načítám data...

Ford Fiesta ST: Když radosti není dosti…

Raduju se z maličkostí! A malá Fiesta rozdává radost v koňských dávkách.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Ford Fiesta ST: Když radosti není dosti…

Popěvek z radostné písničky od Svěráka mám v hlavě někdy od třetí nebo čtvrté třídy a popravdě řečeno, dlouho jsem si na ni nevzpomněl. To až ten malý Ford… Ale nepředbíhejme.

Fiesta ST je už dlouhou dobu etalonem zábavného malého vozu. Takového, který svého řidiče bude bavit a bude ho učit, že řízení je legrace. Moc pomalé na to, aby byla tím doopravdickým náčiním pro chlapáky, ale zase takové, které vám nějakou tu chybu za volantem odpustí a nebude vás nutit zpytovat svědomí ve škarpě. Když slyším něco o Fiestě, rád si vzpomenu na pár (doslova) kusů staré ST150. Ale kvůli vzpomínání na staré dobré časy tu nejsme, že? 

Teda, alespoň doufám, když si přebírám klíčky od modrého ST. Tak modrého, že když posílám fotky do redakčního chatu, tak se Honza diví, proč ji máme už zase. Za prvé, tahle je novější. A za druhé, tuhle si užiju já, jo? 

Foto: Josef Vyškovský

Už první dojem je pozitivní. Pod kapotou Fiesty je jedenapůllitrový tříválec, což je o jedno pivo víc než v poslední Fiestě, ve které jsem seděl, ale také je to ten samý motor, který mě ve Focusu sice neurazil, ale taky vůbec nenadchnul. Po pár minutách, kdy se budík teploty ustálil na prostředku stupnice, jsem pochopil, proč pánovi ve Fordu tak nadšeně svítila očka. Tohle mi vůbec nepřijde jako ten motor ve Focusu. A co že to říkal o sportovním módu? No jo, zapnout a mít radost. Ten den už jsem si dálnicí D1 nekazil.

Dalo by se to strašně snadno odbýt. Je to legrace a každý, kdo chce malý legrační automobil by si ho měl koupit! To by mi ale neprošlo. A taky by to neřeklo vše.

Zvenku se k Fiestě už mnoho říct nedá. Vypadá jako Fiesta, jen s agresivnějším čumákem, podezřele velkými koly, a ještě podezřelejšími červenými brzdiči pod nimi. A roztomilou odtrhovou hranou na víku kufru. Je to decentní. Sundejte z toho nápisy ST a nikdo nic nepozná.

I pomyslná kancelář člověka nepřekvapí, ale po čase nadchne. Sedačky Recaro jsou po drobnější postavy zbytečně široké, ale zadek mé velikosti sem zapadne tak, jako by byly přímo pro něj. Nemohl bych si je nechat? Ne? Tak nic. Přístrojový štít nepřináší oproti obyčejné Fiestě nic nového a strhujícího, stejně tak i volant osazený přehršlem tlačítek není pro ST nijak specifický. Nadšence do blyštivých věcí ale potěší kovová řadicí páka. Tedy do prvního letního dne, kdy bude mít dostatek času se pořádně ohřát. A nebohý řidič si pak až do smrti ponese svůj cejch…

Foto: Josef Vyškovský

Abych trochu zvážněl, až na tu řadící páku, která mé pravé ruce přinesla několik horkých chvilek, si v interiéru nemůžu na nic stěžovat. Fakt, nejde to. Všechny displeje, budíky a ovládací prvky jsou takové, jaké ve Fiestě mají být. Jednoduché a takové, aby své uživatele neobtěžovaly. Stejně tak i infotainment. Už se budu opakovat, po startu by mohl naběhnout trochu rychleji, ale raději si vteřinku počkám po startu než se pak později vztekat se záseky. Posez je díky sedačkám mnohem nižší a pro mne snad i komfortnější než v konvenční verzi.

Než ale vyrazíme na hřiště do světa, skočme ještě na skok do dětského technického koutku. Pod kapotou Fiesty se nachází tříválec, který je z rodiny motorů EcoBoost, má objem 1,5 litru, kódové označení Dragon a 200 koní. Je založen na litrové verzi, oproti ní má zvětšené spalovací komory na půl litru, což je dle Fordu největší možná velikost pro co optimální termodynamickou účinnost. Určitě vás bude zajímat, že je celohliníkový a výfukové svody integrovány do něj. A samozřejmě tu také najdeme vypínání válců, tedy jednoho. K motoru je přišroubována šestistupňová manuální převodovka a pak je tu to nejdůležitější. Samosvorný diferenciál Quaife. Ach…

Foto: Josef Vyškovský

V běžném městském provozu a režimu Normal si skoro nevšimnete, že jedete zábavnou Fiestou. Jasně, podvozek je trochu tužší a jakékoli vyjeté koleje znamenají velký souboj s volantem. Sranda začíná v momentě, kdy přepnete na režim Sport. Jako by vám někdo pod rukama vyměnil auto za jiné. Změní se nejenom reakce na plyn, ale také tuhost řízení a také se otevře výfuková klapka a ozve se praskání. „Pojď budeme dělat neplechu!“ No, co s tebou mám dělat…

Fiesta se proplétá zatáčkami na pomezí Národního přírodního parku Býčí skála, bez jakéhokoli drama. Trojka je tak akorát, rovinky mezi zatáčkami jsou krátké, a i tak se před bržděním stíhá rozsvítit shift light ve formě loga ST mezi budíky. Na utáhnutí stopy stačí trochu víc otočit volantem a samosvor se postará o zbytek. Uběhne to jako voda a jeden aby přemýšlel, jestli odbočí doleva na Olomučany, kde se jezdívají závody do vrchu, nebo bude pokračovat dál zakroucenou cestou v lese. Je to jedno. Stejně si to pak dám i to druhé. Ani nevím, co mi to zrovna hraje z rádia. Je tu jen cesta, tři pedály, volant a řadící páka, která už nepálí. Odřazení před omezovačem provází ostré „prásk, prásk!“ a pak už je zase na čase brzdit. Zatočit, najít si svůj apex a pak zase vstříc červenému poli. „Prásk, prásk!“ Tohle bych mohl dělat celý den.

U všeho je ale potřeba znát míru a někdy zastavit a nechat sednout rozvířený prach. A rozjímat. Pocit z jízdy je ve Fiestě prostě radostný. Nejde to říct jinak. Ve městě vám možná může připadnout zbytečně tvrdá, ale na okresce to všechno dává perfektní smysl. Řidičovy smysly jsou krmeny neustávajícím proudem informací o tom, co Fiesta dělá a řidič přestává přemýšlet nad každodenním příkořím a soustředí se jen na to, co je důležité. A radost je v životě důležitá.

Foto: Josef Vyškovský

Verdikt

Fiesta ST je stále tím stejným autem. Okreskového mstitele neurazí, nadšeného řidiče nadchne. A je jedním z nejzábavnějších aut, jaké si dnes můžete pořídit. Nebude nejrychlejší, to určitě ne, protože na světě existují psychotična jako Yaris GR. Ale za jejím volantem rozhodně neucítíte strach z přicházející smrti. Tady je to jen stroj na radost.

Za fotky děkujeme Pepovi Vyškovskému!

Technické údaje

Motor:  zážehový přeplňovaný tříválec 1497cm3
Výkon: 147 kW (200 koní) v 6000/min
Točivý moment: 300 Nm ve 1400 – 4000/min
Převodovka: šestistupňová přímo řazená
Maximální rychlost: 232 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,5 s 
Provozní hmotnost: 1150 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,6 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 7,2 l/100 km
Cena: 699 700,- Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ronoath
13. července 2021, 10:36
0

Ta fotka s Plechovkou (lokomotivou řady 242) je geniální! Naprosto obyčejný stroj, který přišel po krásných laminátkách, a ničím nebyl zajímavý, technicky byl zastaralý už v době výroby. A k tomu naprosto nenápadné auto, které rozdává radost, a potěší každého, kdo rád řídí! Skoro až se mi zdá, že jste to tak chtěli:-)

reagovat
Ha
Habakukk
13. července 2021, 13:01
0

Tam bude hlavní důvod pěkná barevná shoda.

Opelfahrt
13. července 2021, 13:31
0

Ano, strašně nudná mašina. Krásné laminátky reziví kdesi na seřazovacím v Majlontě nebo snad něco má Cargo.

Sau
21. července 2021, 08:07
0

No a hlavne je v manualu. Coz je dneska uz u trochu vic vykonnych aut cim dal vetsi vzacnost. A cena, holt, byvalo lip, no...

krab
13. července 2021, 10:37
0

Fiona je skvělý auto! A máte tam moc hezký fotky, fotograf je moc šikovnej, Fiestě to fakt sluší. Navíc třídveřová varianta v modrý, co víc si u hot hatche přát. Snad jen trošičku lepší cenovku...

reagovat
Ha
Habakukk
13. července 2021, 13:03
0

Stejně je zajímavé kam se výkony těchto "malých" plechovek posunuly prostě 200koní a je to tak nějak na pohodu. Deset let dozadu bychom se při 200 koních v malém autě dočetli něco a pekle na kolech,

RadekZak
13. července 2021, 13:25
-1

To si úplně nemyslím, MK6 Fiesta ST měla 150k (rok cca 2005+) a MK7 Fiesta ST 180koní (rok 2013+). Zaleží potom samozřejmě na samotném motoru, protože MK6 je ještě atmosféra, MK7 už pak 1.6 turbo.

Sa
Sato
13. července 2021, 13:54
0

K stastiu staci fakt malo. 5d verzia by bola idealna ako druhe auto do rodiny. Aha za 700.. tak par rokov treba pockat.

reagovat
Sau
21. července 2021, 06:22
0

Ceny sly nahoru... Pred tremi lety kdy prodej zacinal stala lehce pres pul milionu ????

gr
greg
15. července 2021, 15:52
0

Tato fiesticka v 5 dverovej variante by mohla byt jeden z kandidatov na moje dalsie auto, ak by som musel vzdat svoje smele plany na toyotu GR86 z financnych alebo praktickych dovodov :-) Trosku by ma stvalo ze motor je trojvalec ale tak zase vsade ho chvalia a zvysok auta vyzera byt super. Plus este by mi vadili tie smiesne nizke gumy - este nizsie ako na mojom terajsom swifte sport. Ale zas kufor to ma o dost vacsi, dalo by sa lepsie cestovat vo stvorici :)

reagovat
Sau
21. července 2021, 06:23
0

Kdyz nevis ze to je trivalec tak z jeho projevu to nepoznas :) A kola, vzdy tam mozes nahodit 17". Nebo klidne 15" :))



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Camaro LT 1975
Chevrolet Camaro LT

1975 rok výroby
170 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem