Když se řekne Honda, spoustě lidem automaticky naskočí model Civic. Když se řekne Civic, ti samí lidé začnou myslet na zkratky jako VTEC, VTi a podobné. Jméno Civic je opravdu pojem a některé generace dosáhly až kultovního statusu. Já to však mám s Hondou trochu jinak. Ne, že bych tohle auto neznal, ale spíš šlo tak nějak mimo mě. Mnohem víc jsem obdivoval modely Accord a Legend. Proto mne velmi mrzelo, když japonský výrobce tyhle dva modely stáhnul z evropského trhu. Jasně, prodejní výsledky nebyly nejlepší, aby se jim to vyplatilo držet, ale i tak se mi po nich občas stýská. K testu Civicu jsem tak přistupoval bez jakýchkoli očekávání, protože jsem k němu doposud neměl víceméně žádný vztah. O to víc jsem z něj byl překvapen.
Design Civicu je poměrně kontroverzní záležitost již od osmé generace, přezdívané UFO. Aktuální generace číslo 10 již některé “hrany” obrousila, přesto se však jedná designově zcela svébytné auto, které si nespletete s ničím jiným. Výrazně členitá příď plná prolisů a divokých linek je opravdu originální, byť pro někoho možná až příliš překombinovaná. Dominantou zadní části jsou zvláštně tvarované světlomety s přesahem do víka kufru, a i ta je tak poměrně nezaměnitelná. Boční profil s pozvolna klesající zádí zase umně maskuje, že se jedná o klasický sedan. Abych se přiznal, sám nevím, jestli se mi čtyřdvéřový Civic líbí, nebo ne. Rozhodně mě však nikterak neuráží a přes veškerou divokost mi auto jako celek přijde docela vyvážené. Jedná se o typicky japonský přístup k designu, a to mě baví. Jen bych asi vybral jinou barvu než temně fialovou metalízu, ve které nevyniknou všechny křivky.
V interiéru je to překvapivě úplně jiná písnička. Na rozdíl od svých předchůdců, kteří udivovali velkou dávkou extravagance také uvnitř, desítkový Civic hraje na ryze konzervativní notu. Jednoduché linky, nekomplikované přechody, všechno je takové uklizené a bez výstřelků. Není tu milion displejů a grafů, ale působí to útulně, což je velká devíza. Potěší i rozumná prostornost, byť samozřejmě vyšší postavy budou vzadu nadávat na svažující se linii střechy. Na kolena je místa dostatek, tady si bude stěžovat málokdo. Kufr má 519 litrů a jediným limitujícím faktorem je vstupní otvor. Jinak je překvapivě skladný a bez problémů pojme i kočárek s hlubokou korbou a k tomu i dětské odrážedlo. Slušný výkon na kompaktní sedan. V rámci interiéru mám tak prakticky jen dvě výtky. První směřuje k ergonomii ovládacích prvků, především s tlačítky na volantu jsem chvíli bojoval. Chybí tomu taková ta přirozená intuitivnost. Ta druhá, jak už je u Hondy zvykem, k infotainmentu. Ten je postaven na starém androidu, bez nějaké výraznější nadstavby a je pomalý, graficky nehezký a zasloužil by výraznější modernizaci. Na druhou stranu, aspoň je funkční. Telefon si připojíte bez problémů, písničky si přehrajete a systém nepadá, neotravuje život náhodnými restarty ani nedostupností základních funkcí. V tom by se někteří konkurenti mohli učit.
Nejsilnější dojmy mám však z pohonného ústrojí. Je totiž naprosto skvělé. V testu CR-V jsem jej chválil s poznámkou, že se možná jen nehodí do takového auta. U HR-V jsem byl nešťastný z převodovky CVT, která úspěšně zabíjela elán jinak povedeného motoru. Nicméně Civic přijel s manuálem a já konečně mohu konstatovat, že tohle je trefa do černého. Patříte do skupiny lidí, které nevoní moderní přeplňované motory, protože jsou nudné? Běžte se svézt s 1.5 VTEC Turbo. Tohle totiž přesvědčí i zatvrzelé zastánce atmosfér. Asi nepřekvapí, že oturbená jednapětka má dost síly už v těch nejnižších otáčkách. Ona však neztrácí energii a chuť do života ani když se ručička otáčkoměru blíží k červenému poli. Nevadne, nepolevuje a s nadšením táhne až do omezovače. Jsem ohromen. Motoru skvěle sekunduje i manuální skříň, která potěší krátkými a přesnými drahami. Co je hlavní, Honda se rozhodla k odvážnému kroku a nezabila potenciál tohoto povedeného agregátu dlouhými převody. Odstupňování je ideální a skvěle pasuje naturelu pohonné jednotky. Dálniční 130 znamená cca 3 tisíce otáček, což je cca o 500 více než bývá dnes zvykem. A díky tomu můžete bez problémů akcelerovat i ve vyšších rychlostech, aniž byste museli zběsile podřazovat a hledat správný kvalt. Pochválit musím také kultivovanost, která je příkladná a motor je krásně tichý a klidný prakticky v každém jízdním režimu. Překvapením byla i výsledná spotřeba, která se navzdory nepříliš ekologickému zpřevodování zastavila pod 7 litry na sto. Vzhledem k dynamickému potenciálu velmi solidní hodnota. Tenhle motor se zkrátka povedl.
Co by byl kvalitní motor bez adekvátního podvozku, že? Nebojte, ani z toho nemusíte mít strach, Hondě se povedlo perfektně odladit i tuhle oblast. Nečekejte sice žádný hot hatch (či spíše hot sedan v tomto případně), na to existuje verze Type-R. Čtyřdvéřový Civic boduje rozumně vybalancovanou vyvážeností, mezi schopnostmi v zatáčkách a příjemným cestovním komfortem. Samotné odpružení je spíš o něco měkčí, ale zároveň vás nezradí ani rychlých okreskách s velkým podílem zákrut. Ostřejší jízda s Civicem je především ve znamení přesnosti a neutrality, zábavu za volantem zprostředkuje skvěle nastavený posilovač řízení, díky kterému víte, co se právě odehrává pod koly. To je v dnešní době cenná vlastnost. Kdyby se podařilo zapracovat i lepším odhlučnění od kol, nebylo by snad místo pro kritiku.
Verdikt
Pokud od nového Civicu očekáváte pubertální chování, patrně budete na špatné adrese. Jestli však hledáte dospělé auto, které bude perfektně sloužit v běžném životě, pak byste neměli tuhle kompaktní Hondu opomenout. Nejen, že dostanete skvěle vyladěné auto, které nadchne svou použitelností, ale jako bonus budete mít i vůz, který se nesloží zbraně, když ho chytíte pod krkem a budete po něm chtít trochu víc akce. Třešničkou na dortu je výborný motor, který patří na samý vrchol své kategorie. Civic sedan se povedl a mě už nemrzí, že Honda nedováží Accord. Tohle auto jej dokáže docela dobře zastoupit.
Technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 498 cm³
Výkon motoru: 182 koní (134 kW) v 5 500 ot./min
Točivý moment: 240 Nm v 1 900 – 5 000 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8 s
Objem zavazadlového prostoru: 519l
Pohotovostní hmotnost: 1352 – 1393 kg
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,5 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 6,6 l/100 km
Cena od (s danou motorizací): 619 900 Kč
Cena s danou motorizací a výbavou: 703 800 Kč
Nezn.uživatel
29. 4. 2020, 07:19 0 reagovatJaponský auta jdou naprosto mimo mně, ale musím říct, že to vypadá docela zajímavě. Že by to bylo hezký, to ani náhodou, ale ty základní proporce sedanu/liftbacku jsou zajímavý.
Frankie
29. 4. 2020, 07:34 0 reagovatKaroserie skoro az kupe, nez sedan. Byla by fajn fotka i s otevrenym vikem kufru. Jak je to s cenou?
yaoming
29. 4. 2020, 08:03 0Civic sedan s 1.5t v zakladní výbavě de koupit za 500k, ta by mohla byt pro někoho i dostatečná a jinak s vyšší výbavou za 600k. Jel sem v tom a můžu potvrdit, že dobrý. Dokonce tak, že bych si to snad i koupil. Doporučoval sem to pro Mama Beastar.
Daniel Borský
29. 4. 2020, 08:46 2 reagovatCena se dle ceníku pohybuje od 620 tisíc (tabulku přidám až se dostanu k PC). Testovaná výbava executive je nejvyšší možná (připlatit lze jen za barvu) a vyjde na 690 tisíc. Nicméně už v tom základu je třeba adaptivní tempomat. A reálně se základ dá koupit mezi 550 a 580 tisíci, což není vůbec špatné. Otevřené víko kufru jsem cvaknul jenom takhle.
sheogh
29. 4. 2020, 10:46 0 reagovatHmmmm, tak tento civic se me uz libi :-) Sice sedan, ale Legend to porad neni no :-) A asi uz ani nebude (aspon v EU)
rock
29. 4. 2020, 12:18 1 reagovatAccord na trhu chybí, ale todle je stejně velký jak sedmá generace Accordu (a nevím, jestli to nebyla poslední, co se u nás prodávala).
Akorát Accord byl krásnej (V., VI. i VII. gen) a tohle je nebetyčně ošklivý... a Accord se nedal koupit s tříválcem.
PIPBoy
29. 4. 2020, 15:06 0Civic sedan taky nekoupíš jako tříválec. Litr je jen pro hatchback, sedan má 1.5 jako jediný motor
rock
29. 4. 2020, 15:58 0Vida, to mi nedocvaklo, moje chyba...
stirling
29. 4. 2020, 15:12 0 reagovatTa 1.5 Turbo ma problem so spolahlivostou, bola na to aj zvolavacka. Ten civic je fakt zvlastne auto, myslim ze v dalsej generacii by sa mali trocha znormalnit s dizajnom,lebo to co predvadzaju v sucastnosti im velky uspech neprinesie,hlavne v Europe.
Tomika
29. 4. 2020, 20:28 1Nepište nesmysly, na tento motor v Evropě žádná svolávací akce není. V chladných oblastech Severní Ameriky a Číny byl problém v CRV s 1.5 turbo a CVT převodovkou. Docházelo k ředění oleje benzínem, což je dnes problém všech přeplňovaných přímovstřiků. Pokud vím, tak k žádnému selhání motoru nedošlo, řešilo se to úpravou SW hlavní jednotky a klimatizace. Díky vysoké účinnosti se pomalu zahřívají a benzín se z oleje neodpařuje. Samozřejmě 0w20 eko oleje tomu moc nepomáhají.
stirling
30. 4. 2020, 11:54 0V clanku pisu inak. Predlzili zaruku beznym ludom a motor od 2019 je prerobeny. Tyka sa to ale aj Texasu alebo Californie, co nie su studene regiony.
https://carbuzz.com/news/honda-s-popular-turbo-engine-is-causing-problems
https://www.settlement-claims.com/oildilution/index.aspx
Tomika
30. 4. 2020, 17:46 0Ano, odkazy potvrzuji to, co jsem napsal. Kdyz nekdo jezdi 5km do kramu a zpet, tak se mu hladinka zvysuje. Jak rikam, je to problem vetsiny dnesnich motoru a sam to na svem aute pozoruji. Staci ho poradne zahrat a hladina je zpet.
beastar
29. 4. 2020, 21:03 0 reagovatSam sobe bych si to nekoupil. Mame se to ale libi a dost nad tim premysli:)) Jestli to je kompliment ci ne nevim. Jakoze cilovka obycejny ridic z toho podle me musi byt nadsena. Vzhled se mi moc nelibi, ale ja radsi perfomante, gransport atp... nebo blitzdesign.de ... Takze nejsem objektivni...
wdave_t
01. 5. 2020, 02:42 0 reagovatHezká recenze, díky. Osobně bych koukal na Type R shánět zánovní auto. Konečně se dělá v pětidvířku.
Jinak teda Legend byl Legend, no. Jednoho starýho teď mám a je to parádní svezení. Víc u mě v blogu.
PS: vím že s tím furt prudim, ale prosím dávejte na konec tu tabulku s parametry