reklama
načítám data...

Garáž britské královské rodiny: Proč mají paparazzi smůlu a proč jezdí Aston Martin na pálenku?

Královské rodiny vlastnily historicky nejlepší kočáry, nejlepší koně a také nejlepší auta. Jak je to dnes? Čím jezdí královna do kostela a čím naopak na ceremonie?

zobrazit celou galeriiSlavní za volantem: Garáž britské královské rodiny: Proč mají paparazzi smůlu a proč jezdí Aston Martin na pálenku?

Ještě tomu není ani jeden měsíc, co byl oženěn druhý muž z anglického královského vrhu. Pravděpodobně si mnozí z vás po přečtení první věty článku klepou na čelo, prskají na monitory a vykřikují, proč se na Autíčkáři píše o královské rodině, a ještě k tomu o nějaké svatbě? Asi to bude překvapení, ale důvod je prostý. Jsou to auta!

Jmenovitě nás budou zajímat auta, které se skrývají někde v útrobách Buckinghamského paláce a v královských garážích. Zejména pak dva legendární kusy britské výroby. Každý jeden z nich byl po vyřčení souhlasu se sňatkem ‚únikovým‘ vozidlem jak prince Harryho, tak prince Williama. Nejednalo se o nic méně zajímavějšího než Aston Martin DB6 MK II Volante a Jaguar E-TYPE EV. Ale o těch až později. První je potřeba zjistit, proč mají v případě královny a jejího spodního prádla paparazzi smůlu a jakými auta se nechává nejčastěji vozit.

Rolls-Royce Phantom IV 

Nejstarším kouskem celé flotily je Rolls-Royce Phantom, který pochází z roku 1950. Už při pohledu na něj je jasné, že je v naprosto famózní kondici. A ještě aby nebyl, jedná se totiž o nejexkluzivnější Rolls-Royce, který byl kdy sériově vyráběno. Z továrny vyjelo pouze osmnáct kusů. Ty byly přímo určeny do královských rodin a vládnoucích rodů té doby. K dnešnímu dni je naživu prokazatelně již jen šestnáct kusů. Jeden z nich však netrůní jenom v teple a suchu muzea, ale je stále v provozu. Automobil je vybaven osmiválcovým motorem o objemu 5.7 l, má čtyř stupňovou převodovku a sedm sedadel. Zajímavostí je, že auto bylo původně v zelené barvě, ale v roce 1952 byla královna zřejmě již znuděna, a tak nechala autu udělat nový háv v podobě klasické kombinace ‚Claret‘ červené s černou.

reklama

Bentley State Limousine

Je pochopitelné, že na cesty do kostela se Rolls-Royce Phantom z roku 1950 tak trochu nehodí, a proto byla v roce 2002 královna Elizabeth II obdarována dvěma kusy limuzín od Bentley. Přesně a doslovně přeloženo se jedná o Bentley státní limuzínu, pod jejíž kapotou se skrývá osmiválec do V, navíc přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Spojením turb a objemu 6.75 l dosáhl upravený motor z Bentley Arnage R výkonu 300 kW a šílených 835 Nm točivého momentu. Spíše než maximální rychlost auta pociťuji potřebu zmínit minimální rychlost, o které se podařilo vypátrat jen to, že se pravidelně pohybuje okolo 14 km/h a občas klesne dokonce i na 4,8 km/h. Krom toho, že je Bentley o celý metr delší než původní Arnage, má také zvýšenou střechu. To proto, aby se královna mohla před výstupem z vozu postavit a aby tak bylo zamezenou jakémukoliv odhalení kotníku nebo nedej bože kolene. Samozřejmostí u vozu takového kalibru jsou pneumatiky vyztužené kevlarem, neprůstřelná skla a také údajná a naprostá uzavřenost karoserie, která by královnu měla ochránit v případě plynového útoku. Sečteno podtrženo, dvě takové limuzíny by vás při pořízení vyšly na půl miliardy korun.

Bentley Mulsane Speed

Jedním z nejnovějších přírůstků od Bentley do královské garáže je Mulsane Speed. Auto nastoupilo podle britských novin svou službu letos na jaře. Opravdu je k podivu, proč si královská rodina nepořídí elektromobily, když se cesty ke všem ceremoniím odbývají v rychlostech srovnatelných s chůzí. O to smutnější je, že Bentley, nesoucí jméno nejdelší a nejrychlejší roviny z Le Mans, je tím nejsilnějším vozem, který kdy sloužil pod britskou korunou. Jeho obří osmiválec Rolls-Royce je naladěn na 410 kW.

Land Rover/Range Rover

Nepostradatelnou součásti královské rodiny byly vždy Land Rovery. To byly bez výjimek snad všechny vozy z historických modelových řad. Samozřejmě včetně Defenderu, kterým královna povozila manželku svého vnuka Kate. A to i přes to, že nevlastní řidičský průkaz. Avšak nemyslete si, že by snad byla královna nějakým ořezávátkem. V osmnácti letech se v armádě vyučila řidičem a mechanikem. Krom řízení sanitek a náklaďáků to zahrnovalo také schopnost vyměnit kolo či přestavět motor. Jediným důvodem, proč se královna neúčastní aktivně provozu je protokol, který jí takovou činnost prakticky znemožňuje.

 Nejvíce neobvyklým modelem je určitě Range Rover LWB Landaulet. Nic vám to neříká? Taky nemůže. Je to totiž model, který je určen jen a pouze k mávání. Nemá střechu, a tak může celá královská rodina stát v zádní části za řidičem a oddaně mávat přihlížejícím. Posledním takovým modelem Range Roveru LWB Landaulet je hybridní verze modelu z roku 2015. Od roku 1953 je to pouhý čtvrtý mávací vůz v řadě. Tu započal již Land Rover série I.

Jaguar E-Type Zero

reklama

Snažili jste si vzpomenout, kterým autem opouštěl čerstvě sezdaný pár Harryho a Meghan královskou svatbu? Byl to modrý Jaguar E-Type série 1.5 z roku 1968. Auto bylo viditelně v naprosto překrásném stavu. Pár nasedá do auta, pomalu se rozjíždí vzhůru za svou budoucností. Za chvíli začne vrčet motor. Ale moment, auto se hýbe, kde je líbezný zvuk Jaguaru? Kde je božská hudba řadového šestiválce první série? A proč to auto má stejný volič převodovky jako každý jiný moderní Jaguar? Zrada… Zase ty baterky. Je pravda, že přestavba je provedena skvěle a jeden by snad ani nepoznal, že se za vším skrývá úprava a že auto tak nevyjelo přímo z výrobní linky. Inženýrům se při vývoji přestavby podařilo docílit stejné hmotnosti elektromotoru s baterkami, jakou měl řadový šestiválec, a proto není potřeba měnit zavěšení ani nic dalšího.

E-Typu díky tomu může zůstat jeho pověstný charakter, avšak již bez zvuku šesti válců. Všechny vyměněné díly v interiéru se dají v případě potřeby vrátit zpět, a ani žádný jiný zásah do konstrukce vozu není nevratný. Pokud tedy v roce 2040 opravdu dojde k plošnému zákazu spalovacích motorů, toto může být jedna z možností, jak udržet podobné klenoty na cestě. A pokud ne, tak hurá s šestkou zpět!

Aston-Martin DB6 MKII Volante

Harryho starší bratr William si před sedmi lety odvážel ze svatby svou manželku Kate v neméně legendárním voze. Aston Martin, jehož karoserii pokrývá seychelská modř, byl vyroben v roce 1969. Shodou náhod to byl právě rok, ve kterém měl otec prince Williama, prince Charles, dvacáté první narozeniny. Jako dar k narozeninám si jeho matka vybrala právě tento vůz, který vlastní do dnes. Z pochopitelných důvodu hrdosti a pyšnosti na tak trochu zašlou slávu si jej od otce William vypůjčil na svatbu. Největší zajímavostí vozu, krom toho, že je to starý Aston Martin, je palivo. Zřejmě kvůli nedostatku financí z brigád nemohl prince Charles uživit žíznivý motor, a tak je tento vůz vybaven úpravou, jež mu dovoluje jezdit na alkohol. Něco takového by u nás zřejmě neprošlo, protože by se palivo raději vypilo. Nicméně královská rodina v Anglii vlastní také vinice, z jejichž produkce lze vyrobit kromě vína také pohonnou hmotu. Těžko říct, jestli jel Aston na svatbě na gořalku nebo na benzín, ale věříme, že i ten největší fanoušek alkoholu by raději napojil tento skvost než sebe.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Habakukk
07. června 2018, 09:37
0

"V osmnácti letech se v armádě vyučila řidičem a mechanikem. Krom řízení sanitek a náklaďáků to zahrnovalo také schopnost vyměnit kolo, či přestavět motor Land Roveru." Trošku blbost s tím Land Rovere ne? První série 1 vznikla 1948-56 to uč v armádě určitě nesloužila.

reagovat
Radek Chlud
07. června 2018, 09:48
0

Jo, je. Dík

Pólin
07. června 2018, 13:35
0

drobnost- Bentley Mulsane určitě nemá osmi válec Rolls-Royce. Pokud ano, tak to bych se divil..divil bych se tak, že už bych se snad ani víc divit nemoh...

beastar
07. června 2018, 18:54
0

No a není to naladěný na 395kw? Jinak jak moc se umis divit? Si fanda do divení. Je to RR v8 6.7l motor použitej v x modelech včetně Arnage.

Radek Chlud
07. června 2018, 23:17
0

Je to L-series Bentley - Rolls-Royce konstrukčně vychazí z motoru z 50.let

Pólin
08. června 2018, 06:36
0

Slovy klasika: tak to bych se divil ještě více :D (cimrmani).

Všude psali "poslední Bentley s originálním 6 a 3/4 litrem se základem z 50. let"... a zároveň jsem se nikde nedočetl, že prapůvod motoru je u RR... zajímavé...moc zajímavé. díky za rozšíření obzorů...

Safa
07. června 2018, 11:35
2

Hezký článek, Radku. Dík.

reagovat
Skipper
07. června 2018, 12:37
1

Ać mám podobné články rád, tak tady je spousta nepŕesností.
- Mulsanne speed není vozidlem pro oficiální, ale pro soukromé potřeby. Nahradil ve službě předchozí Mulsanne a před ním Daimler V8. Cpát hořlavé články do vozidla určeného primárně pro ochranu VIP - no, nevím, jestli je to dorý nápad.
- Královna aktivně řídí, dokladů je o tom dost, stačí se juknout do Googlu.
- Nemyslím, že Astona si vybrala královna
- V článku chybí další vozy z Královských stájí - pořád aktivné sloužící Phantom VI a Daimlery. No a nově i Jaguar state limousine.

reagovat
Lu
Lukyno
07. června 2018, 17:44
0

Anglicku kralovnu som videl dvakrat- raz v asi v roku 97/98, vo Windsore, ked isla do kostola a vtedy bola na ciernom Daimleri XJ40 (asi pancierovom), potom ked bola na navsteve v Bratislave cca. v roku 2010, tak bola na ciernom pancierovom L322, to mam aj niekde odfotene.

reagovat
PepaSFI
07. června 2018, 19:12
0

viděli jste královskou svatbu? Já to sledoval u oběda, matka měla v kuchyni zapnutý přenos na Nově a stálo to za to. Sotva to začalo, musel jsem se smát. Drmolící blekotové hlásají že "nevěsta přijíždí v královském Bentley, který jí zapůjčila královna" a kamera zabírá předek s impozantní maskou tak typickou pro Rols Royce. No nic, snad se opraví. Neopraví. Na záběrech se důstojně šine ten nádherný historický Phantom a blekotové blekotají Bentley, královský bentley od královny. Že pak pletli dohromady arcibiskupa s děkanem a nejspíš i kdeco a kdekoho dalšího, o tom asi netřeba pochybovat.

reagovat
Inženýr
07. června 2018, 20:37
-1

Na jednu stranu je to drobnost, která ale opět poukazuje na to, že v médiích se kecá pořád a pokud nemáš znalosti z oboru (jako my v případě aut), tak těm presstitutům projde všechno.

Ha
Habakukk
08. června 2018, 03:06
0

Tak Nova co by člověk chtěl. Tam umí natočit jen 5000 dílů sereálu vo hovně.

Irwinek
08. června 2018, 10:12
1

.... se zvýšenou střechou, aby si královna mohla před vystoupením stoupnout -hmmm
řidič stojící vedle vozidla má cca 177 cm a je téměř stejně vysoký jako auto, odečteme-li šířku stropu, výšku vozidla nad zemí, šířku podlahy, zbývá nám cca 140 cm. ani královna není tak malá. Na vystupování z vozidla má ceremoniář přesný postup, který se učí, ale královské limuzíny mají zvýšenou střechu proto, aby bylo možno uvnitř sedět s kloboukem na hlavě. Výška vnitřního prostoru bentleye byla vypočítána na výšku sedícího prince Philipa s cilindrem + necelé 4 palce ( šíře dlaně ) :-D

reagovat
Irwinek
08. června 2018, 10:15
0

Jo, a kdyby někoho napadlo, proč se to počítá s kloboukem ( cilindrem ) a ne s korunou, tak to nevím. Zdrojem informace byla postarší kniha o rollsech :-D



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Octavia RS 2003
Škoda Octavia RS

2003 rok výroby
180 koní výkon
132 ccm objem

MG ZS 180 2003
MG ZS 180

2003 rok výroby
180 koní výkon
2 498 ccm objem

Chevrolet Caprice Sedan 1990
Chevrolet Caprice Sedan

1990 rok výroby
172 koní výkon
5 001 ccm objem

Ford LTD  1972
Ford LTD

1972 rok výroby
215 koní výkon
6 ccm objem

Dodge Magnum 3.5 SXT 2006
Dodge Magnum 3.5 SXT

2006 rok výroby
254 koní výkon
3 518 ccm objem