Střílení do výfuku bývala úžasná věc. Ještě před pár lety totiž bylo střílení do výfuku takovým malým svátkem. Samozřejmě nyní nemyslím motorsport, protože rozparáděné WRC speciály pomocí ALS kosí diváky kolem trati už pěkně dlouho, ale mezi tou částí automobilové produkce, která má povoleno legálně se pohybovat po veřejných silnicích, bylo pořádné praskání něčím speciálním. Šlupky linoucí se za zpomalujícím autem byly jasným náznakem toho, že pod kapotou se schovává cosi vylíhlého z divokých vajec a navíc, prskání a pobublávání bylo tak nějak autentičtější. Nebylo každodenním pořádkem. Mělo v sobě krásu nedokonalosti, kdy rozohněný karburátor nebo vstřikovač zavřel svůj chřtán o maličký kousek později, než by bylo ideální, zatímco vy jste za volantem drtili nebohé auto na krev a nutili jeho spalovací komory vydávat ze sebe to nejlepší. Prskání nebylo cílem, ale důsledkem. A tak nějak hezky korektně rozloženým. Zatímco 205 GTI si občas jen tak zachrchlala, Integrale už uměla čas od času pořádně blafnout a třeba Testarossa dokázala spustit pořádnou kanonádu. Všichni benzínem krmení kluci na střední včetně mě chtěli auto, které by znělo jako Testarossa. Chrchlání bylo zkrátka přirozeným prvkem, který danému vozu propůjčoval mocnou dávku charakteru. Zároveň se s ním však zrovna neplýtvalo a nepůsobil nijak nepatřičně.
Jenže při vzpomínce na nástup na gympl mě jímá nostalgie, protože už to je vážně docela dlouhá doba (krucinál) a od té doby se krom spousty jiných věcí změnily i výfuky. Motory jsou čím dál výkonnější, efektivnější, hladší, dokonalejší, jenže člověk je tvor sentimentální a emociální. A čím je nějaká věc dokonalejší, tím snadnější je zaměnit perfekcionismus za nudu. A tím více se při brnkání na emocionální strunu vynořují vzpomínky na staré, lepší časy, kdy všechno bylo intenzivnější a romantičtější. Tedy, kdy motory neseškrcené emisními a hlukovými limity bezuzdně ržály do světa svou oslavnou píseň o nedokonalosti, svobodě a neexistujících emisních normách. Chudák středoškolák, který v 90. letech nasával zvukovodem všechny zmíněné hluky a snil o tom, jak si jednou, až bude úspěšný a bohatý, takové auto koupí, najednou jako bohatý a úspěšný příjde do showroomu a místo líbezného sentimentu při nastartování vysněného hot hatche zjistí, že ta nová rychlá věc vydává vlastně jen nějaké neurčité “bžžžžžžžžžžžžžž”. Jenže on si představoval úplně něco jiného…
Takových chudáků středoškoláků bylo zřejmě více. Moderní turboéra nám vzala cosi z přirozené zvukové naléhavosti atmosféricky plněných aut minulosti. Usekla výšky, zploštila spektrum a automobilky, snažíce se rozveselit chudáky zklamané středoškoláky, spustily doslova střílecí epidemii. Mezi výkonnými ostrými hatchbacky, GT, sporťáky či roadstery to vypadá jak na honu koroptví. Jenže já z toho překvapivě nemám moc radosti. Ještě před necelými deseti lety se pořád jednalo spíše o výjimky. A ruku na srdce, takový Fiat 500 Abarth nebo Mini Cooper S byly zvukově děsně fajn. Přestože jejich hypertrofované výfuky předváděly vzhledem k jejich velikosti i výkonům naprosto neadekvátně velkou kanonádu a obzvlášť pětistovka s výfukem Monza zní spíše jako přijíždějící tanková legie než jako auto, k velmi extrovertním vlastnostem obou aut to vlastně docela sedělo. Jezdit po městě a střílet lidi malým Fiátkem je perverzně úchylné. PRÁSK, trefa do paní s kočárkem… PRÁSK, PRÁSK, PRÁSK a schytala to dvojice městských policajtů… ehm… Ale nyní, v roce 2016, už je prskání a střílení skoro celosvětovým sportem. Prskají snad všichni, kdo mají jakési výkonostní či sportovní ambice a kdo neprská dokonale, ten se o to alespoň snaží. Prská Mini, prská Abarth, prská Clio RS, prskají Volkswageny s DSG, prskají GT, která by prskat neměla. F-Type a Mercedesy AMG, aby se pomalu cítěly méněcenně. Prská dokonce i 911, která nikdy prksat nepotřebovala. S nástupem generace 991 však někdo usoudil, že návykové kňučení je třeba něčím doplnit. Prskají tříválce, prskají čtyřválce, prskají šestiválce, osmiválce i desetiválce.
Hlavně však drtivá většina aut prská přehnaně a uměle. Střílení do výfuku už není ta výjimečná událost. Auta už není třeba hnát na plný plyn a palivové pumpy nemusí být rozočeny na maximum, aby po ubrání nespálené palivo zadetonovalo v trubkoví. Stačí zvolit sportovní mód, trochu prošlápnout pravou nohou a nestoudné, hlasité a neadekvátní FRAPAPAPAPA je na světě, protože řídící jednotka schválně nadávkovala pár kapek benzínu v době, kdy už jej nebylo třeba. Jasně, u dnešních přeplňovaných maloválců je výfuk jediná možnost, jak jim nadělit jakous takous zvukovou kulisu, avšak mám pocit, že už jsem střílení do výfuku přejeden. Dát si tatarák k sobotnímu pivu je boží. Jenže když budete jíst tatarák každé ráno k snídani, stane se za chvíli z výborného kusu syrové krávy jen studená rutinní šlichta. Zvuky sání či samotného motoru dělají (až na výjimky) radost už jen majitelům těch nejdražších placek. Ze všech hot hatchů se staly Abarthy, ze všech šestiválců a osmiválců napodobeniny Mercedesů AMG. A sentimentální snílkové, kteří ubrblané zvuky výfuků milovali, je pomalu začínají nenávidět…
09. března 2016, 07:40
0
Vavris, souhlasím s Váma,i když teď uvedu opačný příklad. Inu, kamarád ze Slovenska (Ano,jsem Slovák.) vlastní Chrysler Daytonu 2.2 Turbo ročník 92 tuším. Pokud měl seriový výfuk, málem jsem nevěděl že to má pod kapotou přeplňování. Pak si objednal tlumič Supersprint a když jsem to slyšel,skoro jsem utekl. Pitomej tlumič a tolik se změní. I když je pravda že za něj vysolil 10 klacků českých a to jsem mu hned řikal "Objednaj si aj blow off ventil kamarát..." ;)
09. března 2016, 08:09
0
Vavris ty mi mluvíš z duše a proto tuhle stránku mám tak rád... Většina z nás to tu má stejně... Dík za super ranní počtení!
09. března 2016, 09:23
0
No já teda nevim na osled sem slyšel brblat auto po ubrání plynu před dávnými lety kdy jsme na svuj fiat cinquecento narouboval místo jejo jedinýho origo tlumiče střeďák z favorita.
To nebylo v touze po tuningu ale prostě se jedinej tlumič jímž auto disponovalo poroučel a zrovna nebyl důchod na novej tak sem vytah z kupy harampádí favoritovej střed v dobrym stavu a navařil ho pod auto.
Nikterak to nepřidalo na hlasitosti ale při ubrání či podřazení si to zabrblalo a když to bylo dost ohřátý tak u malinko plivlo.
09. března 2016, 09:24
0
A mě třeba zrovna štve jakej je bawor tichošlápek, slyším jak se točí kardan, jak se valí pneumatiky, aerodynamický hluk, a nad cca 4 tisíce příjemný bručení R6, ale časem bych rád do výfuku trošku hrábl, nemusím být slyšet na 5km jako kdysi s Puntem GT, ale decentní chrapláček by tomu slušel :)
09. března 2016, 10:24
0
Tak výfukových systému je spoustu. :-) A ty dělaj obrovský rozdíl. Já mám Eisenmann a je super. Supersprint jsem taky slyšel na živo a taky fajn. :-)
09. března 2016, 11:07
0
Jj, mě se na živo hrozně líbil výfuk od corsa, ale na daily už je to trošku agresivní :)
09. března 2016, 10:18
0
Jedno video za všechny. :-D
09. března 2016, 10:32
0
09. března 2016, 12:40
0
no to je hnus velebnosti, tohle jsem neměl nikdy slyšet.. musel jsem to hned napravit
09. března 2016, 12:41
0
09. března 2016, 14:16
0
No ty vole je to možný? :-D Nějak nechápu duševní pochody těchhle jedinců.
09. března 2016, 15:00
0
To u té Octavie mě spíš připadna jako by lehce počítal zuby :-)
09. března 2016, 17:51
0
To mi připomnělo tuto
09. března 2016, 22:59
0
Proč buzerujete Škodovku? Je to práce REMUSu. V základu to tak špatný neni...
10. března 2016, 14:41
0
Samozřejmě jsem se posmíval té úpravě na videu, nikoli vozidlu jak ho stvořil výrobce.
09. března 2016, 11:10
0
Uz aj novy Passat 2.0 TSI 280k si obcas tiez uprdne. Samozrejme to vyzaduje kruto-prisny rezim SPORT, ktory na volnobeh este zvysi volnobezne otacky...
09. března 2016, 11:29
0
09. března 2016, 12:08
2
Prdlím, střílím a dělá mi to dobře:-) U nás na horách to aspoň upozorní cyklisty, případně srny, že jedu. Osobně proti tomu nic nemám, pokud to není vyloženě lešeňová trubka na felicii. Užívejme si těch hluků. Za pár let už na to budem jenom vzpomínat, bo vše bude jen bzučet z falešných koncovek.
09. března 2016, 14:45
0
Já vždycky miloval bublání amerických osmiválců a je jedno, jestli těch starých nebo nových a to mně nepustilo doteď. :-)
09. března 2016, 17:27
0
Bomba... můj sen by byl starej Charger, ale to bych musel prodat ledvinu, a ségru do arabskýho bordelu :( :D
09. března 2016, 15:06
0
Tak ten remus vyfuk, je opravdu otresna zalezitost. Za tohle nekdo dobrovolne plati?
09. března 2016, 17:29
0
Zní to jak už to někdo psal jako retard co neumí řadit... No jo no, VRS supersport s batohem na zádech, Škodovko Škodovko, kdy ty se probereš z tý diskotéky...
09. března 2016, 18:30
0
Obávám se, že spoustu lidí prostě vkus nemá - viz české "profi" auto weby... lol speciál wrc, pořádný výfuk...
http://m.autorevue.cz/video-poslechnete-si-jak-zni-skoda-octavia-rs-s-poradnym-vyfukem
http://www.autoforum.cz/tuning/skoda-octavia-rs-dostala-vyfuk-remus-zni-jako-special-wrc/
Na druhou stranu, remus je to nejhorší. Supersprint, magnaflow a další už nejsou tak hrozný, byť to trapný prrrrrrrrrrrd tam prostě je vždycky.
09. března 2016, 18:35
0
Speciál wrc? Ti redaktoři buď něco berou, a nebo rally neviděli ani z Pendolina... Chápu že je to prostě jen čtyřválec, takže to nikdy nebude znít kdovíjak cool, ale upřímně oktávka sporťák nebude nikdy, i kdyby na to napsali rrrrsssss desetkrát, tak proč proboha přidávat ke každýmu přeřazení takový divadlo, když je to prostě jen rodinný auto...( čímž netvrdím že je špatný)
09. března 2016, 18:45
0
Kamarád teď v hloubi inzerce našel Lacii Kappa 2.0 turbo, nerezová rovná roura a střílí nádherně.
09. března 2016, 19:59
0
Pěkně napsané, Tome! To chrchlání má podle mě místo u "hraček", pokud je to gusto majitele, jinak to taky považuju za trapárnu. Např. u mé hračky ZZZQP s poctivým šestihrnkem (znáš ji dobře) mi zabrblání nonOEM decat-výfuku,který není mou zásluhou, bo už jsem to tak koupil, vždycky vykouzlí úsměv.
10. března 2016, 07:55
0
To je právě o té přirozenosti. Teniska to totiž podává úplně jinak, než třeba toto:
09. března 2016, 22:27
0
Jo, je to jako silikonový pr..., pardon, kozy, ponožky v rozkroku a nebo zvuk motoru z repráků v interiéru. Prostě fake a šméčko. I když rafinovaný. Mimochodem, při pohledu na tu Integrale jsem si uvědomil, že z nějakýho důvodu si mi líbí snad všechny auta s takhle vytaženýma blatníkama. M3 E30, první Quattra, ta Integrale, Peugeoty 306.
10. března 2016, 00:58
0
No to si dělás prdel, včera sem nad tím přemýšlel, palec nahoru vavris! :-D
11. března 2016, 05:49
0
Brilantně napsáno, tento článek mi mluví z duše!
11. března 2016, 09:06
0
Tak to já jsem z toho ještě asi nevyrostl :D :D
11. března 2016, 11:59
0
U dnešních aut jsou ty zvuky moc umělý, v devadesátkách to znělo líp :-)
16. dubna 2016, 14:22
0
V současnosti to zní jak kdyby někdo řezal ruční pilou. Takový divný, umělý, viz ta octa nebo stejně tak třeba Golf GTI Clubsport...
12. března 2016, 06:52
0
Tuším to bylo na únorových brněnských K&K, kde Audi RS3 uměle odfrkávala do výfuku.
Co naplat, jednu RX8, která sotva přijela, to nenechalo chladnou a ukázala nám jak se má z výfuku střílet. Syrově, hlasitě a nefalšovaně v několikanásobně vyšších otáčkách.
Něco jako výchovný pohlavek :D
02. srpna 2017, 12:20
0
Zrovna turbomotory že nemají zvuk ??? ... není nic krásnějšího postupně přidávat a slyšet jak se postupně roztáčí turbína se stoupajícím zvukem zvukem motoru a pak přeřazení, místo vyhoněného atmosférického čtyřválce, u kterého jen slyšíte jak před každým kopcem podřazuje a drtí ho aby neztratil rychlost. Nebo když si jedete v klídku 150tkou do mírného kopce a najednou slyšíte děsivý řev tak se podíváte do zrcátka co to bude za motorku a ona to je pomalu se přibližující honda, tak si vytáhnete cigáro, zapálíte si a pak se rozhodnete jestli ho necháte, nebo roztočíte turbínu a jeho pokus o předjetí mu degradujete .... btw samozdřejmě atmosférický V6 3.0 a více je něco úplně jiného jak atmo čtyřválec.