načítám data...

Jaguar F-Pace 2.0d AWD: První velká kočka

V loňském roce Jaguar rovnýma nohama skočil do milovaného i zatracovaného segmentu SUV. Dopadl na všechny čtyři? A udržel si přitom kočičí silnou osobnost?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Jaguar F-Pace 2.0d AWD: První velká kočka

Co byste chtěli řídit, kdybyste byli pilotem Millenium Falconu? Nevím, jak vy, ale Han Solo řídí Jaguar, konkrétně model XK 140 z roku 1955. Kromě Indyho Jonese má kočku na seznamu oblíbenců i Alžběta II. a obzvláště zavilý záporák Zao z bondovky Die Another Day. Pravdou je, že Zao měl svůj XKR potuněný minimálně Dr. Evil paketem, protože do subtilního vozítka s motorem 4,2 litru dokázal napakovat termovizi, kulomety Gatling, rakety a pár dalších pochoutek, jež průbežně servíroval agentovi 007. Ano, bez ohledu na občas se vyskytující mouchy je Jaguar odjakživa synonymem pro zatraceně cool auto. 

Lehká nejistota o směřování značky se rozšířila poté, co si Jaguar začal pochybnou aférku s Fordem, ale ta ve výsledku kvalitě a spolehlivosti spíš pomohla. A sotva jsme si zvykli na to, že Jaguar je vlastně Ford, přihodila se poměrně nečekaná věc, Jaguar přešel do rukou indického konglomerátu Tata. 61 let od vyhlášení nezávislosti na britské koruně Indie vrací úder, kupuje královnina miláčka a mnoho automobilových nadšenců si klade otázku, zda po zkřížení Jaguaru s Tatou Nano nastane konec světa. Otázka zůstává prozatím nezodpovězena, ale objevují se další a další indicie znemožňující brzkou apokalypsu zcela vyloučit – vlády v Americe se ujímají alternativní fakta a Jaguar vyrobil SUV.

Nechme teď pravověrné petrolheady jejich chmurné kontemplaci a podívejme se na svět střízlivýma očima. Pravda je taková, že pokud by stratégové z Jaguaru tento krok nepodnikli, zasloužili by zastřelit. Všemi pomlouvaná a všemi kupovaná esúvéčka už zachránila zadek nejednomu výrobci. Je třeba dát lidem, co chtějí. A jelikož já jsem především prostý konzument automobilové produkce, na F-Pace se těším jako malé děcko. Je mi úplně fuk, že se jedná když už ne o zachránce zadku, tak zcela jistě o stroj na peníze.

Občas trochu proti srsti

Na první pohled není velký ani malý, pompézní ani obyčejný.  Minimalistický design se mi zamlouvá ze všech stran, i když nejvíc asi zezadu, neboť podobnost s F-Typem vyvolává samé příjemné vzpomínky. Taky uvnitř člověk nalezne vzdušnou jednoduchost (pouze na volantu se nejspíš vyřádil zuřivý inženýr propuštěný z Opelu), příjemné materiály, hladké plochy a tlačítka s příjemným ovládáním. Po bližším seznámení samozřejmě začnete nacházet mouchy, třeba že ty krásné hladké plochy jsou za pár vteřin ošmatanější než vnady veronské Julie, některá tlačítka jsou s funkcemi propojena poněkud záhadným způsobem a sem tam se vloudil plast z jiné cenové skupiny. Neodpustím si jedovatou poznámku na ovládání vyhřívání sedadel – nachází se na dotykovém displeji, ale dostanete se k němu skrz tlačítko pod ním. Jedno jediné tlačítko, navíc ještě excentricky umístěné, mi prostě leze na nervy, zvlášť když se vedle něj roztahují dvakrát tak velké čudlíky, které by se klidně mohly uskromnit. Bohužel, všechny současné Jaguary kromě F-typu používají stejný systém, takže chvilkové pomatení smyslů designéra můžeme vyloučit.

Pochválit naopak musím fungování bezpečnostních asistentů, jako je hlídaní mrtvého úhlu a jízdy v pruzích. Dělají to, co mají, a přitom řidiče přehnaně neobtěžují. Audiosystém Meridian jsem opěvovala už dřív, takže se nebudu dlouze opakovat. Je boží. 

Motor pro kočku

Testovací F-Pace jsme dostali s naftovým motorem Ingenium o výkonu 180 koní. Na papíře to moc působivě nevypadá a o nic působivěji to nevypadá ani ve skutečnosti. Takže teď se pokusím být trochu objektivní. Jaguar se rozhodl vyrábět auta nejen pro nadšence, ale i pro ‚běžné‘ zákazníky, takže se nyní nabídka motorizací hemží racionálními čtyřválci se snesitelnou spotřebou a přívětivými emisemi. SUV sice rozhodně není typ auta, které by cílilo na chladně pragmatické zákaznictvo, ale mezi emocemi, které se snaží stimulovat, je radost z rychlé a dynamické jízdy až ve spodní polovině žebříčku. Dá se tedy očekávat, že čtyřválce s naprosto průměrným jízdním projevem si v konfigurátoru zaškrtne nadpoloviční většina zájemců. Když to řeknu o něco míň kulantně, vzhledem k hmotnosti auta je výkon na hranici snesitelnosti. Standardní jízda po městě je samozřejmě bez problémů a stejně tak na dálnici při více méně konstantní rychlosti. Ocenit musím mimořádně příjemný chod motoru, o jakém si řada dieselových konkurentů může nechat zdát. Ale reakcím plynu při předjíždění je dobré pomoct aspoň dynamickým režimem a manuálním podřazením. Osmistupňová převodovka ZF totiž – jakkoli krásně hladce řadící – má za cíl držet motor v co nejnižších otáčkách, skoro bych řekla přidušený. 

Člověku, který se chce občas projet jen tak pro radost, usedlý motor nevyhnutelně přinese pocit hluboké frustrace. Jízdní vlastnosti F-Pacu jsou totiž naopak skvělé. V zatáčkách ani na okamžik neztrácí jistotu, nenaklání se ani nekroutí, a když se k tomu přidá přesné a přímočaré řízení, nutně musíte zamáčknout slzu z představy, že máte pod kapotou třistaosmdesátikoňový benzin. Vyšší rychlost navíc podvozku na jistotě ještě přidává. I u čtyřkolky jsou defaultně poháněna zadní kola, přední se připojují dle potřeby.
Jedinou výtkou, kterou k podvozku mám, je pohodlí. S rozbitými záplatovanými silnicemi konstruktéři očividně nepočítali a jízda po některých úsecích českých dálnic by v nevidomém pasažérovi snadno vyvvolala pocit, že ho řidič unáší kamenitou polňačkou kamsi do divočiny. Moc by mne zajímalo, jak si s drncavostí poradí adaptivní podvozek, který je možné za příplatek pořídit. 

Chcete mě?

Do lukrativní party SUV Jaguar vkročil pravou prackou, jakkoliv je tu stále prostor pro zlepšování. Třeba u systému start/stop, který má na svět vlastní názor a po zastavení někdy vypne celé auto, někdy pouze motor. Trochu trpělivosti a zvykání si vyžádají i některé funkce infotainmentu. Tyhle malé nedokonalosti jsou ale vlastní všem Jaguarům a už jsem se naučila je brát spíš jako projev svébytné osobnosti, milý protipól německého perfekcionismu. Podvozek je velmi povedený a nabídka motorů dostatečně široká. Rozhodně se budu těšit, že do F-Pacu usednu znovu, nejlíp do takového, který má kočičí gen nejen v podvozku, ale i pod kapotou. 

Operativní leasing Jaguar

Technické údaje

Motor: vznětový čtyřválec 1 999 ccm
Výkon: 180 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment: 430 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Převodovka: osmistupňový automat
Maximální rychlost: 208 km/h
0-100 km/h: 8,7 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,3 l/100 km 
Cena s testovanou motorizací, AWD a převodovkou ZF: od 1 346 125 Kč

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sk
skodafil
19. února 2017, 16:08
0

Nebavilo? Z textu je to dost cítit.

reagovat
Viola Procházková
19. února 2017, 19:06
0

Bavilo mě na tom v zásadě všechno kromě motoru, na ten mám ještě tak třicet let času.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
19. února 2017, 16:23
1

Mne se to auto libi. Jak zvenku, tak zevnitr. Umel bych si predstavit doma, i kdyz samozrejme ne v tom dehtu.

reagovat
VK
VK
19. února 2017, 16:31
0

Neutuším tedy, jaké emoce může vyvolávat SUV a kvůli čemu si mastodonta pořizovat. Kromě toho pocitu "sedím výš, proti náklaďáku mám šanci".

reagovat
H_F
19. února 2017, 18:56
0

jedina vyhoda bezpecnosti suv je proti malym vozum, "idealne" s nizkou pridi

nicmene takovy postoj je hrube sobecky a zaslouzil by facku, clovek by mel hledet i na bezpecnost ostatnich

naopak proti nalozenemu nakladaku nema suv temer o zlomek vetsi sance ve srovnani s obdobnym osobnim vozidlem (napriklad x5 porovnavat s petkovym bavem, ne range rover s fabii)

Viola Procházková
19. února 2017, 19:08
2

Hlásím se o tu facku. Na bezpečnost ostatních můžu myslet, jak chci, ale bezpečnost svých mláďat si vždycky budu chtít zajistit všemi způsoby. I když, ona se ta bezpečnost SUV imho trochu přeceňuje.

H_F
19. února 2017, 19:30
0

suv pro posadku nikdy neni bezpecnejsi nez SROVNATELNE auto
pokud vezmu napriklad range rover, tak stejne drahe sedmickove bavo neni ani o fous mene bezpecne vozidlo, skoro naopak- hlavne v otazkach nemene dulezite aktivni bezpecnosti

jediny rozdil mezi nimi je, ze suv umi byt nebezpecnejsi pro jina auta

btw. zabit mladata nekoho jineho jedouci napr. ve skode fabia, jen pro naprosto falesny pocit bezpeci v suv, je v poradku?

whitenight
19. února 2017, 19:57
0

Zlo Kočka má pravdu, člověku jde vždycky o záchranu svojí rodiny, lidi jsou od přírody takový.
Možná to vypadá sobecky, ale je to normální.

H_F
19. února 2017, 21:35
0

v cem je proboha treba mercedes gle pro posadku bezpecnejsi nez stejne drahy ecko? ktery ma btw. nejlepsi hodnoceni pro detsky pasazery ze vsech vozidel na trhu?
http://www.euroncap.com/en/results/mercedes-benz/e-class/25343
krom toho, ze ecko ma navic lepsi jizdni vlastnosti, brzdnou drahu etc. = do pruseru se dostane min casto, jak suv?

az jen poslenich par novych suv se bezpecnosti dostalo na vrchol po bok osobnich vozidel

takze krome toho, ze podobny postoj je sobecky, tak je to take hlavne hloupy (bezpecnost to neresi)
podobnym pacientum doporucuji netroskarit a poridit pro rozvoz ratolesti tatru, nebo idealne tank

M P
19. února 2017, 21:53
3

Tak ono je to jednoduché. Vyšší hmotnost znamená při stejné rychlosti vyšší hybnost, navíc jsou moderní SUV vysoká. Ve výsledcích normovaných laboratorních nehod se navíc příliš neliší od běžných aut, ale na silnicích holt nebourají všichni se stejnými auty...

Mimochodem, všimli jste si, jak často nadáváme na normované crash testy, ale kdykoli se nám to hodí, tak se na ně odkazujeme?

Jinak velká SUV mají v nehodách taky jednu nevýhodu, a to vysoké těžiště. Dost často půjdou přes budku tam, kde by normální auto nemuselo.

Ar
Arnold
19. února 2017, 22:05
1

Nevím jak ostatní, ale ja v případě nehody opravdu radši budu sedět v Range Roveru nebo XC90 než v sedmičce nebo v S90. Těžší a mohutnější má prostě při střetu výhodu. A co se mláďat týče, možná je to hnusný, ale co je mi do ostatních? Hlavní je pro mě, že má rodina bude v pořádku. Pro ostatní můžu udělat maximálně to, že jim nezpusobim svou jízdou krizovou situaci ani je nijak neohrozim

VK
VK
19. února 2017, 22:12
0

V klasickém osobáku kamion zezadu podjedete a jste bez hlavy - jako doslova. Kolega jednoho takového viděl a to jezdil s rychlou jen asi dva měsíce. To se s SUV stane s menší pravděpodobností a je to patrně jediná výhoda. Jinak tu módu mastodontů málo chápu.

Du
Dušan
19. února 2017, 21:54
0

Jaguary se mi vždycky líbily, ale přiznám se že ohledně aut typu SUV jsem takovej automobilovej rasista. Prostě je nesnáším, ty auta nejsou dobrý na silnici ani v terénu, většina z nich stejně neopustí parkoviště před obchoďákem. A ohledně toho dieslu v Jaguaru, minulej týden jsem parkoval vedle Jaguaru v dehtu a studený to mělo zvuk tak jak traktor.

reagovat
Rémy
19. února 2017, 22:14
0

Taky jsem SUV. Do té chvíle než jsem si je vyzkoušel a zjistil jsem že pro potřeby běžného cestování nejsou o nic horší než obyčejné auta a přinášejí mírné výhody v pohodlnějším nastupování, lepším výhledu z vozu a taky si u nich neorvu nárazník při parkování k vysokému obrubníku. Z hatera se stal spokojený uživatel a sbírání zážitků za volantem mám jiný vůz

reagovat
Du
Dušan
19. února 2017, 22:31
0

Jo jako chápu výhodu v lepším nastupování a vystupování ale to je asi tak všechno. Nějaké to SUV jsem i přes svůj odpor řídil, a proste to nějak nemůžu pochopit. Oproti srovnatelnymu sedanu nebo kombi je vnitřní prostor buď stejný nebo menší a provozní náklady jsou taky úplně jinde. Možná by mi ani tolik nevadily samotný SUV, tak mi vadí někteří majitelé. Například borec co si koupi tu nejolitanejsi X5 nebo ML a rázem je z něho BIG BOSS. A pak ještě je jeden horší případ kdy 152,5 cm vysoká blondýna dostane SUV od svého přítele,manžela nebo toho co ji prostě jen píchá a pak s tím zabere 12 parkovacích mist?

krab
19. února 2017, 23:08
0

Je to nádherný auto. Jako, myslím tím mezi SUV ! Tohle se mi líbí víc než Range Rover a s těmi dalšími včetně Maserati Levante se to nedá opravdu srovnat. O tolik je to elegantnější.

Určitě radší v ranní deprave budu potkávat radši F-Pace než ty zvláštní velký medvědy a nenápadité X bavoráky.

reagovat
Pa
Pavel Janda
19. února 2017, 23:48
0

SUV jsou uchvatny. Kazdy dne mi pred nos miskuji zenske s mobilem a cigaretou v puse. Vzdycky nejake X5, X6, Cayenne a pod. By me zajimalo - maji tyto SUV v nejake priplatkove vybave i blinkry?

Taku je moc fajn, kdyz jede clovek v noci v aute vysokem metr dvacet. Dneska je to docela o hubu. Tisice bixenonu v urovni oci.. Bozi.

reagovat
Franz Kafka
20. února 2017, 11:33
1

Tak vysoké to je, ale to jsou kamiony nevo Peugeot Boxer také když jedou proti tobě. Zdaleka už to není výsada jen manželek a holek potkám denně x chlapů v suv a už to není ani jen pro bohaté jak se říkalo přece hen ojeté suv dnes od 50. Prostě je to zajímavější volba než mpv a mnohdy než kombík

Se
Sedrik
21. února 2017, 07:32
0

Byl jsem na testovací jízdě a nijak mě to nezaujalo. Moje pocity:
+ působí lhčím dojmem
+ na tak vysoké auto zajímavé jizdní vlastnosti (byl jsem s tím i na polygonu)

- není to pohodlnější než moje BMW s Mpacketem (měl jsem auto s 17 kolama, takže žádné obruče)
- není v tom nijak zvlášť místa
- na můj vkus sedíš strašně vysoko (v Macanu jsem ten pocit neměl)

Pro mě tedy nemá žádné plus - SUV je pro mě auto, které si člověk koupí, protože chce pohodlí a prostor. ani jedno z toho námá F-pace víc, než jakýkoliv jiný sedan.

A ano, taky se mi vzhledově líbí - ale XE-S vypadá stejně a je to nesrovnatelně lepší auto.

reagovat
krab
22. února 2017, 11:13
0

Dneska ráno jsem F-pace poprvé viděl zaparkované na živo. A měla hezčí výfuky a vzadu zelenočervené logo "R" :)
Je to velká kočka. Tak trochu mi připomíná jednu překrmenou od sousedky co nejradši bydlí u nás na zahradě. Stále se nějak protáhne dírou pod plotem, ale lehce škodolibě se s paní Krabovou vsázíme kdy přijde den, že se tam zašprajcuje !

Asi bych ten Jaguar trošku přejmenoval. XJ-F ( "F" = Fatty) , ale na poměry luxusního SUV je to nádherný auto. Poblíž stálo totiž ještě nové Q7 .....

reagovat
Franz Kafka
22. února 2017, 11:41
0

Ta nová q7 za to by si měli minimálně nafackovat. On to nikdy nebyl moc hezký model, ale bylo to v rámci třídy normální. Teď je to hrozné jak hrad z lega na kolech. Proti tomu tenhle Jaguar vypadá velice uhlazeně. Vtipné je jak už své SUV mají skoro všichni čekám ještě Lamborghini Spesso toro a Ferrari Dino il Brutto.

Emoce to vzbuzuje třeba pocit bezpečí, nadvlády, kontroly, prostoru, lepší motorizace nabídnou i jízdu ve vysokých rychlostech(rovně) pocity pohodlí a komfortu, proto to lidi kupují. Vsadím se že půlka lidí tady co to odsuzuje v takovém autě nikdy ani neseděla natož aby to řídila. Ty auta jsou univerzální a pořád raději potkám na silnici x5 než dementa v naftové Octavii co musí každého vytlačit z levého pruhu aby se utvrdil v tom jak mu to jede;)

sheogh
16. března 2017, 18:18
0

Kocicka ma byt proste elegantni, hbite svoreni a zaroven nekompromisni predator, treba jako XJR6 a X308. Tohle auto postrada oboje. Neni to Jaguar, ale Garfield po obede. I tak je ale super, ze existuje, pokud pomuze znacku udrzet na nohou a zasponzoruje vyvoj treba dalsi generace uzasneho F-typu :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem