reklama
načítám data...

Mongol Rally 2018 část 6. : O driftující Sieře, noci v pivovaru a rezavých lodích

V Uzbekistánu se naše výprava opět dočkala přátelské atmosféry. Lidé jsou veselí, ochotní... A dokonce tu mají české pivo!

zobrazit celou galeriiAutíčkář na cestách: Mongol Rally 2018 část 6. : O driftující Sieře, noci v pivovaru a rezavých lodích

Ráno se budíme brzy. Náš plán vyjet od Darvazy mezi prvními má jisté trhliny. O půl sedmé ráno jsme tu téměř sami. Prvního zapadlého mongolrallyistu potkáváme asi po 300 metrech, kolem v poušti jsou rozeseta další auta do půl kol zahrabaná v písku. Kolem nich pobíhá houf odhrabovačů a odtlačovačů, a tak si hledáme vlastní cestu. Nejistí si trasou najedeme se Sergejem do písečné plotny. Příliš pomalu, auto nešťastně protočí kolečkama a zahrabe se až po břicho. Škoda že lopatu měli ti Britové. Odhrabeme rukama písek, zatlačíme do kapoty, plný plyn vzad a auto popojede o metr, než se zase zahrabe. Takže znova. Na pátý pokus se nám podaří vyprostit. Mezitím se uvolní osvědčená trasa. Blbečci, mohli jsme si chvilku počkat. Už alespoň víme, kde číhá největší nebezpečí. Přejedeme sice méně kamenů a děr než včera, auta ale skřípou a úpí. Že se dostaneme na asfaltovou silnici, řádně oslavíme.

Naše radost netrvá dlouho. Čeká nás 300 km přímo na sever do Uzbekistánu, hraniční přechod by měl zavírat v 16 hodin. S každým kilometrem ubývá kvalita, pak i množství asfaltu. Na kamenité cestě, která zbyla, postupně ubývá kamení a přibývají úseky uježděného bahna a díry, do kterých by se dalo pomalu schovat celé auto. Na několika místech cesta náhle končí, stejně náhle pokračuje o kilometr vpravo nebo vlevo. Jen díky linkovému autobusu přibližně tušíme směr. Průměrná rychlost asi 15 km/h. Je nepochopitelné, jak v jednom státě může existovat přepychové město z bílého mramoru a zlata a o pár set kilometrů vedle na hlavním tahu chybí celé kilometry alespoň trochu důstojné cesty. Proč si to Turkméni nechají líbit? Na tuto otázku nám, jak jinak, nesmějí odpovědět.

Naštvaně přidáváme plyn na každém úseku, kde to jde. Nechceme v této zemi zůstat ani o minutu déle, natož pak další noc. K hranicím přijíždíme v 15:57. Ještě jsme to stihli. Vyplníme papíry, odevzdáme GPS. Podle důkladnosti kontroly to byla jen prázdná krabička na postrašení. 

Uzbekistán je jiný už od hraniční kontroly. Celníci jsou vysmátí a dělají si z nás srandu, posunky naznačují, ať troubíme, ať mají nějaké disco. U první brány podáváme pasy. "No passports. Go. Go, go, go, go! STOP! Passports". Další vlnu veselí vzbudí množství náhradních dílů, které vezeme, a Jitčina výklopná světla. Zásadně mrká jen jedno z nich. Konečně jsme ve státě, kde existují asfaltové cesty, můžeme vybrat peníze z bankomatu, připojit se k internetu, napsat rodičům a dát si teplou sprchu.

Prvním městem za hraničním přechodem je Nukus, zde znovu potkáváme kluka se scooterem, který taky jede Mongol Rally. Bavili jsme se s ním už u Darvázy, zdá se být značný magor. Na obyčejném městském 50cc scooteru přes půl světa. S maximální rychlostí možná 60 km/h. Jmenuje se Felix a je z Litvy, večer jdeme spolu do hospody. A to teprve zjišťujeme, co je to za člověka. Doma má mimo jiné Ford Sierra kombi z roku 1988 se zastavěným pětilitrem Windsor z Fox Body a jezdí s ním Litevský drift šampionát. Nestačíme se divit, celý večer prokecáme o autech, vyprávíme mu o tom, co máme doma v garážích my a zjišťujeme, že Felix je úplně stejné krevní skupiny. Původní petrolhead v plném provedení.

Odpočatí, najedení a v podstatně lepší náladě jedeme k Muynaku. Muynak je bývalá rybářská vesnička u Aralského moře. Od dob, co si Sověti usmysleli, že poručí větru děšti a budou v poušti pěstovat bavlnu, se břeh vysychajícího jezera posunul o 100 km a Muynak přišel o zdroj obživy. Očekávali jsme zchátralé domky a pár posledních obyvatel, co ještě neodešlo za prací jinam. Rozhodně jsme nečekali kavárnu, kino, slušně zásobené obchůdky, opravené budovy a děti všeho věku, od batolat po puberťáky. Do Muynaku se vrací život, ale ne voda. Rezavé lodě pořád kotví v písku. Povzbuzen úspěchem u Darvazy si usmyslím, že k lodím dojedu Sergejem. Zahrabu se asi po 10 metrech. Okamžitě je na kapotě asi 20 dětských ruček a pomáhají nás vytlačit. Každé z dětí chce pomoct aspoň prstem nebo přidržením lopaty, kterou donesl jeden ze starších kluků. Děcka očividně mají ve vyprošťování turistů praxi a my rozdáme většinu bonbonů, co máme náhodou s sebou.

Pohodovějším tempem se posouváme na východ. Poznáváme významná města hedvábné stezky – Chivu, Bucharu a Samarkand. Jsou si velmi podobná, opevněním, modrými minarety a obrovskými mešitami, přesto má každé své kouzlo. Užíváme si ubytování se zahradou a bazénem, místní kuchyni a české uzbecké pivo. V Samarkandu je totiž pivovar, který od 90. let vlastní Češi. U hlavního náměstí, Registánu, potkáváme jediný český tým jedoucí oficiální MongolRally. Není to úplná náhoda, setkání si domlouváme už od Turecka. High5team z Brna jede Buchankou, vozem značně nespolehlivým. Jejich výčet závad se zdá nekonečný a na rozdíl od nás mají na cestu značně omezené množství času, po společné večeři musejí znovu vyrazit.

Poslední den v Uzbekistánu navštívíme hospodu u pivovaru a napadne nás zeptat se na vrátnici, jestli není přítomen někdo, koho bychom mohli česky pozdravit a pochválit pivo. Uvítá nás pan Kovařík, sládek a ředitel. Nadšeně nás provází po pivovaru a  vypráví o historii pivovarnictví v Čechách a v Uzbekistánu, každý úsek prokládáme chmelovým mokem přímo ze zdroje. Po pár hodinách je jasné, že dnes už nikam nejedeme. Než se s degustací přesuneme zpátky do hospody, rozložíme si spaní přímo v areálu. Noc v pivovaru, sen každého Čecha!


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vojta Nekvapil
11. září 2018, 15:57
0

Ted me tak napada. O kolik ufukujete gumy pred vjezdem na pisek? Rozplacla guma snizuje riziko zapadnuti.

reagovat
Wanix
11. září 2018, 16:25
0

Nejprve jsme neufukovali nic, po prvním zapadnutí tak nějak od oka :D

Vojta Nekvapil
11. září 2018, 16:52
0

Koukam, ze offroadaci doporuciji snizovat tlak az na 1,1b. (niz uz se riskuje svleknuti gumy)

Tomáš Trýska
11. září 2018, 17:34
0

Teď už moc písku asi nebudou muset projet :)

sp
spooon
11. září 2018, 23:02
1

vždyť jedou ještě dom, ne?

sumy
12. září 2018, 11:24
0

Vojta Nekvapil: Bacha na to, offroudy taky běžně hustí jen 1,8. Mnohdy jsou taky vydušovaný, nebo mají bedlocky. Velký kola se foukaj míň než normální silniční. Tu sfouknout na 1,1, tak už jedeš po ráfku. Já na blbnutí ufukuju na 1,5 na 31" pneu na 15" ráfku. To ještě přežije i skákání a rychlou jízdu terénem. Třeba Niva Bronto s těma obr pneu, co na nich i plave se foukaj jen 0,8 :-O

Vojta Nekvapil
12. září 2018, 12:36
0

To by me zajimalo na kolik foukas kola u auta kdyz 1,8 se ti zda malo. Myslim, ze u E30 to bude i vyrobcem predepsanej tlak. (U E36 Compactu mam 1,8 vpredu a 2,0 vzadu).
Minimum 1,1 byla vseobecna rada pro vsechny typy pneu. (tedy podle clanku).
Kazdopadne jestli furt drhnou vejfukama, tak by to mozna chtelo nejake vlozky do pruzin.
http://www.suzukibandit.cz/openforum/uploads/1529_dorazy-pruzin-podvozku-zvyseni-podvozku-az-o-3-cm-default.jpg

sumy
12. září 2018, 13:40
0

Na břichoplazech pod 2,4 nejdu. Továrně mám na hondách předepsanejch min 2,2 a naložená snad až 2,6. A na dlouhý dálniční přesuny s naloženym offem klidně fouknu 2,8-3,5. To podle toho, jak moc jsem naloženej/přetíženej. Teď jsem po závodech nechal na pajeru na cestu domu 1,5 a bylo to až komický, jak mi v každý zatáčce pískaly kola :-)
Jinak spíš než nějakou gumovou divnost, co se pravděpodobně někde vyklepe, vrazit tam měchy a je klid. To si to pak na povel zvedne klidně o 10cm. Výjde to na pár šušňů a funguje to luxusně.

Vojta Nekvapil
12. září 2018, 13:47
0

Nevyklepe. Drží to pevné. A hlavně to nestojí jako celé auto v tvém případě. :)

sumy
12. září 2018, 14:21
0

Jak celé auto? Měch Rubena 130/3 stojí cca 600,-Kč/kus + hadičky za 200,- a je hotovo. Víc na tom není.

Vojta Nekvapil
12. září 2018, 15:11
0

+ adaptery, kompresor (kompresor za 600kc z lidlu na to fakt idealni nebude), spojovaci material,... Navic resis jen jednu napravu. Ty auta jsou fakt za par korun a pocita se, ze se nemusi vratit. Vlozky do pruzin mas zalezitost 600kc na cele auto. Nemluve o tom, ze tam nepridavas, zadnou dalsi techniku, ktera muze selhat.

sumy
12. září 2018, 15:17
0

Ale jo, mě to celkem vyšlo na cca 1500,- (včetně všeho) a když je třeba dofouknout, tak ano, kompresor z lidlu je málo, ale ten z Bau Maxu za 800 dvoupíst to dává. Mám to tam už cca 60tkm a žádný trabl.

Tomáš Trýska
13. září 2018, 08:47
0

Sumy, mohl bys mi prosím poslat odkaz na ten měch, co tam máš? Potřeboval bych v podstatě to samé na svoje Scorpio kvůli tahání vleku. U Rubeny jsem našel jen velké vlnovce, ale ne komplet měchy. Pak jsem našel ještě měchy do sedaček, ale to asi nebude ono, že?

sumy
13. září 2018, 09:25
0

Jo, to je přesně ono. Měch do sedačky LIAZ Rubena 130/3. Jako domorobo rychlé řešení jsou příruby z trubky na naftový vstřiky M12x1,5 a na to natlačený přeříznutý prodloužení ventilku na tupláky. Toť vše :-) Nechá se nafuňet až na 9Bar a vydrží to nesmysl. Nejvíc teda foukám 7, ale to je už vcelku extrém a je to pak tvrdý. Mám je na autě už víc jak 60tkm, jezdím offroad, skáču, kroutim to v terénu přeložený ke 3,5t a drží bez jakýchkoliv známek opotřebení a to i když v plném křížení dřou o pružinu.

sumy
13. září 2018, 09:28
0

Koukám, už podražili. Chajslíííí http://eshop.autodily-kelbl.cz/vlnovec-sedacky-liaz-111

Tomáš Trýska
13. září 2018, 11:37
0

Nacházím i levněji. Jen by mě ještě zajímalo, jaká je maximální a minimální délka. To jsem zatím nikde nenašel. Asi jim přímo napíšu do Rubeny...

sumy
13. září 2018, 11:46
0

120-240

Vojta Nekvapil
13. září 2018, 13:56
0

Vzpomen na Fittiho. Ten ma na Daewoo Tico taky vzduchovej podvozek udelanej z mechu pro sedacky mercedes protoze nic jineho se tam neveslo. :D

Tomáš Trýska
13. září 2018, 22:36
0

Ať koukám, jak koukám, tak nikde nevidím, jak se to přidělá k tomu rameni. Vařil jsi k tomu nějaký držák, nebo jak to tam máš upevněné?

sumy
14. září 2018, 09:27
1

Ten čudl dole má osazení. Ideální řešení je silonovej/duralovej protikus k nápravě/kastli a zajistit segrovkou. Já je mám chycený "volně" jinak by mě limitovaly při křížení.

Tomáš Trýska
14. září 2018, 13:23
1

Díky za nápady. Zkusím to postavit a když tak se pak pochlubím :)

krab
11. září 2018, 17:48
0

Skvělý čtení ! Držím palce ať to Jitka se Sergejem dají :)

reagovat
Knightrider
12. září 2018, 08:36
0

Pobavil mně ten dělňas v žabkách. :-) Vidět ten svět je hezký, ale žít tam, to by bylo asi na provaz.

reagovat
ratan groch
13. září 2018, 15:36
0

Zatial najlepsi clanok z cesty. Pekna fotka lode v "pusti". Ak sa nemylim, tak uz ste aj celkovo pokojnejsi aspon podla uvolnenosti textu.
Az po Mongolsko to teraz bude ok. Drzim palce a piste dalej.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Torino Ford Torino 500 6.6L  1971
Ford Torino Ford Torino 500 6.6L

1971 rok výroby
300 koní výkon
6 600 ccm objem

Ford Mustang Manual / TOP STAV / 1966
Ford Mustang Manual / TOP STAV /

1966 rok výroby
200 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Corvette cabrio 1987
Chevrolet Corvette cabrio

1987 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Hummer H1 HMMWV Humvee 1987
Hummer H1 HMMWV Humvee

1987 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Dodge Coronet Red ram 1953
Dodge Coronet Red ram

1953 rok výroby
103 koní výkon
3 900 ccm objem