Občas se na počítači rád zabavím nějakou hrou. Zpravidla se tím vyhýbám nějaké povinnosti, jako je třeba úklid nebo psaní článku. Co takhle spojit příjemné s užitečným a podělit se při zachování autíčkové tematiky o tuto kratochvíli i s vámi? Kubajs už v minulosti praktikoval totéž. Zimní měsíce a motorka v garáži k tomu pak svádí o to více.
Dnes se podíváme na poněkud netradiční hru, která asi nebude úplně pro každého. Překvapivě se totiž nejedná o závody. Co jiného ale lze dělat s auty, aby to zároveň byla pořád zábava? Znáte třeba Euro Truck Simulator? To si nemusím zdlouhavě vysvětlovat, je to obsažené už v samotném názvu. Jezdíte kamionem po Evropě, doručujete náklad a za vydělané peníze si … kupujete lepší kamiony? Vlastně nevím. Nikdy jsem ji pořádně nehrál. Tohle je za mě příklad hry, jež sice není o závodění, zato není moc zábavná. Strašně rychle se u ní začnu nudit. Nikdy mě však nepřestane udivovat, kolik lidí ji hraje, hrálo nebo minimálně zná. Prostě si ji na chvíli pustí, k tomu oblíbenou hudbu a prý je to vhodná relaxační kombinace. I když nikoli můj styl.
Proč o tom všem mluvím? On totiž Snowrunner je mu hodně podobný. V podstatě by se dalo říct, že je to totéž. Jak je tedy možné, že jedno považuji za totální nudu a o druhé mám nutkání se s vámi podělit? Můj favorit má totiž několik výhod. V zásadě zde také doručujete zásilky, ale v náročném terénu. A hned je o zábavu postaráno. Najednou nic není jisté. Díky propracovanému fyzikálnímu modelu prostředí je cesta, po které jedete, plná nástrah v podobě nerovností, děr, výmolů a bahna. Jak po ní jedete, mění se v peklo, ale zůstávají po vás vyjeté koleje, takže při další cestě už budete vědět kam (ne)jezdit. Doslova na každém metru máte příležitost zapadnout, poškodit si vůz nebo se rovnou převrátit. Nenechte se zpočátku odradit
Ve startovním regionu, Michiganu čerstvě po záplavách, nafasujete pouze startovní pick-up od Chevroletu a hurá do práce. S ním naneštěstí nic neodvezete, veškerý náklad je poněkud rozměrnější, takže budete potřebovat něco většího. Osobní vozy zde slouží pouze jako průzkumná vozidla. Po příjezdu do nového regionu máte celou mapu zakrytou, je vhodné ji proto nejdříve pouze prozkoumat něčím menším, lehčím a obratnějším, případně navštvívit rozhlednu, která vám část mapy odhalí. Kromě hlavních úkolů, obvykle spočívajících v prosté dopravě zboží z bodu A do bodu B, také narazíte na mnoho vedlejších úkolů, které vám mohou hlavní usnadnit. Často se bude jednat o dostavbu spadlého mostu či odstranění závalu z cesty. Jak jinak, než dovozem příslušných surovin. Tak hele, říkal jsem, že je to zábavnější než Euro truck, nikoli “mnohem zábavnější”.
Pár obměn tu však je. Jindy dostanete za úkol vyprostit zapadlý truck z těžko přístupných míst a občas, pokud se vám to podaří, si jej díky tomu můžete nechat. To zní jako super nabídka, avšak často je to dost oříšek, obzvlášť pokud zachraňovaný nespolupracuje. Má rozbitý motor, je v bažině, na střeše, v řece komplet pod vodou atd. Hlavní úkoly také často zahrnují transport nadměrného nákladu, například sestavy vrtné plošiny, jejíž hmotnost i rozměry si kromě kvalitního tahače vyžádají ještě další podpůrné vozidlo, kterým si budete pomáhat do kopců, a velice záhy také cisternu, protože hustota pumpařské sítě je, na rozdíl od ČR, v některýchh odlehlých oblastech minimální či nulová. Dost komplexní problém, naštěstí si na pomoc můžete přizvat až tři další kamarády (což není můj případ, já mám spoluhráče jen na střílečky, případně autíčkaře na Assetto či GT), kteří vám mohou pomoci a tyto úkoly usnadnit. Nebo taky ne. Už jste slyšeli pořekadlo, že člověk ani nepotřebuje nepřátele, stačí, když má kamarády? Přidám už jen spotřebitelskou radu: pokud chcete hrát s kamarády, dbejte na to, abyste všichni měli hru na stejné platformě (doporučuji Steam). Jinak by se vám mohlo stát, že se nebudete moct připojit k ostatním.
Na výběr máte z celkem 40 (až 60 při koupi DLC) různých vozidel. Od těch nejmenších osobních offroadů po největší náklaďáky, které navíc můžete mírně vylepšovat buď praktickými věcmi (motor, převodovka, pneu, naviják), nebo estetickými (barvy, světýlka, nárazníky). Téměř výhradně se jedná o ruské či americké stroje, včetně nekolika přiznaných licencí, například Caterpillar. Na druhou stranu nikde žádné Mercedesy. Hmm, možná by si to se mnou zahrál Honza Křeček. Našince pak potěší přítomnost několika licencovaných Tater v jednom z rozšíření, jimž jsem okolo Vánoc věnoval kus péče a času. Inu musím říct, že průchodnost osmikolové 813 je skutečně impozantní. S ní je pak každý úkol mnohem snažší, až dokud se nepotřebujete otočit na úzké silničce nebo vyjet na delší výlet mimo dosah benzinek. Docela by mě zajímalo, jestli je tomu tak i ve skutečnosti. No, za zeptání na test v Kopřivnici asi nic nedáme.
Prohánět se můžete v některém ze 3 až 11 (DLC) regionů. Každý region je pak rozdělený ještě na několik (2 – 4) oblastí/mapy, mezi kterými můžete, někdy i musíte, přejiždět. Čeká vás již zmiňované bláto v Michiganu, mnohem více bláta na jarní Sibiři a spousta dalšího bláta i jinde. Původně se hra jmenovala “MudRunner”, tak proto. Zde se můžete podívat i do zasněžené Aljašky. Vřele však doporučuji krotit úvodní nadšení, odjezdit pár prvních úkolů ve startovní lokaci, vydělat něco málo peněz na výkonější truck a hlavně si odemknout lepší pneu. Jestli se ihned vrhnete jinam, moc daleko nedojedete a hru znechuceně vypnete. Pokud budete hrát sami, vyžádá si to přes všemožné zkratky a fígle okoukané z internetu pár desítek hodin. Když se občas převrátíte nebo zabloudíte, a to je pouze otázkou “kdy?” nikoli “jestli?”, tak samozřejmě déle. Takže i samotná hra bez jakýchkoli rozšíření má potenciál vás zabavit na solidně dlouhou dobu.
Krátké historické okénko. Snowrunner je vlastně evolucí původní hry Spintires, kterou má svědomí “anglické”, řekněmě s ruskými kořeny studio Oovee Game Studios. Už tehdy hodně kladli důraz na fyzikální model prostředí a problematiku průchodnosti terénem. Avšak ve skutečně “ruském duchu” dělání her. To znamená skutečně dobrý a originální nápad a jeho naprosto bídné provedení, s poněkud problémovou hratelností pro širší publikum, nestabilitou a nic moc optimalizací. Po několika evolucích a neshodách je tato poslední verze konečně už poměrně dobře hratelná. I když jsem na internetech objevil dohady o “zaujatosti vývojářů”, takže vzhledem k jejich původu by měla ruská vozidla obecně (ve hře) jezdit lépe a rozbíjet se méně. Sám jsem to však nijak extrémně nepozoroval.
Verdikt
Pokud máte rádi automobilové hry, ale zároveň byste si občas chtěli odpočinout od stresu nad desetinami na okruhu, případně jste se někdy v minulosti našli u Euro Truck Simulatoru, zkuste Snowrunner. Několik přímočarých mechanik zvládne dostatečně okořenit jindy poněkud nudný svět prostého doručování zásilek. Jestli vás nudí auta, která v zeleném pekle neudrží průměrnou rychlost nad 150 km/h, pak pro vás tahle hra asi nebude to pravé.
Také dostanete prostor ke zdokonalení vlastního plánování; až při vynechání stavby jednoho mostu, protože by to zabralo alespoň dvacet minut, se rozhodnete, že to s tím nadměrným nákladem zkrátka nějak přebrodíte. O dvě hodiny později, po přistavení třetího trucku nutného k vyproštění dvou převracených předchozích, možná zjistíte, kde se stala chyba. Říkal jsem odpočinout od stresu, nikoliv od frustrace!
09. ledna 2023, 10:14
0
kurňa, tohle zní dobře!
09. ledna 2023, 10:37
0
Někdo po třech letech objevil ameriku? :D
Jak vyšli Tatry, tak jsem T813 tačal používat na průzkum.
Imho a pergektní jsou i módy, kde jsou super mapy a težší než v základní hře, a spousta aut, který se chovají velice reálně. (záleží na autorovi)
09. ledna 2023, 10:47
0
Tak trochu, já hrál i ty původní Spintires, před lety, dokonce i párkrát v kooperaci, to je pak trochu zábavnější. Tohle taky, před nějakou dobou a teď před Vánocema, jsem si řekl že zavpomínám ... a hele, Tatry ... tak už mám Rostov region skoro celej odjetej :)
813 topovej průzkumák (dokud se nemusíš otáčet) v textu jsem se přepsal jsem, protože už mám obě, zas u té nové 815 cením natáčení všech náprav, z faktickýho i praktickýho hlediska
09. ledna 2023, 12:15
0
Já to hraji ode dne kdy to vyšlo. Aktuálně dodělávám Wisconsin a pak hurá na Amur. Ale u mě je pravda, že si vždycky dám na pár měsíců puaza a pak třeba nehraji nic jiného :D
09. ledna 2023, 11:47
0
Původní Spintires jsem si s nadšením kdysi pořídil a po pár desítkách minut musel odložit do šuplíku. Je to jediná hra, ze které se mi točila hlava a bylo mi pěkně zle celý den. Zkusil jsem to ještě 2x aly vždy to dopadlo stejně. Zřejmě je to snímáním té kamery. Některé záběry z GoPro mi taky nedělají dobře. Kéž by to bylo u SnowRunner jiné, s chutí bych si zahrál.
09. ledna 2023, 20:44
0
Fizykální model má poměrně velké diry. A je tu hromada bugu co nebyla opravena od dob Spintires. Problem s připojováním není kvůli platformě ale kvůli NAT. Ano ta hra to ještě pořád používá. To jen ukazuje jak už to zastaralé. Hsem zvědavej na Truck Mechanic: Dangerous Paths. To vypadá na velmi zajímavou konkurenci. To říkám jako člověk co jen v ve Snowrunner má 200h. Jinak mam celou trilogii.
10. ledna 2023, 07:07
0
Tak málo? :D
10. ledna 2023, 07:40
0
Ja mam teda jen Spintires a Mudrunner. Snowrunner jsem zkousel a nejak to nebylo ono... Ale je nfakt, ze Spintires i Mudrunner jsme hrali primarne v multaku a s par pivama. To pak byla docela sranda tahat ruzne obskurni mapy, hromady ruznych aut...
10. ledna 2023, 19:19
0
Tak jen na Steamu mám asi 1000 her furt to přibejvá a je třeba je hrát.
10. ledna 2023, 20:21
0
Skvělá a náročná hra / nebo možná skoro spíš simulátor.
Jen občas nějaký ten bug, žere to čas v násobcích oproti jiným hrám a po čase přijde trochu stereotyp.
Kvůli tomu na nějakou dobu momentálně odloženo.
12. ledna 2023, 17:39
0
Jako hráč převážně na konzolích jsem před časem obrovsky uvítal Mudrunner a najezdil v něm strašně moc. Obsahem to byla vlastně velmi strohá hra, ale díky tomu jízdnímu modelu jsem ji hrál pořád dokola a vymýšlel si vlastní "výzvy". Nejzábavnější pro mě bylo snažit se o co nejnižší spotřebu - znamenalo to většinu cesty zvládnout jen na zadní pohon a velmi svědomitě regulovat plyn, aby nedocházelo k výraznějšímu protáčení kol - většinu map šlo dokončit na jednu nádrž (!).
Snowrunner jsem zakoupil okamžitě jak vyšel, a pocity mám z něj dodnes smíšené, i když převážně kladné. Jízdní model se v blátě zjednodušil. Nedokážu přesně popsat jak, ale jsem o tom přesvědčený. V MR musel být člověk opatrný, aby přílišným přidáním plynu nestrhnul terén pod sebou a nepoložil auto na břicho, ale v SR je téměř vždy nejúčinnější dát AWD, uzávěrky a plyn až na podlahu. Není to jediná věc, co mě tam mrzí. Hra je to co do obsahu nezměrně širší, ale zároveň přišla o trochu té nerdovské hloubky - zřetelně se posunula trochu blíž mainstreamu.
I tak jsem si ji velmi oblíbil a nahráno tam mám víc než je zdrávo.
Bohužel před mnoha měsíci mě hra neuvěřitelně nasrala, po updejtu se mi ztratily dva těžce vydřené trucky - v hardcore modu jsou strašně slabé výdělky a celkově pozměněná a přísná ekonomika - a to mě tak naprdnulo, že jsem s tím seknul a od té doby to nezapnul.