načítám data...

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv G - mé souznění s koněm

Mazda CX-5 prošla modernizací. I tak je ale stále svá. Prý je stavěná tak, aby s ní řidič splynul v jeden celek. Je to možné?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Motto Jinba Ittai, v překladu souznění s koněm, je základem filosofie značky Mazda při vývoji jejich vozidel. Mají být se svými řidiči v harmonii, při které je jeden součástí druhého. Na to jsem byl skutečně zvědavý. Já jsem totiž, když nepočítám pár kilometrů ve Františkově Miatě, ještě nikdy žádnou mazdu neřídil a tento pocit souznění neznám. Proto, když se v redakčním kalendáři objevila možnost testovat modernizované provedení SUV CX-5, vyprosil jsem si ji. Dostali jsme se spolu do harmonie?

foto: Jan Machač, autickar.cz

Vnější oťukávání proběhlo bez problémů. Vzhled je sice záležitostí vkusu, ale přijde mi, že Mazda CX-5 je pěkné SUV. Modernizace se tak mohla omezit jen na drobné detaily. Nejvýraznější změnou je nová khaki zelená. Vypadá dobře a hlavně to konečně není zase červená. Menší úpravou prošla přední a zadní světla. Jsou led diodová a upraven byl jejich světelný podpis. Dřívější centrální kruh s vodorovnými lištami byl nahrazen dvojicí půlkruhů. Víc úprav ani nebylo třeba. 

Uvnitř mi bylo také dobře. Z pohledu volby materiálů bych ani nevěřil, že sedím v japonském autě. Většina palubní desky je pokryta měkkým plastem, který solidně imituje kůži. Výdechy ventilace jsou obložené hliníkem nebo jeho opravdu velmi dobrou napodobeninou. Navíc jsou zvýrazněné limetkově zelenými ozdobnými rámečky. Je to super oživení. Infotainment je svižný a funguje pomocí koleček a tlačítek místo dotykového displeje. Snad bych jen snesl měkčí sedačky a užší středový tunel, pravé koleno mě bolí ještě teď.  

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jedno tělo jsem byl hned i s motorem. Benzín o objemu 2,5 litru, výkonu 143 kW a točivém momentu 258 Nm není schopný trhání asfaltu, ale nepůsobí mdle. Ani nemá moc vysokou spotřebu, jezdil jsem za přibližně osm litrů. Navíc, je to atmosféra, kterou je potřeba vytáčet. To je skvělé oživení stojatých vod plochých turbomotorů. Řadí se šestistupňovým automatem, ale s jeho prací jsem byl spokojen. Prakticky vůbec necuká a rychlosti mění v otáčkách, ve kterých bych to dělal taky. Umí i manuální režim, bez pádel pod volantem, ale zato se správnou logikou sekvenčního řazení.

Nejdůležitějším prvkem harmonie mezi řidičem a autem je ale jízda, na níž jsem byl nejvíc zvědavý. Je opravdu mazda tak dobrá, jak se o ní říká? Po týdnu musím říct, že ano. Dobře, je to hlavně rodinné SUV, které váží 1,7 tuny. Podvozek je tedy kompromis. Ale mně se tento kompromis líbil. O dírách ve vozovce jsem věděl, ale ne moc. Ty podélné vyfiltroval dobře a na některých překážkách mě dokonce zhoupnul. Akorát se dvěma věcmi mne nebavil. Krátké příčné nerovnosti přejížděl ztuha a jako asi každý „Japonec“ na některých površích hučel od kol. Jinak jsme byli kamarádi.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A moc dobří kamarádi jsme byli v zatáčkách. Tohle že je SUV? Mazda zatáčky projíždí úplně v pohodě. Ono není pravda, že by CX-5 jela za všech okolností jako po kolejích, nepůsobí dojmem motokáry, ale to jsem stejně od jinba ittai nečekal. Ono splynutí jezdce s koněm jsem cítil hlavně tehdy když auto začne přecházet do nedotáčivého smyku; dělá to čitelně a jasně. Měl jsem na zásah dostatek času. Ani stabilizace mě neštvala. Je aktivní jen když je to vážně třeba a zasahuje jemně, neškube karoserií. Opravdu jsem vnímal, jak mi mazda přesně říká co, kde a kdy si můžu dovolit a co už ne. Skoro jako bychom spolu komunikovali. Bylo to bezvadné.

Dokonce ani pohled do ceníku mě z tohoto souznění nevytrhnul. Mazda se nabízí v osmi různých výbavách a se třemi motory: benzínovým dvoulitrem, benzínovou dva pětkou a dieselem o objemu 2,2 litru. Ten má navíc dvě výkonnostní varianty, jednu se 110 kW a druhou se 136 kW. Cena auta začíná na 667 000 Kč. V testovaném dobrodružném provedení Newground, které přidává sedačky z umělé kůže, černá zrcátka, limetkové detaily a dvoubarevná kola pak s testovaným motorem a pohonem všech kol stojí 992 900 Kč. Ano, tato CX-5 z obrázků se vejde pod milion. To vůbec není špatná cena.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Dosáhl jsem s Mazdou CX-5 onoho bájného souznění jezdce s koněm? Předtím bych tomu nevěřil, ale musím říci: ano, byli jsme v harmonii. Nejenže mě až na pár drobností prakticky ničím nevadila, mne ji dokonce bavilo řídit. Klidně si dovedu představit s ní žít. Ano, auto může působit na každého jinak. Ale nezapomeňte že zrovna já jsem tady přes citroëny a obecně přes auta francouzská. Provedení mazdy by mi nemělo nic říkat. A přesto jsem si ji oblíbil. Jsem názoru, že byste s tímto koněm poměrně snadno mohli souznít taky. 

 

Technické údaje

 

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G194 AWD Newground 

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 2488 cm3
Výkon: 143 kW (194k) v 6000 ot./min
Točivý moment: 258 Nm ve 4000 ot./min
Převodovka: šestistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1735 kg 
Maximální rychlost: 195 km/h
0-100 Km/h: 9,3 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 8,0 l/100 km
Spotřeba v testu: 8,3 l/100 km
Základní cena modelu: 667 900 Kč
Cena základní verze s daným motorem: 942 900 Kč
Cena testovaného kusu: 992 00 Kč

 

Za krásné fotky děkuji Jeníkovi!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jazet
19. března 2022, 20:30
1

Test trochu strohý, ale jinak dobrý. Oceňuji, že se v testu neobjevilo slovo radiomapa, protože mi jinak přijde, že každý nový člen redakce musí při nástupu podepsat; budu používat slovo radiomapa, jinak ho nevezmou. Na dnešní poměry celkem rozumné cenové rozpětí.

reagovat
Li
Littlebiker
20. března 2022, 07:27
2

Ono je to přejde. Dřív měli v oblibě slovo “kakofonie”. Jsem rád, že už to všichni vzdali a kakají doma.

Viola Procházková
20. března 2022, 08:43
4

Koukám, že budu muset redaktorům updatovat smlouvy...

ja
jazet
20. března 2022, 16:12
0

Jj, chtělo by to.

Jaromír Soukup
21. března 2022, 14:31
0

Ano, článek je hubenější. Ale to proto, že za mě CX-5 vážně není moc co vytknout. Zvlášť za tu poměrně rozumnou cenu. :-)

riderhenry
19. března 2022, 21:43
0

Debilní dotaz, ale jak je na tom tento nejnovější počin s kvalitou laku? Jestli se tohle u Mazdy jednou dostane na běžnou úroveň, spousta milovníků ojetin bude bouchat šáňo, protože jinak jsou to perfektní auta pro nenáročné ("neprémiové") majitele, jen kdyby to nemělo všude hnijící místa od sebemenšího kamínku, o antikorozní ochraně nemluvě (ale to asi taky trochu k Japoncům patří).

Je to hodně mimo téma, ale zrovna asi měsíc jezdím s Mazdou 6 a je to takové rozporuplné auto. Na první pohled nepůsobí vůbec tak řidičsky, jak by člověk dle dobových recenzí a pověsti čekal. Spíš bych to popsal jako auto, které i přes svou solidní výbavu a "modernost" řidiče prostě nikdy neotravuje (což je vlastně taky poklona). Ale má třeba strašně lehké řízení (po přesednutí do E90 s el. posilovačem má člověk pocit, že BMW naopak ten posilovač paradoxně nemá vůbec...). Naopak tam, kde bych hned očekával slabá místa, tak naprostá pecka - interiér v perfektním stavu i s nájezdem přes 250 000 km, nic ani nevrzne (2013 ročník, celou dobu firemní auto a rozhodně to nebyla žádná leštěnka), všechno víceméně funguje. Dojem z jízdy (bez přehánění) jako nové auto. Mazec. Základní dvoulitr má fajn projev, málokterý "civilní" čtyřválec zní tak příjemně v kabině, aniž by obtěžoval v běžných otáčkách. Spotřeba? Občas se objeví i číslo začínající pětkou. Nechápu (ale nevím, jak moc kecá počítač - podle tankování jsem neověřoval). Výkonově papírově nic moc, ve skutečnosti úplně fajn. Jediný skutečný problém - začínající koroze (ani ne desetileté auto). Převodovka drhne ve středové pozici, navíc má delší dráhy. Že by to byla vyloženě nafouklá MX-5, to určitě ne. Ale pravda je, že s tím autem jde opravdu prasit a i když člověk pořád cítí, že auto tahá za sebou (holt koncepce je daná), tak to najednou začne v okruhovém tempu fungovat vlastně podobně, jako ta lepší BMW. Přitom při běžném použití má člověk takový "vyměklý" pocit. Hodně mě to překvapilo. Určitě zajímavá ojetina, jen první dojem nemusí být nejlepší a člověka to vlastně odradí auto dostat na limit, kde teprve pozná jeho přednosti. Rozhodně to není nějaký další Hyundai nebo Passat. Ale tohle ocení tak 1 % řidičů, zbytek zase osloví ta jednoduchá "nesmrtelná" technika (když teda vynechám naftu...). Roky jsme měli firemní šestku s naftou "v plné" a to auto bylo vyloženě špatné, na tu cenovku.

Uvidíme, jak si povede CX-60. Tam už by i technika mohla autu přidat na atraktivitě a oslovit i zákazníky, co zatím musí chodit ke konkurenci.

reagovat
beastar
19. března 2022, 23:23
1

Na Cx-60 čekám. Vyřeší mi to případně opravdu zapeklité věci. K té 6. Hodně věcí co tam píšeš bych podepsal. Pár určitě ne. K té korozy. Limit deset let. VW/Skoda všechno hnije zespoda, nápravy atd. Renault spodky, nekvalitní lak, všechny záhyby. Menší Mercedesy, dveře, podběhy, základní laky se loupou. Peugeot hnije skoro stejně jak Mazda. Ford, prahy, páté dveře, často i uchycení náprav apod. Prostě to si nevybereš dnes. Musíš hledat kus, nebo kus kde to jde ještě uspokojivě řešit.

ja
jazet
20. března 2022, 06:25
1

Riderhenry: jsem rád, že má někdo stejné pocity z řízení jako já. Mám předchozí šestku přes půl roku a když jsem ji koupil, tak jsem si říkal, kde je to perfektní řízení, který všichni tak chvalej a byl jsem trochu zklamanej a až později jsem přišel na to, že to všechno začne pořádně fungovat, až když ji začneš nakládat.

beastar
19. března 2022, 23:17
4

Dobrá cena, příjemné detaily. Opravdu těžko hledat konkurenci. Tenhle motor. Být to v malém sportovním sedanu bude to bomba. Takhle je to volba rozumu ale za 8, když je teď benzín pořád níž jak diesel. To zní jako dobře. Ta paluba je skutečně na pohled pěkná. Mazda není úplně to, co já extra vyznavám. Jenže čím víc ostatní snaží vymyslet vymyšlené. Tak ustálený design a logické konsekvence zaujmou. Je to auto u kterýho vidím, že kdybych do toho teď sednul. Otočím s tím 800 a nebude to nepříjemné.

reagovat
Zd
Zdeny60
22. března 2022, 09:34
0

Stará škola by měla nepřímej vstřik...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem

GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko 1998
GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko

1998 rok výroby
190 koní výkon
0 ccm objem