načítám data...

Jak se motoristický novinář nepřítelem běžného motoristy státi může

Testy aut a názory odborné veřejnosti by měly laikům pomáhat s výběrem vozidla. Nemohou ale způsobit přesný opak?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nastajlovaná oranžáda od Hyundai, která na mě v redakci minulý měsíc zbyla, nebyla zrovna autem, z nějž bych si sednul na zadek a posléze několik bezesných nocí s otevřenou pusou vzpomínal, jak jsem za jeho volantem kosil patníky. Pokud pominu poměrně neortodoxní tříválec, vlastně ve mně i20 Active zanechalo úplně nijaký dojem. Prázdno. Jako když si namočíte maso do chilli pasty se sedmimístným počtem Scovilleho jednotek a následně cítíte, tedy spíš necítíte, že máte místo kusu huby nic. Já neměl nic v hubě, ale v hlavě a těžce jsem si dával dohromady, co o tom proklatém vehiklu vlastně budu psát. Řízení bylo vágní, ovládání tak nějak samozřejmě nudné a vybízející řidiče k co možná nejospalejší akceleraci i změně převodů, podvozek prvoplánově naladěn tak, aby se hned zkraje naklonil a pokud možno neublížil, ergonomie fádní a bez výstřelků, ale přitom vlastně bezchybná. Hyundai nedělal skoro nic špatně, ale zároveň bych jej asi žádnému kamarádovi nedoporučil, protože byl zkrátka takový nijaký, bez švihu, zoufale nevýrazný, jako kdyby jeho tvůrci u každé komponenty záměrně zastavili vývoj těsně před koncem a řekli si, vždyť ono už je to takhle dobré.

Takže nechali tu na spojce kus mrtvého místa, tu v řízení podivně počítačový a nerovnoměrný odpor, tu na převodovce zcela nehmatatelnou a neuchopitelnou, zkrátka nijakou lehkost. Přestože jsem se snažil dívat na auto pohledem cílového zákazníka, který nepotřbeuje žádné orgie mechanické vazby, nabyl jsem dojmu, že i lidem, kteří netrpí obsesí automobily, ve výsledku vícě vyhoví třeba Mazda CX-3, která nabízí podobnou užitnou hodnotu a komfort, ale má v sobě mnohem více přesnosti, inženýrského filigránství a vychytanějších detailů…  Vůbec sem nechci tahat zábavu a jiné podružnosti, které běžného uživatele nezajímají, ale jak kdysi napsal Bobash, stačí jen trocha, aby člověk ocenil dobrou kávu a přestal pít přecukrované hnoje, a s auty to je stejné.   Ach, jak jsem se mýlil…

Posadil jsem do té oranžové hujdy dva kamarády a ti mi po pár minutách za volantem pro mě naprosto nijaké a nepřijatelné i20 nadšeně sdělili, že to auto je úplně úžasné a velmi snadno se jim řídí a… pro kristovy rány… takové auto by určitě chtěli. Pro moje uši to znělo skoro jako automobilových sedm ran egyptských.  Ale právě proto mi došlo, že jakkoli se na Autíčkáři jakožto nenapravitelní nadšenci snažíme ze všech sil hodnotit nenadšená auta pohledem zcela nenadšeného řidiče, stejně ve výsledku může být mezi námi motoristickými pisálky a reálným zákazníkem, pro kterého je auto pouze předražený ekvivalent mikrovlnky, hluboká propast. Protože máme auta rádi, automaticky se snažíme i zlepšovat v jejich ovládání. Připadá nám přirozené, aby k nám řízení aspoň občas píplo nějaký kvák o tom, co se děje pod koly. Oceníme přesnost převodovky. Jsme rádi za vyvážený chod pedálů. Obecně by se dalo říct, že chceme a milujeme auta, která jsou přirozená a mají sladěné ovládací prvky do harmonického celku, a považujeme to tak za správné. Jenže všechno tohle vztahujeme ke svým řidičským schopnostem – ty sice jsou z profesionálního hlediska stále dosti mizerné, nicméně z pohledu globálního zcela jistě nadprůměrné. A teď to prosím neberte jako vychloubání, nýbrž jako prosté konstatování faktu, že častým řízením, střídáním aut a čirým nadšením pro věc zkrátka člověk získá návyky a zkušenosti. Jenže té většině populace je tohle všecko do značné míry jedno. Nespatřují budoucnost své existence v rychlém řazení a plynulých rozjezdech a v tomto světě nedokonalého řidiče najednou i20 Active začla bezvadně fungovat. Hovno nedokončený vývoj, to je cílené ladění pro masy, hloupý Vavrisu. Spojka pod velením kamaráda a kamarádky, kterým jsou auta ukradená, už náhle nebyla ledabylá, nýbrž vlídná, odpouštějící a zajišťující plynulé rozjezdy tam, kde to nebylo zvykem. Prodleva reakce na plyn a tupý náběh motoru najednou přesně pasoval k pomalejšímu přeřazování a opět dodal plynulosti. No a celé to točení, řízení a řazení bylo dle slov testovaných subjektů prostě snadné a lehké. Jsem si jist, že zmiňovaná CX-3 by svou vyšší mechanickou vytříbeností způsobila přesný opak, protože každá nepřesnost by najednou byla více vidět a cítit. Auto, které jsem považoval za objektivně horší, bylo vlastně lepší. I když jsem se snažil (a troufám si říci úspěšně) zcela oprostit od preferencí blbce do beznínových placek…

Takže jak z toho ven? Vůbec netuším. Nebýt náhody, díky které jsem své známé za volant Huyndaie posadil, dost možná bych si všechny tyhle věci vůbec neuvědomil, protože už jsou v rámci pracovní deformace pod mou rozlišovací schopnost. A následně bych Hyundai v textu pohanil. Neprávem. Může tedy vůbec člověk neholdující autům věřit všem těm pisálkům? Má pro něj “odborná” recenze nějakou vypovídající hodnotu, nebo mu spíše uškodí? Všichni cpeme lidem Golfy, Focusy nebo Mazdy 3, ale co když je preciznost na škodu? Co když vlastně obyčejný člověk daleko více ocení globálně haněnou tupost a na první pohled neharmonické ovládací prvky a koupí auta, které je “lepší”, by si vlastně uškodil? Vždyť i já sám jsem líný naučit se pít doboru kávu a liju si do mandlí cukrované capuccino. Prostě proto, že vůbec nemám potřebu pronikat do tajů kávy hlouběji. A přesto jsem se málem stal nepřítelem běžného motoristy a snažil se do zájemce o přeslazené capuccino lít kafe z cibetky. Stydím se…  Být dobrým automobilovým pisálkem bude ještě o kus těžší, než jsem si myslel.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ev
Evlo
20. srpna 2016, 09:42
1

A meli ty ostatni srovnani treba s aktualnim golfem nebo co je konkurenci pro hyundai?

Jinak jsem to psal kdysi Dobesovi a chapu, ze je to asi nerealny, ale me by strasne u novych aut zajimalo jak funguje servis, jake davaji zaruky atd. Jak auto jede si vyzkousim, ale realne jak funguje servis a jake ojeby me cekaji pri nakupu, to me ceka az jako prekvapeni.

reagovat
Ev
Evlo
20. srpna 2016, 09:43
1

Modrej fiatek na operak je treba fajn, uz se tesim na zkusenosti s vracenim, doufam, ze budou popsany.

Da
Datel
20. srpna 2016, 13:16
0

Zajimavy clanek. Z pohledu automechanika mam podobny problem a kdyz se me lide ptaji co bych jim doporucil, vzdy vaham jestli jim predhodit zajimave auto ktere neoceni a nebo nejaky "Hyindai"...

reagovat
piwel
20. srpna 2016, 14:03
2

myslím že blbuvzdornost je to pravé slovo které vystihuje tady ty vehikly...levné renolty, citrony, hjundaje, atd...

reagovat
Pochtli
20. srpna 2016, 18:56
1

Tu rozporuplnost znám moc dobře. Novou generaci legendy okřídleného šípu jsem měl nedávno čest cca 150 km řídit po dálnici i okreskách a prostě mi to auto nesedlo, pocit "útulného domova" chybí, prostě člověka odveze z místa A do místa B a toť vše. Nenadchne, neurazí.
Přesně to ale chtějí masy obyčejných lidí, kteří si zázrak z Boleslavi kupují - nezajímá je zábava za volantem, mnohdy ani vychytávky či design interiéru. Oni chtějí blbuvzdorný přibližovadlo s velkým kufrem, co je doveze kam má a chtějí cítit, že mají "něco víc".

reagovat
BigBang
28. srpna 2016, 14:30
0

s klidným srdcem můžu říct, že taková fabie je v porovnání třeba s loganem „závodním náčiním“, které informuje řidiče o všem a to ten logan, kterého čas od času řídím, nemá posilovač řízení...

martin_100
22. srpna 2016, 10:32
0

No rozumím ti.... můžeme lidem předkládat um michelinských kuchařů ale stejně furt budou mít větší sledovanost hruškové babice.

reagovat
PeterLuk
22. srpna 2016, 14:18
0

Zaujímavá úvaha a musím súhlasiť. Rôzni ľudia majú na autá iné požiadavky, majú k ním iný vzťah, očakávania - a zvlášť potom motoristický novinári, ktorí si môžu všimnúť detaily, ktoré "bežný človek" nie.

To mi pripomína moju "hádku" s mojou angličtinárkou s gympla, keď sa ma snažila presvedčiť akú to majú autá svetlú budúcnosť, ako je super, že sa "blíži koniec manuálnych prevodoviek" a prichádzajú autonómne autá a jej bude stačiť do auta nastúpiť a vystúpiť a ja som sa ju neúspešne snažil presvedčiť, čo pre mňa znamená možnosť radiť rýchlosti... :D Alebo ešte druhú udalosť, keď sme boli minule s kamošom na testovacej jazde Ceedom s tým litrovým turbomotorom, tak z toho bol kamoš úplne paf a ja, čo som už sedel za volantom viacerých moderných kórejských áut som len skonštatoval, že je to "ďalší Kórejec, akurát s iným dizajnom, trochu lepšou akceleráciou a s menej kultivovaným motorom".

reagovat
Ma
MartinH
22. srpna 2016, 23:13
0

Skvělá sebereflexe a dost těžká otázka na závěr. Myslím ale, že odpověď je v samotném textu. Je nutné připustit a počítat s tím ,že není jedna pravda a tomu upravit způsob testování. Poskytnout pohled zasvěceného milovníka aut a do stejné roviny dát názor "náhodného kolemjdoucího". Nesnažit se určit kdo má pravdu a ještě víc se zaměřit na otázku, pro koho je auto určeno. Jak sám píšete, je bláhové podezdřívat automobilky z neznalosti svých zákazníků. Doporučuji tedy vždy myslet a také napsat, z pohledu koho a z pohledu jakého způsobu využití, dané auto hodnotíte. Ještě jednou, pro mě je tento článek skvělým důkazem, že se v redakci snažíte zlepšovat a jinou cestu, než skrze vlastní sebereflexi neznám:).

reagovat
Lu
Lukas
24. srpna 2016, 09:35
0

Nemyslim si, ze by to bylo tak narocne, jak pises... Autíčkář ma urcitou cilovou skupinu, ctenari jsou lide, kteri hledaji v autech prave to neco navic... clanky a zpusob testovani by tudiz mel odpovidat a hodnotit auta z pohledu nadseneho ridice...lide sem kvuli tomu chodi a bylo by dle me chybou, zamýšlet se nad tim, jak testovat auta pro lidi, kteri auta berou "jako drazsi mikrovlnku". My chceme vedet, jak to auto jezdi, jak je vyvazene, jake nadseni poskytuje, jak jemne a ptecizni je jeho ovladani...
Vyfasoval jsem Octavku3, 1.6tdi 77kw. Byt jsem se vsude docetl, jak je to skvele auto, tak me neskutecne nudi a to je pro me vlastnost dulezitejsi, nez jestli ma kufr 500 nebo 450l...
Piste clanky pro ridice ;) testy pro spotrebitele se daji najit napr v autorubrice idnesu...

reagovat
JLK
24. srpna 2016, 13:03
0

Autíčkář ale ma ambice se stat velkym projektem. A udelat velkou ctenarskou zakladnu jen z nadsenych ridicu nepujde, protoze tolik nadsencu proste neni. Takze rozsirovani se sebou pritahne i hromadu obycejnych lidi co hledaji info o obycejnych autech a pak je tu dilema, jake clanky psat pro tuto skupinu.

bitner
24. srpna 2016, 22:49
0

Urcite se nepodbizejte! Myslim, ze az na spore ulety za hranice soudnosti (napr. clanek o idiotovi, co se zabil v Tesle) jsou vase clanky super.
Napriklad tady nikomu nevysvetlim, ze jsou pro me dve nove Dacie vzdy lepsi jak jakakoliv ojeta kraksna zerouci cas, penize a nervy, ale diky vasemu pohledu na vec se na svoje auta divam trochu jinak. A je to prekvapive pohled zabavny a osvezujici.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem