načítám data...

Na velikosti záleží.

Nebo ne? Jak to tedy vlastně je?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pokud jste již někdy v minulosti zabrousili na některý z mých článků, testů motorek především, téměř s jistotou jste se dočetli něco o tom, jak jsou mi některé z nich „až příliš velké“. Méně pravděpodobně jste se mohli dočíst, že jsou mi „tak akorát“. Zato jste se s železnou jistotou nikdy nedočetli, že by mi snad byl některý stroj malý. Snad až s vyjímkou ePita, ale i ten byl vlastně docela akorát.

Souvisí to s mým vzrůstem. Nemá smysl chodit kolem horké kaše, a protože zrovna mluvím sám o sobě, není třeba být jakkoli politicky korektní. S metrem sedmdesát můžu soupeřit o titul největšího automobilového novináře-motorkáře leda s Richardem Hammondem a i v této kategorii mám pocit, že nepatrně ztrácím.

foto: David Střítežský

Obecně musím říct, že v oblasti automobilů je to celkem výhoda. Snad nikdy se mi nestalo, že bych se do některého auta nevešel. Často se mi dokonce podaří usadit i na atrapy zadních sedaček v některých kupé. Z tohoto pohledu mám (nejen) automobily z oblasti Asie nejraději. Stačí jich vyzkoušet pár a oproti konkurenci z jiných kontinentů hned cítíte, že u nich maji toho „normovaného řidiče“ docela jiných rozměrů. Přesně podle mě. Jasně, někde už to hraničí s limitem. Vhodným příkladem, se kterým se spousta lidí snadno ztotožní, je Mazda MX-5. Třeba jisté červené NA. Jedno ze skutečně mála aut, ze kterého se koukám na okolní svět skrz horní půlkou čelního skla dokonce i já. Ne že bych se do ní snad nevešel, na to si nestěžuji, ale vždy, když do ní usednu, si prostě najednou připadám „hrozně velkej“. Aha, možná právě proto tím Franta jezdí?

reddit.com

Při testování se to snažím zohlednit, případně si pomoct vyššími figuranty a pozorovat, jak ne/snadno se jim dostává dovnitř a zda se tam vlezou. Stejně byste se však měli mít na pozoru a první řadě mi nevěřit, když o něčem budu psát, že „je tam dostatek místa“. Ona oblíbená novinářská věta „sám za sebe se posadím pohodlně“ u mě totiž nemá téměř žádný význam. Já když se posadím sám za sebe do kompaktu, tak si můžu skoro i natáhnout nohy. Narozdíl od vyšších jedinců si vůbec nestěžuji. Všechny automobily mají obvykle hodně širokou škálu nastavení, a tak se mi ještě nestalo, že by mi byl některý z nich snad příliš velký.

Opak však může nastat velice snadno, ať již zmiňovaná Miata, či prostý dostatek místa na nohy, hlavu nebo další části těla v jiných vozech. Už jsem také několikrát slyšel, že si někteří lidé vybírají auto zásadně bez střešního okna, protože stahovací mechanismus jim ukrajuje cenné centimetry z místa pro hlavu. Stejné téma týkající se i konfekčních postav může nečekaně nastat také u různých sporťáků, trackdayových či přímo závodních hraček. V nich je totiž dobrý nápad, a někdy dokonce předpis, jezdit s helmou. S ní jste najednou vyšší, i když jste dříve nebyli a pokud nestojíte o to být za jízdy šprajcnutí jako kulturista ve futrech, je lepší střešní okno vynechat.

Figurant Robin, pohodlně usazený na zadních sedadlech LC500

No ještě se vrátíme k těm motorkám. Jsou na výšku jezdce o poznání citlivější. Teda jim je to vlastně fuk, spíš je spousta jezdců citlivých na velikost stroje. Už jsem zapomněl, kde jsem to četl nebo viděl, ale byl to jeden z názorů, který i mně dodal kus odvahy. Něco ve smyslu „Motorka není odrážedlo, není nutné z ní dosáhnout oběma nohama na zem.“, a s tím naprosto souhlasím. I na mém vlastním Triumphu pouze baletím po špičkách – naučil jsem se, že mnohem jednoduší je (pro mě) moto z parkovacího místa nejdřív vytlačit a až pak nasednout. Ne že by to byla nějak velká motorka, ale díky tomu aftermarket tlumiči má o kousek přizvedlý zadek. (je to víc sport a tak). Při zastavení na semaforu stačí došlápnout jednou nohou a stroj kousek nahnout, on to zvládne. Moudro do života má být, abyste se nenechali hned odradit třeba od svého oblíbeného nebo vysněného stroje jen kvůli takové drobnosti. Nevzdát se snu pro pár chybějících centimetrů!

Tak jako všechno mají i velikostní rozdíly jezdců a strojů svůj limit. Přihodím veselou historku. Občas koketuji s motorkami z kategorie Adventure. Namátkou např. BMW GS1250, Pan America 1250 od Harleye nebo Tuareg 660 od Aprillie. Často hodně velké a těžké stroje. Asi byste ani neuhádli, že největší (doslova) výzvu pro mě představoval právě Tuareg. Je hodně zaměřený na terén, má větší zdvihy a je celý vyšší. Vlastně opřený na stojanu jsou jeho zrcátka ve výši (mých) očí. Přitom se mi na něm jezdilo skvěle, jen některé starty byly náročnější. Jednou jsem zastavil v kopci, hodil ho na stojan, takže byl nahnutý z kopce. Když jsem chtěl později odjet, tak jsem narazil – prostě jsem ho nemohl shodit ze stojanu (a ono pak ani nejde nastartovat, je tam čidlo). Protože jsem na zem dosáhl skutečně na hraně, zkrátka jsem nebyl schopen se dostatečně silně odrazit od země, abych ho dostal do vzpřímené polohy. Zpropadený Newton s celou svojí gravitací! Teda já bych asi dost síly zvládl vyvinout, ale zase jsem měl strach, že když „vysednu“ a odrazím se víc, abych ho stihl druhou nohou zase chytit. Svalit se na místě, do kopce, a odřít ho by bylo vážně nekonečně trapné. No musel jsem potupně sesednout a kus ho odtlačit. Aspoň že mě u toho nikdo neviděl, a tak se to nikdo nedoví. Bylo to právě tehdy, kdy mi přišlo, že tahle motorka je už pro mě asi příliš velká. Jako pravidlo pravé ruky se v motorkářských kruzích skloňuje, abyste byli schopní moto zvednout, když vám náhodou upadne, ale mít problémy i s „prostým“ shozením ze stojanu? O tom v příručce nic nepsali!

@ksphotocz

Na druhou stranu, neskutečně si cením třeba snahu Harley-Davidson, kteří právě Pan Americu osadili aktivním zadním tlumičem, který se aktivuje právě při dojezdu (zastavení) k semaforu a sníží světlou výšku zhruba o pět centimetrů. Právě proto, aby tuhle kategorii větších motorek mohli přiblížit i menším jezdcům. Na něm jsem se svezl zatím jen kousek a i s touhle vychytávkou je to pořád vysoké dost, ale už jen ten nápad je super. Je to za příplatek? Ano. Je to k dispozici zatím jen na jediné motorce? Ano. Pamatujete ale na Top Gear, ve kterém byl Jeremy, tehdy ještě s bujnými kadeřemi, naprosto ohromen vychytávkou v podobe magnetických tlumičů, nastavitelných pouhým stisknutím čudlíku? Tuším, že to bylo u Audi R8? Dnes můžete mít “totéž” téměř v každém běžném voze. Rozhodně je to jedna z velice mála věcí poslední doby, jejímuž rozšíření fandím.

A co vy, naši čtenáři? Narazili jste už na podobné problémy? Jsou některá auta (či motorky), o která jste ochuzeni, protože se do nich nevleze některý z vašich údů? Ano, ne/dostatek „koulí“ se taky počítá. Podělte se v komentářích!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Hansoff
15. května 2023, 09:49
1

Tohle znám z opačného konce. Když jsem jezdil se Saxem, spíš jsem si ho oblékal, než nastupoval. Naštěstí jsou u třídvéřové varianty dveře dost velké. V eRku musím mít sedadlo nadoraz vzadu abych vešel nohy pod přístrojovku a téměř potom nedosáhnu na volant (o využitelnosti zadního sedadla pomlčme). Teď zrovna řeším přepis Pařízka a když se na to posadím, připadám si jak na dětský židličce. Nadprůměrná výška taky není vždycky výhra...

reagovat
HeavySmoker
15. května 2023, 10:49
0

Mám normovanú EURO výšku, ale ani to nie je záruka úspechu. Mám rád posed s yvstretými nohami až k tretiemu valcu radovej šestky a volant tak blízko, aby mi airbag prerazil rebrá. Skutočne pohodlne sa mi sedelo len v monoposte F1 a Porsche 718 alebo 911 z poslednej generácie. Potom je tu ešte laborácia so sedačkami, moja kreatívna kombinácia skoliózy, lordózy a celodenného sedenia za PC v polohe na krevetu zvyšujú moje nároky v tomto ohľade.

reagovat
Jimi
15. května 2023, 11:13
0

Někdy mi přijde komické vidět skoro 2m dlouhána na nejnovějším naháči- motorka opticky tak o 2 čísla menší- asi nějaký trend. Před časem se dalo vypozorovat, že vysocí lidé rádi lezou do menších aut a naopak.

reagovat
Mechanik
15. května 2023, 11:33
0

Do kupátka se vejdu, úplně v pohodě, ale nejak z toho není vidět, horní hrana je prostě nízko, tovární sedačka už niž nejde, tak jsem musel jít cestou sportovní sedačka a nastavit tak jak mi to vyhovuje, teď to vypadá že si hraju na závodníka, ale jinak to fakt nešlo.

reagovat
Wanix
15. května 2023, 13:24
0

Pak je tady ještě poměr jednotlivých proporcí, to si uvědomíte okamžitě v Miatě první a druhé generace: přestože mám výšku přesně průměrného Čecha, ve mnoha Miatách vidím vážně naprd - koukám přímo do horní hrany okna...a kamarádi s delšíma nohama zas blbě nachází místo pod volantem a pro některé jsou meziplyny takřka nemožné

reagovat
Daeron
15. května 2023, 14:00
0

Mám sice jen 193 cm, ale asi špatný poměr délky nohou a těla. Do některých aut si vzpřímeně s rezervou na dva prsty prostě nesednu.
Ještě větší síto pak přestavují chodidla rozměru menších kajaků (50), i v teniskách šlapu na brzdu i plyn zároveň nebo s tím konstruktér nepočítal a na špičky není nad pedály dost místa a zadrhávám o díly palubky.

reagovat
af
afro-r1
15. května 2023, 15:14
0

Me je - jako autorovi - vetsina novych aut "velka", a to nejen na vysku, ale i na sirku.
I BMW-Sportsitze jsem musel na bocnicich sedaku a operadla dopenovat, abych mel primerene bocni vedeni.

reagovat
martin_100
15. května 2023, 18:32
0

Jo kamarád si pořídil brazilskou Pumu. To je malý placatý kupátko na podvozku brouka. Nejsem čahoun mam 178 a prostě jsem se do toho sedolehu nenaskládal tak abych s tim mohl jet. Jo objet s tim parkoviště bych asi dokázal ale jet dál a rychleji by nebylo pohodlný a už vůbec ne bezpečný.

reagovat
Ti
Tino
21. května 2023, 10:25
0

ono dost často stačí, když si sedáte do auta po manželce. Nevím, ale na posunování sedadla v Octě před nasednutím jsem zatím nepřišel. Tak tam zapadnu po zadku, odřu si pravá žebra o volant, při otáčeni k volantu si omlátím kolena o palubku a teprve potom si můžu srovnat sedadlo…

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem