Ještě před deseti lety by současný stav věci nikdo nepředpovídal – elektromobil byl jakási rozmařilost, zbytečnost. Vždyť to nikam nedojede, nejezdí to dobře a stojí to strašný peníze, i když je to levné na provoz. Já se poprvé za volant elektromobilu dostal před nějakými pěti lety, léta páně 2018. Tehdy jsem jako mladý kluk vyrazil na výlet na Ještěd s půjčenou horkou novinkou, Nissanem Leaf druhé generace. Cestu jsem si přesně naplánoval, našel si nabíječku v Liberci, dobil na Černém Mostě do plna, a vyrazil. Na dálnici na tempomatu svítilo 120 km/h, Ještěd jsem vystoupal a naštěstí dorekuperoval tolik, že jsem zvládl dojet i k té nabíječce… kde jsem nakonec strávil hodinu nabíjením.
Jenže proč vám to vůbec píšu, vždyť tu máme Kiu… Dnes je totiž všechno jinak. EV6 v porovnání se zmiňovaným Leafem ukazuje, jak rychle se elektromobilitaza těch pár let posunula. Splňuje v podstatě všechno, co má elektromobil umět, aby byl opravdu dobrým a použitelným i pro cestování. Na Autíčkáři jste si už mohli přečíst pár testů, třeba od Františka o zadokolce nebo od Violy o čtyřkolce, dokonce v podobné výbavě. Já tentokrát dostal na test pěknou kombinaci bílého interiéru a červené metalízy se všemi prvky výbavy.
Jo, elektromobil, to se načekáš na nabíječce, co?
Vlastně ani ne. EV6 stojí na platformě E-GMP (spolu s koncernovými kolegy Ioniq 5 a 6), která je postavená na 800 V architektuře. Proč je to tak důležité? Zjednodušeně – čím více voltů, tím rychleji nabíjím, protože kabely mají menší odpor a tudíž se tolik nepřehřívají. V praxi to funguje velmi, opravdu velmi dobře – do nějakých 60 % umí EV6 nabíjet reálnou rychlostí až 230 kW, do asi 85 % pořád tlačí až 150 kW. To je už fakt vysoká rychlost, díky které je nabíjení otázka pár minut. Reálně na nabíječce (která umožňuje takovou rychlost) strávíte i s vybitou baterií maximálně 30 minut.
Dobře, to už docela ujde. A co to dojede?
Kia tvrdí, že EV6 dojede až 484 km, a… ano, ve městě tomu věřím. Všichni ale tak nějak víme, že na dálnici elektromobily spotřebují energie o něco víc. Co mě překvapilo, že u EV6 spotřeba tolik nestoupá ani při svižnějším dálničním přesunu. Při rychlosti 130 km/h jsem se pohyboval okolo 20 kWh na sto kilometrů, ale díky docela slušné aerodynamice ani při vyšších rychlostech spotřeba nestoupá přes 30, takže reálný dojezd i na německých dálnicích při 180 km/h dokáže překonat 250 km. To už je dost solidní.
A do toho se vejdete čtyři, vždyť to vypadá malý?
Vejdeme – teda já a moji tři imaginární kamarádi. Na zadních sedačkách je místa spousta, neváhal bych se jej dokonce přirovnat ke kombíku z Boleslavi. Vpředu je prostoru taky dostatek, já si akorát nebyl schopný najít příjemnou polohu za volantem, neboť pedály jsou celkem blízko, a tak jsem v pohodlné pozici měl příliš natažené ruce na volant a na infotainment jsem skoro nedosáhl. Nemilé překvapení čeká stěhovače vzduchu jen v oblasti kufru, který není příliš velký, respektive pro dva až tři je v pohodě, ale pro čtyřčlennou rodinu bych spíše zvolil koncernového kolegu. Potěší však přední úložný prostor na kabely – je sice menší, ale při plně naloženém kufru budete děkovat, že nemusíte kvytahovat všechny kufry vůli AC kabelu, který máte v podlaze…
Nejvíce jsem byl překvapený z toho, jak skvěle je EV6 odhlučněná. Při dálničních rychlostech je na palubě příjemné ticho, až od nějakých 180 km/h už začne být třeba zvýšit hlas při konverzaci se spolujezdcem. To je pro mě při cestování dosti podstatná věc. A pokud klid není zrovna to, co vyhledáváte, příplatkový sound systém Meridian Surround hraje fakt parádně a podává zvuk velmi dobře.
No dobře, ale jak to jezdí?
Parádně. Na skvělý zátah elektromotoru jsme si už zvykli, má tedy Kia čím oslnit? Rozhodně! Čtyřkolka pocitově preferuje hlavně zadní nápravu, na mokru je možný i menší powerslide, ale hlavně je podvozek naladěný neutrálně, do lehké nedotáčivosti, což je pro většinu uživatelů stejně bezpečnější volba. Co mě překvapilo, je naladění tlumičů. Podvozek nepatří mezi nejukolébanější, což mi osobně vyhovuje více, ale hlavně opravdu funguje. S EV6 jde jezdit skutečně svižně i po rozbité okresce, jejíž záplaty umí podvozel docela dobře žehlit a neztrácí trakci, dokud plynule nepřejde do nedotáčivosti. Parádní přesouvadlo, které sice neposkytuje úplně nejvíce zpětné vazby ve volantu (jak už je dnes zvykem), ale tyto nedostatky vynahradí perfektním podvozkem.
A co ten tablet, co to umí za věci?
No, infotainment je klasická Kia. Na rovinu, pro mě jde o největší slabinu EV6. Je už prostě starší, není nejrychlejší, a co je u elektromobilu mnohem podstatnější, plánování trasy s nabíjením prostě neumí. Zadáte cíl, auto to přechroustá a vyhodí hlášku: “Baterie do cíle stačit nebude.” Ok, vyhledej stanici. Jenže i s nabitou baterií to prostě najde nabíječky poblíž, ne třeba za 300 km po trase, a samozřejmě neumí ukazovat obsazenost. Takže přijde ke slovu aplikace v mobilu. Kia taky umí zahlásit nabíjecí stanice, které už na místě nejsou, takže mobil s internetem je v tomto případě opravdu lepší volba. Naštěstí CarPlay funguje spolehlivě a bez problémů.
Přestože pro mě jde o nejvýznamnější přešlap, věřím, že pro některé to bude blbost a detail, ono takové plánování trasy umí jen pár elektromobilů. Pro cestování je naopak docela podstatné, že EV6 má skvělý volantík pro držení v pruhu a umí i mezi pruhy i samo přejíždět, byť to nedělá zrovna nejrychleji.
Světla si také zaslouží menší výtku. Ona jsou sice moc pěkná, zejména zadní linka mě baví hodně, ale ta přední jsou na dnešní dobu dosti slabá a občas je vidět, jak jednotlivé segmenty nepokrývají úplně celou vozovku. Automatické dálky sice svítí velmi dobře, pěkně vykrývají okolní provoz, ale dokud se nezapnou, moc dobře to nefunguje.
Moc pěkný je naopak spodní displej, který umožňuje ovládání klimatizace a infotainmentu. Je přepínací, pěkně čitelný a nachází se v zorném poli. Škoda jen, že ovládání klimakomfortu sedaček už se do něj nevešlo, a tak je umístěné ve středovém tunelu, kde na něj není moc vidět. Když vám “kamarád” v tomhle horku zapne vyhřívání sedaček, všimnete si toho nejspíš, až když vám začnou hořet záda.
Závěr
Kia EV6 je pravděpodobně jeden z nejlepších elektromobilů současnosti. Rychle se nabíjí, spotřebu má slušnou, podvozkově je to asi nejlepší elektromobil, co jsem kdy řídil, a ještě k tomu je skvěle odhlučněná. Pokud dokážete přetrpět starší infotainment a vyšší cenovku, nevidím na ní skoro žádnou chybu. Jen bych možná skočil spíše do EV6 GT, která už není o tolik dražší, ale o tom snad zase jindy…
Technické údaje
Motor: 2 x synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon všech kol
Výkon: 239 kW (325 koní)
Točivý moment: 605 Nm
Kapacita baterie: 77,4 kWh
Maximální rychlost: 188 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,2 s
Provozní hmotnost: 2120 – 2305 kg
Průměrná spotřeba: 18 kWh/100 km dle WLTP
Spotřeba v testu: 22,6 kWh/100 km (80 % dálnice, 20 % město)
Dojezd: 484 km kombinovaný
Cena testovaného modelu EV6 GT Line: 1 626 980 Kč
Cena testovaného modelu s příplatky: 1 751 980 Kč
23. srpna 2023, 16:51
2
Já sem přispívám dvakrát ročně, ale tohle je příšerná blbost. “ Zjednodušeně – čím více voltů, tím rychleji nabíjím, protože kabely mají menší odpor a tudíž se tolik nepřehřívají.”.
Moc prosím o opravu, ať fyzikové nemusí rotovat v rakvích…
23. srpna 2023, 18:24
3
Čím vyšší napětí, tím nižší proud pro přenesení stejného výkonu. Čím nižší proud, tím menší ztráty, protože méně zahřívání.
Snad už nikdo v rakvi nerotuje a máš klid na duši:)
23. srpna 2023, 21:11
4
Ano, s vyšším napětím stačí menší proud, a tudíž i tenčí kabely díky nižším ztrátám. Ale to není důvod, proč se auto může nabíjet rychle. To primárně určuje chemie použitých článků.
800V architektura v praxi umožňuje rychlejší nabíjení tím, že nabíjecí stanice mají omezený maximální proud bez ohledu na napětí. Na 800 V tedy přirozeně budu mít vyšší výkon. Ale pokud vezmu ten samý počet článků a jednou je seřadím v konfiguraci 192s2p (jak to má EV6, cca těch 800 V při nějaké vyšší úrovni nabití), jednou 96s4p (tzn. jen 400 V) a připojím obě baterie ke stanici s neomezeným proudem, tak se budou nabíjet stejně rychle.
23. srpna 2023, 23:57
2
Přesně tak. Combo zasuvka ma proto DC kabelaz stale stejnou (50mm2). Tzn. ty slabsi drahy vedou k tepelnemu cerpadlu, menicum, mezi baterii a onboard chargerem, ale nikoli k DC portum., protoze preneseny vykon je zdvojnasoben napetim, nikoli proudem.
Clanky jako takove se hreji stale stejne bez ohledu na serioparalelni konfiguraci. Vetsi baterie na tom jsou malinko lepe, protoze pri danem vykonu nabijecky vychazi nizsi C. To je jedine na cem zalezi. Treba baterka MEBu muze mit dle kapacity 7,9,10 nebo 12 modulu a tlacit 50kW do 7 modulu je skoro dvojnasobny proud clankem nez 12 modulu. Duvod, proc se krome Taycanu koncern nepoustel do 800V byla cena leistung elektroniky. Kondenzatory a IGBT/FETy jsou na 630V jeste relativne levne. Ty na 1000V uplne ne.
Takze nas ceka trideni nabijecek na 400V a 800V.
Dost materiali na maly serial…
23. srpna 2023, 23:16
-2
Teda to je strašně škaredý. Za cenu domu/ bytu před par lety bych očekaval něco přesvědčivějšího...
24. srpna 2023, 07:44
1
Ja by som ešte k tomu infotaimentu a navigácii dodal, že KIA v tychto dňoch vydáva update softu v ktorom už to plánovanie nabíjania je + nejaky ten refresh UI. Update bude možny aj pre už predané autá. Celkom sa čudujem že vám dali auto pred týmto updatom.
24. srpna 2023, 08:27
0
Pokud vím, nějaký update ohledně plánování byl v květnu. Ale pořád to neukazuje procenta při dojetí, do kolika procent má člověk nabíjet, jak dlouho bude nabíjet atd. Takže lepší řešení pořád je jet podle ABRP, ideálně připojený přes OBD k autu, aby vždy věděl aktuální procenta. A je to škoda, auto je to jinak samozřejmě super, ale tohle je dost esenciální funkce, bez které je to od dost méně přátelské pro BFU.
24. srpna 2023, 08:46
1
Toto je inak strašný fail. A keď tak čítam test a hlášku "plánovanie aj s nabíjaním dokáže len zopár áut" až ma zamrazilo. Bez toho je EV na cestovanie nepoužiteľné.
24. srpna 2023, 09:02
0
MBMB: ABRP je samozřejmě řešení (to umí kámošit přes OBD? pěkný, to jsem nevěděl!), ale v Meganu to umělo fakt spolehlivě fungovat...nerad to říkám, ale Android infotainment (i přes to, že padá) mi přijde jako nejgeniálnější věc pro elektromobil.
M1chal: jo i ne, přes síť Ionity máš v podstatě vždycky jistotu nejrychlejší nabíječky, ale něco to stojí..plus si tu cestu musíš nějak naplánovat no.
24. srpna 2023, 09:09
0
Ja to beriem z užívateľského hľadiska. Ak si pozrieš môj profil, zistíš, že jeden z mojich posledných komentov na autičkárovi bol, že som dostal , ako náhradné auto EQE43 a po pár dňoch skúšania som skonštatoval, že by mi to vôbec nevadilo jazdiť. O mesiac neskôr som si prevzal nové a k dnešnému dňu mám už 17 tis km nalietaných po celej európe. A nejako som považoval za štandard, že zadáš cieľovú destináciu a auto si samé zmanažuje, kde a na ako dlho sa treba zastaviť. Preto som zostal v šoku, že nie všetky autá to tak majú.
24. srpna 2023, 10:12
0
M1chal: Ako Mercedes má asi najlepšie planovanie v celom automotive. O tom žiadna a mal by to byť benchmark pre ostatnych. Myslím že aj je a zvyšok sa postupne dotiahne.