načítám data...

Kladiva, gumy a hřebíky, aneb je tu smysluplný nástupce runflatů?

Pneumatiky na cizích autech obvykle nepropichujeme. Ale když se naskytne příležitost, proč to nezkusit? Zvlášť když potom můžete vyzkoušet, jak je auto s defektem stále ovladatelné.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Kladiva, gumy a hřebíky, aneb je tu smysluplný nástupce runflatů?

Ve filmech to vypadá jednoduše. Stačí do pneumatiky bodnout kapesním nožíkem, střelit do ní z malorážky nebo s ní třeba přejet pár střepů. Jenomže potom vám někdo strčí do ruky kladivo, obrovský hřebík a řekne “proraž gumu a nech jí vyfouknout”. A vy zjistíte, že to není tak snadné. Jako Dominik, který do hřebíku se stále rostoucím zoufalstvím mlátil asi tři minuty, než mi došla kapacita videa. Na druhý pokus se však nářadí ujal přítomný organizátor a vandalizace nebohé Octavie byla úspěšně dokončena – chce to grif a vědět, kudy do pneumatiky ten hřebík cpát.

A proč jsme to celé dělali? Prezentaci na okruhu v Mostě pro nás uspořádala pneumatikářská firma Bridgestone, která nám chtěla představit své žhavé novinky – zejména pneumatiky DriveGuard, které by měly sloužit podobně jako runflaty, které tak proklínají řidiči BMW, jen bez jejich nevýhod. Bridgestone tvrdí, že fungují skoro stejně jako normální pneumatiky, jen s tím rozdílem, že defekt neznamená bídný konec vaší cesty.

Zástupci pneumatikářů nám na prezentaci tvrdili spoustu úžasných věcí. Pneumatiky DriveGuard jsou prý jen o 4 až 8 procent dražší než pneumatiky (u runflatů je to až 15 procent), nejsou téměř o nic těžší a především – nejsou tuhé a nepohodlné. Pokud vám záleží na blahu vašeho oblíbeného pracovníka pneuservisu, nebo zkrátka jen nechcete poslouchat jeho nadávání a platit přirážku za “ty debilní runflaty", nejspíš by vás mělo potěšit i to, že DriveGuardy se montují téměř stejně snadno jako “obyčejné” pneumatiky. A jdou nasadit na jakákoliv kola na jakémkoliv autě, pokud je vybaveno senzory tlaku TPMS. Proč jsou senzory nezbytné? To si řekneme za chvíli.

Jenomže to, co vám navyprávějí zástupci firem na prezentacích, ještě nemusí být nutně úplná pravda. Taky byste mohli koupit hrnce pneumatiky, které jsou vlastně k ničemu. Proto jsou potřeba činy a osobní zkušenost namísto pouhých slov. A proto došlo na vandalizaci Octavií a Toyot.

Princip testu byl jednoduchý. Dostanete kladivo, hřebík a auto s neporušenými pneumatikami, abyste si mohli být jistí, že je pneumatika opravdu proražená a není to žádný “fejk”. Vedlejším efektem je zjištění, že život vandalův je těžší, než by se mohlo zdát. Potom zbývalo nasednout do aut s vypuštěným levým předním kolem a vydat se na krátkou cestu po Mostě a okolí.

Výsledek testu byl stejnou měrou naprosto nudný a neobyčejně pozoruhodný. Ta nudná část byla, že se vlastně nic nedělo. Bridgestone tvrdí, že pneumatiky DriveGuard dokáží ujet přinejmenším 80 kilometrů rychlostí 80 km/h bez toho, aby auto ztratilo plnou ovladatelnost a schopnost brzdit. Zástupci firmy neoficiálně mluvili o tom, že než dojde k destrukci pneumatiky, můžete najet spíše stovky kilometrů, možná i tisíc – ale tam už vám nikdo stoprocentní funkčnost nezaručí.

V praxi to vypadá tak, že auto na proražené pneumatice dělá tak trochu kravál. Je to prý záměr, protože ačkoliv jsou DriveGuardy určené jen pro auta s TPMS, mohlo by se stát, že si někdo kontrolky nevšimne. A snadno pochopíte, proč je TPMS nezbytností. S nahlas puštěným rádiem by méně pozorný řidič ani nezaregistroval, že má problém.

Není to samozřejmě tak, že by se nezměnilo vůbec nic – u našeho auta bylo citelně tuhé řízení, posádky druhého a třetího auta tvrdily, že u nich řízení ztuhlo jen na jednu stranu (druhé) respektive vůbec (třetí). Znám ale dost lidí, kteří by si ani jedné varianty zkrátka nevšimli. Co je opravdu důležité, když pustíte volant, auto jede rovně. Když šlápnete na brzdu, auto brzdí. A když volant otočíte, auto zatáčí. Klidně můžete s defektem dojet nejen přímo do servisu, ale třeba domů, druhý den do práce a na výměnu pneumatiky se zastavit až odpoledne cestou ze zaměstnání.

Jenomže tohle všechno dokáže i běžná pneumatika typu runflat, jaké už léta montuje na své vozy například BMW. A dlouhá léta se také v testech objevují poznámky o tom, že “by to bylo pohodlné, kdyby to nemělo runflaty”. V poslední době už se věci dosti zlepšily, ale pořád to tak nějak není ono. Nemluvě o tom, že pro montáž runflatů potřebujete speciální disky, které mají zvýšený “hump” neboli drážku, držící pneumatiku na svém místě.


Technické okénko:

Aby byla guma rozumně poddajná při normální jízdě a následně dostatečně tuhá při jízdě bez tlaku, se podařilo v Bridgestone dosáhnout implementací dvou zásadních prvků. Tím prvním jsou chladicí žebra, kterými je poseta bočnice pneumatiky a která zaručí, že se guma při jízdě „po ráfku” nepřehřeje. Právě proto je boční výztuha DriveGuardu citelně slabší než u klasických runflatů. Druhým prvkem je prostý fakt, že materiál výztuhy reaguje na teplo a pořádně ztuhne teprve tehdy, když se guma pořádně zahřeje – ale zase pouze tak, jak dovolí chladící žebra.


Hlavním argumentem pro koupí DriveGuardů má být to, že jsou jednak levnější (v čemž asi můžeme výrobci věřit) a především fakt, že nezdevastují jízdní vlastnosti, nezvýší neodpruženou hmotnost a nenaštvou vašeho pneumatikáře (což nám bylo předváděno v praxi při názorné ukázce obouvání). První test nám dokázal, že se na DriveGuardech dá jezdit i s defektem, ale nevypovědel mnoho o tom, jak se chovají nepoškozené. Proto nám pánové z Bridgestonu připravili i test druhý, tentokrát s nepoškozenými pneumatikami.

Škoda jen, že to nebyla Škoda. S aktuální verzí Octavie má totiž asi každý z nás novinářů už něco málo odježděno a má tak odhad na to, jak se chová na nerovném povrchu a jak její vlastnosti změnila volba pneumatik. Takto jsme na spojovací cestě v zázemí okruhu řídili Toyoty Avensis, se kterými jsem ani já, ani Dominik neměli žádné předchozí zkušenosti. Nemůžeme tak odpřísáhnout, že se kofmort jízdy skutečně nezhoršil, ale zdálo se, že takhle nějak by mohla jezdit i Toyota na normálních pneumatikách. Že by podobného komfortu dosáhlo auto na runflatech, pro které nebylo navrženo, když i auta pro ně specificky navržená často drncala, to si dokážu představit jen těžko.

Verdikt

Zdá se, že to funguje. Je to jen o málo dražší než běžná pneumatika, vaše auto nejspíš bude jezdit dost podobně a vy můžete zahodit nejen rezervu, ale i zbytečnou opravnou sadu – kdo s ní někdy zkoušel něco opravit, chápe – aniž byste se museli obávat uvíznutí nebo nutnosti volat asistenční službu. V době, kdy trend obřích kol dospěl k tomu, že většina aut nemá prostor na plnohodnotnou rezervu a na dojezdovce jezdí ještě hůř než na proraženém runflatu, tak možná takové pneumatiky představují to nejlepší řešení potenciálního defektu. Na zjištění, jestli na nich auto jezdí opravdu stejně jako na těch “obyčejných” by to asi chtělo delší testování a porovnání různých pneumatik na identickém voze, ale zatím to vypadá, že se Bridgestonu dílo podařilo.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ev
Evlo
27. března 2017, 19:31
0

Vzhledem k tomu, ze pneu, ani ty velmi drahe na ceskem trhu nejsou kvalitni, nevim jak na jinych trzich, ale mam pocit, ze to co jde do distribuce u nas skoncilo v odpadnim kosi, me tohle fakt nechava chladnym. Az u nas budou prodavat pneu, ne odpadky, pak at resi tohle. Jinak je to fakt k smichu - usklebku.

reagovat
JayK91
27. března 2017, 19:39
1

not sure if Test or PR ... :D

každopádně je to zajímavý technologický posun...
jedna otázka však zodpovězena nebyla ... Jak si to poradí s ostny co házejí policajti u zátarasů? :D :D (ne snad, že bych se chtěl honit s policajty, ale když jsem dneska hrál NFS... tak mě to teď napadlo) :D :D

reagovat
BobAsh
27. března 2017, 20:45
1

Test, ale v omezených podmínkách. Jinak ježka by to přežít mělo, je prý jedno, jak velká díra v tom je. Ale nezkoušeli jsme to.

Franz Kafka
27. března 2017, 21:33
0

...tak to je so sad. Jestli to dokáže přejet hřebíkový pás tak to v USA brzo zakáží a hned potom v EU.

To
Tom
27. března 2017, 22:20
0

nezakazou, je povinny ten debilni eCall, takze to budou mit vsichni, do starych aut se to bude muset dodat, no a pak vas podle SPZ proste "vypnou"... :(

JayK91
27. března 2017, 22:21
0

Volta: no každopadně takhle bych si (asi nejen já) představoval i ty PR :D ;-)

Franz: vidíš, to mě ani nenapadlo ... so sad so funny though :D :D

JayK91
27. března 2017, 22:23
0

jedna věc je mit ho v autě a druhá věc je mit ho aktivní :D :D a do starych aut to nebude davat nikdo ... to je blbost ...

To
Tom
27. března 2017, 22:29
-1

to ze to je blbost jeste neznamena, ze to EuroSajuz neschvali jako novou smernici... *blici smailik* #czexit

JayK91
27. března 2017, 22:34
0

jak chceš do analogovyho auta bez počitače narvat věc co potřebuje počítač? :D :D je to prostě blbost...

To
Tom
27. března 2017, 22:38
0

analogove auto bez pocitace se zakaze... snad tu po svazu nebudete chtit jezdit nejakou starou imperialistickou obludou s motorem, co zere maminky i s detma v kocarku a vypary povrazdi ten zbytek, co? :D

Franz Kafka
27. března 2017, 22:47
1

Ona je otázka jestli svaz za pár let v téhle podobě ještě bude. To bych tady nerad řešil. V USA je jiný svět, ale do starých aut to nikdo také nedával. Navíc je to věc která existuje, ale není to dané zákonem. Prostě v něčem to je a v něčem ne. Navíc se to dobře zneužívá při krádeži podobných vozidel .. četl jsem to jenom někde na netu v reálu nevím, ale prý a snad...

PB
28. března 2017, 12:29
0

No i analogove auto bez pocitace ma baterku. Neni jich tolik, aby nestacil jeho tracking, bez moznosti zastaveni. Navic, kdyz to nebude stacit, lze na ne vzdy zavest nejaky "zbrojak", protoze jsou prece bez ABS, ESP a tedy vrazedna a nemuze je ridit osoba jakkoli neduveryhodna... brrr, omezovat svobodu je strasne jednoduche. Ale zase bych to uplne nesvadel na EU, v silnicnim fasismu si vystacime s domaci politickou reprezentaci...

To
Tom
27. března 2017, 22:22
0

Mne se to libi, pomalu vybiram auto, ktere cca za dva roky koupim jako rodinne, a vyhazoval jsem z vyberu cokoliv, co nemelo alespon neplnohodnotnou rezervu. Takhle se do hry vraci Levorg, snad ho v te dobe budou jeste prodavat... :)

reagovat
briza
28. března 2017, 09:38
4

Ty fotky redaktorskejch s hřebíkem a kladivem mě naplňují děsem a dost mě překvapuje, že v pozadí není někde vidět sanitka, krvavá galerie a fotky blatníků rozklepaných netrefama :)

reagovat
PB
28. března 2017, 12:30
0

Presne:) muselo to krute odskakovat :D

PepaSFI
02. dubna 2017, 10:27
1

jak je o mě známo, jsem cynickým praktikem a pro marketingové maškarády nemám pochopení. Pro takový test stačilo vyšroubovat ventilek. Takový hřebík zvládne běžná levná bezdušovka s minimálním únikem tlaku. menší průrazy se často zjistí až při sezonní výměně gum nebo při hledání když guma nějak nedrží tlak. Obvykle se to dá za pár minut a pár korun opravit. Větší problém je velká rána, najetí na velkou díru, kus kamene, nějaký ostrý předmět tak velký že dojde k okamžitému úniku tlaku případně odtržení kusu pláště. Zkrátka hebík je na prd, chce to v plný cestovní rychlosti najet na špici z padesátky vinglu.

reagovat
martin_100
03. dubna 2017, 14:45
0

Přesně tak .. kolikrát už se mi stalo že jsem vrut, hřeb nebo cokoli jinýho zaraženýho v gumě objevil buď při přezouvání nebo prostě náhodou když se ze vzorku zablesk předmět vyblejskanej dlouhou jízdou. Nebo když sem při otevřenym okýnku slyčel jak si kolo ťuká o silnici tak jsem se jal hledat kamínek ve vzorku a ono to bylo kolikrát zkrz....

PepaSFI
03. dubna 2017, 19:08
0

já chápu že jsou lidi co si kolo neumí nebo nedokážou vyměnit ale já to nepotřřebuju. Předpokládám že se to nebude opravovat, jen měnit a to se prodraží. Já celkem pozitivně vnímám to hlídání tlaku, ikdyž podle mě to zas nabralo špatný směr. Je fakt že na poloprázdné gumě se dá jet aniž by to bylo nějak poznat ale na to by klidně stačil ten pasivní systém co počítá otáčky kol. Prostě jen aby to řeklo "hele bacha někde nám to kulhá". Na co sledování desetin s předraženýma čidlama.Jen další kurvítko a pokladnička. Zrovna včera jsem mluvil s jedním příbuzným, prý jeho kolegovi na pracovním autě to prudilo i když auto stálo jednou stranou ke slunci. Nějak nechápu že někdo jezdí na měkkých gumách. Já obvykle mezi výměnama zimní-letní dofukuju tak asi jednou a to ještě jen symbolicky. Teď jsem dával letní a dofouk jsem je o desetinu, jen tak pro pocit. Naposled byly dofukované někdy v létě. Vzduchem, ne tím leštěným prdem co prodávají důvěřivcům. Takže se dá předpokládat že když někdo jezdí na hodně podhustěných tak je nekontroloval možná i několik let. Pak je ovšem otázka jestli to není známka obzvlášť velkého ignorantství které se určitě projeví nejen na vzduchu v gumách.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler 300M 2,7 L, 6V, 205PS 2001
Chrysler 300M 2,7 L, 6V, 205PS

2001 rok výroby
205 koní výkon
2 700 ccm objem

Alfa Romeo 166 2.5 V6 2003
Alfa Romeo 166 2.5 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
2 499 ccm objem

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem