načítám data...

Mazda 3 G150 AT: Jiná a skvělá

Mazda 3 už je autem ve své vlastní kategorii. Dokáže s atmosférickým dvoulitrem a automatickou převodovkou oslovit?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Mazda 3 G150 AT: Jiná a skvělá

Nejspíš už jste někdy četli, že redakční „porcování prasete,“ tedy přerozdělování testovacích vozů, probíhá v našem chatu. Často tedy stačí být online ve správnou dobu. V případě Trojky to tak ale nebylo. Jeník toho dne sledoval chat lépe než já a když se objevily Mazdy, tak jsem nejspíš zrovna pracoval a když jsem si přečetl, co je k mání, tak už bylo pozdě. Sakra, Trojku jsem chtěl. Alespoň jsem se mohl utěšovat tím, že na mne zbyla MX-30. Osud tomu ale chtěl jinak a o několik týdnů později najednou Jeník zjistil, že si sice ‚vyřval‘ Mazdu 3, Hyundai i10 a Octavii RS, ale zrovna mu to vychází na ten samý týden. Na mě zbyla Mazda, Octavii si vzal Dan a Jeník… no, on si vždycky uměl dobře vybrat…

A tak jsem v době, kdy i Prahu trápila souvislá vrstva sněhu, vrátil BRZ, vyzvedl Mazdu a vyrazil vstříc novým dobrodružstvím. Těšil jsem se. Za volant nové Trojky jsem se dostal už před rokem a čtvrt, kdy jsem se účastnil souboje o co nejnižší spotřebu s motory SkyActiv-X. Červený hatchback má sice obyčejný motor Skyactiv-G, ale to nevadí. Není to jen o motoru.

O designu trojky toho byl napsáno až moc. Je jiný, nepřehlédnutelný. Když potkáte v provozu červenou Trojku, tak vystoupí z řady. Během mého testovacího týdne, který byl beznadějně mrazivý a šedivý, jsem si několikrát vzpomněl na film Sin City a jeho barevnou paletu. Červená Mazda působila na parkovišti či v provozu stejně výrazně jako výstřik krve ve filmu.

Foto: Hana Matyášová

Neptejte se mě ale na můj názor na C-sloupek hatchbacku. Svět se rozdělil na dva tábory, kdy jednomu nevadí a druhý se přes něj nemůže přenést. A já patřím do toho druhého. Záď je tu na mě prostě moc ‚ocucaná‘ a když se na trojku podíváte zboku, vypadá tak trochu… Ano, trojku jako Z3 Coupé, ale taky trochu nevyváženě. Jsem nejspíš konzerva, ale sedan se mi líbí o mnoho, mnoho více.

Naštěstí interiér, alespoň vepředu, nedělá mezi sedanem a hatchbackem žádné rozdíly. A musím říct, už když jsem v trojce seděl poprvé, tak jsem se těšil až si ho někdy budu mít možnost více vyzkoušet. Oproti předchozí generaci, jejíž sedan (který je mimochodem ošklivější než hatchback) mě okouzlil několik let zpět, je tohle skok ne o generaci, ale snad o dvě. Mazda se zase vydala jinačí cestou než ostatní výrobci. Snad by se dalo říct, že cestou střídmosti. Interiéru nevévodí gargantuovský displej infotainmentu, naopak je na poměry spíše menší a je roztažen do šířky. Navíc je umístěn skoro až u čelního skla a není dotykový… Skandál? Ale vůbec ne. Toto řešení je mi velice sympatické. Ovládání kolečkem je už osvědčené… Celé to působí minimalisticky, společně s nízkým posezem máte pocit, že tady je svět ještě v pořádku a správná řidičská poloha ještě není výsadou jen sportovních vozů. Zmínku si ještě zaslouží odkládací prostory. Málokdy se mi stává, že bych měl na výběr tolik schránek, že bych začal hledat, kam jsem si odložil klíče… Zepředu interiéru se ale nevyhnutelně musíme dostat i dozadu. A tady narážíme na problém s velkým C-sloupkem a snad i daní za to, že vepředu je místa skoro až moc. Na zadních sedačkách není zrovna mnoho prostoru a díky velkému sloupku je zde i docela malé okénko. A tak jsou zadní sedačky spíše kobkou. No jo, další argument pro sedan.

Foto: Hana Matyášová

Pod kapotou Trojky se nachází dvoulitrový čtyřválec o výkonu 150 koní. To samo o sobě nepůsobí jako mnoho, že?  Z aktuální nabídky benzínových dvoulitrů je to ale „zlatá střední cesta.“ V nabídce je ještě varianta o výkonu 122 koní a pak motor SkyActiv-X o výkonu 186 koní. Oněch 150 koní je tady vzhledem k odladění a automatické převodovce tak akorát. Ano, vždy by to mohlo být rychlejší, ale kdyby to bylo pomalejší, štvalo by mě to. Pohon je také osazen 24 V mild-hybridním systémem, který mu na rozjezdy propůjčuje 6 kW výkonu a 45 Nm kroutícího momentu.  Jako každý jiný motor od Mazdy, i tento si libuje ve vyšších otáčkách. A automatická převodovka s tím počítá a nebojí se jej pořádně vytočit.

Pohonu velice zdatně sekunduje podvozek. Jeho naladění je pro Mazdu typické. Tak trochu tužší, ale stále dostatečně pohodlný. A velice příjemný ve vyšších rychlostech. Rychlé dálniční přesuny jsou i díky mnohem lepšímu odhlučnění příjemné až do nějakých stopadesáti, kdy se začnou ozývat zimní pneumatiky. Se ztrátou víceprvkové zadní nápravy nepřišla ani o trochu zábavnosti na okreskách. Možná vám nejdřív přijde, že řízení je trochu tupé, ale na můj vkus to bylo tak akorát. Podvozek je stále hravý a skvěle čitelný. Trochu na vás působí, že nechce abyste se jen vezli, ale abyste řídili.

Foto: Hana Matyášová

Verdikt

Stejně jako moji redakční kolegové, i já musím poslat do Hirošimy pochvalu. Pokud je tohle směr, kterým se chce Mazda v následujících letech ubírat, pak držím palce. Nepřehlédnutelný design a skvělý interiér si bez problému obhájí vyšší cenu oproti minulé generaci. Ano, osobně bych volil sedan, ale pokud chcete radostný hatchback, pak není moc o čem přemýšlet.

Technické údaje:

Motor: zážehový čtyřválec 1 998 cm³
Výkon motoru: 150 koní (110 kW) v 6 000 ot./min
Točivý moment: 213 Nm v 4 000 ot./min
Převodovka: šestistupňový automat
Maximální rychlost: 204 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,5 s
Hmotnost: 1 274 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,6 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 7,2 l/100 km
Cena (Mazda3 Skyatciv-G150 AT Plus): 724 800 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Lyšák
22. března 2021, 13:41
0

Mne zajímá ten posed - nějaké srovnání s Golfem, kde sem četl na posed taky celkem pozitivní ohlasy? Beru R-Line v kombi, takže bych to vyměnit stejně nemohl, ale jen pro zajímavost...

reagovat
František Čáslavský
22. března 2021, 15:51
1

Seděl jsem jen v obyč Golfu, co měl Jeník a tam mi ten posez přišel mnohem vyšší. V Mazdě se dá vysloveně 'položit' do takové té hezké přirozené polohy.

Lyšák
22. března 2021, 16:04
0

Takže o důvod víc proč bejt nasranej, že Mazda nedělá kombi :)

motion
23. března 2021, 12:00
0

Dělá šestku, která stojí podobné peníze jako Golf, když si ho dovybavíš na její úroveň a ta jízda je ještě o něco lepší než v trojce...

ro
rock
23. března 2021, 12:43
0

Jenom ze zvědavosti, co tak zásadního chybí Golfu Variant Style 1,5 TSI EVO BMT (110 kW, manuál, 678 t) proti Mazdě 6 Wagon Attraction Skyactiv-G145 (107 kW, manuál, 812 t v současné akci), aby to stálo těch 140 t rozdílu?

motion
23. března 2021, 12:55
1

v tomhle konkrétním případě to budeš vědět určitě lépe, nepolezu na net a nebudu srovnávat položku po položce, abych Tě dostal, já to myslel tak, že si člověk jde pro vybavené auto, což byl můj případ a u obojího skončíš kolem milionu, ať chceš nebo ne. Ale pokud máš třeba 700 tisíc, OK, pak můj komentář s šestkou je mimo.

St
Staromil
23. března 2021, 14:03
0

Rock: ...když pominu, že to je trochu "mezitřídní skok", ačkoliv ten nový Golf Variant už dorostl Octávku a je tak i té M6 blíže velikostí (má dokonce o dost větší kufr !), tak pro někoho mu holt jako zásadní chybí, že to není Mazda, no...:-)))...no, ale 140t je holt samozřejmě 140t, i když něco rozdílů by se našlo, ač asi opravdu ne "zásadních", bez kterých člověk nemůže být a auto koupit. Jinak má ale pravdu "motion", v Mazdě už si toho moc přidávat nemusíš, pak se to docela rychle dorovnává.

ro
rock
23. března 2021, 17:59
0

Tak ono záleží na tom, co kdo považuje za přiměřenou výbavu. Mazda za 812 t je v (mazdovském) základu, Style u Golfu je víceméně nejvyšší výbava a chybí jí snad jenom DAB rádio s navigací (pokud to někdo vyžaduje) za 30. To ostatní mi přišlo jako opravdu jen drobnosti na jedné i na druhé straně.

M6 a Golf jsou z mýho pohledu úplně jiný světy a upřímně řečeno nenapadlo by mne, že někdo bude reálně vybírat mezi Golfem a Šestkou...

Trinom
22. března 2021, 14:45
0

Franto, rozepiš se trošku o tom hybridním systému...

reagovat
Jimi
22. března 2021, 15:30
1

stačí si najít video s Vaculíkem- sice CX-30, ale motor stejný.

František Čáslavský
22. března 2021, 15:52
0

Stejný jak všechny ostatní mild-hybridy. Motorgenerátor a baterie.

Grand Admiral Thrawn
23. března 2021, 11:40
0

Docela by mě zajímalo srovnání tohohle s novým Focusem.

reagovat
kuc_t
23. března 2021, 12:47
1

Já měl možnost tedy přeskočit z Focusu popř. Pumy do CX-30 a musím uznat, že interiér u Mazdy je mnohem kvalitnější, takovej krásnej obývák. Design je poměrně subjektivní věc, ale Mazda mi přijde zajímavější. ALE to je tak asi vše - Mazda s mild hybridem a AT je dynamicky daleko za Focusem 1.0 EB/1.5 EB, což mě dost zamrzelo. Focus je taky jistější v zatáčkách.

Grand Admiral Thrawn
23. března 2021, 13:18
0

kuc_t: Díky za odpověď. Asi to vidím tak, že až se uklidní situace s koronavirem, tak se s obojím projedu a potom uvidím.

St
Staromil
23. března 2021, 13:56
0

Ten "C" sloupek u této generace mne také nějak pořád "ruší", nemohu ho ani zatím úplně zavrhnout, ani ale bezvýhradně akceptovat, takže mám v sobě tábory oba. Faktem je, že jsem ji viděl "naživo" a to vypadá o poznání lépe, než na obrázkách. Nicméně zatím se mi více líbí předchozí generace, a to jak hatchback, tak i ten sedan. Sedan této novější generace, tak to je naopak jednoznačně paráda, a to jsem ho živě neviděl... Jen ten vlez do kufru, a nákladová hrana...já jsem velmi často takovej ten stěhovák, takže sedany mají trochu u mne handicap. Myslím ale, že jednou se po tomto sedanu budu shánět, M6 už možná nebude třeba.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Corvette C3 Stingray 1970
Chevrolet Corvette C3 Stingray

1970 rok výroby
350 koní výkon
5 573 ccm objem

Ford Mustang Fastback V8, V ČR 1966
Ford Mustang Fastback V8, V ČR

1966 rok výroby
210 koní výkon
4 700 ccm objem

Ford Mustang Convertible V8, Na cestě do ČR 1967
Ford Mustang Convertible V8, Na cestě do ČR

1967 rok výroby
210 koní výkon
4 700 ccm objem

Chrysler Sebring Colombo 2001
Chrysler Sebring Colombo

2001 rok výroby
272 koní výkon
3 000 ccm objem

Chrysler Vision  1994
Chrysler Vision

1994 rok výroby
0 koní výkon
3 500 ccm objem