načítám data...

Ford Focus ST Line 150k: Umírněný rošťák

Ford Focus je opředený legendou o nepřekonatelně dobrém podvozku a... To je tak vše. Jak je na tom nová generace s relativně velkým tříválcem pod kapotou?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Jako jednoduchý chudobný ostravský chlapec si nikdy nestěžuji, když na mne padne testování ‚obyčejného‘ auta. Baví mě sledovat, jak se celý trh vyvíjí, baví mě hledat podivnosti a excentričnosti a vzhledem k překotnosti vývoje v posledních letech není o slepé uličky a jejich manifestaci ve vozech dokonce i vyrobených nouze. Ale teď mám psát o Focusu, který je pocitově velmi blízko ke Kie Ceed GT, kterou jsem testoval nedávno. Nebudu vás napínat, prostě ta auta na mne zapůsobila podobně: Jistý, ale ne nepohodlný podvozek, který si rád hraje, účelnost a sem tam tápání v designu. 

Klepete si na čelo a ptáte se, jak může ten trouba srovnávat nějakého dvousetkoňového korejce s Fordem o padesát kobylek slabším? Může, žijeme ve svobodné zemi, kde i blázni píší do novin! Ale k věci: Obě auta byla obuta do téměř totožných pneumatik, jsou klasicky ‚hatchbackovsky‘ blbuvzdorně rychlá – alespoň co se podvozku týče – a obě na mne zapůsobila dojmem, že nemít obsesi v zadním náhonu, byl bych s každým z nich velmi spokojený. Ostatně špatná auta dnes staví úplně jiné automobilky…

Co se týče designu, působí na mne černočerný Ford s paketem ST Line velmi sympaticky. Mám rád tmavé interiery, černý vnějšek dává autu trochu toho zádumčivě-rošťáckého charakteru a klasicky celočerný fordí interier pak jen podtrhuje celou obsesi uhlím. Teda uhlím, benzínem, pochopitelně! Je pravda, že jsou tady i kontrastní červené prvky, ale je jich jako šafránu a to mi vyhovuje. Už jsem tak nějak vyrostl z toho, abych potřeboval všechno závodní, barevné a proužkované. Navíc tohle je jen ‚špetička sportovnosti‘ pro jinak rozumně a nikoli divoce nakonfigurované auto. Jedinou výtku mám k plastům, které na první pohled vypadají nic moc, a k přístrojovému štítu, který je takový celý příliš strohý. Trošku se bojím, že se u Fordu snažili, aby budíky vypadaly ‚jako digitální‘ a krapet se jim to vymklo. Co ale oceňuji, jsou rovné linky, sympaticky smysluplné rozložení ovládacích prvků a krásné (a krásně zbytečné) detaily ve výdeších klimatizace. To vše je doplněno velkými čudlíky pro běžné funkce (třeba přepínání rádia, že…), a pokud na to není náhodou čudlík, svižný systém Sync je radost používat. A umí i CarPlay, takže jednoduše funguje.

Koušete si tužku a hledáte korespondenční lístek, abyste mi napsali, že jsem zase nic nenapsal o tom, jak to jezdí? Inu… Podvozek je relativně pohodlný, nechá si líbit skutečně hodně, statečně skáče přes retardéry a provede vás každou zatáčkou bez jakýchkoli nepříjemných pocitů. Při jízdě ‚na hovádko‘ si prostě jen přední nápravu pošlete, kam chcete, a auto ji poslušně následuje. Utahovat stopu ubráním plynu lze, ale jen tak akorát, aby to běžného spotřebitele nevyplašilo. Já se pohyboval po městě tak rychle, jak to jen šlo, a pak se sám sebe vyděsil. Potřebujete více? Pochybuju.
A pak je tu motor. Tříválec. Ale počkejte, vy s ohrnutými nosy! Má jeden a půl litru a 150 koní. A má turbo. Připomíná vám to něco? Takový výkon by z něj jistě šel dostat i bez turba, které nám tu slouží nač? No nato, aby to bylo tento… Uživatelsky přívětivé, přeci! A kdo si teď nevzpomněl na Saab, nechť si na facebooku škrtne slovo Petrolhead a dostuduje si historii. Zbytek mi může vynadat, že přirovnání je nepřesné… Motor není nafukovací, jde krásně za plynem, a ač má jen 150 koní, na pohybování se po republice stačí. Radostí z něj do stropu nebudete skákat, na to by potřeboval ještě sto koní navíc, ale má dvě obrovská plus pro ‚obyčejného‘ člověka: Je velmi dobře utlumen a nemá výkonovou špičku. Táhne pořád stejně. Díky tichosti vám neustále nepřipomíná fakt, že „jste si koupili tříválec, to je hrozné, to by Franta z hospody nikdy neudělal", a zároveň vás naučí počítat kvalty. Abych to vysvětlil: Sám jsem několikrát kvůli tomu, že motor skoro není slyšet a tahá furt tak nějak stejně, zapomněl, co mám zařazeno a jestli mám řadit nahoru, nebo dolů. Říkali vám taky v autoškole, při jaké rychlosti řadit tu kterou rychlost? Jo? Je to blbost. Pokud nemáte zrovna tuhle motorizaci ve Focusu. Kašlete na mrskání fofrklackem a nechte se vozit.

Verdikt

Tenhle Focus je rozumnou volbou pro člověka, který hledá auto s příjemným podvozkem, dobře padnoucím volantem a motorem, který nosí svůj výkon na stříbrném podnose a není u toho slyšet. Dokonce i redakční brblal Dan si jej oblíbil. Sice našel problém v podobě dětského zámku, který blokuje nejen otevření dveří, ale i oken, ale zase… Tahle fordka má chrániče hran otevřených dveří. A to je simply clever. Pokud hledáte hatchback, projeďte se, můžete být mile překvapeni.

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 1497 ccm
Výkon: 110 kW (147 koní) ve 6 000 ot./min
Točivý moment: 240 Nm v 1 600 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,8 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,3 l/100 km 
Cena s danou motorizací od: 514 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vespista
28. června 2019, 20:26
0

Práve dnes som sa s ním odviezol v práci a mal som z toho pocit dobre postaveného, príjemného auta s prekvapivo veľkým kufrom. Ale teda hlavne má konečne aspoň trocha normálne sedačky, pretože to čo je v ne-st line je proste trestná lavica hodná umiestenia tak do druhej triedy ČD.

reagovat
CerVus
29. června 2019, 13:52
0

Jaký je teda ten ST line jízdně ve srovnání s Ceedem GT? Mě osobně ten ST line nijak zvlášť při testovací jízdě neohromil. Motor (110kw verze) měl sice ochotu se vytáčet, ale přišel mi takový ... normální, něco co nám do teď nabízely atmosféry kolem 2l podobného výkonu. Sedačky ač byly ukotveny pěkně nízko, tak bylo jejich zpracování a opora průměrná a to se vlastně dá říct i o zbytku kabiny. Rozhodně bych od auta za bezmála 650 tisíc čekal víc. I to řízení mi přišlo takové moc lehké. (Auto nemělo nastavitelný podvozek, jen klasický ST line).
I ta nová mazda 3 s přidušeným 2l mi přišla jízdně zajímavější. Kvalita interiéru byla také úplně jinde.
U Ceedu mohu srovnat jen s proceedem GT. Ten i byl i přes citelnou turbo díru zajímavým a takovým vtahujícím. Jo, má falešný zvuk šestiválce, ale mě to brumlání do repráků nevadilo, alespoň bylo slyšet něco. Řízení má tužší a i když se podvozek nechoval tak jistě jako u focusu, tak ve mě vůz zachoval celkově lepší dojmy. Interiér má zpracovaný lépe a kvalitněji (podle mě) jen sedačky jsou u GT nejspíše díky elektrickému nastavení relativně vysoko. Za to jsou ale sakra povedené. To auto má vlastně jen dvě chyby - spotřebu benzínu a turbo díru.
Když porovnám řazení těch třech aut, tak vede o parník mazda, za ní focus s kiou v závěsu.

reagovat
Jan Machač
29. června 2019, 14:22
0

No zhruba tak se to da popsat, kdo chce dobrou reakci na plyn, at si koupi focus, kdo chce vice vykonu, at si koupi Ceed GT. Ale Focus ST, plnokrevny, bude zase jinde. Mi tohle prislo dost podobne, ty rozdily treba v sedackach tam asi jsou, ale ja je nejak extra neregistroval... Jinymi slovy je to hodne blizko...

Jokke
29. června 2019, 15:01
0

Pokud Focuse, tak s tímto motorem a v ST Line, nejlíp v kombíku, ale ta prdel je divná..takže HB by postačil. Vzhledově mi to jinak připadá zvenku fakt bída a jenom ten ST-line nárazník to zachraňuje. No, nedivím se že má Ford problémy..

reagovat
beastar
29. června 2019, 15:37
0

Je to obyčejný, ale v rámci kategorie a ceny si myslím naprosto v pořádku. A motorizace taky docela ujde vzhledem k tomu, že máme 2019 a asi všichni víme jak to dnes je. Jinak teda já se spíš nedivím, že u nás je tak oblíbený auto v téhle cenové oktávka. Ona ta konkurence totiž je dneska už stejná. Ne horší, ale ani lepší. A že by mi Kia Ceed, nebo tenhle Focus dodala víc emotion in motion a nějakýho supr zážitku za koláčem o tom silně pochybuju.

Jokke
29. června 2019, 20:00
2

Nepochybuju o tom, že v rámci C segmentu to bude jezdit nejlíp, ale kdo to dneska ocení? Mi tady vyskočila reklama na kombíka zrovna, a to jako upřímně, jdu do toho Ceeda radši..to zvlnění vzadu a předek s obrovskejma světlama a mlhovkama, který mají asi obrnu, bych nezkousl.

Vapno92
02. července 2019, 10:25
-2

A to je presne to, čo som písal o niečo nižšie. Vanilkové auto. Vzbudzuje v človeku asi toľko emócií, ako práčka, chladnička, digestor alebo zábradlie... http://dfens-cz.com/vanilkova-auta/

beastar
02. července 2019, 13:23
0

Otazka je jestli v tomhle segmentu a těchto cenách někdo o emoce stojí. Já se obávám že spíš ne. Ono se to kupuje podobně jak ta digestoř to je fakt. Neurazí to. Kdykoliv se někdo o emoce pokusí nakonec se to neprodává... Až na pár výjimek...

Jokke
02. července 2019, 22:23
0

Asi tak nějak. Nevím teda, s jakou myslí se kupovala auta třeba 20 let zpátky, ale teď už to je prostě většinou spotřebič. A pouze pro malou skupinu lidí srdeční záležitost. Reklama bomba, to auto žeru, ale...už se nevyrábí, proč asi?

Vapno92
03. července 2019, 10:22
-2

On má Ford už nejaký čas problém v tom, že všetky modely od Fiesty až po Transit sa snažia tváriť, že sú Aston Martin, minimálne teda podľa tej prednej masky...

beastar
03. července 2019, 12:48
0

Mondeu se to hodně na dálku docela daří;)

Holofaust
30. června 2019, 21:36
2

"Ostatně špatná auta dnes staví úplně jiné automobilky…"
Zajímalo by mě, který automobilky má autor na mysli... :-)

reagovat
Jan Machač
01. července 2019, 12:12
2

To nemohu říct... ;-)

Vapno92
01. července 2019, 16:40
0

Ja tak nejak tuším... :D

Holofaust
02. července 2019, 06:34
0

Jsi zlý mlékaři Dane... Teď mi to bude vrtat hlavou kdo k nim patří a kdo ne...
Na mém soukromém blacklistu teda kromě jednoho nejmenovaného konzernu a dalších Fprd teda je. Z různých důvodů, ať už jde o samotnou konstrukci, její filozofii, vlastnosti modelů, i další nemechanické věci mimo vztah ke konkrétnímu modelu...

Vapno92
02. července 2019, 10:19
-2

Ja by som Ford prirovnal k vanilkovej zmrzline (D-FENSovými slovami) ... je to proste default option pri kúpe auta. To neznamená, že by tie autá boli zlé, práve naopak. Sú proste len bez chuti, bez nápadu, totálne bezpohlavné, vyvolávajú v človeku asi toľko emócií, ako chladnička alebo kontajner na opadky...

beastar
02. července 2019, 13:29
0

I lednice může vyplnit prostor a potěšit... Lidi co hledaj design a zábavu si nepůjdou pro Ford Focus. To je jako chtít originalitu od fotbalovýho míče, nebo gumáků. Ono je dobrý chápat rozdíly a hodnotu věci v souvislostech. Většina těch co prudí jak je Ford bezpohlavní nuda jezdí v čem? V Maserati?? Já že jich moc nepotkam. Jak tvrdí můj kamarád... Ti co nejvíč píčujou na nový auta v nižší střední nakonec sedlaj Vectru z roku 98 a jsou akorát zahorkly že na nový nemaj... Často to tak je;D

Vapno92
03. července 2019, 10:21
-2

Ja som za Renault a ostatných Francúzov. Tí aspoň vzbudzujú emócie. Na 99% sú to teda emócie vyložene nenávistné, ale predsa... :D

beastar
03. července 2019, 12:49
0

Joo Renault, Alfa, možná některý Citroeny.

sheogh
23. listopadu 2019, 13:22
1

V te cerne je to fakt moc pekny auto.

A mimochodem, vsimli jste si, jak v posledni dobe jsou nazvy modelu, pripadne vyrobce, vzadu stylizovany? Mam jen pocit, ze se ten font i umisteni obejvil u Porsche, a ted uz to tak ma i Skoda, Ford...? :-))

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem