načítám data...

Jak se z označení motoru stává výkonnostní index

Jedním z velmi častých důvodu, proč automobiloví nadšenci nadávají na (hlavně německé) automobilky, je nesedící označení motoru. Proč tomu tak je a proč bude hůř?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Bývaly doby, a pravověrní petrolheadi je považují za zlaté časy, kdy číslo napsané na zádi německé prémiovky přesně odpovídalo objemu válců v motorovém prostoru. Nemusíme chodit dlouho zpátky do doby, kdy 30i u BMW znamenalo zdvihový objem tří litrů, a kdy měl Mercedes označený jako AMG 63 skutečně osmiválec bouřící 6.3 litry objemu (ono to sice bylo 6.2, ale to můžeme přehlédnout… pozn. šéfredaktora).

Tomu je ale v dnešní době konec. Moderní 30i v bavorácké trojce nebo čtyřce je ve skutečnosti přeplňovaný dvoulitr a varianta 40i už dávno neodkazuje na osmiválec, ale na přeplňovaný šestiválec, jehož objem činí „jenom“ tři litry. Totéž se děje u Mercedesu, který u AMG modelů přezbrojil na 4.0 biturbo, ovšem hodnotu „63“ v názvu ponechal.

Možná se teď ptáte, proč vlastně k této rošádě v posledních letech dochází. Důvod je prostý a petrolheadům (zejména těm zatíženým na americký automobilový průmys) se bude jen velmi těžce přenášet přes srdce. Zdvihový objem se totiž stává irelevantní hodnotou, která už prakticky o ničem nevypovídá.

Může za to zejména přeplňování, které umožnilo cpát do relativně malých válců pod tlakem relativně velký objem směsi a zvýšilo tak faktickou kapacitu motoru.  Dnešní motory díky přeplňování, modernějším materiálům a přesnější výrobě mohou zvládat vyšší tlaky a tím pádem vyšší výkony.

Vrátím-li se ještě ke zmiňovaným prémiovkám, lze vývoj sledovat třeba na mém bývalém BMW 330Ci (E46) z roku 2001 a na BMW 330i (F30) z roku 2017. Zatímco stará trojka se šestiválcovým třílitrem podávala výkon 230 koní, nové trojce stačí čtyři válce a dva litry k tomu, aby podávala výkon 252 koní a výrazně vyšší točivý moment. Znamená to snad, že je nový přeplňovaný dvoulitr lepším motorem, než stará řadová šestka? Neřekl bych. Štve to nějak koncového zákazníka, který si novou 330i koupí? Rozhodně ne.

Faktor zdvihového objemu už je zkrátka v označení motorizací irelevantní a tak se začíná množit případy, kdy jej výrobce zkrátka přestane uvádět. Já osobně jsem jako první vlaštovku tohoto trendu vypozoroval Renault. Ten totiž již nějakou chvíli používá v katalogu označení motoru bez uvedení objemu. Například „Energy TCe 130“ je prostě benzínový motor o výkonu 130 koní. A že se jedná o maličkou dvanáctistovku, kterou nalezneme pod kapotou i relativně velkých aut? Pro tuto informaci už musíte zabrouzdat do technických specifikací.

Poslední novinkou v oblasti názvů motorizací, a také finálním impulzem k sepsání těchto řádků, bylo oznámení Audi, které právě zavádí cosi jako „výkonnostní index“.

Celou tuto záležitost, včetně docela patrného marketingového významu, popsal již Vavris zde, takže jen v krátkosti. Na zádi nových modelů (a od příštího roku i těch stávajících) se už vedle typu motoru (TDI, TFSI…) nebude nacházet hodnota zdvihového objemu, ale dvoučíslí, vypovídající o celkovém výkonu pohonného ústrojí. K tomuto kroku přistoupilo Audi právě proto, že se zdvihový objem stal nepotřebnou hodnotou, zejména ve světle příchodu hybridních a elektrických aut.  Audi už vám zkrátka nebude uvádět zdvihový objem, ale sjednotí index výkonu pro všechny modely a za dvoučíslí vám ve zkratce dosadí jen informaci, čím je daný vůz poháněn. Zda je to elektřina, nafta, benzín, plyn, či nějaká jejich kombinace.

Tento přístup se zdá tedy v zásadě velmi logický, bohužel se však nemohu zbavit dojmu, že to Audi vzalo za trochu špatný konec. Hleďte prosímpěkně na „převodní tabulku“ výkonnostních indexů na hodnoty výkonu:

30 = 110-130 koní (81-96 kW)
35 = 150-163 koní (110-120 kW)
40 = 170-204 koní (125-150 kW)
45 = 230-252 koní (169-185 kW)
50 = 286-313 koní (210-230 kW)
55 = 333-374 koní (245-275 kW)
60 = 435-462 koní (320-340 kW)
70 = 544+ koní (400+ kW)

Uznávám, že je můj celoživotní vztah s matematikou poněkud komplikovaný, ale stejně si nemyslím, že by mezi dvoučíslím a k němu náležícím výkonem byla jakákoliv souvislost. Nové značení od Audi tedy pravděpodobně vyvolá v první řadě zmatek, ovšem marketingový tah, poodhalený ve zmiňovaném článku páně Vavrise, je to bezesporu vynikající.

Zda by měl být zdvihový objem u aut uváděn či nikoliv, to by jistě vydalo na nejednu plamennou diskuzi. Jisté každopádně je, že relevantnost této informace je čím dál tím menší a že čím dál více konzumních zákazníků považuje zdvihový objem za parametr, jehož hodnotu vlastně nepotřebuje znát. Nemluvě o tom, že se blíží budoucnost, kdy určité procento aut už žádný zdvihový objem mít ani nebude.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sp
spooon
26. srpna 2017, 11:29
0

já ale nechápu, proč BMW teda nezačalo uvádět třeba u trojky 320, když má motor objem 2l. Nebo vlastně to chápu, aby náhodou neurazili někoho ego, že tam je jen 320...když to má větší výkon než stará trojka označovaná 330.
A o Audi ani nemluvím a autor není jediný, komu uniká jakákoli souvislost mezi číselným indexem a výkonem. A už třeba ten rozsah od 30 do 70 je hodně nelogickej. Označování výkonem (jako u toho renaultu 130 - 130koní ) je dobrý nápad. MOhli si u u Audi vzít příklad, označovat to prvníma dvěma číslicema z výkonu - 360koní - 36 a bylo by. Nevím, kdo co těží z tý nelogičnosti...

reagovat
riderhenry
26. srpna 2017, 12:19
0

Docela chápu styl BMW a Mercedesu, který je stále relativně přehledný z hlediska výkonu (i když již ne objemu motoru...), stejně tak mi přijde elegantnější vybarvování písmenek ve stylu VW nebo úplné upuštění od označení motoru na autě a identifikaci dle výkonu, jak bylo uvedeno u Renaultu. Ale nějaká převodní tabulka? To je vyloženě směšné a osobně si myslím, že i když je logika z hlediska marketingu jasná, spíš to lidi bude štvát, protože je to extrémně nepřehledné. Nejlepší je ta motivace vypadat rychlejší, než třeba konkurent z Mnichova, když auta zastaví vedle sebe. Chudák BMW bude mít čísílka 30, zatímco velké zlé Audi 45... :) Ale to je asi docela symbolické pro současnou dobu.

reagovat
beastar
26. srpna 2017, 13:08
0

Je mi to jedno. A 90% zákazníků Audi a Bmw také vlastně asi i Renaultu. Když někoho ten objem zajímá tak si to najde:) Těch zabývajících 10% lidí. Přesně příprava na hybridní a elektro éru přichází pozvolna. Označení modelu si na auto ani nemusíte dávat pokud nechcete. A jestli mám 3.0 TDI, nebo 30 TDI na zádi ego zákazníka nepohladi tady jde přece stále o 3 kroužky či vrtuly z Mnichova. Zřejmě stejně zásadní změna jako když Peugeot začal používat pro nové cross modely 4 číslice 3008 atp. Většina lidí stejně nechápala, co že to 1.9 tdi vlastně je. První x3 ani žádné označení motorizace na zádi snad ani neměla a lidi to kupovali.

reagovat
pa
paveld
26. srpna 2017, 14:08
0

Myslim, že u toho Audi jde čistě jen o to, že označení 13 nebo 16 (u těch prvních dvou řádků), by prostě vypadalo blbě... furt to bude v první chvíli navozovat pocit dojmu, že v tom je 1.3l nebo 1.6l motor (nemá to v reálu ještě menší objem? :-D). Takže ta převodní tabulka bude mít asi jediný důvod ten, aby uspokojili ego zákazníků, kteří by se za své Audi neradi styděli :-).

reagovat
Irwinek
26. srpna 2017, 15:32
0

Jen mne ta napadlo :
960 - devítiválec o obsahu 6 L
911 - devítiválec o obsahu 1,1 L
613 - šestiválec o obsahu 1,3 L
500 - pětiválec o obsahu 0 L, nebo 0 válců s obsahem 5 L :-D

reagovat
beastar
26. srpna 2017, 17:02
0

911 ne to má určitě patentované Porsche. Oni už tehdy věděli co přijde. Vodou chlazený dvouválcový boxer 1.01 litru a výkonu 50 kW doplněny o dva elektromotory. Porsche 911 Carrera EcoSport hybrid Plus.

Irwinek
26. srpna 2017, 20:12
0

A proto chci Porsche 901 - devítiválec o obsahu 0,1 L :-D

briza
26. srpna 2017, 19:23
0

Zajímalo by mě, jak zareaguje VW, ale něco mi říká, že asi končí doba vzdychání nad červeným íčkem, déčkem nebo dokonce i vole téčkem :) Osobně mě to nechává chladným, protože na kufru snesu pouze znak výrobce a všechno ostatní jde okamžitě dolů.

reagovat
krab
26. srpna 2017, 20:47
3

Mě se líbí jak začal nedávno označovat modely Caterham. Podle výkonu přepočteného na tunu.
Třeba nejlevnější Caterham 160 má sice 80koní, ale v přepočtu na tunu je to zajímavější. Roadsport 1.6 je pak najednou Seven 270 , 2.0 je 360 atd až se dostaneme k šílenému Seven 620R
Jenže tyhle počty by pro těžká Audi asi nevypadaly tak hezky :)

Ono se asi stane to, že se nestane nic, prostě si na ty čísla na zadku Audin zvykneme, většina zákazníků to stejně objedná bez označení modelu a je to.

reagovat
le
lens_proof
27. srpna 2017, 06:45
0

no jednoduše koupim bez označení a oběm motoru dolepim extra .-))

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem