logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Spolupráce

Jak řešit totální škodu na vozidle?

Dopravní nehody jsou na denním pořádku, mnohé s vážnými následky na zdraví nebo stavu vozidla. Někdy jde o škodu tak závažnou, že znamená definitivní konec životnosti auta. Jak se takové situace řeší s pojišťovnou?

Totální škoda znamená v řeči pojišťoven fakt, že auto je na odpis, míří na vrakoviště a už se v něm nesvezete. Vozidlo po bouračce vždy ohodnotí odborník a odhadne, na kolik by přišla jeho oprava, zajistí výpočet totální škody na vozidle. Pokud jste způsobili nehodu vy nebo šlo o srážku se zvěří, pak můžete získat náhradu pouze z havarijního pojištění. Tehdy se jako totální škoda označuje stav, kdy jsou náklady na opravu vyšší než 80 % z obvyklé ceny auta. Pokud nehodu někdo způsobil vám, nesmí tyto náklady přesáhnout 100 % z obvyklé ceny auta. 

Jaká je obvyklá cena auta? 

Jde o cenu, kterou byste mohli získat, pokud byste auto (samozřejmě před nehodou) prodávali. Svoji roli tedy hraje stav vozidla, jeho vybavení, kolik mělo najeto kilometrů apod. Na trhu ojetých vozidel se běžně střetává nabídka s poptávkou, takže výsledná cena je jistým kompromisem. V tomto případě je většinou třeba se podřídit výroku pojišťovny, která ceny ojetých vozidel bedlivě sleduje. Většinou jde o inzeráty, dále pak katalogy znaleckých kanceláří. Pokud s ohodnocením pojišťovny nesouhlasíte, můžete s ní vést spor a domáhat se vyššího ocenění. Zkušenosti ale říkají, že je tento spor většinou odsouzený k neúspěchu a že je už pro rychlejší vyřešení lepší s oceněním pojišťovnou souhlasit. 

Jak skončí vrak auta?

Zbývá poslední krok, a to ohodnotit vrak vozidla. I ten může mít svou cenu a lze jej prodat na náhradní díly. Vrak ohodnotí pojišťovna prostřednictvím aukce. Na majiteli zničeného vozu je, zda si chce vrak ponechat a případně do něj sám investovat a pokusit se auto opravit, nebo zda si ho prodá sám, či zda využije nabídky z aukce od pojišťovny. Cena vraku se ale od pojistného plnění vždy odečte. 

Jak vybrat nejlepší havarijní pojištění a povinné ručení? 

Pokud uzavíráte pojištění auta, věnujte pozornost také limitům pojištění, které mohou hrát při řešení vozidla na odpis neboli při totální škodě na vozidle velkou roli. Pokud například uzavřete pojištění střetu se zvěří s malým limitem a vaše vozidlo bude neopravitelné, pak od pojišťovny obdržíte pouze tento maximální limit pojištění. Na Kalkulátor.cz najdete kalkulačku povinného ručení a havarijního pojištění. Zde stačí, abyste zadali registrační značku svého vozu, dále rodné číslo a PSČ bydliště. Během chvíle obdržíte výčet výhodných pojistek, ze kterých si stačí vybrat. Pojištění tak můžete uzavřít skutečně během pár minut, a to zcela online bez pomoci někoho dalšího.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Slower
10. 9. 2021, 12:29

No ja nevim - podle obcanskeho zakonika se muzu dozadovat uvedeni do puvodniho stavu pokud me naboura nekdo jiny, ne?
A to i kdybych mel auto za 5000 a oprava stala 100 000.

0
Evlo
10. 9. 2021, 19:58

Je to tak, jsem nepochopil prave smysl tohoto reklamniho clanku

0
Beran
10. 9. 2021, 20:29

Opravdu to tak je i dnes? Nezmemil se zakonik? Vsechny clanky s datem poslednich 2 let o tom mlci :-(

0
Peťas
13. 9. 2021, 15:30

A co je to uvedeni do puvodniho stavu?

1 reagovat
johan
10. 9. 2021, 13:55

to by ma zaujimalo ktora poistovna si toto objednala a preco ste im vobec schvalili tento nezmysel :D "Pokud s ohodnocením pojišťovny nesouhlasíte, můžete s ní vést spor a domáhat se vyššího ocenění. Zkušenosti ale říkají, že je tento spor většinou odsouzený k neúspěchu a že je už pro rychlejší vyřešení lepší s oceněním pojišťovnou souhlasit"

0
HeavySmoker
10. 9. 2021, 15:15

Človek by musel byť blázon aby akceptoval prvé ocenenie vozidla. Naopak myslel som že obhajovanie reálnej ceny auta a hádanie sa o tom akú ste mali výbavu, nájazd a servisné výdaje zhodnocujúce auto sú úplná nutnosť.

4 reagovat
José Jiménez
10. 9. 2021, 17:25

Co tohle má být? Nemáme se odvolávat a přít se s pojišťovnou o ceně opravy? To by se měl člověk smířit s tou almužnou co na něj zkusí? Tohle je jeden z nejblbějších PR článků co jsem měl tu smůlu číst a zrovna tady jsem to nečekal.

0 reagovat
S.h.I.t.
11. 9. 2021, 19:43

Zasada cislo jedna: pripravit se na to, ze pojistovna se vas pokusi ojebat jak jen to jde a klidne nesouhlas s ohodnocenim nechat poslat pravnikem. Pojistovna jsou zpravidla zmrdi, co zkusi oholit plneni az na kost a jeste dal.
A tenhle reklamni skvar je desnej.

0 reagovat
Zajda
12. 9. 2021, 09:02

Mě chtěla ČPP strčit za (netotální) škodu nějakou almužnu, nízkých náct tisíc, zlomek odhadu jimi pověřeného mobilního likvidátora. Ještě se snažili vyvolat dojem že to vlastně musím akceptovat a chraň bůh abych si staré auto dovolil strčit do jiného servisu než k vidlákům co mi nabízeli. Ověřil jsem si, že místní autorizák je jejich smluvním partnerem. Akorát ho nabídnou pouze při škodě zánovního vozu. Autorizák di pak už vše řešil sám, konečný účet byl přes 70 tisíc. Pokud by mi nabídli půlku na opravu svépomocí, aspoň bych se nad tím zamyslel.

-1 reagovat
Zajda
12. 9. 2021, 09:09

Místo srovnávačů doporučuji najít si stabilního zprostředkovatele/zprostředkovatelskou kancelář, kde vyslovíte požadavek, dostanete 10 nabídek, uzavřete pojistku a dál vás už nikdo s ničím neotravuje. Kupříkladu z epojisteni mi dodnes do spamu chodi upominky na uzavření pojištění pro další období k autům, která už roky nemám.

0
Peťas
13. 9. 2021, 15:28

Srovnavac je dobry k rychlemu pruzkumu trhu, nemusi clovek obihat pojistovny at pesky nebo po internetu. Ale finalni nabidku vzdy primo od pojistovny. Nedavna osobni zkusenost. Srovnavac vypocital 18tkc, pojistovna 14tkc s lepsimi parametry pojisteni nez u srovnavace, kde tomu ten clovek na telefonu vubec nerozumi.

0
Zajda
13. 9. 2021, 15:57

Musíš do něj ovšem vyplnit smyšlené údaje, jinak tě budou otravovat do konce života. Já už se s tím ani neobtěžuju a průzkum dělám rovnou požadavkem na makléře, v dalším kroku vybírám z jeho multikalkulace od různých pojišťoven a případně nechám rovnou vypovědět stávající pojistku. Minimálně v případě PoV se snad ještě nestalo, že by ho jakákoliv pojišťovna meziročně nechtěla zvýšit. A zpravidla nad úroveň co dostane nový zákazník :-)

0 reagovat
Kostinen
12. 9. 2021, 09:12

Mám teorii, že díky našim nízkým pojistám (vzhledem k ceně nových aut) všechny české pojišťovny fakt mizerně řeší škody.
Mám pár kamarádů v severní Evropě, co jim někdo zrušil 2 leté auto s třeba 50 000 km a pojišťovna obratem zaplatila stejnou sumu za jakou to koupili v autosalonu. Ale taky platí 8-10x více na ročním pojištění.

Je tu faktor cena práce, rentabilita opravy atd. Nebo máme u nás jenom tak pokřivený trh ze stran pojišťoven, či pokusům o pojistné podvody od zákazníků? Víte jak, protože se to tak vždycky dělalo...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte