Všechno to začalo na parkovišti, kde mě zablikáním přivítalo zářivě žluté auto. Jsem rád, že se do módy opět vrací barvy. Testovaný kousek byl navíc vyveden v atraktivní dvoubarevné kombinaci s černou střechou. Jistě, já vím, Kia se již posunula a její cílová skupina už není tvořena zákazníky typu ‘koupím jakýkoli vůz; značka: levně’, maličký stylový crossover tak dokonale zapadá do výrobního programu korejské automobilky. I tak mě ale vůz vzhledem překvapil. Rozkročený postoj vpředu ještě podporuje úzká maska chladiče a celkově hranaté pojetí přídě. Stonic není vyloženě krásný či provokativní, ale ani ošklivý nebo nevýrazný. A je žlutý.
Tedy zvenku není ošklivý a nevýrazný. Uvnitř je to trochu něco jiného. Okouzlen vnějším žlutým já Stonicu jsem očekával nějakou rošťáckou divočinu i uvnitř, jenže ouha, ona se nekoná. Uvnitř je to Kia, jak ji známe. Levné plasty lze v tomto případě tolerovat, nějakou tu barvu by však interier vážně potřeboval. Výbava testovaného kusu je poměrně štědrá a vše, co by snad ještě mohlo chybět ke štěstí, najdete v posledním ze tří výbavových paketů – v tom jediném, který na palubě nemám. Co tu mám, jsou světla s přisvěcováním do zatáček a automatickým dálkovým svícením, navigace, tempomat, možnost připojit k vozu telefon, couvací kamera a pár dalších hraček. To není vůbec špatné. Navíc je to celé žluté.
Startuji motor a můj pohled na Kiu se opět mění. Po krátké znepokojivé chvilce prapodivného chodu se motor usadí na pravidelném volnoběhu a prakticky přestane být slyšet. Hned první sešlápnutí plynu jej však okamžitě probudí zpět do tříválcového ryku. Pod přední kapotou mám zážehový litrový tříválec o výkonu 88 kW. Zvuk motoru je všudypřítomný, i díky šestistupňové převodovce však není ani na delších trasách nepříjemný. A já s překvapením pozoruji, že mě to baví. Narozdíl od některých malých čtyřválců mají přeplňované tříválce svůj charakter a zvuk, nezní jako utrápený mixér. Motoru překvapivě dobře sekunduje i podvozek. Snoubí se v něm dobré naladění s konstrukční jednoduchostí. Za volantem mám dokonalý přehled o tom, co právě které kolo tropí, a mohu do hry velmi dobře zasahovat. Když se k tomu přidá velmi účinné, avšak nikoli zbytečně horlivé ESP, mám tu před sebou překvapivě potentní vůz pro řidiče. A co víc – žlutý potentní vůz.
Jenže to by asi neměl být hlavní smysl Stonicu. Malou Kiu s litrovým motorem si člověk nekupuje proto, aby se jeho nedospělá duše o víkendu vyřádila na silnicích nižších tříd. Nastává tedy neautíčkářské testování – praktické rady spotřebitelům… Kabina Stonicu je prostorná, čtyři cestující pojme na danou třídu obstojně, s jejich zavazadly už to taková sláva není – ale to v této kategorii není nikde. Trochu horší je to s vnějšími rozměry, konkrétně se šířkou. Stonic se tímto parametrem může rovnat Golfu, městskému crossoveru jsou tak v některé garáže trochu těsné – ne nijak extrémně samozřejmě, ale pokud by měl být Stonic vozem určeným pro město, těch téměř 20 cm, o které do šířky přerůstá Fiat Panda, je dost. No, aspoň že je to žluté.
Dále tu máme ekonomiku provozu. Pořizovací cena testovaného kusu se přehoupla přes 450 000,-, což není úplně málo, zároveň však ani přehnaně mnoho. Doby, kdy se Kia podbízela nízkou cenou, jsou zkrátka pryč. Horší je to však se spotřebou. Během testu jsem se pod devět litrů nedostal. Je to škoda, nebýt toho, tak se mi ten motor vážně líbí. Navíc v té žluté karoserii…
Verdikt
A teď už snad chápete můj problém – co vám mám o tom autě říci? Je dobré? Je špatné? A k čemu vlastně je? Ve městě je Stonic svižný a příjemný, do karet mu však nehraje šířka. Pro mladé rodiny by mohl být i díky veselému vzhledu zajímavou nabídkou, avšak spotřeba značně sráží výhody takového nákupu. Přes veškeré oplastování a drsný vzhled by samozřejmě bylo velmi naivní si myslet, že Stonic poslouží v terénu. Zbývá nám tu tedy jen ona radost z jízdy. Ta a žlutá barva. Jedna z definic umění praví, že za umělecké dílo lze považovat ten lidský výtvor, který v člověku vzbuzuje emoce, kromě toho však postrádá jakýkoli jiný praktický smysl. A v tomto ohledu je tedy Kia Stonic umění. Pohled na svět přes žlutou hranatou kapotu je tak nějak jiný a skoro bych se nebál říci i lepší. A podvozek, který si rád hraje – takové věci máme v Autíčkáři rádi. A kdo ví, třeba je na čase, aby i u značky Kia zvítězily emoce nad čísly. Vždyť je to žluté!
Technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 998 cm3
Výkon: 120 koní (88 kW) v 6.000 ot./min
Točivý moment: 172 Nm v /1.500 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 s
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 5,0 l/100 km
Cena (Kia Stonic 1.0 T-GDI Exclusive): 419.980,- Kč



















KS
12. 12. 2017, 22:49Za devět na sto......kde udělali soudruzi z Koreje chybu? Vždyť Suzuki s MPI čtyřválcem jezdí v reálu za 5 a ten jejich turbolitr je taky střídmý. Když Stonic, tak s 1,4 což by měla být sázka na jistotu, protože se s ním prodala spousta ix20 a Veng a nikdo si nestěžuje. Žlutá Stonicu vyloženě sedne!
saage
13. 12. 2017, 00:25Ta spotreba je teda sila! :-D Ze by downsizing nefungoval? To neni prece mozny, vsichni nam rikaji: Kup litrovej trivalec, zachranis planetu. Design se mi naopak libi, a ta zluta k tomu sedi.
krab
13. 12. 2017, 15:41Právě, no :) Já jsem ti zjistil takovou věc... spotřebu měříme všichni špatně. Je potřeba si to umět dobře přepočítat na to kolik paliva potřebuje na jeden válec. A jestli 100nic jezdí za 9 ( a pozor Hamster si to nevymyslel, jsem svědek...) tak to máme 3l/100 na jeden válec. Tvoje BMW jezdí za 10-11 podobně rychle, ale má 6 válců. Takže bere 1.7 l/100 na válec. Až bude hotová Sally, stříbrná 911, která moc úsporná není, tak ta bude žrát asi zase svých 13.5l/100 - ale v tempu kterýmu 100nic asi už nestačí ... takže třeba 12 řekněme, ať je to fér. Tak je to zase max. 2l/100 na válec. Takže staré Porsche 911 je úspornější než nové úsporné kompatní auto! :)
A zlatý hřeb: BMW 750iL z dnešního testu vážně za celou dobu, dobře poklidného plachtění krajinou bralo 12, ale má 12 válců, takže 1l/válec.
A co z toho vyplývá? Že 12ti válec je nejekologičtěší forma motoru v osobním voze. A s touhle bombou na závěr ...
beastar
13. 12. 2017, 00:48Pi÷o to je mrd*a. 100x NIC bude pořád nic. Spotřeba vysoká, design nic moc, užitnost na bodu mrazu. Ještě je to drahý.
František Čáslavský
13. 12. 2017, 14:14Nojo neni to Zonda!
beastar
13. 12. 2017, 14:20Joo to je taky pravda. Já vždycky zapomenu jak ostatní automobilky neumí vyrobit nic pořádně. A srovnávám nesrovnatelny potom.
Raspby
13. 12. 2017, 08:12No na první přečtení to může působit, že se Kia autorovi líbila, ale na ten druhý vlastně ne. Jediné pozitivum je to, že je žluté :). Auto takovéto kategorie by mělo být úsporné - to teda s tou spotřebou rozhodně není. Hraje si to na městské vozítko, ale v parkovacích místech může mít problém...? Za 450 se už dají pořídit auta z vyšší kategorie...Takže nám tu zbývá jen ta žlutá :-D Ale pravda, zepředu je to celkem pěkné :)
Bavoraczech
13. 12. 2017, 11:08Do města by byla lepší ta 1.2ka, která se dá v základu pořídit pod 350t...
Bavoraczech
13. 12. 2017, 11:07Stonic jsem měl taky tu čest vyzkoušet na služebce napříč naší zemí a kousek za jejími hranicemi. V mém případě se jednalo o atmosférickou 1.2 s 62 kW. Jako pozitivum bych viděl podvozek, který je laděn poměrně sportovně, přesto bych neřekl, že je nějak nepohodlný. Jen odezvy od řízení není hlavně v nižších rychlostech díky elektronickému posilovači mnoho. Příjemný je ale jeho degresivní účinek. Při vyšších řízení příjemně ztuhne, co ale příjemné není je dunivý hluk od motoru, který je způsoben největším záporem mnou testované varianty a to pouze pětistupňovou převodovkou. Kvůli ní točí motor na dálnici něco okolo uším nepříliš příjemných 4400 otáček. Naopak kombinovanou spotřebu jsem udržel pod hranicí 7l. Pozitivně hodnotím lehce tvrdší, ale přesto pohodlné výplně sedadel a negativně naopak mohutný střední panel, o který jsem si otlačil pravé lýtko. Celkově se ale jedná o příjemné auto hlavně do města, kde i s motorem 1.2 dokáže být překvapivě dynamické. Na delší cesty bych ale určitě raději volil litrový přeplňovaný tříválec s 6 stupňovou převodovkou. Jen nevím, jestli bych byl ochoten smířit se se spotřebou, odpovídající motoru o více než dvojnásobném obsahu...
PachezZ
14. 12. 2017, 23:45Žlutý, pomyslel si...
rock
21. 12. 2017, 08:01No jo, máme módu crossoverů, tak si zvykejme, v téhle kategorii ta cena není zas tak mimo.
Jenže já jsem stará konzerva, tak nemohu přehlídnout, že je to jenom oplastovaný Rio. A aut bez terénních ambicí (a Stonic terénní ambice nemá) v ceně 420-450t je spousta na váběr i ve velikostní kategorii Focus/Astra. Kde je ta věc, která mi uniká? Teda mimo to, že je to žlutý (což teda ti zmínění Astra ani Focus nenabízejí)?