Mohl to být krásný týden plný spáleného benzínu, jehož výsledkem by byl můj omluvný pohled při vracení auta, že toho vzorku na zadních pneumatikách je určitě ještě dost a galerie krásných fotek od Pepy Vyškovského. Měl to být můj týden, kdy hodím starosti za hlavu a na chvilku si budu užívat jen chod vidlicového osmiválce, ždímat svoji platební kartu a důležitá bude pouze radost z pohybu ve volné přírodě. Paradoxně to byla příroda, která se rozhodla zasáhnout a vejít do cesty jednomu z mých redakčních kolegů. Co se dá dělat. O Mustangu jsem ale chtěl napsat i tak. Omluvte tedy prosím použití pressových a mých fotek.
Kolikátá že je to generace? Sedmá? Jo. Mustang je s námi již 60 let. Za tu dobu ušel dlouhou cestu, ale to by vydalo na samostatný článek, kterým se mi popravdě teď ani zabývat nechce. Někdy jindy. Teď předemnou stojí jeden zbrusu nový ve specifikaci, která mi nejspíše bude dělat radost. Mustang Dark Horse je aktuálně tou nejvyšší a nejostřejší variantou, kterou lze koupit. Alespoň prozatím.
Nová generace přinesla i redesign, který není každému úplně po chuti. Dokonce jsem i slyšel větu „Nečekal bych, že řeknu že předchozí generace není až tak špatná.“ Zajímalo by mě, jestli si tohle někdo řekl i na konci sedmdesátých let, kdy Mustang II nahradilo Foxbody. Nejspíš ano. Ale asi bych měl vyjádřit i svůj názor, že? Popravdě, jediná věc, co mi úplně nesedí jsou zadní světla. Když jsem je viděl poprvé, přišlo mi jako by při vývoji někdo trochu přišlápl záď auta a už to tak zůstalo. Všechno ostatní je přesně v duchu toho, jak by měl Mustang vypadat. Moderní muscle car, který ctí svou historii a zachovává to, co na něm lidé už po generace mají rádi. S tím souvisí i drobné easter eggy, které na autě můžete najít. Můj oblíbený je na zadním okně, kde najdete boční siluety Mustangů všech generací. Dark Horse oproti obyčejnému Mustangu dostává jiný přední nárazník, který možná někoho překvapí nelakovanými plasty, upravený zadní difuzor a jiné koncovky výfuku, zatmavené přední světla (Dark Horse, víme?) a také polepy a emblémy, aby každý viděl s čím má tu čest.
Interiér prošel velkou změnou a palubní desce nyní vévodí dva displeje o úhlopříčkách 12,4 a 13,2 palce, které jsou elegantně spojené v jeden celek. Na středovém panelu pak najdete panel, který má to nejdůležitější – tlačítko pro start motoru, aktivaci start/stopu, tlačítko MyMustang, vypnutí kontroly trakce, výstražná světla, programovatelné tlačítko, ofuk předního skla a pak také točítko rádia. Vše ostatní je potřeba ovládat přes infotainment Sync 4. Pro zajímavost, jeho grafika beží na Unreal Engine, který leckdo z vás bude znát nejenom z počítačových her. A pokud si proklikáte všechna menu a přepnete režimy vozu, uvidíte přehršel krásně zpracovaných detailů. Třeba při přepnutí na Track mód uvidíte na displeji budíků Mustang hledající apex na trati, při přepnutí do režimu Drag zase Mustang provádějící burnout. V praxi je to k ničemu, ale vypadá to vážně dobře.
Režim MyMustang vám nad rámec režimů vozu umožní vytvoření až šesti vlastních profilů, kde můžete nastavit jak podvozek, režim motoru a podobně. A kromě toho také vzhled přístrojového štítu. Pro zajímavost je dostupný i jeden, který je inspirovaný budíky z Fox Body Mustangu.
Tmavé čalounení nazvané Modrá indigo krásně doplňuje tmavé auto, ale uprostřed léta je tato kombinace exteriéru a interiéru tak trochu peklo. Naštěstí jsou standardní sedačky vybaveny i odvětráváním. Za příplatek můžete dostat také sedačky Recaro, které poskytnou trochu více opory při páchání nepravostí proti zákonu o pozemních komunikacích, či na okruhu. Poslední detail z interiéru, který stojí za zmínku je páka ruční brzdy. Myslíte si, že ve Fordu někdo rozhodl, že na Mustang půjde stará dobrá lanková ruční brzda? Ale kdeže, po drobném zatažení nahoru uslyšíte aktuátor. Proč je tam tedy ta páka? No, má svoje využití třeba v režimu Drift, kde může suplovat hydraulickou brzdu. Ano, to jsem chtěl taky vyzkoušet. A ne, bohužel jsem to nestihl.
Teď ale pojďme k technice, ta mě totiž na Mustangu baví nejvíc. Pod kapotou Mustangu najdete starý známý pětilitr Coyote s proměnným časováním ventilů a rozvodem DOHC. Americká verze má výkon 507 koní a 567 Nm, v Evropě nám ale musí stačit jen 453 koní a 538 Nm. Když se podíváte pod kapotu, uvidíte, že ty dva velké nasávací otvory jsou doopravdy funkční, každý vede ke svému vlastnímu filtrboxu a následně i ke své škrtící klapce. Dark Horse také dostal do vínku lepší převodovku, kterou můžete znát třeba z předchozího Mustangu Shelby GT350, Tremec TR-3160. O roztáčení obou kol se pak stará samosvorný diferenciál Torsen s převodovým poměrem 3.73. Podvozek MagneRide dostal trochu odlišné naladění a kalibrace, byl osazen větší zadní stabilizátor. Upravena byla i výztuha v motorovém prostoru aby se zlepšila odezva řízení. Aby se tento cirkus na kolech snáze krotil, dopředu byly osazeny šestipístkové brzdiče Brembo s kotouči o průměru 390 milimetrů. A nakonec, vylepšení dostalo chlazení nejenom motoru, ale také diferenciál. Příjemně mě potěšila i kola. Jsou devatenáctipalcová o šířce 9,5 palce vepředu a 10 palců vzadu, obuta do Pirelli P-Zero o rozměru 255/40R19, respektive 275/40R19.
A teď k tomu, jak to celé funguje na silnici… Motor sice dává svých 453 koní až v 7 250 otáčkách za minutu, ale je to pětilitrový osmiválec, takže není nutné ho při normální jízdě točit, pokud nechcete. Ale vy chcete. Sešlápnout plyn na podlahu, sledovat jak výkon s otáčkami jen a jen roste a osm válců pěje píseň svého lidu, je věc, na kterou se setsakramentsky snadno zvyká. Navíc to není jen o zvuku, krásně cítíte jak se Mustang vzepne „na zadní“ a pokud náhodou zrovna vaše kontrola trakce není v provozu, bude po vás chtít i to, ať ho zkrotíte. Omezovač otáček zasáhne v 7 500 otáčkách za minutu, takže bude na čase pustit plyn, sešlápnout spojku a chytnout titanovou hlavici řadící páky. Chod Tremecu je oproti převodovce Getrag o úroveň jinde. Ano, řazení je tuhé a spojka tvrdá, ale tak je to správně a tak to má být. Cvak, cvak a opět můžeme provozovat jemnou práci s plným plynem. Přijde další nával kroutícího momentu a můžeme opakovat dokud nám nedojde rovinka. Pak teprve přijdou ke slovu brzdy. Mají ostrý nástup a na okresce se nechtějí nechat utahat. A to je dobře, protože Mustang není zrovna představitelem lehkonohého auta a jeho váha s řidičem přesahuje 1,8 tuny.
Celé auto jako by fungovalo lépe čím víc se na něj tlačí a můj prvotní ostych z toho, že nesedím v lehkonohém roadsteru, hodně rychle opadá. Naladění podvozku je pro okreskové násilí famozní. Oproti předchozí generaci je Dark Horse mnohem více naladěný na čistou stopu a velice ochotně se v dálničních rychlostech proplétá spletitou okreskou. Řízení by snad možná zasloužilo trochu větší tuhost, ale možná je to jen otázka zvyku. A jde to i bokem? Máte 540 Newtonmetrů a Torsen, takže když se řekne, že bude drift, tak bude drift a zadních pneumatik se na jejich názor nikdo neptá. Cirkus se rozjíždí i s vysmátým klaunem za volantem. Vážně, vážně hodně bych si přál tohle auto zkusit i na okruhu…
Samozřejmě, že každá zábava něco stojí. V případě Dark Horse to v mém případě bylo 16,7 litru benzínu na sto kilometrů. K tomu, jet ekonomicky, jsem se nedostal. Možná bych se k tomu nedostal i za celý týden, ale teď si tak říkám, zajímalo by to vůbec někoho?. A kolik takový Mustang stojí? 1 909 900 korun českých. Stojí to za to? Naprosto.
Verdikt
Jsou auta, která se nekupují rozumem. A Mustang je jeden z nich. Leckdo nad ním ohrne nos, že už to není ta správná klasika, pro jiného to bude ta nejtuctovější amerika, pro dalšího zbytečné kladivo, když tolik koní může být i z turbomotoru. Ti všichni můžou mít pravdu, ale záleží na tom, pokud ho chcete vy?
Ford Mustang je auto pro radost. A Dark Horse je speciálně pro radost z jízdy takového charakteru, o kterém by různí dopravní experti řekli, že je projevem nedospělosti a kdoví co čeho. Co řekne kdokoli jiný je nepodstatné, důležitá je radost. A tu Dark Horse rozdává po hrstech. Možná bych si měl taky nějakého Mustanga pořídit… jo počkat. O tom až někdy jindy…
Technické údaje
Motor: zážehový vidlicový osmiválec 5037 cm 3
Výkon: 334 kW (453 koní) ve 7 250 ot./min
Točivý moment: 540 Nm v 5 100 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 263 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,2 s
Průměrná spotřeba: 12,2 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 16,7 l/100 km
Cena již od (Mustang Dark Horse): 1 871 900 Kč
Cena testovaného vozu: 1 909 900 Kč
Frodo
09. 9. 2024, 06:44 2 reagovatBoží auto. Konečně po dlouhé době test nového auta, kdy si při jeho čtení představuji popisované.
František Čáslavský
09. 9. 2024, 12:02 0Díky, to mě těší! Při psaní mám někdy problém, jestli se moje rozněžnění podaří do slov přenést tak aby ho pochopili i ostatní. Mám radost, že to tentokrát vyšlo!
sheogh
09. 9. 2024, 09:29 0 reagovatNektere testy tak trosku zavidim :-)))
Sato
09. 9. 2024, 10:25 0 reagovatSamozreme super :) Ta cenovka drzi inflaciu s cenami menuciek v CR ale to co uz. M4 je stale o dost dalej (0.5M?) a Camaro sa u nas u nepredava, takze je to vlastne bez konkurencie
bkralik
09. 9. 2024, 10:45 3 reagovatProtože mám hodné kamarády, tak se mi povedlo dostat za volant právě tohoto Dark Horse - bohužel to byla jenom hodina na okreskách na severu Prahy (kdo zná, ví že to není řidičská nirvána), ale i tak jsem si to moc užil a musím potvrdit Františkova slova. Je to famózní kára.
Co mě nejvíc překvapilo? Určitě motor - jsem zvyklý na osmiválec 5.7 Hemi, který má 370 koní a omezovač v 5700 otáčkách za minutu a naivně jsem čekal alespoň trochu podobný projev. Nemohl jsem se mýlit víc - Coyote v DarkHorse je vysokootáčkový motor, který točit je radost nad radost. Nezdá se to, ale tím že to můžete roztáhnout až na 7500 rpm to má daleko větší "grády". A to že to má manuál to ještě víc zdůrazňuje - jel jsem před časem s Mustangem GT 2019 s automatem a tam mě to vůbec tak moc netrklo...
František Čáslavský
09. 9. 2024, 12:04 0Tak to je dané i konstrukcí onoho motoru. Je sranda, že základ Coyote najdeš v devadesátkách, není to nic jiného než vylepšený Modular. Že se jim povedlo, že to má kopec krouťáku v celém spektru a dokáže to krásně gradovat do nesmyslnejch otáček je fakt kouzelný. On zrovna Modular je jeden z mých nejoblíbenějších motorů vůbec, :)
bkralik
09. 9. 2024, 14:48 0Jojo, ono to po zamyšlení je očekávatelné - jedno je moderní čtyřventilový DOHC motor, druhé je mírně vylepšené (má VVT!) dvouventilové OHV. Ale stejně to člověka co nemá zase tolik zkušeností s amerikama překvapí :)
Jinak vzhledem k tomu, že jsem se účastnil rozborky vyjetého tříventilového Modularu z Fordu F150, tak k Modularům zase tak moc sympatií nemám, ale to je asi fuk :-D
Sato
09. 9. 2024, 16:31 0btw ako su na tom zadne sedacky? v porovnani s s550 alebo challengerom?
František Čáslavský
09. 9. 2024, 17:01 0Úplně stejně jako v minulý generaci
krab
09. 9. 2024, 22:39 0V létě jsem vedle novýho Mustangu parkoval na jednom srazu a naživo moc pěkný. Akorát až na ten displej uvnitř, to je taková věc co mě štve, ale je to dnešní trend. Začala Tesla a všichni následovali... Každopádně motor Coyote je super, je to doopravdy jiný než klasiky V8 s OHV rozvodem a 2 ventily na válec. I když třeba Vette se točí ráda. Na OHV to fakt jde, 6500 omezovač a výkon graduje lehce pod tou hranicí a jak to pěkně táhne a zní od těch 5ti do toho maxima ... Přeci jen technika jde kupředu a Ford narozdíl od Moparu a Chevy volí už delší čas prostě moderní konstrukci. A co teprv Shelby - motor Vodoo. To si pamatuju dodnes jak jsem to řídil a prvně vytočil dvojku nad 8 tisíc jak to řvalo to nemělo chybu. Ale zas to mělo svoji daň v trvanlivosti. Ty Chrysler Hemi motory i ty Chevy LS jsou dosti blbuvzdorný :-D
Junior
10. 9. 2024, 11:44 0 reagovatTak uvidime, jestli i mne to bude zrat min nez STi :-)
Co trosku kazi radost jsou ta videa od Unitesty, ze kterych se to tvari ze eu darkhorse je proti tomu americkymu v urcitych ohledech ojebanej a nejde to svest jen na “40 koni chciplo na emisich”
František Čáslavský
10. 9. 2024, 12:03 0Jasně, na EU trhu není dostupný Handling package, kterej ti dává jiný stabilizátory a širší kola. Jinak by tam mělo být vše.
StreetPro
10. 9. 2024, 14:51 0Širší kola? Ani těch 9,5 a 10´´ není zrovna na "tramvaj style", váha už pak nebude zanedbatelná.
Zvenku vypadá cool, uvnitř mě irituje ten otevřený dual cup holder, to je designový peklo.