logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Kia EV9 GT-Line: Elektromobil pro velkou rodinu

Kia hlásí postup do vyšší ligy. Ambice nechybí, jdou s tím ruku v ruce i schopnosti?

Čistý elektromobil má dnes v nabídce snad každá automobilka. Rozdílná je ovšem cesta, kterou jednotlivé automobilové koncerny ke svým elektrickým vozidlům přistupují. Někdo využívá platformu pro spalovací vozy, kterou jen upraví pro elektrovozítko. Další cestou je stavba univerzální platformy, která je využitelná jak pro elektromobily, tak pro spalovací pohonné ústrojí. Asi nejlepší cestou je pak vytvoření speciální platformy, určené speciální pro elektrovozy. Na tomto základu pak vznikají ty nejpoužitelnější věci. Právě touto cestou se vydali korejské automobilky. Auta postavená na platformě E-GMP patří dlouhodobě mezi ty nejlepší elektromobily na trhu. Vysoké dobíjecí výkony, rozumné spotřeby dělají z těchto elektromobilů velmi použitelné společníky pro běžný život. Kia se nyní rozhodla posunout se do vyšší ligy a nabídnout něco víc. Jak se jí to povedlo?

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Automobilový svět se vyvíjí a „symbolem úspěchu“ už nemusí být jen velký luxusní sedan. Dnes je to především velké SUV. Jakmile chcete nabídnout něco víc, musí to být právě velké SUV. Samozřejmě nesmí chybět silný motor, čehož je s nástupem elektromobility o něco málo jednodušší dosáhnout. Samozřejmě je potřeba nabídnout i dostatek moderních technologií. Přesně podle tohoto receptu postupovala Kia, při tvorbě svého nového modelu EV9. Jak se Korejcům podařil tento vstup do nejvyšší ligy? Funguje stejně dobře, jako například menší sourozenec EV6? To si povíme na následujících řádcích.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

První, co vás na EV9 upoutá je velikost. Tohle auto je velké. Jakože fakt hodně. Napomáhají tomu i přísně hranaté tvary, díky kterým je optická mohutnost ještě více akcentována. Přes pět metrů délky, téměř dva metry šířky a necelých 1,8 m na výšku. To jsou parametry, kterými se nová Kia může chlubit. Při osobním setkání pak působí ještě větším dojmem, než skutečně je. Design vozu je velmi specifický a nechám čistě na vás, jestli se vám líbí, nebo ne. Já si k němu cestu za celý týden nenašel. Na mě osobně působí už asi příliš agresivně a zbytečně komplikovaně, ale to je můj názor, věřím, že jinému to může přijít skvělé. Já oceňuji moc pěknou barvu. Modrou mám obecně v oblibě a tahle konkrétní je vážně pěkná. Celkové vzezření však není úplně můj šálek čaje, menší EV6 se mi do vkusu trefuje lépe. Pokud však sháníte velkou dávku majestátnosti, tady budete na správné adrese.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pohled do interiéru naznačuje, kde bude mít EV9 největší problémy obhájit svůj vstup do vyšší ligy. Abych to vysvětlil, musím to rozdělit na dvě části. Ta první je funkčnost a prostornost. V této oblasti nenajdu moc míst ke kritice. Vnitřní prostor je jedním slovem skvělý. Nebudete strádat vepředu, ve druhé řadě a dokonce i třetí řada poskytuje dostatek prostoru k životu dospělého jedince. Jasně, na cestu do Chorvatska to asi nebude, ale cesty v rámci naší republiky tam přežít půjde. A to se bavíme o výchozí konfiguraci 2-3-2. Kia nabízí i možnost 2-2-2 s otočnými sedadly druhé řady. Nechybí ani relaxační poloha sedaček. No zkrátka tady budete mít víc místa, než v běžné garsonce. Variabilita vnitřku je vynikající úrovni. K funkčnosti také není co vytknout. Ergonomie ovládacích prvků je logická a přehledná. Obvykle netřeba nikde nic lovit, ani hledat. I panel klimatizace tu má svoje místo. Je sice řešen jako dotykový displej, který navíc trochu zakrývá volant, ale zvyknout se na to dá. Potud tedy opravdu dobré. Co mi však trochu vadilo, bylo samotné ztvárnění vnitřku. Víte, v kategorii aut za dva miliony, je poměrně silná konkurence a je potřeba nabídnout něco, čím se od ostatních odlišíte. Něco aspoň trochu výjimečného. A to v EV9 prostě necítím. Chybí mi nějaký pěkný dekor, voňavá a měkoučká kůže (zde použitá veganská moc nevoní), prostě nějaký ten silný vjem, kdy si po nastoupení do vozu automaticky řeknu: „jo, to jsou dobře utracený prachy.“ Třeba to pro cílovou skupinu není důležité, ale já bych to teda v autě za dvojku asi chtěl, jestli mi rozumíte.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

O pohon EV9 se stará v každém případě elektromotor. Na výběr máte dvě verze, výchozí s pohonem zadních kol a výkonem 205 koní. Vzhledem k tomu, že auto váží dvě a půl tuny, bych možná měl trochu obavy o poskytovanou dynamiku. My jsme k testu dostali silnější čtyřkolku s 385 koníky a 700 Nm točivého momentu. A tady je vše v naprostém pořádku. Dynamika je zcela suverénní. Elektromotor si i s takovým kolosem, jakým EV9 je, poradí bez sebemenší námahy. Ani za dálničním limitem nemá EV9 problém a až překvapivě lehce peláší tenhle autobus ke dvousetkilometrové rychlosti. Čtyřkolka může jako bonus táhnout přívěs o hmotnosti 2,5 tuny, takže může posloužit jako občasný tahač těžších břemen. Vysoký výkon a hmotnost samozřejmě přináší mírné obavy o spotřebu energie a dojezd, ale tohle bylo nakonec lepší, než bych čekal. Testovací týden jsem zakončil se spotřebou 27,1 kWh/100 km a to jsem v tom měl minimálně poloviční dálniční podíl cest, kdy jsem auto zrovna nešetřil. Klidnější řidič se myslím zvládne dostat někam ke hranici 23 kWh na sto. Společně s velkou, téměř 100 kWh baterií bude realitou zhruba 400 km dojezd. A hodit se jistě bude na cestách i rychlé dobíjení. Díky 800V architektuře umí EV9 poskytnout vysoký dobíjecí výkon až 240 kW, a udrží též moc příjemnou nabíjecí křivku. Zhruba do 55% se drží nad 200 kW a ještě na 75% to umí udržet stále nějakých 170 kW, což je skvělý výkon. Za dvacet minut jste schopni doplnit klidně 60 kWh. Velmi dobrá práce.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Námitek nemám ani proti samotné jízdě. Tady totiž funguje vše, jak má a jak čekáte. EV9 je pohodlný kočár, který vás krásně izoluje od okolního světa. Nevím, čím to je, ale poslední dobou se mi zdá, že tyhle velké elektromobily umí být z nějakého důvodu pohodlnější, než spalovací ekvivalenty a to i přes výrazně vyšší hmotnost. Pochválit musím i odhlučnění. Navzdory aerodynamice letící cihly neproniká k vaším uších zásadní hluk ani při vyšších rychlostech, což jsem úplně nečekal. Velkou výtku mám však k jízdním asistentům, které mi pily krev celý týden. Jsou neskutečně otravné, musíte je vypnout při každé jízdě a byl by to jeden hlavních důvodů proč ne, při potenciálním nákupu auta. Já chápu, že je nějaká legislativa, a že to musí být. Ale jinde to zvládnou vymyslet tak, aby to neobtěžovalo, případně se to dalo na jedno kliknutí vypnout. Tady nejde ani jedno. Pro vypnutí jednotlivých asistentů musíte na několik kliků do menu systému a rušivé je to tedy extrémně. Stačí se jen chvíli podívat do zpětného zrcátka a už na vás houká, ať čumíte na cestu. Jen trochu vyšší rychlostí dojíždíte auto před a hned panické blikání, abych nenaboural. Chytíte na chvilku volant (v nesprávné poloze) na dvanácté hodině a hned pípá, že vám nevidí do ksichtu. Tohle mi fakt vadilo a dokázalo zkazit dojem jinak z velmi použitelného auta.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Jak jsem říkal na začátku. Kategorie SUV za dva milionu je poměrně neúprosná třída, ve které je velká konkurence a není zde prostor na chyby. Kia postavila velmi slušné auto, které rozhodně má co nabídnout. Sráží jej však zbytečné chyby, jako jsou přehnaně aktivní asistenti. Pokud však potřebujete elektrické SUV, které nabídne dostatečný prostor pro velmi nadstandardní rodinu, pak to pro vás může být velmi zajímavá volba. Po jízdní stránce se jedná o velmi příjemné auto a použitá elektrická platforma je stále jedna z nejlepších na trhu.

Technické údaje

Motor: synchronní AC elektromotor
Výkon: 283 kW (385 koní)
Točivý moment: 700 Nm 
Kapacita baterie: 99,8 kWh
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,3 s 
Provozní hmotnost: 2585 – 2648 kg 
Průměrná spotřeba: 22,8 kWh/100 km dle WLTP
Spotřeba v testu: 27,1 kWh
Dojezd: 505 km kombinovaný
Cena testovaného modelu  EV9 GT-Line Launch edition: 2 099 980 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

-1 reagovat
VK
28. 4. 2024, 08:47

Tohle auto je odpovědí na výtku, že EV není pro větší rodinu, jak 2+2.

-1
Michal Lenc
29. 4. 2024, 10:27

S tím úplně nesouhlasím. Já právě mám rodinu 2+3. A 2,5t krabici za dva miliony teda za odpověď nepovažuji. Toto není rodinné auto, toto je hranatá obluda na machrování.

0
Habakukk
29. 4. 2024, 11:09

Ne není to pro větší rodiny tři sedačky dozadu nedáš a pokud použiješ zadní nouzová zase nemáš kufr aby jsi odvezl věci. Počet míst automaticky neznamená, že je to ve výsledku vhodné.

4
Staromil
29. 4. 2024, 14:12

...pro větší rodinu?...Přes dvě mega cena...?... i s rodinkou skoro 3 tuny? Nějak mi pořád uniká, proč má mít "normální" auto, kterým by elektromobil mooooooc chtěl být, 385 koní, 700 Nm a zrychlení jak supersport. A k naplánování rodinného života, aby si člověk najal osobního tajemníka na řešení rodinné logistiky a dojezdů s nabíjením. To je velmi přesně řečeno..."hranatá obluda na machrování"...žádná odpověď...

1
S.h.I.t.
29. 4. 2024, 19:44

Vnitrnim prostorem to umlati rukavici moje 16 let stary C4 picasso. Hm... akorat nestoji 2,5 milionu a pro rodinu je asi 1000x lepsi volbou v doslova vsech smerech.
Tohle neni rodinny auto, tohle je pseudostatusovy SUV.

1 reagovat
ransom
28. 4. 2024, 18:50

Ty asistenty nejsou ještě nic proti manželce na místě spolujezce.

1
Staromil
29. 4. 2024, 14:28

...abychom na manželky na místě spolujezdce ještě jednou nostalgicky nevzpomínali..."joooó, to byly časy, když asistentem jízdy byla jen manželka"....jednak tam nebyla pořád ( a netýká se to také zdaleka všech, ale asistentů buzerujícího typu ano...) a taky šla poměrně snadno na jedno "kliknutí", a to i za jízdy a bez matlání po palubce, vypnout....:-)))...tedy někdy jen na chvíli, pravda, občas se sama restartovala....:-).

1 reagovat
GanGreen
30. 4. 2024, 07:46

Tuhle číčovinu jsem měl to "štěstí" potkat na parkovišti u nákupáku. Stál jsem tam s ducatem a stimhle tam přijela paninka s dětma na nákup. Rozhodla se zaparkovat pozadu jako člověk, a díky bohu za to, pač popředu by to nedala ani smykem. Ta pixla (to auto, ne paninka) je širší než to moje ducato, cca 2m proti 1.9m, hledal jsem si to na netu, pač paninka se rozhodla to zaparkovat proti mě, tak mě ta šířka flákla do xichtu. Dlouhy je to cca jako krátky ducato (to už jsem ale nehledal)
Jo, na to místo najížděla asi na 5x, měla s tim hoňku jak pes a když vylezla, vypadala že je dost ráda, že už to má za sebou.
btw. šířka běžnýho standardního místa na parkování je 2,5m jak se asi nastupuje/vystupuje na plnym parkovišti, když si dveře otevřu na 25cm? :D
Tohle NENÍ rodinný auto kam nacpeš 4 smrady a jedeš na nákupy, to je hovadina max na dálnice a silnice 1. třídy. Bohužel, každá druhá která tohle auto nafasuje, s tim bude jezdit právě na nákupy, a s dětma do školy, a nezlobte se na mě, to je pruser. Za chvíli asi budou fasovat autobusy ne?
A jen takovej dotaz: vám se to jako líbí?? mě to přijde jak zmuchlaná krabice od bot :) je to zajímavý, ale fakt ošklivý.

0
M1chal
30. 4. 2024, 09:36

nie, že by to nejako menilo fakt, že ev9 je veľké rodinné auto, ale trošku reality by to chcelo
Ducato nie je užšie, ako ev9 ani omylom, občas ho používam a na rozdiel od kie má šírku cez dva metre bez spätných zrkadiel. Ani staré ducato z 90.rokov nie je užšie, ako tá kia ;)

je to proste veľké rodinné auto, nie malá fábia

-1
Habakukk
30. 4. 2024, 10:05

Ducato má šířku 2050mm bez zrcátek a krátké L1 délku 4963mm. Kia má šířku 1980mm opět bez zrcátek a délku 5015mm. No ale co si budeme Ducato nikdy nemělo sloužit jako aute na nákupy. Ono parkovat s ním u nákupáku není nic příjemného.

0
GanGreen
30. 4. 2024, 15:37

Uznávám, ze stránek výrobce jsem ty údaje nebral, asi musím zlepšit vyhledávání informaci a nevěřit prvnímu odkazu z googlu :D tak se vám omluvuju.
Avšak, to nemění nic na tom, že je to nesmyslně obrovská hovadina, kterou většina uživatelů nebude schopna pohodlně zaparkovat :)
Ducato nemá sloužit na nákupy, to je fakt, ale ta Kia bude, i přes své nesmyslné rozměry.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte