načítám data...

Ford Expedition: No je tohle normální?

Pět a půl metru auta je naprostý nesmysl, nedrží na cestě a nejde zaparkovat. Nebo je to všechno úplně jinak? Nejen to jsme zkoumali na slunné Floridě. Za deště.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Měli jsme v půjčovně objednanou Toyotu Rav4. Když jsme si ji však šli vyzvednout, bylo nám s typickým americkým úsměvem řečeno, že budeme muset počkat, protože auta došla a další jsou na cestě z letiště. A kolik že nás je a na co to auto potřebujeme. Byli jsme dva a potřebovali jsme se dostat z Orlanda na Cape Canaveral. Mé vyčůrané podvědomí v ten moment zareagovalo naprosto instinktivně a představilo si situaci, kdy dostáváme nějaký malý střep a pár dolarů jako omluvu. Bryskně jsem tedy odpověděl, že nás čeká dlouhá cesta a jsme sice jen dva, ale máme spoustu zavazadel. Dobrá, počkejte prosím, nebude to déle než 30 minut. A jak pravili, tak se i stalo a s omluvou nám předali klíčky od stříbrného parníčku jménem Ford Expedition. Může bejt…

Vyrazil jsem rovnou na seznamovací projížďku odpoledním Orlandem. Stále jsem si opakoval „Semafory, vole, semafory, vole, jsou za křižovatkou!" a asi desátou křižovatku projel na červenou. Zrádné jsou zejména výjezdy z bočních ulic na hlavní, protože semafor je od vás šest pruhů a dělící pás daleko, takže máte jako Evropan pocit, že vůbec neexistuje. V tom momentě se ale hodí, že v Americe se prostě jezdí jinak. Teda v Americe. Na Floridě v Orlandu, což je jeden velký lunapark plný penzistů, co už na nějaký ten spěch kašlou. V lidech za volantem není vůbec žádná agrese, všichni se sunou a poslouchají rádio nebo se dloubou v nose. Silnice tu mají široké a překvapivě prázdné i během špičky. Všechny mimoúrovňové křižovatky jsou velkoryse postavené, s dlouhými připojovacími pruhy a bez prudkých zatáček. Ostatně je tady všude hromada místa, že. Jen kdyby ty intervaly na semaforech nebyly tak šíleně dlouhé. Vůbec se nedivím, že američtí turisté vidí třeba pražské řidiče jako naprosté šílence. Se svým stylem by se v Praze nedostali nikdy nikam. Taky kruhový objezd jsem neviděl ani jeden.

Ale k autu. Expedition je v podstatě nástupcem klasických amerických křižníků. Ono totiž limity ať už ekologické, nebo bezpečnostní, velké křižníky pohřbily. Sice jsou stále k vidění poslední modely Fordů na platformě Panther – tedy Crown Victoria, Town Car a dokonce Grand Marquis –, ale už jen jako taxíky. A blíží se čas, kdy budou i jejich dny sečteny. Jenže Expedition není osobní auto, Expedition je truck. A pro trucky platí jiná pravidla. Takže všechny ty Escalade, Expedition, Excursion a bůhvíco ještě jsou jedinou alternativou pro správné americké chlapy, kteří chtějí velké americké auto. A řekněme si to na rovinu, na rovinatou Floridu plnou krav, aligátorů a malých městeček, kde si vesničani hrají se vším možným, se tyhle trucky hodí. Jezdí všude, ať už ošuntělé a pokreslené reklamou na zahrádkáře či údržbáře, nebo naleštěné, s poklopem na korbě a rodinkou ve velké kabině. Pickup je prostě americká alternativa evropské dodávky. Hodí se na všechno a všem. Na evropské poměry obří Exp sem tedy zapadne a díky rozměrům okolí – všude je skutečně hodně místa – není nikde s nějakým, i kdyby šestimetrovým autem problém. A Exp má jen 5,6 metrů délky.

Sedmimístná verze má pohodlná sedadla ve dvou řadách a elektricky sklopnou třetí lavici. Po sklopení vznikne něco podobného stanu pro dva lidi s naprosto rovnou podlahou dlouhou 152 cm. Po sklopení třetí řady pochopitelně. Sedačky té druhé se dají posunovat a asi i vyjmout, ale nač by to člověk provozoval. Z auta je krásně vidět i díky velkým a dvoudílným zrcátkům a samozřejmě velmi vysokému posazu. Přední sedadla jsou polohovatelná elektricky, vyhřívaná a chlazená, je tu radiomapa sice staršího, ale funkčního systému Ford Sync a dva displeje přímo na palubce, na kterých si toho můžete hodně zobrazit, třeba navigaci a tak. Hezké, ale asi ne moc zajímavé. Nadchlo mne ale elektrické nastavování pedálů, už jsem vůbec nedoufal, že to ještě někdo dělá. Je to moc milá věc pro lidi divných postav. Třeba pro tu moji s hrbem. Naopak chyběl radarový tempomat, což je podle mě škoda, protože pro jízdu po nekonečných rovných dálnicích by byl přímo ideální. Ale provoz tu není až tak hustý, i 70 mil v hodině člověku přijde jako příjemně rychlá jízda a je jen potřeba mít na paměti, že pro velké kamiony tady platí stejné rychlostní limity jako pro osobní auta, takže se může stát, že vás zleva osmdesátkou (což je asi 130km/h) švihne Freightliner s návěsem.

K čemu má Expedition daleko, je podvozek klasického fullsize sedanu. Je udrncaný. Taky volant se až příliš razantně vrací do středové polohy. Dá se na to zvyknout. Co však splňuje dokonale, je navození pocitu, že se jen tak sedí v obývacím pokoji, kouká na 3D projekci americké dálnice a čeká se, až se tam dojede. Navozuje klid a pohodu, nevybízí k rychlé jízdě. I když si voličem režimu 4x4 můžete nastavit pohon jen zadních kol jako v nejnovějši M5, muhaha… A pak vyrazit z křižovatky powerslidem, protože turba nafukují tříapůllitrový šestiválec rychle a samosvor samosvoruje. Burnout také není problém, pochopitelně, má to 365 koní přeci. Ale to jsou pubertální výstřelky, ke kterým tenhle trošku větší kombík vůbec nevybízí. Je to velmi dobrý společnik na dlouhé cesty po nudných dálnicích centrální Floridy. A motor, ač pravověrcům nevoní, má výkonu tak akorát na nějaké ty divočinky a to tak nějak stačí. Nevidím důvod, proč zachovávat osmiválec, pokud tohle žere méně. Dlouhodobě jsme jezdili za asi patnáct litrů na sto. Pakatel.

Zajeli jsme si ještě jen tak ‚na čumendu‘ na Daytona Beach. Kdyby nepršelo, asi bych se nerozmýšlel, auto zaparkoval u oceánu a jen tak si lebedil. Ale pršelo. Takže jsem jezdil po okolních zapadákovech a přemýšlel nad tím, jak by to vypadalo v Evropě, pokud bychom také prošli obdobím tak mohutného extenzivního rozvoje jako USA v padesátých a šedesátých letech, a jak by asi vypadala naše auta, kdyby tady bylo dvakrát tolik místa.

Možná by snem každé české rodiny bylo něco tak obyčejného jako Škoda Expedice DD 3,5 Ekotlak. 

Tohle je normální.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
17. června 2017, 08:57
0

Jéé, US roadtrip! Pěkný. Já jsem si svůj absolvoval už docela dávno, musim někdy znova... U mě to bylo ve stařičkým Fordu kterýho jsem koupil za 200 babek v Arizoně :) Taky jsem o tom psal...

Jednou, na jeden trip jsme si půjčili taky auto z půjčovny. Vlastně víckrát. Ale jednou se povedlo, že neměli to obvyklé mizerné "Cháčko" , takový ten Chrysler s 2.0 čtyřválcem co se prodával i u nás ( Sebring, nebo tak nějak se to jmenovalo - ne Stratus..) a půjčili mi Ford F150. A už je to dlouho, ale toho Forda s doublecabem bych bral i dneska. 65 MPH a motor Triton se jen tak převaloval na tisících otáčkách :) Fakt skvělý auto. Taky je to nejrozšířenější Ford vůbec , jsem si někde přečetl...

Ale copak to tu čtu? Vše super až do okamžiku : "turba se roztočí .... Už i tady velebnosti? Sodoma gomora...:)

reagovat
Jan Machač
17. června 2017, 11:20
0

Hele férově: Je to jedno. Úplně jedno, hlavně že to má koně a umí se to pohnout. Stejně se s tím většinou jen tak suneš a neřešíš, co je v tom za motor a hlavně ho ani vlastně nechceš slyšet...

krab
17. června 2017, 12:07
0

Vzdyz to je jako vtip. Ale prekvapilo me to. Myslel jsem ze se tam dava porad 5.4 V8 a myslim ze F150 melo i benzinovy desetivalec.

Jinak je to asi ok. Co to teda je? Ecoboost V6 okolo 3 litru s dvema turby? Jinak pro me zvuk v US trucku to line bublani je prave to co se mi libi. Bez toho to jaksi postrada svoje kouzlo.

M P
17. června 2017, 12:11
0

No ona klasická V8 v civilním autě je podle mého pozorování především tichá, žádné velké bublání se moc nekoná. Pokud teda nesáhneš k úpravám, ale to by pak s takovým autem málokdo jezdil delší trasy, což jak sám víš, je v US všude :)

Jan Machač
17. června 2017, 12:16
0

Jak píš, 3,5 litru, šest válců, dvě turba. A on ten osmivál stejně není v sériovkách slyšet a osobně nevidím důvod, proč by měl být slyšet. Osmiválec byl jednoduše ideální motor. Teď naturbili šestiválec, kterej má větší výkon, než osmiválce "zlaté éry cinkacích nárazníků" a já mám pocit, že důležitější jsou tady ty koně a klid, než jestli je to osma, nebo šestka s turbem. Stejně to táhne jak mula a skoro nikdy to nepotřebuješ ;-)

krab
17. června 2017, 12:34
0

To mas asi pravdu. Ten zvuk myslim takovy to vzdalenejsi bublani a probuzeni vee osm kdyz pak tomu trosku nalozis. To je proste pro evropana zazitek. Pro amika normalka.
To vis doba je jinde technika slozitejsi proc ne. Nakonec o atmosfericke V6 u Mustangu jsem taky netvrdil ze by byla osizena :)

Br
Breakthru
17. června 2017, 11:04
0

Musím se Ecoboostu zastat.Ford postavil zase dobrou řadu motoru.Tenhle je navíc zcela univerzální, protože je od transita, přes fordí tereňáky až po vrcholný GT :D

reagovat
ja
jawor
17. června 2017, 13:31
0

Tak loni se mi stalo něco podobnýho. V Miami na letišti jsem měl objednaný Chevrolet Tahoe a kvůli zpoždění letu mi bylo řečeno, že poslední Tahoe si bere zákazník, co stál přede mnou. Takže řešili co se mnou. Další Tahoe neměli uklizený a tak mi za chvíli přivezli Lincolna Navigátora. Měl stejný motor 3,5 V6 ECOBOOST (380 koní) a musím uznat, že na to, že to byla pojízdná stodola to jelo opravdu neskutečně. Zrychlení 0-100 to mělo za 6,5 s a jezdilo se mi s tím opravdu příjemně. Nejdříve mě mrzelo, že to má pouze V6 a ne V8, ale po 14 dnech mi už V8 nechyběla. Opravdu velmi příjemné auto.

reagovat
je
jeff
06. dubna 2018, 16:32
0

´´ pojízdná stodola´´ on ten Navi zas o tolik větší od Tahoe není (jestli vůbec) když už stodola , tak Suburban (v podstatě prodloužený Tahoe). Ani nevím jestli Ford stále dělá Excursion , to byla taky pěkná almara.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem