reklama
načítám data...

Hrdinové za babku: Saab 9-3 SE 2.0 LPT

Proslulá švédská trvanlivost a odolnost je přesně to, co si může zájemce o vehikl za pár šlupek přát. Jenže je ojetá 9-3 opravdu dobrou volbou?

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Hrdinové za babku: Saab 9-3 SE 2.0 LPT

Naši rubriku bazarový snílek určitě dobře znáte. Rozhodli jsme se ji však trochu rozšířit o novou podrubriku “Hrdinové za babku”. Ta bude věnována některému ze zajímavých aut, která se nacházejí v těch nejspodnějších patrech automobilového trhu a lze je pořídit zhruba za dvě průměrné výplaty. Pro širokou veřejnost to jsou možná jen kusy plechu čekající na svou poslední cestu s magnetem na střeše, my si však myslíme, že i v tomto cenovém spektru lze nalézt skutečné hrdiny.

Za 50 tisíc se dají nakoupit auta vyžilá, rezavá, zanedbaná nebo nabouraná. Naštěstí se dají sehnat také úsporná a zachovalá, i když obyčejná. V rámci této rubriky se vás snažíme přesvědčit, že mohou být dokonce zajímavá, sportovní či elegantní. Ještě nikdy se nám však nepodařilo ulovit auto, které by bylo komfortní, moderně vybavené, docela rychlé a stále působilo důstojně. Až doteď. Náhodou se ke mě zatoulal odkaz na Saab 9-3 staré generace a já věděl, že tohle auto si zaslouží článek.

Stříbrný kousek je dovezen ze Švédska a na první pohled je znát, že měl štěstí na majitele. Panely karoserie vypadají nepoškozeně a lícují, uvnitř je čisto a šedivý velur sedaček láká k usednutí skoro stejně, jako když byl v roce 1999 vystaven nový někde v autosalonu. Už jen nastěhovat do podběhů klasická třípaprsková kola a byl bych zcela spokojen. A co je tohle auto vlastně zač?

reklama

Možná si někteří ještě pamatujete můj starý a nepříliš vážný článek, kdy jsem Saab 9-3 obvinil, že ze mě dělá důchodce. Stříbrná sobice v inzerátu sice má motor s turbem, ale jde pouze o nízkotlakou ‘eko’ variantu, v podstatě bych čekal zcela stejné auto. Tedy uvolněnou a konejšivou kapsli, která vás pokaždé zaplaví pohodlím a útulností, když po ránu zasunete klíček do zdířky typicky umístěné mezi sedadly a nastartujete pohonnou jednotku, jež patří do legendární rodiny motorů řady H. Víte, ačkoli onen text o mém býválém ‘íčku’ vyznívá poněkud ironicky, vzpomínám na Saaba rád. A to zejména kvůli už zmiňovanému komfortu, či kvalitě jízdy. Jsem rád, že když hluboko v 90.letech švédové přetvářeli platformu Vectry A tak, aby byla hodna použití v Saabu 900, zaměřili se právě na pohodlí. A jsem rád, že se na tom nic nezměnilo ani při faceliftu v roce 1998, kdy se auto přejmenovalo na 9-3 a postihlo jej více než 1100 změn, z nichž právě podvozek byl cílem nemalé části z nich. 9-3 je oproti původní 900 také bezpečnější. Má silnější A-sloupky, či rámy dveří a již ve standardu byla vybavena aktivními opěrkami hlav SAHR snižujícími riziko poranění krku.

Saaby 9-3 měly vždy bohatou výbavu. I základní holátka zpravidla obsahovala vše potřebné a nedokázala frustrovat absencí bazálních prvků výbavy. Stříbrný Saab v inzerátu bude mít zanedlouho dvacet let a přesto je jeho výbava dostatečná i v intencích dnešních aut. Mi osobně by nechybělo vůbec nic (tedy, chybělo by mi rádio, které umí bluetooth, ale to je u auta z minulého tisíciletí nerelevantní požadavek). Klasická elektrická výbava, automatická klimatizace, tempomat, vyhřívaná sedadla, palubní počítač. Potřebuje někdo něco víc? Ve skutečnosti má Saab na palubě jednu položku, kterou by mu mohla mnohá auta závidět – velmi pohodlná sedadla. Třebaže bočního vedení moc neposkytnou – ale na lámání rekordů příčného přetížení tenhle sob nidky určen nebyl.

A teď trochu praktičnosti. Saab je přece mrtvá značka, kde na to seženu díly? Mohli by se ptát nezkušení…  Přece všude, ostatně jako na ostatní neobvyklé značky. Přesto by nebylo vhodné tvrdit, že život se synonymem švédské solidnosti bude procházka růžovou servisní zahradou. Začněme ale tím pozitivním. Antikorozí ochrana byla u Saabu na špičkové úrovni, což je ostatně vidět i na stříbrném exempláři. Navíc, ve značné části Švédska se se sněhem bojuje pouze plužením a nikoli troušením tun soli po přírodě, jako u nás. Co čekat špatného? Saabisti říkají, že přední ramena a přidružené komponenty toho moc nevydrží. Může pozlobit sdružený zapalovací modul, který nepotěší svou cenou a občas něco z palubní elektriky. No a pak záleží na tom, co má tenhle konkrétní Saab vlastně pod kapotou. Dle uvedeného výkonu 150 koní jsem si nejdřív myslel, že se jedná o motor s označením B205E, modernizovanou variantu motoru B204, která přišla na konci roku 2000 a v rámci odlehčování, ekologie (a možná úspor) byla ochuzena o značnou část ‘masa’ z bloku, ojnic, pístů i dalších komponent a mezi Saabisty se netěší dobré reputaci. Má totiž chatrné trubodmychadlo, trpí zvýšenou degradaci oleje i při běžné jízdě a malou odolností vůči detonacím, které v konečném důsledku mohou vyústit až v propálený či prasklý píst.

Pohled na uvedený rok výroby a samotné foto motoru však naznačuje, že tento Saab je osazen původní spolehlivější variantou B204E s nízkotlakým přeplňováním a výkonem 154 koní, řízenou systémem Trionic 5. Starší varianta motoru by měla být odolnější a vybavená kvalitnějším modelem turbodmychadla Garett (i když po tolika letech už bude mít stejně právo na smrt). Avšak také zde se doporučuje nezanedbávat výměny oleje, který při vysoké zátěži rychle degraduje – u nesportovní varianty 9-3, která vykazuje všechny známky, že ji řídil klidný a zodpovědný ‘pan Magnusson’ by to ale snad nemusel být aktuální problém. Pozor je nutné dávat také na přehřívání, resp. přehnané namáhání motoru, které způsobuje nerovnoměrné tepelné zatížení. Na saabinfo.net se totiž (společně s další spoustou hodnotných informací) dozvíte, že tato situace může přerůst ve vyosení vzpěr klikové skříně s ložisky kliky v řádu setin mm, čehož přímým dopadem je narušení olejového filmu na šále, následně tření materiálů na sucho a zadření.

Po trochu strašícím odstavci to chce nějaké pozitivní zakončení. Máte 45 tisíc a chcete se přepravovat. Spousta lidí koupí nějakou totálně vyjetou Ofci první generace s odporným plastovým interiérem a podvozkem žebřiňáku, protože má TDI a Pepa i Franta se v hospodě shodli, že Ofce TDI je prostě nejlepší. Rozumnější jedinci pořídí nějakého prcka či kompakt s atmoférickou benzínovou jednotkou. Motor sice bude slabý a interiér laciný, avšak dá se očekávat servisní nenáročnost. Stříbrný Saab do této společnosti zdá se vůbec nepatří. Je krásně zachovalý, má bohatou výbavu, motor sice nebude vyložený sprinter, ale na příjemné cestování poskytne odpovídající množství síly. Hlavně však bude mnohem pohodlnější, než drtivá většina podobně drahých aut a pod pátými dveřmi skrývá opravdu veliký kufr. Nezní to jako sen? Pro mě jednoznačně ano. Minimálně do doby, než na zvedáku zhodnotíte rozsah nutných investic…


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

GanGreen
18. března 2018, 12:27
0

"Je mi líto, inzerát neexistuje" :D
-
Komentář upraven 18. 3. 2018, 12:27:57

reagovat
Tomáš "Vavris" Vavrečka
18. března 2018, 12:47
0

To bych nečekal, že bude mít článek tak rychlý účinek :D
-
Komentář upraven 18. 3. 2018, 12:48:07

bitner
18. března 2018, 12:51
0

Inzerat tam nebyl uz asi v 10:00.

Tomáš "Vavris" Vavrečka
18. března 2018, 13:00
0

https://auto.bazos.cz/inzerat/86284638/Saab-9-3-SE-20-TURBOVYHREVDIGI-KLIMAALUTEMPOMATSTK.php

Tady ještě je... :-) Ale auto už nejspíš bude prodané...

Já, kdo jinej
19. března 2018, 20:39
0

Přesně. Už není k mání

Raspby
18. března 2018, 19:07
1

Jak jsem psal i u 9-5..tak obecně Saaby z této doby stojí hubičku a přitom nabízí krásné svezení. Už i základní jedou příjemně, verze AERO už celkem lítají :). Takže super, že se tu tento článek objevil, je svatá pravda, že za ty peníze každej půjde "na jistotu" a koupí stoletou Ovci v naftě...přitom Saaby za ty samé peníze nabízejí 1000x víc...jen Pepa a Franta to v hospodě asi nepochopí :-D :-D

reagovat
C70C
18. března 2018, 20:40
0

Vavris je stalker. Včera jsem udělal s rodinným rozpočtem přesně to, z čeho by Frantu a Pepu (alias vylívaný ofce) brali mory.. A tak k C70 přibyl nádhernej 9-5.. Výbava perfektní, automat asi nejsametovější co jsem kdy zažil.. A v autě totální ticho.. A navíc.. Široko daleko jsem další nepotkal.

Raspby
18. března 2018, 20:59
0

Jakej ročník? :) O 9-5 jsem psal blog, máme ho v rodině...a ty peníze je neskutečný co člověk dostane :)

C70C
18. března 2018, 21:10
0

2001, 9-5 Combi SE. Výhřev vpředu i vzadu, nečekaně dobrý audio, hafo místa, tempomat, 2.majitel a servis do posledního km. A na benzínový turbo v automatu se vejít k 8l/100 mi příjde vážně luxus. Je na originál 15", ale rovnou se sehnaly 17" Aero "klingony" a už aby byl konec března a vypadal jak má..

Raspby
18. března 2018, 21:11
0

Super gratulace...u nás je 2002 sedan Aero v manuálu... :)

C70C
18. března 2018, 21:18
0

Já mám v manuálu cabrio, ale na rodinný jízdy je automat nepřekonatelnej. A mezi kombíkama vyniká. Ale potřeboval bych ozkoušet aero sesle, nebo zvyknout si.. Ale vyniká mezi 9-5 tím, že má sicny v plyši, takže výměna asi nebude..

MartinCoupe
19. března 2018, 15:02
0

SAABíka 9-3 2.0 LPT jsem měl do minulého týdne. Jak se píše nahoře, musel jsem vyměnit zapalovací kazetu a rameno na podvozku. Výbyva byla celkem good, sedacky topily super. Klasicky byl nečitelnej displey. Jediný co mě vadilo, byla neustálá nejistota, co dalšího se zase vysype. To nakonec rozhodlo o výměně...

bioxx
20. března 2018, 00:03
0

to C70C: Klingony mám na 9-3 AERO, asi nejhezčí sobí kola, co znám.

to MartinCoupe: Škoda ho, ale ani se Ti nedivím, ta nejistota je ubíjející.. Saaba mám déle než 2 roky a trochu víc důvěry si získal až v posledním 1/2 nebo 3/4-roce.

MartinCoupe
20. března 2018, 12:51
0

Já takhle staré auta jezdím neustále, ale ten SAABík měl zatím největší poruchovost. Když mi praskla hadice od serva, už jsem měl fakt depku. Teď jsem si koupil staré X5, jsem na to zvědavej. Když se to nějak zásadně posere, půjdu buď do Priuse nebo do nečeho nového.

H_F
27. března 2018, 23:48
0

raspby, s tim krasnym svezenim bych byl opatrnej, konkretne tahle 9-3 ma dost prisernej podvozek

plus vevnitr na me pusobi prave lacine plastove, i kdyz to autor clanku vidi jinak
kdysi sem o nem trochu uvazoval a spolu jeste s uzkym telem (coz je aspekt, kterej me odrazuje i od klasickejch sobu) tohle byly celkem zasadni faktory zklamani z daneho modelu

vecna skoda, ze zrovna saab utnul vyrobu v momente, kdy vyrobil prvni auto (ne, neni jim ani stare 900 turbo) ktery by me celkem i zajimalo, a to sice posledni 9-5, ktera mi osobne prijde skoro lepsi, nez stejne stary volvo
bohuzel se jich nevyrobilo vic a jety sou porad prepaleny, protoze jinak by to byl jeden z adeptu na rodinnyho kombika, nicmene vyrazne vyssi cenu, nez v70 resp. insignie, se kterou ma mnoho spolecnyho, muze zkousnout jenom skalni fanda, kterym nejsem

Raspby
28. března 2018, 07:07
0

Není to sporťák, ale krásné svezení ano...nicméně jsem referoval hlavně na 9-5 Aero, které máme v rodině a psal jsem o tom i blog. Interiér je takovej, prostě Saabáckej no...ale vzhledem k těm příkladů, které Vavris uvádí v článku je za ty peníze tohle jinej level :)

H_F
28. března 2018, 21:40
0

nevimno s tema penezma
za pade koupis s80, ktera ma sice taky podvozek nahovno, ale interierem je urcite jinde nez ten saab, fakt extremne pohodlna, prijemne siroka, bezpecnejsi a vybavenejsi a s t5 lip jede
t6 je kram, atmo 6hrnec tomu autu sedi nejlip, ale ma problemy s prevodovkou
d5 ci audinackej petival jsou v tom taky v pohode

mozna dalsi adept na hrdinu za babku
https://www.sauto.cz/osobni/detail/volvo/s80/17722331?goFrom=list
https://auto.bazos.cz/inzerat/87177952/Volvo-S80-24t.php

tohle nejsou idealni kandidati, ale semtam se pekna do pade najde
ja ji mel pred 15 lety s kremovym interierem a byla aspon co se pohodli tyce super
akorat sem si ji prave kuli debilnim jizdnim vlastnostem rozsvihal

C70C
29. března 2018, 07:42
0

Hele já ti nevím.. Teď jsem byl před podobným dilematem, snažili jsme se do rozpočtu cca 70 - 80tis nacpat rozumný Volvo.. nebylo nic co by nebylo před smrtí, po smrti, nebo k smrti nudný. Měl jsem doteď 5 Volv (850/70/70 II) a jsem rád, že nakonec vyhrál SAAB. Jenže to se nedá popsat proč, buď ti prostě sedne anebo ne. Mezi tím není nic.
Takže bych řekl, že 9-5 a S80 mají trochu jinou cílovou skupinu, byť jsou jeden pro druhého logickým konkurentem..

bioxx
29. března 2018, 22:05
0

to H_F: Podobnou 9-5 v kombíku v černé barvě mají v showroomu saabu u Suchomela v Ústí nad Orlicí, designově úžasná věc! Na cenu jsem se neptal, ale co jsem mluvil s jedním kolegou saabistou, tak to bude neprodejné. Vyrobilo se jich jen několik, po silnicích asi ani nejezdí. S vnitřnostma problém nebude, ale karosářské věci neseženeš. U sedanu problém nebude.
Jinak jezdím s 9-3 2001 Aero, 205 koní v automatu, dynamika pěkná, ale řízení gumové, podvozek nad 120 km/h hodně plavný, holt to chce tvrdší silentbloky.

MartinCoupe
30. března 2018, 08:42
0

Já koupil tu 9-3 LPT za 30tis, v v téhle cenové hladině asi lepší suto není. Ale nastal čas jít dál.

Br
Breakthru
18. března 2018, 19:50
0

Dobrej Sleeper....Nikdo by nečekal, že to bude takový letadlo.Dalo by se ještě poladit....

reagovat
Jimi
18. března 2018, 23:41
0

Když chceš Opla, kup si Saaba. Škoda, že se mi nelíbily ty interiéry. Víc se mi líbily spíše Volva. Dobrá nabídka...

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Torino Ford Torino 500 6.6L  1971
Ford Torino Ford Torino 500 6.6L

1971 rok výroby
300 koní výkon
6 600 ccm objem

Ford Mustang Manual / TOP STAV / 1966
Ford Mustang Manual / TOP STAV /

1966 rok výroby
200 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Corvette cabrio 1987
Chevrolet Corvette cabrio

1987 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Hummer H1 HMMWV Humvee 1987
Hummer H1 HMMWV Humvee

1987 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Dodge Coronet Red ram 1953
Dodge Coronet Red ram

1953 rok výroby
103 koní výkon
3 900 ccm objem