Možná si ještě někteří pamatují, že jsem vám loni touto dobou napsal test otevřeného Jaguaru XK8 generace X100. Nad krásou karoserie i cestovním charakterem tohoto vozu jsem se tenkrát přímo rozplynul štěstím, tak moc se mi líbily. Dokonce jsem v článku prohlásil, že jednoho potřebuji domů, na čemž se mimochodem za ten rok nic nezměnilo. Stále na něj vzpomínám a stále ho chci.
Osud tomu chtěl, že si majitel konkrétního kousku letos udělal další radost a ke své X100 kabrio si koupil druhého zástupce řady XK, tentokrát kupé v přeplňovaném provedení XKR nástupnické generace X150. A já měl to štěstí, že se mě zeptal, jestli si ho nechci také vyzkoušet. Můžete mi věřit, že tak rychle jsem na nějaký email už hodně dlouho neodpověděl.
Samozřejmě, že jsem si XKR X150 vyzkoušet chtěl! Za prvé je to krásné velké kupé od Jaguaru, ale hlavně mě zajímalo, jestli a případně jak moc se oproti předchůdci zlepšilo. X100 je totiž mou láskou z dětství a odpustil bych jí cokoliv, avšak objektivně je to zvlášť v atmosférické specifikaci vyloženě cestovní auto, které sice aktivnější jízdu snese, ale příliš jí nefandí. Má na ni moc lehké řízení, měkkou a o něco těžší karoserii a pomalý automat.
Bude taková i X150? Vím, srovnávám trochu nesrovnatelné, protože tento kousek má pevnější karoserii kupé a kompresor. Jenže já počítal s tím, že auto bude rychlejší. Mně šlo o celkovou charakteristiku. Zajímalo mne, jestli to bude také jen grand tourer, akorát živější, nebo jestli si už v něm řidič užije i okreskování, a to celkovým pocitem, ne jen díky tužší karoserii. K tomu mi na mysl vytanula otázka ještě palčivější: Kterou generaci bych chtěl víc? Na dalších řádcích se dozvíte výsledky mého zkoumání.
Nejprve ale, jako vždy, zabrousíme do historie. Příběh Jaguaru XK v generaci X150 se začal odvíjet v lednu roku 2005, kdy se na autosalonu v Detroitu odhalil koncept s názvem Jaguar Advanced Lightweight Coupé. Jeho design vytvářel Ian Callum, který se podílel i třeba na návrhu Aston Martinu DB7 a Aston Martinu Vanquish. Jak jeho jméno naznačuje, pointou tohoto konceptu bylo snížení hmotnosti u nového provedení velkého kupé značky Jaguar.
Ještě téhož roku se z konceptu stal sériový vůz s prakticky nezměněným designem a inovativními technologiemi právě pro snížení hmotnosti. Dostal celohliníkovou karoserii, díky čemuž se i s nárůstem rozměrů a znásobením dostupné vnitřní výbavy povedlo oproti předchůdci snížit váhu o téměř sto kilogramů.
Ponechal si pohonnou jednotku — vidlicový benzínový osmiválec s objemem 4.2 litru a atmosférickým plněním, dvě karoserie: kupé s výklopnou zadní stěnou a kabrio a se zděděným jménem XK vyjel na silnice. V létě následujícím přibylo provedení s přeplňováním kompresorem pojmenované XKR, které vidíte i na obrázcích.
V průběhu svého života se dočkal celkem dvou faceliftů, nového osmiválce s objemem 5.0 litru a vrcholného provedení XKR-S s výkonem celých 550 koní, čímž se stal nejvýkonnějším do té doby vyráběným Jaguarem. I přesto platí, že na úspěch svého „otce“ nenavázal, vzniklo ho 56 798 kusů, než se roku 2014 odebral do důchodu. Přímého nástupce už nedostal, štafetu za něj pouze částečně přebral nový F-Type, což je ale zase trochu jiné auto.
Konkrétní kousek je z roku 2007, v již zmíněné přeplňované verzi XKR, se sto šedesáti tisíci kilometry na tachometru, v moc pěkném stavu a s kompletně českým původem. A jaký tedy je? Je to pořád „jen cesťák“ nebo už umí něco víc? Ale co dělám, vy to víte už z nadpisu. Ano, v generaci X150 se XK docela významně posunulo, a přestože stále zůstává primárně velkým GT, naučilo se fungovat i jako poměrně solidní sporťák.
Dobře, v případě vzhledu tomu tak ještě není. Tady jsme zcela v cestovní rovině. XKR X150 je elegantní, ladné a decentní. O svém přeplňování okolí informuje jen dvěma štěrbinami v přední kapotě s nápisem Supercharged, specifickými koly a diagonálním stříbrným žebrováním přední masky, jež má mimochodem svým tvarem připomínat legendární Jaguar E-Type. Avšak jinak mluvíme o naprosté designové čistotě a klidu, žádná sportovní agrese se nekoná, stejně jako u X100.
Zde si mimochodem si dovolím vložit osobní komentář. Za mě je předchozí X100 hezčí. I když dnes testovaná generace váží míň, vizuálně vypadá paradoxně o něco mohutněji. Nejvíc je to znát na přídi, která se při pohledu z boku u X100 svrchu i zespodu krásně sbíhá k jediné kolmé části předku — k masce. X150 má naproti tomu kvůli bezpečnosti chodců příď podstatně vyšší a kolmou celou. Tím nemyslím, že by toto XK nebylo hezké. Pořád je a moc. Jen to starší v mých očích vede. Co myslíte vy?
Shodně v interiéru dominuje cestování. Je tu krásná palubní deska, velká a pohodlná, elektricky ovládaná křesla, útulné béžové čalounění, nadstandardní odhlučnění a rozsáhlá výbava čítající kvalitní audio soustavu Alpine, satelitní navigaci, barevnou dotykovou obrazovku multimediálního systému nebo dvouzónovou elektronickou klimatizaci. Tudíž znovu přesně jako u X100, jen v souladu s duchem doby ve větším množství a modernějším pojetí.
Ono i nastartování je vyloženě na způsob grand toureru. Osmiválec nijak nehřmí, nehučí ani nevydává jiné nepatřičné zvuky. Prostě si jen tiše zavrčí a pak se usadí na jemňoučkém volnoběhu. A úplně ve stejném duchu probíhá i jízda civilizovanými rychlostmi. Motor se převaluje u volnoběhu a posádka o něm ani neví, šestistupňový automat od ZF neznatelně řadí, odpružení krásně tlumí nerovnosti a celou jízdou prostupuje pohoda. Zážitek je prakticky identický jako u předchůdce.
Akorát že právě tady to u X100 víceméně končí. Krajinou pluje na jedničku s hvězdičkou, ale když se na ni začne tlačit, dá řidiči najevo, že, jak už stojí výše, zatáček ani rychlého tempa se nebojí, ale nejsou pro ni to pravé. Skoro jakoby říkala: „No, když to musí být, tak prosím pane, ale že bych se nějak náramně bavila, to říci věru nemohu.“
X150 se naproti tomu jen převlékne do sportovního trikotu, automat v mžiku podřadí, osmiválec libově zahřmí, přidá svist kompresoru, napne všech svých 410 koní a auto vystřelí vstříc obloukům. V nich se přitvrzený elektronický podvozek se systémem CATS (Computer Active Technology Suspension) opře se o široké gumy a tuhou, delší, širší, ale lehčí karoserii, a zatáčku, ve které se X100 kroutí, kýve a do jisté míry trpí, projede s prstem v nose a pak se ještě zeptá: „A to bylo všechno?“
Takto, na hraně nakonec svou váhu také pocítit dá, pořád je to primárně grand tourer a nestáčí se tak samozřejmě jako malá lehoučká kupé typu Toyota GR 86. Ale oproti předchůdci představuje významné zlepšení. A nejskvělejší na celé věci je, že to rozhodně není jen o tom přeplňování a uzavřené karoserii kupé. Z podvozku, převodovky, brzd, jednoduše z celého auta je cítit mnohem větší sebejistota a snaha výrobce udělat ho lepším, vytvořit víc než jen další cesťák.
K dokonalosti vlastně chybí jen ještě o něco přímější a komunikativnější řízení (i když i to se významně posunulo, v případě rychlé jízdy ztuhne a řidič se o něj může krásně opřít) a kratší převody (XKR ani s dlouhými rozhodně není pomalé, ale když člověk v zápalu emocí řadí ze trojky na čtyřku, pak koukne na tachometr a s překvapením zjistí, že to číslo na něm je…vášnivé, tak si uvědomí, že v České republice se bohužel i přes příjemně rychlé reakce automatu k řazení moc nedostane). Jinak je vše sportu nakloněné.
Závěrem přirozeně, jakmile je neplecha ukončena, z XKR X150 se opět stane vlídný automobil určený k překonávání dlouhých vzdáleností. Je to úžasné auto, vážně. Jen ta palčivá otázka z úvodu, a sice jakou generaci bych chtěl víc, má nakonec poněkud náročnější rozuzlení. X100 je hezčí a zbožňuji ji, na tom se nic nezměnilo. Jenže X150 je o tolik lepší a také jsem si ji zamiloval. No, nedá se nic dělat, majitele chápu, i já nyní potřebuji obě.
Verdikt
Jaguar XKR X150 více než dobře nahrazuje svého předchůdce, model X100. Tak jako on je i dnes popisovaný vůz báječným cesťákem schopným svou posádku komfortně a stylově přepravovat na dlouhé vzdálenosti. Jen ještě oproti němu přidává mnohem víc řidičského naturelu, takže i okreskování v něm dělá majiteli radost. Zkrátka je to báječný grand tourer, který se nezalekne ani sportování. To je paráda!
Děkuji moc majiteli za půjčení, jen má peněženka Tě asi s takovou za chvíli přestane mít ráda!
Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_
Pokud jste z fotek nepoznali kulisy dnešního testu, tak vězte, že se jedná o místo historického významu. Fotili jsme v bývalém depu starého Masarykova okruhu, tedy na místě, kterým se proháněl Louis Chiron, Giuseppe Farina a další velká jména motosportu. S Tomášem věříme, že Jaguar XKR X150, tedy majestátní cestovní kupé historické značky, co ale umí také sportovat, se právě sem náramně hodí.
Technická data
2007 Jaguar XKR 4.2 V8
Motor: kompresorem přeplňovaný zážehový vidlicový osmiválec 4196 cm3
Výkon: 306 kW (410 k) při 6250 ot/min
Točivý moment: 560 Nm při 4000 ot/min
Převodovka: šestistupňová automatická
Provozní hmotnost:1695 kg
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 5,1 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 12,3 l/100 km
Spotřeba majitele: 11-15 l/100 km, podle tlaku na plynový pedál
Zdroj historických informací: Jaguar Club Česká republika




















































StreetPro
21. 10. 2024, 09:42XKR-S mě donutilo se jít podívat (během předváděcí akce do salónu), kolik vlastně stojí... perfektní sladění motoru (550 kompresorových koní, které neváhají zařehtat imo nad limity EU, a 680Nm na požádání?), ZF převodovky, podvozku, brzd, výborných sedadel a celé kastle do celku, kdy vnímáte sporťák/auto jako součást vašeho těla...? Z těch ostatních modelů (XJ, XJR, F-type, F-cabrio) jsem měl pocit jen auta... nicméně cenovka kolem 3M mi přišla (v konkurenci P911, M3, Audi R8, AMG C63 to je složitá pozice) celkem sebevědomá...
Sato
21. 10. 2024, 09:52ono ani ceka tych ojetych kuskov (obyc XKR) nie je zrovna najmensia
https://auto.bazos.cz/inzerat/192216474/jaguar-xkr-42i306kwcoupe-top-stav.php
https://auto.bazos.cz/inzerat/192364306/jaguar-xkr-v8-42-supercharged-cabrio.php
Kazdopadne pekne auto, diky za clanok!
stirling
21. 10. 2024, 14:36Podla mna sa tie auta vobec nepredavaju, co sledujem zopar inzeratov. Problem je ze za tuto cenu je aj maserati granturismo a pomaly aj 997 911.
tomaass2
21. 10. 2024, 21:06Mě jich přijde na prodej i hrozně málo. Možná kvůli malýmu počtu vyrobených kusů si i drží cenu. Osobně bych je preferoval nad zmíněnými Mase, 911, M3, AMG, ... zase jsem divnej proti většině.
Jinak X100 je krásná, ale X150 po faceliftu ještě hezčí, ale pro mne raději bez křídla, tedy jen XKR, ne XKR-S. A v takové burgundské červené, nebo metalické zelené (british racing je málo metalická) by to byla paráda do garáže (kdybych nějakou měl) :)
Sato
22. 10. 2024, 10:32stirling: Prepokladam že vačšina ludí keď sa došetrí na takéto prachy a chcú nejaké podobné coupé tak pojdu do M4, Mustangu, prípadne trošku upgrade a sme na tom Porsche, toto musí človek špecificky chcieť, byť James Bond fanúšik alebo tak niečo :). A zároveň je to už dosť staré a lacné pre ludí čo peniaze už neriešia. Servis bude asi tiež otáznejší ako pri amerike alebo Porsche, ktorých je fakt vela. Nevravím, že drahší, ale dostupnosť dielov a ludí bude asi vačšie dobrodružstvo. Zdiela to motor a asi aj kadečo iné s XF/XJ takže to snáď nebude také "zaujímavé" ako pri hore GranTurisme ale stlále...
stirling
30. 10. 2024, 15:28Ja nehovorim ze je to zle auto, len klientela uz trocha mizne. Hned by som ho bral. Volakedy davno som chcel tu predtym generaciu,jedno XKR som bol aj pozriet ale prislo mi velmi male ,mam 196cm ,a zasekla sa mi noha ked som nastupoval pri pedaloch. Ale jazdne to tiez ktovie co nebolo a to bol ten 360 konovy, aj ked na tom mala zasulaha hlavne stara predvodovka.
jiris
22. 10. 2024, 14:23Ahoj. Měl bych jen pár poznámek k výše napsanému: 1) ty ceny u inzerovaných aut jsou celkem mimo mísu, reálné prodejní částky jsou o cca 150-200k nižší. To že někdo prodává Xkr za takovouto cenu (800-900)neznamená, že se za takovéto ceny tyto auta kupují. 2) u poFL (rok 2009 plus)jsou dva zásadní strašáci - nový typ motoru (5,0 L), který je náchylný na kvalitní olej a palivo( což u auta z druhé ruky prostě nevíš), a druhý strašák je chybějící volič převodovky J-gate, je zde jen kolečko , výsuvné (jako u XF nebo předFL XE), ovšem to kolečko , a to se může stát , se nevysune. A to nechceš , protože nezařadíš, neodjedeš( i když na to existují figle a dochytávky pod středovou opěrku kdy ho mechanicky vysuneš) , to je také jeden z důvodů kdy u poFL XE /f type je zase klasický joystick. Jinak ohledně náhradních dílů problém není, samozřejmě pokud se nebavíme o karoserii, tam je jakékoli poškození průšvih neboť hliník a díly jsou k sobě převážně lepeny.