně mohou být větší ikony a ve výsledku se to snáze používá. Menší obrazovkou člověk může ušetřit, ale praktickou výhodu to žádnou moc nemá.

1
StreetPro
15. 7. 2025, 11:15

AR ještě existuje? Zrovna jejich přístupem, kdy tam naperu malý displej s nízkým rozlišením, si prodeje moc nezvýší...

3 reagovat
Habakukk
15. 7. 2025, 11:21

Tchán si pořídil CX30 s tímto motorem na danou velikosti je to přiměřené, ale v CX5 bych očekával 180-200 koní na svižnou jízdu po dálnicích. Toto je ostuda ne věc které se má tleskat.

1 reagovat
yaoming
21. 7. 2025, 21:41

Moc tu udusenou 2.5i nechápu, ale ještě jsem s tím nejel tak kdo vi

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte