načítám data...

Je Miata víc jako Fiat nebo jako Alfa? - Z redakčního chatu

01. prosince 2016, 11:51 15 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Proč udělali z Mazdy MX-5 retro Fiat a ne Alfu Romeo? Byla by jako Alfa lepší? Je na Alfu dost sofistikovaná? Nebyla by to svatokrádež?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Redakce Autíčkáře je místo sice virtuální, ale to jí nebrání stát se dějištěm mnoha ostrých debat a vášnivých sporů. Většinou samozřejmě o autech. Rozhodli jsme se s vámi podělit o to, jak taková redakční debata vypadá…

Celé to začalo tím, že se náš redakční IT guru David zeptal, proč vlastně Italové udělali z Mazdy MX-5 poněkud usedlý retro Fiat 124 a ne nějakého nástupce Alfy Romeo Duetto. A kam až se taková nevinná otázka může dostat, to už si přečtěte sami.

David Marek:
Proč vůbec Fiat 124 nebyl udělanej jako Alfa, nevíte někdo?

Vojta Dobeš:
Podle Marchionneho (Sergia, šéfa FCA – pozn. red.) je to tím, že kvůli tomu, že pro zachování pověstné kvality značky musí být každá Alfa Romeo vyrobená v Itálii. Asi nechtěli druhou Arnu. A navíc už mají 4C.

Dan Borský:
Jako že by jí (Alfa Romeo) Spider uškodil?

Honza Křeček (rezidentní redakční italofil):
Protože je to víc Fiat než Alfa. Alfa by měla být výkonnější a vyspělejší, tohle je svou jednoduchostí a přímočarostí prostě Fiat. Je to totéž jako Fiat Coupe vs. Alfa GTV nebo Fiat Barchetta vs. Alfa Spider. Alfy mají motory TwinSpark a Busso a komplikované nápravy. Fiaty mají čtyřválce z jiných Fiatů a podvozek z Tipa resp. Punta.

Vojta Dobeš:
Původně ale bylo v plánu, že z toho projektu vyjde Alfa.

Honza Křeček:
Jo, ale kulhalo by to, proto se zřejmě rozhodli pro 4C a Miatu nechali pro Fiat.

Vojta Dobeš:
Jako Alfu to ale plánovali ještě když už 4C byla ve vývoji nebo se dokonce vyráběla. Marchionne to opravdu vysvětloval tím, že by Alfa nevyráběná v Itálii už nebyla Alfou.

Honza Křeček:
Jo, to mi dává smysl, ale i tak mi 124 připadá víc jako Fiat.

Vojta Dobeš:
To je tím, že má design starého Fiatu. Původní plán byl, že vnitřnosti Miaty zabalí do něčeho, co bude vypadat spíš jako Duetto. Měli na to i koncept:

Honza Křeček:
Ale je to jednoduchý auto, to Alfy nebývaj.

Vojta Dobeš:
A Duetto snad bylo složitý? Mě naopak přijde, že Miata je charakterem a technicky mnohem podobnější Duettu, než poněkud humpolácké původní 124 Spider.

Honza Křeček:
Duetto nebylo na svoji dobu úplně jednoduché auto. Mělo motory Twin Cam, pětikvalt… a bylo kurevsky drahé.

Vojta Dobeš:
Miata taky není úplně jednoduché auto a Miata s MultiAirem by už jednoduchá nebyla vůbec. To je mimochodem nejspíš další zásadní důvod, proč se z toho musel stát Fiat. Kdyby z toho udělali Alfu, byl by mezi oběma verzemi moc malý rozdíl. Původní MX-5 by tomu byla moc podobná.

Honza Křeček:
Ale pořád to má 1.4 z obyčejných Fiatů…

Vojta Dobeš:
Nebo z Giulietty. Kromě toho tam mohli dát 1750 TBi, podvozek by to zvládnul. A celkový charakter Miaty, se sofistikovaným podvozkem, fanatickou snahou ušetřit hmotnost a totálním soustředěním na jízdní vlastnosti je mnohem blíž Alfě než Fiatu. Proto paradoxně dává větší smysl 124 Spider, protože ten většinu typických vlastností Miaty zahodil a udělal to jinak.

Jan Křeček:
Se 1750 TBi by to už bylo moc, fungovalo by to jako ty oturbené Miaty co všichni tak milujete. Podle mě nesmysl, protože Miata má být relativně slabá, zábavná hračka.

Vojta Dobeš:
No v tom případě mohli vzít normální Miatu 1.5 nebo 2.0 SkyActiv a měli by poměrně přesnou reprezentaci Duetta. MX-5 je Duettu podobná snad úplně ve všem, jen není tak drahá. Kdyby udělali karoserii vycházející z toho konceptu (pozn. 2uettotanta z roku 2010, viz obrázky), tak mají prostě moderní Duetto.

Chápu, že pro tvou duši Italofila je to kacířství, ale dnešní Mazdy jsou charakterem dost podobné starým Alfám.

Honza Křeček:
Kacíř!! Upálit!!

Vojta Dobeš:
A právě v tom mohl být ten problém. Kdyby udělali z Miaty Alfu, bude výsledek trochu jako BRZ a GT 86, jen s větším rozdílem v designu. Takhle vzali Miatu a udělali z ní horší Miatu, ale lepší roadster pro pány v krizi středního věku a mají z toho auto, které bude sedět jiné cílovce.

Honza Křeček:
Podle mě by to tak nefungovalo, byla by z toho jen Mazda s jiným logem a ne Alfa.

Vojta Dobeš:
Tak 124 Spider je taky Mazda s jiným logem. A jiným designem a nějakým metrákem navíc. Nedokážu si moc představit, že by Alfa dokázala postavit něco, co by bylo Duettu charakterem podobnější, než je mu podobná Miata. Navíc jsi mi pořád neřekl, v čem je ten zásadní rozdíl, čím je Duetto tak výjimečné.

Honza Křeček:
To je otázka, co u Duetta považuješ za podstatné.

Vojta Dobeš:
No mluvil jsi o modernosti a sofistikovanosti a o tom, že je MX-5 jednoduchá. Moc nechápu, co bylo na Duettu tak úžasně moderního?

Honza Křeček:
Duetto byla technologická špička své doby, Miata je obyčejný jednoduchý sporťáček. Aby odpovídala Duettu, musela by být karbonová ,nebo tak něco.

Vojta Dobeš:
Co na Duettu byla technologická špička? Leda tak motor. Nemluvě o tom, že podobným způsobem můžeme považovat za technologickou špičku i ND.

Honza Křeček:
Co je novátorského na Miatě? S čím přišla novým?

Vojta Dobeš:
Nepřišla asi s ničím vyloženě novým – ostatně Duetto také ne – ale kupříkladu motory SkyActiv jsou dost zajímavé spoustou věcí od vysoké komprese až po řadu dalších vychytávek, díky kterým můžou mít spotřebu downsizovaných motorů a přitom přežít jako relativně velké atmosféry. Nic takového nikdo jiný nedělá.

Potom tu je až fanatická snaha o úsporu hmotnosti v celé konstrukci…

Honza Křeček:
SkyActiv mají všechny Mazdy, ale dobře.

Vojta Dobeš:
TwinCam měly všechny Alfy…

A potom je tu taky podvozek, co může být do sportovního auta lepší koncepce než dvojité lichoběžníky? Podvozek Duetta nebyl moderní ani když bylo nové a na konci výroby už se mu v sofistikovanosti vyrovnal tak jedině Ford mustang.

Honza Křeček:
Takže konvenční podvozek, všechno konvenční. Dobrý, ale konvenční. Jen do toho vyřezali díry aby to bylo lehčí.

Vojta Dobeš:
Kdežto Duetto mělo… hmmmm… velmi originální… hmmmm… TUHOU NÁPRAVU?

Honza Křeček:
Mě třeba MultiAir připadá zajímavější než celý SkyActiv…

Vojta Dobeš:
A čím byl zajímavý motor ze starého Duetta? Že měl dvě vačky?

Honza Křeček:
Spousta výkonu, točivý charakter. Hliníkový blok i hlava, polokulové spalovací prostory.

Vojta Dobeš:
To má Mazda taky, jen s rozdílem, že teď už nikdo jiný nic takového nedělá.

Honza Křeček:
Takže dobře udělaný, ale vlastně vcelku konvenční motor.

Vojta Dobeš:
Pořád jsi mi ale neřekl, v čem bylo Duetto tak technicky výjimečné. Já vidím auto s technicky relativně zajímavým a krásně provedeným motorem, s nádhernou karoserií, ale taky s poměrně předpotopním podvozkem. MX-5 má možná (na poměry doby) o něco méně zajímavý motor, ale na druhou stranu (i na poměry doby) zajímavější zbytek auta.

Honza Křeček:
Pětistupňová převodovka a kotoučové brzdy na všech kolech nebyly v polovině šedesátých let úplně běžná věc. A našly by se určitě i další věci, nejsem zas takový odborník na Duetto.

Vojta Dobeš:
Na to, že Duetto stálo skoro jako Jaguar E-type, mi to nepřijde jako velký zázrak. Už pár let předtím dával Renault kotouče na všechny kola u lidového modelu R8 a Duetto zase mělo tu zpropadenou tuhou nápravu. Technologická špička byl tehdy ten Jaguar. Nebo Corvette. Nebo Corvair…

Duetto bylo krásné provedením, ne tím, že by mělo přelomové technologie.

Honza Křeček:
Pořád mi k Miatě sedí víc ten Fiat. A jsem rád, že to je Fiat, protože díky tomu nestojí přes milion, což by Alfa stála.

Vojta Dobeš:
Pořád mám pocit, že Duetto i Miata mají (každé ve své době) stejné základní rysy. Extrémní důraz na požitek z jízdy, minimalismus, nízká hmotnost, precizně provedená technika. Aby z Miaty udělali Fiatu, museli jí celou předělat a přidat jí přes metrák navíc. Kdyby se z Fiatu 124 Spider měla udělat zase Mazda, ve výsledku bychom se vrátili zpátky k Alfě.

Alfa a Mazda by si tím pádem kradly zákazníky. Bylo by to trochu jako BRZ a GT 86, jen s výraznějším rozdílem v designu. Naproti tomu 124 Spider je pro jiný typ zákazníků, pro lidi, kteří chtějí roadster, ale nechtějí Miatu a vlastně ani nechtějí sporťák.

Honza Křeček:
Nemyslím si, že by si Alfa a Mazda mohly být tak podobné jako BRZ a GT 86, ale na zbytku se asi shodneme.

Vojta Dobeš:
To s designem byla samozřejmě nadsázka, Alfa by nejspíš vypadala jako koncept 2uettotanta. A myslím, že by byla nejen víc sexy než Miata, ale i než Alfa 4C…

A co si o Miatě, Fiatě a Alfetě myslíte vy? Dali byste přednost italské Alfě nebo italskému Fiatu? Co jsou pro vás definující znaky starého Spideru? A je kacířství srovnávat Mazdu s Alfou? Řekněte nám to v diskusi!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
01. prosince 2016, 12:30
0

Alfa snad vyvine "pořádný" opravdový nový Spider. Já si pomalu všímám, že Alfa se vyhrabává ze svých děsivých stínů co zažívala s Fiatem celá 90tá léta.
Proto to chápu tak, že existuje 4C , že existuje Giulia QV, auta se kterými se Alfa snaží prosadit mezi špičku, ne být navoněným Fiatem, neřku-li Mazdou MX5 :)

A já jim v tom fandim. Bohužel za cenu toho, že si 4C nemůžu dovolit a je jasný že by se mi libil spider jako je na těch fotkách z cenovkou lehce nad cenovkou Fiatu 124. Já si prostě myslim, že toto Alfa právě udělat nechce.

Jinak souhlasim s Honzou Křečkem ohledně názoru na Duetto/ Spider 105. Nikdy jsem ho neměl, loni málem jeden exemplář z roku 1985 koupil, kdyby mi ho někdo nevyfoukl před nosem, ale vím moc dobře, že to bylo auto ( v době představení 1966) drahé a technicky absolutně špičkové.
Kdo si chcete zasnít o původním Duettu , hezký vlog udělal nedávno Mr. Harry Metcalfe

reagovat
BobAsh
02. prosince 2016, 10:30
0

Mnohem důležitější než Giulia QV je obyčejná Giulia. Postavit zajímavé rychlé auto za dva miliony s 500k motorem není tak těžké. Postavit dvoulitrový naftový sportovní sedan s automatem za mega, který v člověku vyvolá pocit výjimečnosti a bude ho nutit jezdit jet někam jen aby někam jel, a přitom bude fungovat v každodenním provozu, to těžké je. A jim se to povedlo.

Více zanedlouho v testu, teď musím nutně někam jet :)

krab
02. prosince 2016, 11:14
0

Mě se taky líbí :) Upřímně to je u mě taky měřítkem kvality automobilu. Pokud se mě v něm chce jet jen tak někam projet, je to dobré auto!
Na test se těším! Už asi půl roku tajně doufám, že někoho v půjčovně kterou používá naše firma jako smluvní napadne koupit "obyčejné" Giulie do fleetu. Ale pořád samá nuda, šeď, šeď... Na Alfu bych se moc těšil.

Jinak ale QV bezesporu potřebujou. Jak jinak ukázat světu, že existuje něco jako Alfa Romeo Giulia. A že má pohon zadních kol, že jde o úplně nové auto a že se bude dát pořídit za méně jak mega.
Snad to Alfě vyjde a budem toto auto vídat častěji na silnicích

beastar
02. prosince 2016, 11:58
0

To nesmíte používat Sixt:) Ale Astry mají že? Pro mě je prvním měřítkem kvality držák na pití jak tam není je to špatně...

wlko
01. prosince 2016, 13:25
0

Alfa sa snaží byť prémiová značka takže Miata sa im nehodí. Skôr čakám Spider na platforme Giulie, čiže väčší, prémiovo vybavenejší...zamierený do teritória BMW Z4.

reagovat
beastar
01. prosince 2016, 13:49
0

Italská auta kromě Maserati mě vůbec nezajímají ale z debaty co se týká obchodního pohledu tak to tam Vojta píše dobře tady hraje prim pro koho a za kolik a myslím že v marketingu Alfy a i jinde vědí co dělají a mám pocit že nevidíme nikdo tak daleko aby jsme to uměli rozklíčovat dobře.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. prosince 2016, 15:23
2

Už mi to tady začíná připomínat školní cvičení na téma: "Jak nacpat Miatu do dalšího článku na Autíčkáři."

reagovat
Sa
Safa
01. prosince 2016, 22:27
0

Italové jsou pořád v převaze, mluví se i o Alfě a Fiatu. Tak jim to neměj za zlé, do konce roku už další text o Miatě určitě nevyjde... Btw. krásný advent, svátky i Nový rok všem!!! Autíčkář rulez...

Adam Forman
02. prosince 2016, 06:07
0

Ale dalo to fušku! Takový kreativní přístup k tomu Vojta pojal a stejně jsme odhaleni. S tím bezmiatovým koncem roku si úplně jistý nejsem ;-)

Vavris Vavrisovic
02. prosince 2016, 08:04
0

Já bych jen rád dodal, že to páchají nemajitelé Miat. Třeba já letos vyplodil jen test ND a kompresoru (tedy aktuální věci), a pak tedy hlavně článek 5 důvodů proč stojí Miata za houby, čímž jsem ty dva předchozí dá se říci anuloval. Tak mě za to prosím někdo pochvalte :-) :D

M P
02. prosince 2016, 08:59
0

šikovný Vavris, dostaneš ovsa a budeš pořádně vyhřebelcován:D

krab
02. prosince 2016, 09:29
0

:D , já si z četnosti Miat na Autíčkáři taky dělám srandu a taky jsem přidal polínko do ohně. Ale jako úvodní fotku do toho blogu jsem dal Jensena-Healey :) , tím jsme si říkal že to dobře zamaskuju !

Ale už jsem taky dobré dva roky nemajitel Miaty, takže nic dalšího o Miatě snad taky ode mně v blogu nevyjde.

I když... tuhle když jsem jel okolo jednoho dealerství Mazdy a Fordu a viděl vedle zaparkované vedle sebe ND, Mustanga a Focuse RS, musel jsem vystoupit a prohlídnout si je. A ta Miatka ND je tak krásně malá a roztomilá a o tolik hezčí než ty ostatní auta ! Zkrátka láska na první pohled , he he :) ( bohužel to nemyslim ano moc ironicky...)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. prosince 2016, 13:01
0

Jojo, ND je fakt designovej majstrstik. Asi jako kdyz se rozbehne zaba a pak narazi hlavou do zdi. :-D

To
Tomáš
01. prosince 2016, 19:08
0

protože Alfa Romeo ted u nových modelů má strategii používat zásadně platformy co samo vyvinulo ) (Giulietta, Guilia, Stelvio...) motory od Ferrari, když sporťák ta z karbonu, ne skyactive, ne Mazdu, prostě Alfa má být prémiová značka FCA, do toho zařadit model Mazdy nezapadá... to je asi jako-by Land-Rover přeznačkovával Ford Edge

reagovat
Da
Dad
02. prosince 2016, 01:18
0

ja mam z aut jen pocity, takze mi prijde zasadni, ze pocit z duetta byval nejspis podobnej jako by byl pocit z mozny alfaty. Tzn. krasne se to ridi a je to chic. Toho konceptu je mi uprimne lito, byl krasnej.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem