načítám data...

Kia Sorento PHEV: Vlajková loď s (přebytečným) kabelem

Kia Sorento přijíždí ve čtvrté generaci a poprvé ve verzi PHEV. Dává tahle kombinace smysl, nebo bude lepší držet se tradičnějšího pohonného ústrojí?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Myslím, že Kia Sorento se dá bez větších námitek považovat za vlajkovou loď této jihokorejské automobilky. Minimálně na evropském trhu. Můžete se mnou nesouhlasit, můžete se proti tomu ohrazovat, ale nic na tom nezměníte. Jasně, vím že je tu Stinger. Jenže to je spíš takový imagemaker než skutečná vlajková loď. Jak jsem k tomuto poznání došel? Pod pojmem vlajková loď si představím nositele těch nejmodernějších technologií, auto, které udává trendy a zároveň nabízí jistou dávku luxusu. A jak už jsme si tady párkrát řekli, luxus je především to, že nabízí víc ode všeho (a především prostoru) než je reálně potřeba. Jistě tak uznáte, že Sorento této definici vlajkové lodě odpovídá o něco lépe než fantasticky jezdící liftback Sitnger. Abychom si tuto teorii ověřili v praxi, vzali jsme si k testu to nejdražší a nejhonosnější Sorento, které si můžete koupit. Plug-in hybrid v nejvyšší možné výbavě.

Foto: Daniel Borský| autickar.cz

První test nového Sorenta vám před pár týdny zprostředkovala má drahá kolegyně. Velmi si pochvalovala, jak na ní tohle velké SUV působí po stránce vnějšího vzhledu. Osobně se nerad pouštím do hodnocení designu, protože sto lidí má sto chutí, ale tady si nemohu pomoct. Tohle auto se mi opravdu líbí. Jeho design vyzařuje sebevědomí a dravost. Není konzervativní ani přehnaně avantgardní. Je to namíchané všechno tak akorát, aby si člověk mohl říct: „Jo, vážně dobrý…“ a nemusel k tomu přidávat žádné ale. Nejvíc se mi líbí, jak je vnější vzhled výrazný, snadno uchopitelný a zapamatovatelný, zároveň však není nabubřelý a přehnaně arogantní, jak se občas u velkých SUV stává. Tohle je dobrá trefa. Pamatuju si, že relativně nedávno jsem testoval předchozí generaci Sorenta. Auto se mi svými vlastnostmi zamlouvalo, ale vzhledově mě vůbec ničím neoslovilo. Taková šedá myška a dokonce se přiznám, že jsem si ten starší model musel vyhledat, abych si osvěžil, jak to auto vypadalo, protože jsem si na první dobrou vůbec nemohl vzpomenout. Tohle současné generaci jistě nehrozí.

Foto: Daniel Borský| autickar.cz

Nadšení pokračuje také uvnitř. Interiér totiž zdatně sekunduje povedenému zevnějšku. Často se mě někdo ptá, jak to a to auto můžete stát takový prachy. To jestli si dané auto zaslouží svou cenovku, pro mě určuje vícero parametrů. Avšak velkou část ovlivňuje interiér vozu, respektive pocit z něj. Víte, já v autě trávím opravdu hodně času. Ročně to obvykle dělá mezi 60 a 70 tisíci kilometrů. Ze své zkušenosti mohu říct, že je mi po drtivou většinu času úplně jedno, jestli má auto pohon předních či zadních kol. Má motor napříč nebo podélně? Je mi to fuk. Radostné řízení, které řidiči zprostředkuje spoustu zpětně vazby? Tak to je pěkně otravné, když se ráno probudíte a víte, že vás ten den čeká 1000 km. Co však skutečně ocením je kvalitní interiér. Pohodlné sedačky, ergonomie, co mi nebude pít krev, dílenské zpracování, díky kterému nemáte pocit, že se nacházíte uprostřed zvonkohry. Tohle všechno splňuje Sorento na výbornou. Cenovka tohoto korejského SUV lehce překonává jeden a půl milionu a já nemám pocit, že by to nikterak neodpovídalo. Dojem z interiéru je vynikající. O jeho prostornosti se ani nemusíme bavit, ta je samozřejmě příkladná a pro většinu lidí až naddimenzovaná. 7 míst, 4 Isofixy, 700 litrů v kufru a spousta místa všude, kam jen oko dohledné. Tohle nepotřebuje dalšího komentáře.

Foto: Daniel Borský| autickar.cz

Ten si však rozhodně nemohu odpustit stran pohonného ústrojí. Prakticky každý plug-in hybrid vzbuzuje velké vášně. Na papíře se totiž jedná téměř zázračně úsporné řešení, realita však bývá často velmi odlišná. Extrémně záleží, jakým způsobem se tento hybrid využívá. V ideálním režimu se člověk může pohybovat s nulovou spotřebou fosilních paliv, v opačném případě může být spotřeba horší o stovky procent vůči papírovým předpokladům.

Sorento PHEV má udávanou kombinovanou spotřebu 1,6 l/100 km. Já jsem s vozem najel něco přes tisícovku kilometrů (v poměru cest 30/30/30 a lehce nadstandardní rychlostí) a test zakončil s průměrnou spotřebou 6,4 l/100 km. K tomu jsem využil ještě 28 kWh elektřiny. Jen pro zajímavost, čistě na elektřinu jsem při plném nabití ujel přesně 52 km. Necelých 6,5 l není špatná hodnota na rozměrné SUV, které má 265 koní a pohon všech kol (a je i výrazně lepší než u klasického dieselu), papírovým hodnotám je však na hony vzdálená. Menšímu využití zkapalněných dinosaurů brání především pomalá palubní nabíječka. Sorento můžete nabíjet maximálně 3,5 kW, což jej předurčuje prakticky výlučně k domácímu nabíjení. Takové to rychlé dobití při nákupu, či návštěvě kina, nemá skoro význam. Pokud tedy nemáte možnost domácího, či pracovního, nabíjení, bude pro vás mnohem lepší volbou obyčejný hybrid.

Foto: Daniel Borský| autickar.cz

Dynamicky se jedná o vcelku důstojný povoz, byť těch 265 koní mu asi věřit nebudete. Pocitově působí pomaleji, než co říkají papírové předpoklady. Do nějakých 130 km/h se Sorento pohybuje ještě v celku svižně, ale ve vyšších rychlostech mu relativně dochází dech a brzy tam narazíte na jeho limity. Fyzika nelze ošálit, dvě tuny hmotnosti jsou dvě tuny.

Pochválit však musím podvozek. Je přesně takový, jaký očekáváte od auta této kategorie. Sorento je příkladně pohodlné, skvěle odhlučněné a pokud neplánujete nějaké silniční skopičiny, tak je i velice jisté. Jasně, při rychlejší jízdě počítejte s většími náklony, ale není to nic, co by vás mělo vylekat či znervóznit. Broušení okresek však není disciplína, kterou by takové SUV mělo zvládat. Jeho revírem je město, s jehož nástrahami si poradí skvěle a také delší dálniční přesuny, v rámci kterých vystoupíte z vozu odpočatí a relaxovaní. A tak by to mělo být. K pohodovému cestování přispívají také velice slušně odladění jízdní asistenti, na které je spoleh. Adaptivní tempomat pracuje s citem, udržování v jízdních pruzích drží auto v klidu a nehraje s ním ping pong od čáry k čáře. Dohromady nabízí Sorento opravdu příjemný mix vlastností, které potěší běžného řidiče a ulehčí mu cestování v maximální možné míře.

Foto: Daniel Borský| autickar.cz

Verdikt

Kia Sorento je právem vlajkovou lodí automobilky. Nabízí perfektně vybalancovaný poměr užitných vlastností, a díky tomu je skvělým parťákem pro každý den. Boduje povedeným vzhledem a vynikajícím interiérem. Cena tohoto kousku není malá, ale v mých očích si ji bez větších problémů obhájí. Jen zvažte, jestli nezbytně nutně potřebujete PHEV variantu. Pokud nemáte možnost domácího nabíjení, klidně ji můžete oželet a vzít obyčejný hybrid. A ještě ušetříte.

Technické údaje

Spalovací motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 598 cm3
Systémový výkon: 195 kW (265 koní)
Točivý moment (systémový): 350 Nm 
Převodovka: automatická šestistupňová 
Pohotovostní hmotnost: 2 057 – 2 174 kg 
Maximální rychlost: 193 km/h
0-100 km/h: 8,7 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná: 1,6 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,4 l/100 km (28 kWh)
Cena základní verze (s daným motorem): 1 319 980 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 569 980 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
17. června 2021, 12:02
0

Kdyžtak mě opravte ale koukám že Kodiaq má šířku 188cm, Sorento 190cm ale Sorento má vzadu 3x isofix. Kde to místo vzali ?
XC60 má jen 2 isofixy vzadu a třetí může mít na sedačce spolujezdce. Jako všechno čest korejcům jestli se tam opravdu vejdou 3 sedačky s dětma (lidi s Fordem S-Max tiše závidí :o) )

reagovat
Daniel Borský
17. června 2021, 12:19
2

Nevejdou ani zde. Kia to má vyřešené tak, že v prostřední řadě jsou Isofixy dva a další dva jsou ve třetí řadě.

ro
rock
17. června 2021, 16:38
0

Třeba do Peugeotu 5008 tři isofixy dozadu narvali (pokud mi něco neuniklo a s nějakým faceliftem to nezmizelo) a přitom je užší než Kodiaq, o Sorentu nemluvě.

Frankie
17. června 2021, 20:42
0

Shodují se se závěrem. Pokud nemůžu dobíjet doma a nejezdím převážně krátké trasy, tak je řešením obyc hybrid, nebo obyc nafta.
A na zvazenou je pak i min objemné a min hmotné NESUV, Opět se stejným pohonem. Kolem 6 l nasto jezdí pak kdejaka nafta a velmi často i benzín, o hybridů nemluvě.

reagovat
ma
martinw
17. června 2021, 23:06
0

Problem je ze min hmotna auta jsou uz ted dost v nevyhode.

MB
MBMB
18. června 2021, 01:29
-2

"Shodují se se závěrem. Pokud nemůžu dobíjet doma a nejezdím převážně krátké trasy, tak je řešením obyc hybrid, nebo obyc nafta."
S tím se snad ani není potřeba shodovat, to je obecný fakt daný technickou podstatou věci a zaznít to může prakticky u každého testu PHEVu. Stejně jako nafta a benzín, tak i PHEV se hodí na nějaký způsob použití, který je ovšem ještě specifičtější. Trochu zbytečného bylo cpát do nadpisu něco o přebytečném kabelu jen proto, že autor do té skupiny podle všeho nespadá.

Celkově už delší dobu uvažuji nad tím, jakou relevanci má nechat PHEV testovat novináře, který nemá možnost nabíjení doma či v práci, když takový člověk si to nikdy nekoupí. Respektive je to v pořádku, když si to daný novinář uvědomuje a adekvátně to podá, ale jsou i takoví, kteří se víceméně jen umí točit kolem toho, že mají několikanásobnou spotřebu paliva než v papírech.

Daniel Borský
18. června 2021, 15:04
2

Proti PHEV osobně nic nemám. Najezdím toho obvykle poměrně dost po městě, takže cestování na elektřinu jistě zvládnu využít. To, že je zde kabel přebytečný, bylo myšleno především ve vztahu k palubní nabíječce. Maximálně 3,3 kW opravdu omezuje veškeré nabíjení na doma. V práci bych nabíjet asi mohl, ale mám to štěstí, že se tam obvykle nemusím zdržovat tak dlouho, abych tohle konkrétní auto nabil. Navíc mám kousek od bytu veřejnou dobíjecí stanici od PRE, ale v současných cenách dobíjení by ty elektrické kilometry vyšly dost draho (pro neregistrovaného zákazníka 720,- a pro registrovaného necelé 300,-). Pokud by Kia nabídla nabíječku, která by zvládla někde mezi 6-7 kW jistě bych takové řešení neoznačil jako zbytečné a využíval bych to mnohem více.

MB
MBMB
18. června 2021, 16:40
0

Souhlas, z tohoto hlediska na tom něco je. Ono se to tedy u PHEVu předpokládá, že člověk má možnost nabíjení přes noc, či přes den, protože tahle koncepce má význam opravdu jen při každodenním nabíjení. A 8 hodin spánku/práce je dost i s 3,3 kW. Ale rychlejší nabíječka by samozřejmě rozšířila možnosti. Už by například stálo za to auto připojit na hodinu u obchoďáku apod.

ma
martinw
18. června 2021, 23:44
0

Je to proste delane na WLTP, jakmile splnuje predpokladane CO2 emise maji hotovo bouchaji sampanske.

sheogh
17. června 2021, 22:16
0

Super je ten 4 nasobek uvadene spotreby :-D
Interier se na rozdil od zadku povedl, jen doufam, ze ten hlinik je fakt hlinik… 265k bych videl u auta techto proporci jako “okayish” :-)

reagovat
MB
MBMB
18. června 2021, 01:48
-2

Čtyřnásobek spotřeby... To je právě otázka.
Dle WLTP má tohle Sorento PHEV 1,6 l/100 km a 16,1 kWh/100 km.
Redaktor jezdil za 6,4 l/100 km a cca 2,5 kWh/100 km. (pokud spotřeboval jen 28 kWh během 1100 km). Čili čtyřikrát menší spotřeba paliva a více než šestkrát menší spotřeba elektřiny. Kdo by to byl řekl...

MB
MBMB
18. června 2021, 01:49
0

*čtyřikrát vyšší spotřeba paliva

sheogh
18. června 2021, 10:22
0

Asi tomu daval za usiska a jel spis na spalovak no :-)

Stejne nic pro me… navic “jeho revirem je mesto” uz nechapu tuplem.. podle me je mesto revirem pro Fiat 500 apod, ne toto… I kdyz z praxe to tak je - vetsinou v tom sedi drobna slecna, ktera z toho ani nevidi :-D - nedavno zrovna pozorovan exemplar pri parkovani - ocividne z toho (X5) fakt nevidela :-)

MB
MBMB
18. června 2021, 13:01
0

Styl jízdy může ten poměr trochu změnit. Nicméně auto tu elektřinu vždycky spotřebuje. Důvod, proč nespotřebovalo víc než 28 kWh (což jsou cca jen 2 nabití) během 1000+ km je prostě ten, že do něj nikdo víc nenabil. Běžnější scénář je ten, že člověk během takového nájezdu nabije 10x až 15x.

PB
18. června 2021, 00:21
0

Neni to z ciny, korejci se snazi, jsou to hezka a zajimava auta. Ale kdykoli si predstavim, ze jsem utratil tezce vysezene penize a koukam na znacek KIA nebo Hjondee, vim ze bych radsi strcil nohu do medvedi pasti, protoze ten pocit lehkeho znepokojeni kazde rano by me proste vadil... vim ze je to prizemni a strasne se za to stydim, ale je to tak:)

reagovat
sheogh
18. června 2021, 10:24
-2

Jj, to souhlas a treba stinger by me vubec nevadil, klidne at to ma znacek jakej chce. Ale na toto bych se kazdy rano divat nechtel, to ne no :-)

yorkin
20. června 2021, 10:45
0

Jen bych poznamenal, že PHEV má jednu zásadní výhodu, zatím. Vztahují se na něj hodně podobná zvýhodnění jako na plné elektro. Takže EL značky, parkování na modrých zónách zdarma atp. To je úspora desítek tisíc ročně, pokud někdo třeba řeší parkování v Praze u kanceláře a nemá tam podzemní parkování. Pak je úplně jedno, za kolik to jezdí.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem