načítám data...

Když k dokonalosti chyběl jen krůček

Automobil je promyšlený a do detailu naplánovaný kus techniky. Jeho přípravě se věnují roky. A přesto občas něco zůstane nepochopitelně nedotažené.

zobrazit celou galeriiTopX: Když k dokonalosti chyběl jen krůček

Možná to znáte. Vždycky je to jen detail na jinak skvělém autě, ale nemůžete se zbavit dojmu, že tam prostě něco nesedí. Proč to neudělali jinak? Proč tam nepřidali linku nebo naopak proč tam tu zbytečnou linku dali? Vždyť to vypadá divně. A to stačilo tak málo….

A protože my na Autíčkáři víme všechno nejlépe, rozhodli jsme se pomoci. Na praktických ukázkách z již realizovaných projektů si ukážeme, čemu se do budoucna vyvarovat. A jak udělat věci o tu maličkou trochu lepší. Automobiloví tvůrci – nemáte zač!

 

GMC Hummer EV 

Začneme hned horkou novinkou. GM představilo zcela nový Hummer, který chce začít prodávat příští rok. Nový pick-up se poměrně hodně liší od svých předchůdců. Základní designový jazyk sice zůstává, i nový model je hranatý a tak trochu neforemný, všechno ostatní je však jinak. Drsňáckou sílu nahradila skutečná síla. Pod kapotou už nenajdete šestilitrový osmiválec, vlastně tu nenajdete žádný motor, jen zavazadlový prostor. 

Foto: GMC

Nový Hummer je totiž elektromobil. Zcela jistě proto dostane okamžitě nálepku ekonesmyslu, který ztrátou V8 přišel o celé své kouzlo, avšak s výkonem 1000 koní, dynamickými parametry supersportu a rozměry nákladního auta bych byl v tomto ohledu co se vyjádření týče raději opatrnější. GM si navíc pohrálo i s detaily, což je naprosto skvělé. Baví mě například piktogram zdviženého palce vyražený dole na podvozku stroje. K čemu to? GM tvrdí, že se jedná o pomůcku pro jízdu drsným terénem – pokud bude palec ukazovat dolů, je něco špatně. Je to sice strašná pitomost, ale krásná…

Foto: YouTube

Dalším vtipným detailem jsou segmenty předních světlometů, které při připojení auta k nabíječce ukazují stav baterie. To je super nápad, ale…. Když se podíváte na příď nového Hummeru EV, najdete tu světelný pás rozdělený na řadu čtverečku a ohraničený světly. Je sice fajn, že si světla umí hrát na indikátor baterie, ale proč k tomu nevyužili ten pás uprostřed? Vždyť k tomu úplně vybízí!

Foto: GMC

Pokud toto čte zodpovědný vývojář GM (což jistě čte), tak šup šup zpátky do práce, ještě je čas to opravit.

 

Ferrari California

Ferrari California nemělo na růžích ustláno. Objevilo se v roce 2008 a všichni potenciální kupci z řad hospodských expertů měli hned jasno – tohle za svou Octavii teda rozhodně nevymění. Vlastně je to série svatokrádeží svařená v jeden celek. Už jen to jméno, California. Do té doby patřilo jednoznačně modelu 250 GT California, krásnému roadsteru z padesátých let s karoserií Scaglietti, dodnes jednomu z nejcennějších aut planety. A potom přijde nová California a tvoří úplný základ nabídky. 

Foto: Ferrari

Je to ještě horší, nové auto má pevnou skládací střechu. Copak to se sluší? Praktická řešení k Ferrari nepatří, na správného milionáře přece nikdy neprší. A co dělá vpředu ten osmiválec? Osmiválec ve Ferrari může být jedině uprostřed, dopředu patří V12! To už sem mohli rovnou dát přeplňování… no i na to dojde. Dokonce se objevují zprávy o tom, že tohle auto vůbec nemělo být Ferrari, že původní plán byl postavit nový kompaktní kabriolet Maserati, ale kvůli enormním nákladům na vývoj bylo potřeba cenovku podpořit zvučnějším jménem. 

Foto: Ferrari

Ve skutečnosti se tady Ferrari předvedlo v tom nejlepším světle. California sice možná byla základem nabídky, ale stále to bylo Ferrari. Jízdně skvěle vyvážený sportovní vůz s tím vším, co k Ferrari patří, navíc postavený tak, aby s ním majitelé mohli žít jako s normálním autem. Tak v čem je problém? V maličkosti. V zadních světlech. 

Foto: Ferrari

California dostala vzadu krásná kruhová světla ve stylu klasických Ferrari, umístěná na víku zavazadelníku. Americká legislativa však v takovém případě vyžaduje druhý pár světel na části karoserie, která se nepohybuje. Ferrari tedy přidalo druhá skrytá světla do šedého pásu v nárazníku, díky kouřovým sklům prakticky neviditelná. Skvělé elegantní řešení problému. 

Foto: Ferrari

Jenže potom se to nějak pokazilo. V těch hezkých lampách nahoře zůstala jen obrysová světla, brzdová i směrová světla se natrvalo přestěhovala dolů. A já si nemůžu pomoci, prostě to nevypadá dobře. A nejsem jediný, podivná konstalace zadních světel nakonec schytala více kritiky, než všechny výše zmíněné kontroverze dohromady. Proto když se v roce 2014 objevila modernizovaná verze California T, nejzásadnější změnou bylo sjednocení zadních světel. A turbo, ale to už je zase jiný příběh.

 

Rolls Royce Dawn

Rolls Royce představuje automobilovou dokonalost a tradici. Nebo spíše tradici dokonalosti. Říká se, že Rolls Royce má bezkonkurenční poměr mezi vyrobenými a stále provozuschopnými vozy. A asi to bude pravda. Přestože se na palubu těchto vozů dostaly i poslední novinky ze světa moderních technologií, podstata těchto aut je jinde. Tradice, krása a dokonalost, jemnost v každém detailu. Dřevěné obložení palubní desky se vyrábí z jediné dýhy tak, aby byla kresba souměrná na straně řidiče a spolujezdce. 

Foto: Rolls Royce

Moderní obrazovky a ambientní podsvětlení tu hrají druhé housle, tím hlavním lákadlem jsou dokonale zpracované přepínače z chladivého kovu, řemeslně dokonale zvládnutá kůže a dřevo. Namísto digitálních ukazatelů nastavené teploty klimatizace tu najdete staromilské kotouče s červenou a modrou barvou, ovšem dokonale zpracované a s tím přesně správným chodem. Detail je tady všechno.

Foto: Rolls Royce

A protože majitel Rolls Roycu je povznesen nad nějaké ty radiomapy, celou obrazovku uprostřed palubní desky lze snadno zakrýt panelem, jehož dřevěná kresba (symetrická, pochopitelně) dokonale navazuje na dřevo okolo. Dokonalý čistý vzhled… Až na to, že není. Možná je to jen můj dojem, ale protože je ona obrazovka resp. dřevěný krycí panel ohraničen kovovým rámečkem, obrazovka prostě nezmizí. Pořád tam je, ač je vyplněná dřevem. 

Foto: Bentley

Konkurenční Bentley toto ve svých novým modelech vyřešil dle mého názoru mnohem lépe. Samozřejmě i tady vždy budou nějaké ty spáry, ale jednotící linka všechno tak nějak spojuje do jednoho nerušivého celku, ve kterém se displej objeví jakýmsi kouzlem. V Rolls Roycu naopak celou dobu spíš tak nějak chybí a dřevěný panel působí víc jako záslepka, než součást krásné čisté přístrojové desky. Škoda..

 

Bentley Bentayga

Jestli jsem v minulých odstavcích Bentley chválil za vzhled přístrojové desky, budeme tu teď mít výjimečně vyvážené zpravodajství, teď se bude kritizovat. Že Bentley přišel s modelem Bentayga, tedy velkým SUV, to už jsem mu odpustil. Ano, původní návrh byl naprosto příšerý a je dobře, že ho automobilka po ne zcela lichotivých reakcích odborné i laické veřejnosti ještě celý přetvořila, než vstopul vůz na trh. A ano, podle mě je to auto pořád ošklivé, ale dejme tomu, to je věc vkusu.

Foto: Bentley

Nyní však Bentley přichází s modernizovanou variantou. Modernizace se týká především zádě, kde došlo ke zvětšení víka kufru. Díky tomu jsou koncové oválné svítilny v jednom kuse, což dává celé zádi čistý hladký vzhled. Jenže ne, nedává. Spára mezi víkem zavazadelníku a karoserií se teď podivně klikatí a zalamuje a vytváří podivné nepřirozené jizvy na bocích auta.

Foto: Bentley

Možná je to jen můj podivná pohled na věc, ale za mě to vážně nesedí. Někdy je konvenční řešení vážně lepší, než novátorské experimenty.

 

Alfa Romeo 147

Teď na chvíli odbočíme a ze světa luxusu sestoupíme do nižších pater automobilové hierarchie. Alfa Romeo 147 sice nepatřila v době svého vzniku mezi auta pro široké masy, nebyla však ani vozem jen pro nejbohatší vyvolené. Byl to malý mrštný a velice pohledný hatchback. K jeho specialitám patřil kromě povedeného podvozku i fakt, že se vždy tvářil jako třídveřový vůz a to i v případě, že měl dveří pět. Vtipné bylo, že se tak tvářil i uvnitř, když panel ovládání oken u řidiče měl jen dvě tlačítka a další nenápadné k přepínání mezi předními a zadními okny. 

Foto: Alfa Romeo

Ale to všechno teď nechme stranou, mě zaujala přední světla. Zapracovat lampy do jednoduchého čistého designu přídě Alfy Romeo určitě není jednoduchý úkol. Jsou tu obrysové lampy, potkávací světla, mlhová světla, dálkové reflektory a blinkry – spousta komponent, které je potřeba sjednotit a rozmístit správně nejen designově, ale i funkčně.

Foto: Alfa Romeo

Mlhová světla by navíc měla být umístěna co nejníže, aby dokázala svítit těsně nad zemí pod úrovní mlhy. Někteří tvůrci i kvůli zachování čistoty designu či jednoduchosti konstrukce rezignovali na dělení světel a mlhovky nechali v těle společné lampy, jako třeba škodovka u první generace Octavie. Přístup Alfy Romeo je však naprosto unikátní a právě tak nepochopitelný. Mlhovky se zde uhnízdily vedle potkávacích světel v rozích hlavního světlometu, zato blinkry skončily dole v nárazníku. Integrace obého proběhla z hlediska designu perfektně, blinkry pod tmavým krycím sklem jsou za vypnutého stavu prakticky neviditelné. Výsledkem je však pozoruhodná kombinace špatně fungujících mlhovek a špatně viditelných blinkrů. Pozoruhodné a velmi italské…

 

Existuje nějaký detail, který byste vy udělali lépe? Podělte se s námi o postřehy v diskusi pod článkem!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fa
Fandatik
30. října 2020, 19:15
1

Asi největší přešlap má na svědomí Porsche a jeho PDK. Řadit k sobě nižší rychlostní stupeň. Není to jediná automobilka, ale tam jsem to zažil poprvé.
Jinak snad u každého auta je nějaká drobnost. Ať už jde o chybějící olejovou měrku (fyzickou). Zlomruk tlačítko, atd.

reagovat
ReVolte
30. října 2020, 20:04
0

Řazení nahoru tahem k sobě a dolů posunem vpřed je myslím ten správný standart. už od sekvenčních převodovek ve WRC to tak funguje. Myslím, že to má co dočinění s komfortem při laterálních silách za brždění a akceleraci.

marcocz1
30. října 2020, 21:00
0

já teda nechci rejpat, ale u Lexusu to mám taky k sobě podřadit..

ReVolte
30. října 2020, 21:17
0

No nikdo neříká, že to má Lexus správně. :) V rámci "sportovniho" pocitu a logiky je upshift k sobe a downshift od sebe ve směru přetížení.

Jakub Pospíšil
30. října 2020, 21:23
0

Logiku, zda je kvalt nahoru od sebe nebo k sobě má každý nastavenou jinak, ale je to ještě ten menší problém. Protože pořád to má alespoň trochu smysl. Ale třeba takový Transit má manuální změnu kvaltů kolébkovým tlačítkem, které je zboku řadičky tam, kde mívají některá auta odblokovávací tlačítko.
No a vyloženě na facku je řešení u současného Espace. Tam je v místě, kde bývá odblokovávací tlačítko knoflík polohy "P". Odblokovávací tlačítko pak ta převodovka vůbec nemá.

Fa
Fandatik
30. října 2020, 23:33
0

Tak Transit nemůžu soudit. Dodávku s automatem jsem snad nikdy neřídil. A snad by mě ani nenapadlo hledat tam manuální režim. Mě zase přijde na facku odblok tlačítko kdekoliv. K čemu tam jako je? Asi mi "nepřekvapivě" nejvíc vyhovuje malý volič vpravo pod volantem u MB.
Ale měl jsem na mysli síly působící na řidiče při změně rychlosti, které uvedl Revolte. Takový PlayStation řešení, od sebe vyšší stupeň při akceleraci, když jsem tlačen do sedačky.

Jakub Pospíšil
01. listopadu 2020, 12:58
0

U transita je manuální možnost odřazení si naopak velmi užitečná. Ten automat totiž neví, nakolik je auto naložené. Takže u přeložené dodávky lze podřadit, naopak u dodávky prázdné jde odřadit výš třeba na okresce. A pak se ještě hodil na rozbahněné louce.

Fa
Fandatik
01. listopadu 2020, 14:50
0

To mi nepřijde úplně komfortní. Čekal bych možnost změny režimu převodovky jako to měl původní robotizovaný Durashift (Eko, Zima, Zátěž) ve starém Transitu. Ale nevím jak to fungovalo v reálu.

Jakub Pospíšil
01. listopadu 2020, 18:23
0

Hydroměnič u nového transita by měl leccos poznat sám, má jen režim ECO a pak klasický normal. Ale ne vždy je z toho úplně moudrý. Typicky při pomalejších rozjezdech s prázdným autem měl tendenci točit zbytečně vysoko, což by dávalo smysl při plném autě, ale jinak moc ne. Ale možná jsem jen puntičkář.

Luki.xy
02. listopadu 2020, 07:41
0

Já se tedy vrátím k původnímu příspěvku a také si postěžuju na logiku řazení v mém Volvu V60 - taky je to špatně, tedy řazení vyšších stupňu dopředu, podřazení dozadu. Vždycky na to sahám, až když chci situaci nějak řešit - tedy ve spěchu a stresu a občas se u toho musím zamyslet a to je prostě špatně.

Má to tak poměrně dost značek. Není to ale něco, co by řidič při jízdě běžně využíval a tak se to (při troše zvyku) dá přežít. Ale že takovou chybu udělá zrovna Porsche, etalon sportovní jízdy, je dost nepochopitelné a chápu ty diskuse, které okolo toho vznikají.

Poslední 2 měsíce ale občas jezdím s Opelem Corsa C s automatem (tedy přesněji řečeno s robotickou převodovkou) a kupodivu mi tam špatná logika řazení vůbec nedělá problémy. Ale asi to ale bude tím, že to auto má 43 kW a je pomalé naprosto a úplně všude :D. Ať tam chci dělat cokoli, tak na všechno je dost času - takže i na to přemýšlení u řazení.

lu
lumix
30. října 2020, 20:42
0

Umístění spínače výstražných blinkrů u E46. To je na pěkně blbém místě.

reagovat
ratan groch
30. října 2020, 21:00
0

A to je vzhladom na frekvenciu pouzivania skutocny problem.
Aj ked je pravda, ze dnes sa mi podarilo ist asi 10 kilometrov bez toho, aby som zapol vystrazne blinkre. Ale myslim, ze viac sa uz neda.

Fa
Fandatik
30. října 2020, 23:38
1

Ono ve starých Fordech (skrz volant) to bylo taky fajnový.

eLzyx
31. října 2020, 00:33
1

ve Fordech to bylo jednu dobu celý divný. Měli jsme na firmě Fiestu, Focusy, Mondea, Tranzita v podstatě jednoho stejného ročníku, přesto se každé auto ovládalo jinak - stěrače, ostřik, dálkové/sv. houkačka, palubák ...

eLzyx
31. října 2020, 00:26
1

za největší designovou prasárnu většiny "dokonalých" aut považuji střešní anténu ve tvaru žraločí ploutve. Níči tím celou tu krásnou linii auta, designovou čistotu. Je to jak chlupatá bradavice na nosu modelky. Chápu, že u levných aut jako je Škoda je to v zájmu ceny akceptovatelné, ale u Rolls Royce, Bentley, Mercedesů, BMW, Volvo a dalších ... vážně bylo nutné šetřit na tomhle místě? Vážně nešlo antény integrovat jinam, do skel, zrcátek, plastových dílů karoserie?

A druhá věc, co mi na "exkluzivnějších" autech vadí - kola s nesymetrickými paprsky (turbínová, sekery na jednu stranu atp.), která neexistují extra pro levou a extra pro pravou stranu auta. Na každé straně auta se tak otáčí jinak. A to mě štve. V soudobé produkci existuje asi jen jediná automobilka, která na to pamatuje - Bugatti. V minulosti to byl Mercedes a Volvo, o dalších nevím.

reagovat
PachezZ
01. listopadu 2020, 00:04
1

Seriovy 16" na Fordu Probe byly levý a pravý :)

eLzyx
01. listopadu 2020, 11:17
0

a koukám, že dokonce dva různé designy. Díky za tip.

PachezZ
01. listopadu 2020, 00:05
0

Na tom hummeru EV mi hrozně vadí úhel C sloupku...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě 1969
Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR! 1971
Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR!

1971 rok výroby
245 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT Fastback, Na cestě 1970
Ford Mustang GT Fastback, Na cestě

1970 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG 2014
Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG

2014 rok výroby
214 koní výkon
3 600 ccm objem

Ford Aerostar MPV 1991
Ford Aerostar MPV

1991 rok výroby
150 koní výkon
3 000 ccm objem