načítám data...

Ford Explorer Platinum: konejšivě svalnatý

Explorer je SUV, které se nebojí přírody a za svou utilitárnost se nestydí. Naopak.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Hned, když se objevila možnost uzmout si tuhle fordku na test, neváhal jsem a jal si svůj život zpestřovat. S tímhle velkým SUV v původním slova smyslu. Tedy s tímto velkým kombíkem na pořádném podvozku, jsem měl zatím čest jen v jeho domovině, a pak krátce na poli. Na Floridě to byl Expedition a jezdilo se s ním výborně, na všechno bylo vidět, všude byla spousta místa a kolik papal tehdy ještě třiapůllitrový motor bez hybridu, no tak to nevím.

Nebylo potřeba to řešit.

Podruhé, na poli, jsem se ocitl, když jsem pilotoval sportovněji střižený Explorer hybrid a hledal, jestli je to fakt projevem tak trochu Ranger. Tak prosím je. A na tom poli jsem byl dobrovolně.

Na starosvětský vůz zejména přízemních kvalit se prostě není možno netěšit. Navíc když slibuje konejšivost edice Platinum. Měl jsem dostat něco, čím bych jezdil po ranči, kdyby se mi dařilo a měl jsem ranč. Ford bude jistě namítat, že auto je plné pokrokových technologií a mladistvého šarmu, já si však myslím, že linie C sloupku navazuje na design autobusů GMC a celkové zaměření auta je spíše o síle, odolnosti a nezlomnosti. Asi takhle bych to popsal marketinsky. Ale popořadě.

Moderní technologie

Bývala doba, kdy jsem bez váhání chválil Ford Sync. Tehdy byl ještě šedivý, měl jen tak tak funkce, aby to stačilo, ale svižně fungoval, neotravoval a snažil se chytře co nejméně stát v cestě. V tomhle autě je modrý. Jeho logika nikoho asi nepobouří, semtam by se dalo něco vyladit, ale jeho zoufalá pomalost je bohužel to, co vás bude trápit především. Čert vem fakt, jak se zadává adresa navigace, když i po zhlédnutí animace zmáčknutého písmenka ten přístroj tohle písmenko zaignoruje.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jinak auto má solidní adaptivní tempomat a jízda po dálnici se všema těma pomocníčkama je zcela bezproblémová. Vše se dá logicky používat a jednoduše vypnout. Auto se snaží nestát v cestě ani nerdskému používání baterie pro hybrid, takže se dá naklikat, že se má jen nabíjet, zachovat současnou úroveň nabití a také jezdit jen elektricky. 

To vše se ovládá tlačítkem u řadičky, která přepíná ikonky ze šedých na tyrkysově modré na palubce auta skrz ten pomalý systém. Uff.. No popojedem. Systémy tu jsou, neztratíte se, ale jsou tu do počtu a ty zásadní jsou starosvětsky v pořádku. Trpět nebudete, ale psát o tom mamince taky ne.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ekologie

Řekněme si to upřímně: Když jede ekolog svým Fordem Explorer do přírody, na spotřebě nezáleží. Tohle auto si nehraje na zázraky a neslibuje nemožné. Hybrid je tady jako držhubné všem těm lidem s pochodněmi, kteří by chtěli v relativně malém SUV osmiválec. A taky do města. Proč mluvím o malém SUV? Ford dělá ještě ten Expedition. A proč do města? Jedině tam má hybridní zařízení na palubě šanci se ukázat. Elektromotor je netradičně až před převodovkou, takže auto znatelně řadí i v elektrickém režimu.

Ale kromě toho je stále tak nějak přirozeně schopné reagovat a Explorer i přes nijak závratný elektrický výkon netrpí gumovostí, když se jede jen na elektromotor. Po městě umí auto jezdit hybridně i pod deset litrů, s pravidelným dobíjením klidně i za méně. Jízda je to svižná a nerušivá.

Ale když jsem vyrazil na rychlý přesun z Prahy do Liberce a řekl autu, ať nabíjí baterku benzínovým motorem, pak jsem na displeji viděl cifru osmnáct litrů na sto. A baterka se nenabila. Někde se ta energie pro pohyb velkých aut po světě musí brát. A kdo by čekal, že se bude jakkoli hybridní vůz tak ostrým tempem pohybovat za méně.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Design

Autem se táhne pás neleštěného dřeva. Jestli tohle není tradiční, pak už nic. Jinak je vše tam, kde má být, a nejvíc nejlepší jsou sedačky třetí řady, které samy motorizovaně zalézají a poté zase vylezají z podlahy. A kůže je sice hrubá, ale vypadá, že plechové díly přežije.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jízdní projev

Auto není ani malé, ani lehké, na tom se asi shodneme všichni, jak tu jsme. Hybridní soustava také místo nějakého sametového přísunu výkonu jako by chtěla vždycky dokázat, jak je silná. Podezřívám zejména desetikvalt, že se stále nemůže rozmyslet a když už se teda rozmyslí a přeřadí, zbytek celého pohonného ústrojí je pořádně nažhavený a rovnou tam pak pošle vše. Auto se pak může klidně i poprat samo se sebou, když kejchnete na pedál u mekáče, auto si podřadí, zahrabe, zakopne o své ESP a až poté následuje nějaká další činnost. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ten hybrid je tu kvůli radosti ze života, ne nějaké ekologii. Auto reaguje primárně na rychlost sešlápnutí plynu, ne na jeho hloubku, takže když si nakonec navyknete na to šlapat pomalu, i onoho nenuceného plynulého kalupu se dočkáte. Hrubiánské naladění má ale svůj šarm.

A podobné je to i s podvozkem. Pořád je trošku nervózní, uklidní se jen při fakt pomalé jízdě nebo když mu pošlete hodně výkonu na zadek a auto se poslušně zachová jako pravý zadohrab a zaklekne. Explorer se pořád trošku vrtí, pohyby náprav jsou pořádně dotlumené a je vidět, že by chtěl spíš uhánět po rozbité polňačce, než po pražské dlažbě. Ale to nevadí, sedačky jsou starosvětsky odpružené. Je to skvělá kombinace, kdy můžete vidět, jak váš stroj pracuje a jak je postaven na míru svému účelu – jízdě po ranči – a přitom se nemusíte bát o své pohodlí. Je mi to sympatické.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Explorer je se svými stovkami koní i jako hybrid i jako usedlejší varianta Platinum stále tak trošku muscle truck. Je starosvětsky založen na užitku v přírodě, ne na stylových lištách. Přes jeho kapotu je pohled na svět tak nějak jednodušší a ležící policajti placatější. Jeho otravné stránky jsou tak, abyste mohli nadávat s davem, a kdykoli potřebujete kamkoli jet, nemá s tím problém.

Explorer je SUV ze staré školy, nestydí se za to a je to tak dobře. Upřímných vozů je málo.

Technické údaje

  • Délka: 5049 mm
  • Provozní hmotnost: 2466 kg 
  • Motor: 3.0 V6, ecoboost + elektromotor před převodovkou
  • Převodovka: 10 rychlostí, Ford, automat.
  • Dojezd na elektřinu: Deklarovaný 40 km
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: 6 s
  • Max. rychlost: 230 km/h
  • Cena verze Platinum od: 2 306 900 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Moctezuma
02. prosince 2022, 04:41
0

Než jsem si koupil Expeditiona, zkoušel jsem i Explorera 5 generace. Bylo to fajn auto, ale Expedition je jiná liga, pokud ti nevadí cca 25cm délky navíc.

Btw, 5 generace mi přijde hezčí jak z venku, tak především uvnitř. I atmosférický Duratec 3.5 V6 byl v pohodě. 290 koní stačilo a nemusíš řešit drahou hybridní soustavu/baterky.

U šesté generace Exploreru je ten tablet opět příšerný, jako u čtvrté generace Expeditionu.. Fakt nechápu automobilky, proč musí stále napodobovat Teslu..

Je fascinující, že francouzský křižník DS 9 Rivoli E-Tense 1.6 je dražší, než tenhle pěkný Ford :)

reagovat
S.
S.h.I.t.
02. prosince 2022, 09:01
3

Budu se asi opakovat, ale ten trend "neceho velkyho trciciho z palubovky" je naprosto otresnej a desnej.

reagovat
ro
rock
02. prosince 2022, 09:41
1

To se dá opakovat furt, protože je to pořád pravda.

M1chal
02. prosince 2022, 11:09
0

a este tento ford to ma tak fest "elegantne" zakomponovane do architektury interieru

HeavySmoker
02. prosince 2022, 12:57
0

Stačí sadnúť do EQS s hyperscreenom a človek je zrazu vďačný aj za blbý tablet v palubke.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. prosince 2022, 14:08
-1

Tenhle tablet je naštěstí jenom hnusnej. Aspoň ale nemezuje funkcionalitu ovládacích prvků, jak je v dnešní době u některých automobilek zvykem.

sheogh
02. prosince 2022, 14:14
0

Ten hyperscreen alespon normalne vypada a da se tomu rikat design :-)

MB
MBMB
02. prosince 2022, 19:19
0

Je to rozdíl mezi dvěma přístupy. Praktičtější je display, který je výš, blíže středu zorného pole, a pohodlně v dosahu ruky. Ty zpravidla bývají "vystrčené". A snažit se to nějak zakomponovat v dané poloze by akorát vytvořilo obrovskou hroudu plastu za tím displayem bez jediného přínosu a to by za mě teprve vypadalo hnusně.
Alternativně to lze samozřejmě přímo vsadit do nějakého konvenčního tvaru palubní desky, ale právě za cenu polohy, případně toho, že ta palubní deska bude vypadat poměrně mohutně.
Každopádně ten malý úzký tablet v tomto autě vypadá dost vtipně, to se musí uznat.

S.
S.h.I.t.
05. prosince 2022, 11:28
1

MBMB: jenze ten obrovskej tablet tam vubec neni potreba. Je to uplne k nicemu. Na multimedia v aute to nepotrebujes, stejne se na to za jizdy neda koukat. Na navigaci je daleko pratkictejsi HUD pred ridicem, ktery ma v zornem poli porad a ukazuje potrebne info. Na nastavovani navigace a podobneho zase nemusi byt primo v zornem poli, protoze to proste za jizdy delat nemas.
Zbyva ovladani klimatizace/topeni, a to ma byt resene tak, ze nejaky slozity patlani po displeji neni vubec potreba a ses schopnej to delat temer poslepu, pokud tam nesedis poprvy.
Takze cela myslenka obr tabletu je koncepcne uplne blbe, jenom je to "desne v mode".

MB
MBMB
05. prosince 2022, 18:43
1

Nějaký rozumně velký display v moderním autě je v podstatě nutnost. Je tam tolik funkcí, že není reálné na všechno mít tlačítko či kolečko. Bez nějakého rozhraní se to dnes zkrátka vůbec neobejde. I kdyby šlo jen o tu navigaci. Sice je pěkné, že si pak ty povely už mohu zobrazit v HUD, ale to už je věc navíc, která něco stojí, nemá jej každé auto a tu navigaci na tom nestavím a trasu neprohlédnu. Rádio, kde si budu ručně hledat frekvence a ty si ručně ukládat na nějaký omezený počet předvoleb už by dneska asi taky nikdo nechtěl. A takhle je to se vším. A když už tam ten display je, tak nejlevnější je na něj dát všechno.
Nejbezpečnější ovládání řidičem během jízdy je pak pochopitelně hlasově. Ale když mám auto s adaptivním tempomatem a držením v pruhu, tak si mohu celkem v klidu i dovolit odvrátit na moment zrak. Stejně to lidi dělají a lepší je pak mít ty ovládací prvky, ať už jakékoliv, vedle volantu a ne někde dole.

ro
rock
05. prosince 2022, 19:17
-1

Navigace je podstatně lepší v přístrojovém štítu za volantem. Dneska už nevyjede nový auto s mechanickýma budíkama, tak není žádný důvod, proč by ji tam nemělo být schopno zobrazit (pokud má mechanický budíky, tak by stejně nemělo ve výbavě tu navigaci).
Všechno ostatní není potřeba dělat za jízdy a pak se to dá ovládat buď na displeji umístěným o 10 cm níž tak, aby nevyčuhoval z přístrojovky, nebo operativně za jízdy na tom přístrojovým štítu za volantem. Tam ta navigace stejně není 24/7 a pokud je inteligentně udělaný ovládaní na volantu, je to tlačítkama/točítkama pravděpodobně stejně rychlý jako patláním prstu po displeji.

sheogh
02. prosince 2022, 11:35
4

Me se celkem libi, neni to jen zvednuty cirkus s falesnyma koncovkama vyfuku a trivalcem, jako 95% vsech "SUV"... A asi by se vesly i kola.. jen ten "tablet" bych asi po chvili jizdy poblil, jak je to hnusny..

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem