načítám data...

Ford Puma ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid: Od každého kousek

Ford Puma je aktuálně nejprodávanější Ford v Evropě. Víme proč.

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Ford Puma je do jisté míry lehce kontroverzním automobilem. Táhne se to již od jeho prvotního představení, kdy vyšlo najevo, že jméno Puma se transformovalo z roztomilého baby sporťáčku do roztomilého crossoveru. To samozřejmě pobouřilo mnoho konzervativních fanoušků, kteří měli s tímto názvoslovím problém a považovali to za jakousi svatokrádež. Osobně jsem tyto třenice nikdy moc nechápal, vždyť je to jen jméno. Postupem času se navíc ukázalo, že reálným zákazníkům je vlastně dost jedno, jak se co jmenuje. Záleží jim očividně na docela jiných vlastnostech, což z Pumy udělalo nejprodávanější model na starém kontinentu a to je poměrně pěkné vysvědčení pro vůz, který neměl od začátku zrovna na růžích ustláno. Mně se Puma dlouhou dobu vyhýbala a tak jsem neměl úplně možnost posoudit nadšení mých kolegů, kteří o Pumě tvrdili, jak je skvělá, a že se jim opravdu líbí, jak funguje. Když se tedy letos objevila zase jedna v kalendáři, neváhal jsem a konečně ji vyzkoušel. A došel jsem k podobným závěrům, jako moji drazí kolegové přede mnou. Proto vás tedy nebudu obtěžovat klasickým testem, kterých jste si na téma Puma mohli i na našich stránkách přečíst více než dost a zkusím se na Pumu podívat trochu jinak. Jak jsem říkal, z malého sporťáku se stal crossover a ten byl měl zastávat roli jakéhosi víceúčelového vozu, který dokáže obstát ve více rolích. Pojďme se tedy podívat, jestli je to pravda.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

…jako vůz pro singles

Tady asi není o čem diskutovat. Jako auto pro tzv. singles obstojí Puma na výbornou. A je docela jedno, jestli se bavíme o vlku samotáři nebo třeba o mladém bezdětném páru, či naopak o páru ve vyšším věku, který již má děti odrostlé. Každý si v něm najde to svoje. Mladý pár ocení bezchybnou multimediální konektivitu, bez které se dnes již neobejde žádné moderní auto. Staší pár zas jistě potěší klasické uspořádání interiéru, který sází na tradiční rozložení ovládacích prvků. Všude máte spoustu fyzických tlačítek, takže netřeba mít strach z přílišné digitalizace. Dokonce i ruční brzda je skutečně ruční. Do auta se díky vyšší stavbě skvěle nastupuje a u Fordu si dali záležet i na velmi povedené pozici za volantem, takže se uvnitř dobře uvelebí i prostorově výrazně posádka a nebude mít problém. Výhrad jsem neměl ani vůči sedačkám, které nabízejí ideální kompromis v oblasti tuhosti a komfortu. Nejsou to sice ortopedické židle, ale fungují, i pokud vás bolí záda. Rozhodně obě skupiny potěší i vzhled, který spojuje mladickou hravost, i dospěláckou důstojnost. Snad jen ta barevná paleta by mohla být veselejší. Úplně si Pumu umím představit třeba v nějaké kanárkově žluté, či svítivě zelené, ale to mám bohužel smůlu. Je zde Fordí modrá a pak tahle červená, kterou vidíte na fotkách. Ostatní jsou buď varianty šedé a pár odstínů tmavé. To je poněkud škoda. Jako automobil pro singles však Puma funguje excelentně.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

…Jako vůz pro rodinu

Zcela upřímně, z této role jsem měl trochu strach. Přeci jen Puma není zrovna nějaký velký obr, který by oslňoval vnějšími rozměry. Ani po nahlédnutí do interiéru to nevypadá zrovna na nějaká kouzla s prostorem. Auto jsem však nafasoval v ideální týden, kdy mě čekal odjezd na hory v takové té nejklasičtější kombinaci. Dva dospělí, dvě malé děti a spousta krámů důležitých pro úspěšné absolvování týdenního pobytu na horách. Zcela regulérně jsem pochyboval, že by se to do Pumy mohlo vejít. Střih do jednoho lednového sobotního odpoledne. Stojím u auta a nevěřícně koukám, že vnitřek Pumy pobral veškerou potřebnou bagáž. Jak je to možné? Zapomněl jsem snad na něco? Tutově jsem nechal polovinu věcí doma. Ne ne ne. Ono se to fakt vešlo. Musím přiznat, že skrytý magic box pod podlážkou v kufru je skutečný pomocník (bez něj by se to nepodařilo) a díky němu jsem do kufru nacpal dvě rozměrné tašky a spoustu dalších (ne)zbytných maličkostí. Jak by řekl mistr, tohle jsem ale opravdu nečekal. Bylo to příjemné překvapení. Samozřejmě netvrdím, že z Pumy může být ultimátní rodinné auto, to vůbec ne. Prostor na zadních sedačkách je do jisté míry omezený, takže se musíte vepředu lehce uskromnit a to i v případě, že máte malé děti v sedačkách. Cestovat někam k moři s teenagery bude patrně celkem očistec. Nicméně hory nebo výlety po krásách české země zvládne Puma nad očekávání dobře i takhle se čtyřčlennou posádkou. A pokud jste doma pouze tři, bude Puma stačit zcela bez problémů a to je fajn zjištění.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

…jako zábavné auto

Původní Puma bylo obratné sportovní kupé. Vcelku zajímavě jezdící kupé, dalo by se říct. Ne, nikdy to nebyl velký závoďák, který by ohromoval jízdními výkony, ale jako startovací kupé s dobrou ovladatelností a příjemným podvozkem to fungovalo moc hezky. Dál se něco takového říct i mladším sourozenci? S potěšením a menší dávkou překvapení musím říct, že ano. Jasně, nová Puma je crossover, takže vyšší hmotnost, těžiště a já nevím co všechno ještě. Vždyť to přece nemůže fungovat. Hmm, omyl. To si pište, že může. Puma nabízí takový roztomilý koktejl hravého podvozku a dobrého řízení, jaký v této kategorii umí přinést snad jen vývojáři od modrého oválu. Ne, není to sportovní auto, o tom vás určitě přesvědčovat nebudu. Nicméně užijete si rozumnou míru zapojení do děje, nadávkovanou přesně tak, aby to už nebylo obtěžující, ale příjemné. Když máte náladu na blbiny, tak překvapivě dobře cítite, jak pod vámi auto pracuje, co můžete očekávat a jak se na něj můžete spolehnout.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Přirovnal bych to k takové té old school přirozenosti. Měl jsem to štěstí vyrazit na hory zrovna v ten okamžik, kdy trochu nasněžilo, takže jsem si užil bílých cest. Mohu tak zodpovědně (no vlastně dost nezodpovědně) potvrdit, že klasická ruční brzda je pořad dost fajnová záležitost. Když Pumu lehce pobídnete ručkou, můžete si pak dělat vylomeniny do aleluja a to dokonce i při aktivní stabilizaci. Je to vlastně dost vtipné. Jedete si zasněženou okreskou v režimu snow, takže se stabilizační program snaží seč může, aby vám obstaral ten správný grip a dostatek jistoty a vy mu do toho hodíte vidle zatažením za rukáv a s rohlíkem na puse chytáte rychlé kontra, protože nevelký rozvor chce rychlé ruce. Úplně v tu chvíli cítíte ten povzdech stabilizace, jak si říká: „Ty vole, tak já se tu snažím, abys nezajel do pangejtu a ty na mě takhle? Víš co, kašlu na to, dělej si co chceš, a až se budeš chtít chovat zase jako člověk, dej vědět…“ Tak či onak, nová Puma není sportovní auto, což asi tak nějak všichni tušíme. Umí však být do nějaké rozumné míry zábavná? To si teda pište, že jo.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

…jako náhrada za Fiestu

Toto je otázka, která v souvislosti s tímto malým crossoverem rezonuje asi nejvíce poslední dobou. Ford se rozhodl, že po dlouhých letech ukončí modelovou řadu Fiesta, jejíž odbyt má velmi klesající tendence a bude se spíše soustředit na vozy, které mu přinášejí vyšší zisk i procentuální zastoupení na trhu. Čímž měl v tomto konkrétním případě na mysli především Pumu. Ono se vlastně není čemu divit. Zatímco Fiesta hlásila 11% pokles v loňském roce, Puma si připsala 3% růst. V řeči absolutních čísel je rozdíl ještě dramatičtější. Fiesta 73 tisíc prodaných vozů, Puma 137 tisíc. To je vskutku ohromný rozdíl. Musím však říct, že se tomu vůbec nedivím. Já osobně, po zkušenosti s oběma vozy, bych si šel zcela bez debat pro Pumu. Jasně slyším tu argument, proč si zbytečně připlácet velké peníze za crossover? No jenže ony to právě nejsou zas tak velké peníze. Když se podíváte do ceníků, srovnáte si výbavu (jsou tam dokonce i nějaké prvky, které Fiesta vůbec nemá), tak aktuální rozdíl mezi Fiestou a Pumou je poměrně nicotných 15 tisíc korun. A za těch 15 tisíc dostanete mnohem použitelnější auto. Já mám jasno. Po Fiestě se mi bude stýskat, ale spíš tak nějak z nostalgie. Reálně bych si bez sebemenšího zaváhání koupil Pumu.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Z předchozího textu je hádám poměrně patrně, že se mi Puma docela zalíbila. Mohu tak s klidem potvrdit verdikty svých kolegů, že Puma je opravdu dobré a schopné auto, které má široké pole působnosti a zvládne obstát prakticky v jakékoli roli. Je to crossover v tom nejlepším slova smyslu a já se budu těšit na nějaké další setkání.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 999 ccm, mild hybrid
Výkon: 92 kW (125 k) při 6000 ot/min
Točivý moment: 200 Nm při 1750 – 3000 ot/min
Převodovka: sedmistupňová automatická 
Maximální rychlost: 190 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 9,6 s 
Provozní hmotnost: 1334 kg 
Průměrná spotřeba v testu: 6,5 l/100 km
Cena (Puma 1.0 mHEV ST-line PowerShift): 592.900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Re
RedX
16. února 2023, 09:20
0

Fordy jsou pro mě osobně dlouhodobě kontroverzní auta. Mají tradičně autíčkářské vlastnosti - dobré řízení, dynamické podvozky a uživatelsky příjemné motory. Také jsou to prakticky zaměřené vozy.
Ale pro mě největší překážka je vzhled jejich interiérů. Od devadesátých let doteď, prostě mi vůbec nesedí, či spíše velice mě odrazují. Chápu že to je subjektivní, ale mně se do noty prostě nikdy netrefili.
A pak je otázka jejich (ne)spolehlivost. Vlastně nevím, co je na tom pravdy, nemám po ruce žádná objektivní data. Možná je to už jen pověst, ale určité stigma tam v tomto ohledu určitě je.

reagovat
esmo
16. února 2023, 09:35
1

Já mám naopak pocit, že se interiéry Fordů s poslední generací zlepšily, tak říkajíc "poevropštěly".
Neměl bych problém si pořídit třeba Focuse ST.

ma
martas2005
24. února 2023, 20:31
0

Zcela objektivne na vlastni kuzi 2x Focus, Smax II a posledni Galaxy nemelo jediny problem.

Re
RedX
28. února 2023, 13:26
0

Jo tak to je fajn. Kamarád má v rodině dvě naftová Mondea a trablí si užili docela dost. I tak ale mají ta auta rádi :)

ro
rock
16. února 2023, 10:46
0

Pokud to vnímám jako nástupce Fusiona a B-Maxe, tak proti tomu nic moc zásadního nemám, lépe řečeno je mi to lhostejný. Stejně tak proti tomu nic nemám, pokud to vnímám jako nástupce EcoSportu (doteď jsem nepobral ani název, ani proporce té kuriozity). Nicméně coby duševní pokračovatel Pumy je to prostě křečovitá snaha zoufalýho markeťáka parazitovat na pozitivních asociacích, která ve mne budí spíš odpor než sympatie. Stejně jako v případě Eclipse Cross, Mustangu Mach E nebo koneckonců třeba Felicie.

Jo a má to strašně neučesanej interiér a (jako obvykle u Fordu) příšernou grafiku přístrojového štítu.

reagovat
PB
17. února 2023, 02:00
0

Ta snaha "zesportovnit" takoveho tlusteho pasika s litrovym moturkem odznacky ST-line me bavi...

reagovat
beastar
17. února 2023, 10:18
1

92 kW to nebylo totiž sportovní svezení ani v roce 2010. Co zbývá než to zkusit olepit odznáčky. Vůbec nechci vědět jaký je utrpení v tom jezdit.

Trinom
17. února 2023, 17:13
0

Výkonově to odpovídá zhruba na Sierru. To není žádná sláva. Na druhou stranu, tohle nikdo za sportovní nepovažuje.

beastar
17. února 2023, 19:00
0

No jo ale podívej se na to kdy to ten motor skutečně točí... Jako ve čtyřech s kufry na hory. To musí být opravdu zážitek.

Autíčkový Jelen
17. února 2023, 20:03
2

No tak holt podřadíš, nebo to už dneska lidi neumí? :D Znáček ST na tom nemá co dělat, nicméně na normální používání bych to považoval za dostatečné. Rozhodně to nebude horší než třeba Octavia s 1.0 TSI.

RRRampapapa
17. února 2023, 20:05
1

Možná to ST po novu znamená ShifTer :⁠-⁠)

M0
M0NTi
17. února 2023, 22:29
-1

Měl jsem Pumu jako náhradní auto na týden a za mě ne. Jako jo, jakš taks to jede (měl jsem silnější verzi se starter-generatorem), ale na co oproti nižšímu sedanu se šiřšimi gumami nejsem zvyklý, je už jen to, že když človèk ve městě přejede kanaldekly na mokru trošku svižněji v křižovatce, auto regulérně ulítne o 10 cenťáku mimo dráhu. Puma je pěkně vybavená, středový displej je i docela svižný a připije í k mobilu funguje rychle, ale kaplička je citelně pomalejší. Start stop je otravný a když ho člověk vypne, spotřeba letí k 7 litrúm na sto. A o pohodlí se v Pumě opravdu mluvit neda, svezl jsem 5 lidí a každý se divil, proč to má tak tvrdý podvozek. Takže...ano, není zlá, ale je zde mnoho ALE, které by mě při dané cené odradily...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem