Je to vcelku hezké a elegantní kupátko, kterému nechybí typicky konceptuální připitomělá „řídítka“ místo volantu. Jenže důležitější než vzhled jsou u nového Roadsteru čísla. Ta čísla, kterými pan Musk vyrazil celému světu dech, a dokonce i lidé, věřící v Teslu takřka bezmezně, se kvůli nim začali ptát, zda je něčeho takového vůbec možné dostáhnout.
Začněme zlehka. V útrobách nového roadsteru (mimochodem, lze mu skutečně sundat střešní panel) se svezou takzvaně 2+2 lidé – to znamená dva normální dospěláci a dva dospěláci bez nohou. O pohon se starají 3 elektromotory, z nichž 2 jsou vzadu a 1 vpředu. Posud je to ještě dobré.
Dále se tu objevuje taková zajímavost, a sice 10 000 Nm točivého momentu. Uznáváme, že wow-efekt má tohle číslo obrovský, ale faktem je, že nás Elon tak trochu tahá za fusekli. Tenhle točivý moment je totiž k dispozici přímo na kolech poté, co je točivý moment motoru znásoben stálým převodem. A vězte, že výkonnější spalovací auto umí po znásobení momentu převody v převodovce a diferenciálu hrnout na kola podobné hodnoty. Převodové poměry Roadsteru však samozřejmě uvedeny nebyly, takže točivý moment motorů samotných dopočítat nelze.
O něco zajímavější jsou tím pádem údaje o zrychlení. Roadster má totiž nejen coby prototyp, ale následně i coby produkční verze akcelerovat z nuly na stovku za 1,9 sekundy. To je šíleně krátký čas, za který stovku nezvládne žádné produkční auto, ale prakticky ani žádné závodní auto. Co je mi známo, kromě dragsterů dávají stovku pod dvě sekundy akorát speciály na rallycross, mající kolem 600 koní a launch control v podobě anti-lag systému, udržujícího roztočené turbodmychadlo.
Navíc mají takové rallycross speciály hodně krátké převody a rozhodně nejedou přes 400 kilometrů v hodině. To je další magická hranice, kterou má Tesla Roadster nové generace pokořit. Krom toho klasickou čtvrtmílovou trať (400 metrů) prý umí zdolat za 8,8 sekundy, což je opět nejrychlejší možný výsledek ze všech produkčních aut.
Pořád nemáte dost? Tak tedy ještě dojezd. Baterie o kapacitě 250 kWh zvládají 1000 kilometrů na jediné nabití a to dokonce v běžném dálničním tempu. Co váží, o tom se taktně mlčí.
Jestli je tohle všechno realita, máme tady revoluční elektromobil, který překoná absolutně všechno, co mu přijde do cesty. A navíc nestojí nesmysl, ale „jenom“ hodně peněz. Až přijde vůz v roce 2020 na trh, má se prodávat za základní cenu 200 tisíc dolarů (4,3 milionu korun). Ve srovnání s vrcholnými hypersporty, které ve výsledku Tesle nesahají ani po kotníky, je to prakticky zadarmo.
Nechci být škarohlíd, ale trochu mi to připomíná pořad mého dětství Věřte nevěřte. Úplně vidím toho herce ze Star Treku, jak v tmavé místnosti plné artefaktů tajuplně pronáší „Opravdu zvládne Tesla vyrobit hyperauto bořící všechny zažité hranice a zkušenosti, nebo z toho všeho zbyde jen trocha statického náboje? Odpověď se dozvíme v roce 2020.“
Poznámka šéfredaktora: Naši američtí kolegové z magazínu Jalopnik se zeptali jednoho vývojáře baterek, co si o tvrzeních Tesly myslí. A zdá se, že by to přinejmenším teoreticky mohlo fungovat – bateriový pack o kapacitě 200 kWh by měl stačit jak na dojezd 1 000 km, tak na brutální výkon (k získání vyššího výkonu potřebujete z technických důvodů větší baterii, protože odebíráte energii zároveň z více článků). A pokud bychom brali v úvahu to, že Roadster bude v podstatě Model S, u kterého bude prostor pro dva až tři lidi nahrazen bateriemi (z 5+2 se stane 2+2) a přibudou větší motory, mohlo by to celé opravdu splnit Muskovy velkolepé vize. Zvláště pokud by celý zbytek auta kolem baterek byl vyroben z něčeho hodně lehkého, například z karbonu…
Odkaz na původní článek z Jalopniku najdete tady.

















martinw
21. 11. 2017, 07:40Jeste by me zajimalo jake pneumatiky musi mit na takove brutalni jezdeni, vazne staci na 1,9s klasicke sportovni gumy ?
Ten kamion nebo roadster jsou pekne hracky ale Tesla musi ukazat ze umi udelat sveho "Golfa" - Model 3 jinak skoncila.
Sausages
21. 11. 2017, 09:22Tohle mě nechává chladným, nevěřím tomu, že firma která není schopná vyrobit obyčejný Model 3, by zvládla za dva roky uvést do provozu něco takového. Vzhledem k dřívějším vyjádřením Muska, že nový Roadster je zbytečný a nebude, mi tohle přijde jako snaha odvézt pozornost od jejich problémů. Jako třeba, že nemají ani floka.
Leo29
22. 11. 2017, 13:02Vzhľadom k tomu že pracujem priamo v jednej EU Automobilke a viem že sa skoro každý model čo išiel do výroby omeškal od pôvodných plánov o pol roka a niekedy aj viac to neberiem s teslou nejako tragicky. Nábeh nových model s vyrazným meškaním je skôr štandard ako výnimka.
Rozdiel je v tom že každý neúspech Tesly je hrozne pod drobnohľadom a sami komunikujú s verejnosťou až príliš otvorene v porovnaní s otatnými automobilkami.
beastar
22. 11. 2017, 14:08Tak ona Tesla není VW ani Kia že;)
Leo29
23. 11. 2017, 12:56Alebo PSA :-) ... bez komentára. Ono sa to dá pomerne ľahko zistiť ak človek chce.
To asi není so všetkými pre a proti. Môžeme naňu nadavať alebo chváliť, každopadne sa neriadi (veľkej miery) zaužívanými postupmi v tejto brandži.
MartinCoupe
21. 11. 2017, 09:30To chci!!!!
Špráchys
22. 11. 2017, 13:31Co bys s tim delal? :-)
MartinCoupe
22. 11. 2017, 14:50Asi jezdil... :-)
Snowman000
21. 11. 2017, 10:02Jedna velka show a potemkinova dedina pre akcionarov...nieco na styl konceptov Lotusu za cias Dannyho Bahara...ale kto som ja aby som ich kritizoval, rad sa budem mylit...
Sedrik
21. 11. 2017, 11:26Já si myslím, že to vyrobit zvládnou (koukal jsem na head2head kde měli nejextremější P100D a to dalo 0-100 pod 3 sec). Pro Teslu je ale důležité začít vydělávat - model3 a nějaký náklaďák by tomu mohly pomoci. Uvidíme, jak to dopadne. Eko šílenství zatím nepolevuje (viz "zákaz" spalovacích aut ve Francii a chystaný v UK...), takže akcie Tesly se vezou na vlně.
briza
22. 11. 2017, 09:40Model 3 by ziskový být mohl, pokud se jim ho tedy podaří dodat dřív, než zákazníci ztratí trpělivost. Kamion bude ještě větší provar, než současná produkce.
Sedrik
22. 11. 2017, 11:03JJ - model3 je zajímavej. Nejsem si jistej tím interierem (design pěkný, ale jak to realně funguje - nevím. Ale neseděl jsem v tom) ale je to "cool gadget". A jako daily "do práce-z práce-na nákupy" auto bych si to představit dovedl.
Ten tahač tak, jak teď vypadá si myslím, že ne-e. Dovedu si ale představit, že by vyrobili dodávku - konkurent transitu? To by fungovat mohlo - navíc si myslím, že dotace by se jen hrnuly, protože dodávek jezdí po městech mraky a kdyby dostala pošta (ta čeká ne - ale nějaká, co funguje - třeba Deutsche Post) příkazem, že má přejít na elektrické dodávky, tak tesla vydělá, i kdyby nechtěla :)
beastar
22. 11. 2017, 13:37DP patří pod DHL. To by byl vskutku kontrakt jak má být. Jen teda nevím kde by ty dodávky servisovali. Možná jednotky kusů snad, ale větší flotila to je tak na 20 let dopředu jenom zbožné přání. Navíc by s tím dojezdem opravdu šli použít jen na rozvoz lokálně. Kde by se to nabíjelo ve větším počtu? Mě se líbí jak jsou všichni Muskovy fanatici tak praktičtí a života znalý.
Vikis
23. 11. 2017, 11:19Pokud si dobře vzpomínám tak DP si vyvynula vlastní elektromobil pro doručovatel, což úplně nejde přes nos VW...
PeterLuk
21. 11. 2017, 16:31Vyzerá to parádne! Teraz ešte dostať to do výroby...
beastar
21. 11. 2017, 17:48Tyhle věci mě vždy pobaví:D Už to vidím jak to za A vyrobí a za B jak to někdo kupuje. Teda to by se asi pár set magorů našlo. Třeba se to povede, ale je to podle mě spíše přání než realita. Asi jako kdysi zázračná norská voda, co stála v nejlepších barech 300,- za trojku byla realita. Ale on to byl nakonec celý podvod a ten pramen neexistuje:)
saage
22. 11. 2017, 00:56Ja sem v tomhle teda taky velmi skepticky. Spis to vypada na klasicke “letadlo” . Nemaji prachy, obrovsky ztraty a prijdou s takovouhle fantasmagorii aby zas jen naplnili pokladnu zalohami na auto co mozna za par let zacnou vyrabet? Nedavno byl nejaky clanek od manazera Toyoty. Taky maji stejnou technologii baterii jako Tesla, taky by dokazali udelat sit rychlonabijecich stanic, ale spocitali, ze v tomto okamziku by na autech nedokazali vydelavat. Tak vyvyjej dal technologii aby byla co nejlevnejsi, a mohli to nabidnout. Tesla dela opak. Dava do vyroby neco, na cem nedokaze vydelat, a chlubi se jak jsou pokrokovy.
Sedrik
22. 11. 2017, 11:06Já bych Muska nepodceňoval - nejsem žádný Tesla fan boy, ale co dokázal se SpaceX... Ten člověk je neskutečně chytrej a má kolem sebe další neskutečně chytrý lidi. Říkat v tomto kontextu, že je to fantasmagorie bych se neodvážil - to si o znovupoužitelné raketě, která bude umět přistát na plošině na moři myslel ještě nedávno taky skoro každý....
beastar
22. 11. 2017, 13:31Víš to Richard Branson je taky skvělý podnikatel. Jeho Virgin obdivuju. Lety balónem kolem světa a tak. Ale taky půlka věcí který udělal zavání průserem. Tihle lidi jedou pokus, omyl. Takže uvažovat na základě toho, že Spacex funguje o tom že ty obrázky nahoře budou realita není správně. Toyota je gigant, který by Teslu koupil 8x myslím že vědí svoje. A Musk je sám hlavně trochu egoistické hodně narcistni hovado takže bych mu nevěřil ani žbla prostě zase nemá firma prachy...
Sedrik
22. 11. 2017, 16:45Čas ukáže - jen prosím, nejsem žádný Tesla/Musk fanatik. Fandím jeho firmě SpaceX a dovedu uznat, že ten člověk je fakt chytrej. Jako osobnost jej ale rád nemám.
A ano - většina firem, který tlačí nový myšlenky, jedou stylem pokus omyl - pokud neděláš chyby, tak těžko přijdeš s něčím super. A když máš štěstí, tak máš 2 dobrý nápady na 8 blbejch....
saage
22. 11. 2017, 16:51On ma velky stesti, ze ma v zadech velkou ekologickou lobby. Nekdy me az prijde ze je to jak sekta :-) Chytrej urcite je, jinak by nezblbnul tolik investoru. :-D Ja zas nechci vypadat jak nejakej odpurce novych technologii, ale myslim si, ze toto je slepa ulicka.
Sedrik
22. 11. 2017, 17:10To souhlas - jede na vlně.
Na druhou stranu - stejnou možnost má kdokoliv jinej - jsem docela překvapenej, že to zatím nikdo nevyužil.
Já si třeba myslím, že podíl elektromobilů poroste na určitou úroveň (cca 10 procent automobilové dopravy) a výš to půjde pouze v případě, že někdo přide s EV, které budeš moct zaparkovat na sídlišti bez nutnosti je mít celou noc připojený do sítě.
Pokud se bude za 5 let prodávat auto velký jako Fábie, za cenu jako fábie, ale s el.motorem, kterej nabiješ za 10 minut (a bude dost míst, kde to půjde) a ujedeš na jedno nabití 700 km, tak si je lidi kupovat budou - není důvod, aby to nedělali.
beastar
22. 11. 2017, 18:00Nemyslel jsem to přímo na tebe jako útok. Jen že není takový bůh jak z něj někteří dělají. Chytrý je, ale obchodník ne vizionář na kterého si hraje. Jen můj názor nic víc. Pokrok je skvělý, ale ne na křídlech fašismu. A tak se občas profiluje celá ta lobby, co se objevuje kolem elektro mobility obecně.
Jinak model S se mi fakt líbí i kdyby nebyl na elektriku. Ostatní mají možnosti ale drží se zpět. A není kolem toho takový hype. Trochu se Tesla učí od Applu z hovna uplest bič a wohoo na jedné straně se stojí fronty. Na druhé se prodávají auta do zásuvky. Toyota i Bmw mají vlastní vývoj dost daleko stačí jen hledat a najdeš. Výsledky vidíme ičkovy modely jsou realita a super hybridech Toyota nemluvě. Nissan dělá taky svoje. Tím chci říct jediné, že není jediný.
A ano musí dělat i chyby jako každý. Co chyb udělali jiné automobilky. Masovou výrobu zatím nezná a už dělají super top sport.... To je jako by teď Pagani představil svůj super inovativní hatchback nižší střední.... Jde jenom o prachy a Tesla udělala zatím víc chyb, než úspěchů tzn nemá prachy a vlastní kapitál v nedohlednu...
saage
22. 11. 2017, 19:07Sedrik: V zasade na to mame stejny nazor, jen jiny uhel pohledu :-D Ale ceho nevyuzili? Toyota, nebo Nissan jsou firmy. Ja ve firme taky nebudu kopirovat neco co je sice super, ale neprinese mi to zisk, i kdyz se mi to bude libit sebevic. Je to jen o penezich.
Beastar: Presne, je to takovy pozlatko. Vynalezli sme elektrinu, jezdi na to auto, slava.! To ze je to dotovany od soukromych a vladnich investoru je jasna vec. Bohuzel vysledek je, ze je to tezce ztratovy, i kdyby dokazali vyrobit vsechny modely 3 na ktery maji zalohy.
beastar
22. 11. 2017, 19:25Ať jsem spravedlivý. Je to samozřejmě záslužná činnost. Nicméně trochu mi to připomíná úplně jinou dobu a okolnosti. Oni tanky Panther a Tiger byly taky skvělý a jedinečný nositelé pokroku. Tehdy se to pravda dotovalo trochu jinak:) A nakonec se ukazálo, že daleko lepší cesta v praxi je jednoduchost v podobě Shermanu a T34 viz.: masová produkce a snadná opravitelnost. Je to debilní příklad, ale snad to chápete :)
Sedrik
22. 11. 2017, 22:31Heh - máte pravdu, že to vidíme to stejně, jen z jiných úhlů :)
Jsem zvedavej, co a jak s Teslou do budoucna. Jestli bublina splaskne, nebo budou zelení přitápět pod kotlem a skutečně začnou zakazovat klasická auta.
stirling
22. 11. 2017, 14:29Robim na vsetkych projektoch pre Teslu ako dodavatel komponentov a fakt je ze Tesla model X ide riadne hore, ano mali velke ocakavania ale riesia veci dost rozumne, zdielaju vela komponentov . Fakt je ze ich zmyslanie je uplne ine ked to porovnam s klasickymi OEM. Berte ze ta firma je na svete velmi krato .
stirling
22. 11. 2017, 14:30Myslel som model 3,vyroba zacala niekedy v maji
Mira
22. 11. 2017, 16:23https://www.teslarati.com/tesla-roadster-maximum-plaid-mode-test-ride-reaction-video/
Tady už s tím jezděj a vypadá to, že tam mají velkou rychlost fakt v podstatě hned. O deklarovaných hodnotách to nic moc nevypovídá, ale rozhodně je to impozantní.