logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Dodávkář, Recenze & testy

Fiat Strada Malibu: Tažný oslík z Brazílie

Trh malých pickupů u nás na přelomu tisíciletí opanovaly hlavně Felicie, byla tu ale i mnohem zajímavější varianta.

Jen málokdo se těší na situaci, kdy musí své auto dát do servisu. Když už máte to štěstí a zbyde na vás nějaké náhradní auto, bývá to většinou nějaký vcelku nudný a často dost unavený povoz. Já ale naštěstí vozím auto do Italmotori a tak si servis rodinného Fiatu vždy náramně užívám. Tentokrát na mě z pestré nabídky zde stojících vozů vyšla skutečná specialitka. Auto, které jsem si kdysi dokonce chtěl opravdu pořídit. Fiat Strada v limitované edici Malibu. 

A já vím, že si říkáte, že mám skutečně divný vkus, když jsem vnímal malý pick up na základě Palia jako něco, za co jsem ochoten utratit peníze, ale počkejte, vysvětlím vám to. Strada je totiž jedním z posledních malých pick-upů, které jste si u nás mohli koupit. Konec devadesátých let, kdy Strada přišla na trh, byl dobou posledního vzepětí této automobilové kategorie. Do nového milénia přežila v evropské nabídce jen tři malá auta s otevřenou korbou. Logan, Felicia a Strada. A právě Fiat byl z těchto tří zdaleka nejlepší. Testovaná vyšperkovaná verze Malibu se stylovými doplňky, klimatizací a bohatou výbavou pak byla absolutním vrcholem řady. Já chtěl Stradu jako levný pickup na věci “kolem baráku”, ale ceny nezrezlých exemplářů v poslední době vyrostly do výšin, které se mi nechce akceptovat.

Rovnou na začátku uznávám, že chápu argumenty, proč se malé pickupy nakonec z trhu vytratily, respektive je nahradily dodávky. Jejich korba je poměrně malá a nemají nijak závratnou užitečnou hmotnost, na náklad vám v nich naprší, navíc je na očích případným nenechavcům, vlastně se hodí jen na převoz takového toho klasického “bordelu”, kterým si nechcete ušpinit interiér uzavřeného vozu. Jenže Česko a všeobecně tahle naše část Evropy je velmocí přívěsných vozíků a ty nabídnou stejný užitek za zlomek ceny. Jde tak nakonec o velice specifický produkt určený spíše nadšencům. 

Ano, existují určité specifické situace, kdy je takovéhle auto praktičtější, ale není jich mnoho. Zatímco u nás se ale tato auta z trhu postupně stahovala, v Jižní Americe si naopak vydobývala čím dál větší popularitu. Důvody, proč tomu tak je, jsou poměrně komplexní, velkou částí za to ale může daňové zvýhodnění vztahující se na užitková auta. O zajímavých nákladních kreacích tam vznikajících jsem konec konců psal před pár lety krátký článek. Primárním trhem Strady byla právě tato pro nás exotická destinace, naštěstí se ale Fiat rozhodl nabízet tento nevšední derivát Palia i na našem trhu. 

Mě na Stradě moc baví její naprosto neskrývaná a upřímně působící jednoduchost, která tu ale neznamená odbyté detaily, nebo ošizenou výbavu. Palio bylo pravděpodobně nejobyčejnějším modelem Fiatu své doby, bylo dokonale zapomenutelné a nepřinášelo nic přelomového nebo zábavného. U nás se dříve na silnicích objevovaly celkem často verze s přídomkem Weekend, šlo totiž o jednu z nejlevnějších cest k naftovému kombi. Ve verzi pickup je samozřejmě přepracovaná celá zadní část včetně zde instalované nápravy, která dostala navíc listové pero umožňující vyšší zatížení.

Po “B” sloupek je to ale klasické naftové Palio. To znamená mimo jiné i překvapivě pohledný interiér s výbavou, o které se třeba oné dříve zmíněné Felicii nemohlo zdát. Je tu klimatizace, originální rádio na cédéčka, dva airbagy, pohodlné sedačky s výškovým nastavením, nebo čalouněné výplně dveří. Líbí se mi i oranžově podsvícená přístrojovka a pochvalu si zaslouží spousta odkládacích poliček – je tu velká vana před spolujezdcem, rozměrný “glovebox”, klíče i peněženka se s přehledem vejdou do díry před řadící pákou, zanedbatelné nejsou ani kapsy ve dveřích, nebo u levého řidičova kolene. Vcelku úsměvně působí přepínač sklonu předních světel, který má pro sebe neúměrně velký segment palubní desky s ozdobným rámečkem.

Vzadu se nachází korba o rozměrech 1770 x 1314 milimetrů, do které můžete naložit až 700 kilo nákladu. To je docela slušná hodnota, zatížitelnost Felicie pickup se dle verze pohybovala o 150-200 kg níž. Verze Malibu je navíc vybavená praktickým rámem za zadním sklem, který zároveň slouží jako nosič k poutání nákladu vytaženého nad střechu vozu. Součástí této speciální výbavy byl i dnes již prakticky nesehnatelný gumový kryt. LED rampa tohoto konkrétního vozu je samozřejmě už doplňkem dodaným majitelem. 

Strada nabízí také prvek typický pro “velké” pick-upy – posuvné okénko v zadní stěně kabiny. Tento prvek je nezbytným doplňkem pro typickou vidláckou aktivitu známou jako tailgate party. Kromě toho se jím dá také příjemně větrat kabina bez průvanu a turbulencí. Zamlouvá se mi i robustní zadní víko, které se vyklápí do rovniny s korbou a je potažené stejným “bedlinerem”. Poznávací značka je umístěna až na nárazníku pod ním, takže teoreticky nezavazí ve výhledu na ní a nemuselo by být nutně přestupkem takto převážet delší náklady, leč si tím nejsem zcela jist. Nosnost víka je papírově 300 kg, není tedy problém si na něj stoupat, sedat, nebo si na něj odložit náklad.

Malým plastovým klíčkem probudíte k životu jednu z prvních verzí motoru 1,9 JTD, zde naladěnou na vcelku skromných 59 kW. Charakterem se k autu hodí výborně. Má celkem jadrný projev, zabírá krásně odspoda a díky poměrně krátce poskládané převodovce nemá problém ani když přihodíte na korbu nějaký náklad, nebo zapřáhnete vozík. Slabým místem je přirozeně jízda v dálničních rychlostech – tam nafťák točí bezmála tři tisíce otáček za minutu a Strada se stane dosti hlasitým místem. A to nejen kvůli motoru. Ozývá se i hučení od rámu za zadním oknem, popleskává kryt korby a kdovíjak odtlumené nejsou ani podběhy. Tohle auto zkrátka patří na okresky, kde s ním jde v pohodě a klidu drndat někde kolem devadesátky – v tu chvíli se mi zdá, že funguje zdaleka nejlépe. 

Řízení Strady je i přes jednoduchou konstrukci podvozku docela příjemné a slušně naladěné. Čekal jsem, že zadní náprava bude odskakovat a vůz se bude bez nákladu natřásat, ale chyba lávky. Sladění tlumičů a listových per je příkladné, dokonce i při dešti, který panoval celou dobu, co jsem měl Stradu k dispozici, se mi nestalo, že by zadek nějak vybočoval, nebo dělal jiné nepřístojnosti. Instalované zimní pneumatiky přitom měly už nějaký ten rok věku, takže situaci nijak zvlášť nepomáhaly. 

U tohoto auta se zkrátka projevuje skutečnost, že Fiat, narozdíl od škodovky nebo Dacie, které mu podobnými auty konkurovaly, důkladně přepracoval celou zadní část. Strada tak není jen osobák s jinou karoserií a tvrdšími pery, ale skutečně užitkové auto postavené k převážení nákladu na korbě. O tom, zda je oproti konkurenci hezčí nebo robustnější se možná dá polemizovat, co se jízdních a užitných vlastností týče, je ale zdaleka nejlepší. 

Takže jste-li někdo z té vcelku malé skupiny lidí, která potřebuje auto s korbou, je Strada myslím o dost lepší nápad, než notoricky reznoucí Felicie, nebo jízdně a pohodlím strašidelný Logan. Problém je ale v tom, že to vědí všichni, kdo se o tuto kategorii vozů zajímají. Strady v hezkém stavu si tak překvapivě drží cenu, když už se je vůbec někdo rozhodne prodat. Moc se tomu nedivím, poměr provozních nákladů k užitné hodnotě je u tohoto vozu skutečně impozantní. Někdo by mohl namítnout, že v cenové hladině mezi zhruba 60 a 90 tisíci, kde se dají pořídit hezké Strady, se už nachází i “plnotučné” pick upy jako Ford Ranger, nebo Nissan Navara. Jenže u těch vás pravděpodobně za tuto cenu čeká martyrium složitých a drahých oprav. Strada bude sice méně drsňácká, ale její provoz vyjde na drobné. 

Verdikt

Na první pohled nudný užitkáč, na ten druhý překvapivě promyšlený dělník. Strada není auto pro každého, její majitelé na ni ale nedají dopustit. Naprosto tomu rozumím, s minimálními provozními náklady nabízí spoustu užitné hodnoty, navíc je vcelku pohodlná a cesty v ní nejsou utrpení. Není to drsňácký pick-up, se kterým uděláte dojem na sousedy, půl paletu cementu ale odveze bez problému, stejně jako balík sena, nebo třeba míchačku. Jasně, můžete si místo ní koupit vozík za svůj obyčejný osobák, ale tohle je přeci jen zajímavější a praktičtější varianta. 

Technické údaje

Motor: Vznětový přeplňovaný čtyřválec 1910 ccm
Výkon: 59 kW (80 k)
Točivý moment: 196 Nm 
Náhon: přední
Maximální rychlost: 163 km/h
Převodovka: manuální pětistupňová
Užitečná hmotnost: 700 kg 
Přívěs: bržděný 1000 kg, nebržděný 400 kg 
Rozvor: 2718 mm
Délka: 4400 mm
Šířka: 1665 mm
Výška: 1559 mm
Spotřeba: cca 6 l / 100 km
Nádrž: 58 l

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Související články

Komentáře

Sato
10. 1. 2025, 09:25 5 reagovat

Wow, doteraz som ani nevedel, ako veľmi to potrebujem. Díky moc!

Miešačku a pol palety cementu človek (na 2x) odvezie aj v osobáku, ale je to také no... nepraktické. Naťahovať sa za tými 25 kg vrecami na koniec dlhého kufra nie je nič príjemné. Svinčík sa dá riešiť extra obalovým materiálom, ale zase to zdržiava. Niekto by mohol argumentovať, že veď si to nechaj doviesť dopravou zo stavebnin, ale to sa oplatí fakt až na väčšie projekty. Hlavne je tam ten bod pevného plánovania, čo si veľká časť DIY projektov, závislá od počasia a vznikajúca v rodinnom chaose, proste nemôže dovoliť.

jenda200
včera v 16:56 0

https://www.sauto.cz/uzitkova/detail/fiat/strada/168269388
Tady je jeden hodně vymazlenej, ale na miešačku to naozaj nie :-)

peca
10. 1. 2025, 14:49 1 reagovat

Ta korba s polozenym celem by mohla byt dost prostorna i na postaveni mensiho "expedicniho" vozu se spanim. Asi to potrebuji.

ransom
12. 1. 2025, 17:30 -1

Pro expedice směrem na východ bych doporučil spíš
https://www.moskvich.cz/moskvic-pick-up.htm

jbigllesCZE
předevčírem v 12:49 1 reagovat

ty jo, diky tomuhle auto (nebo jinýmu Faitu v Brazílii) jsem sehnal jeden nesehnatelný díl pro svoji Pandu :) ano, koupil jsem ND v Brazílii :)

Jyrki
předevčírem v 19:36 1

to mě zajímá. Komunikace, termín dodání, jiné. Teď jsem něco hledal na Dedru 1.6 MPI a našel jsem jen Čínu s minimálním objednacím množstvím 1000 ks nebo Brazílii. Neměl jsem na to koule. Nakonec jsem po dlouhém hledání našel tady v Evropě starší kus. Ale příště se může hodit...

jbigllesCZE
včera v 08:15 3 reagovat

hele, je to na knížku. Zjistil jsem, že tam to není, tak, že hodíš zboží do košíku a pak čekáš. K nákupu je potřeba něco jako IC. Co jsem pochopil, Brazilci se s tim rodí (takže spíš RC). Párkrát jsem si s tím eshopem psal, ja anglicky, on portugalsky, furt chtel to cislo, ze bez toho to nejde. Bylo to nějaká díra bůhvíkde. Skoro jsem to vzdal, ale ten díl fakt nešel sehnat ani v Itálii, jetej prostě nic. Tak jsem zavolal na českej konzulát (samozřejmě mi nedošel časový posun). Takže jsme to naplánovali pak, aby to vyhovovalo oběma. Pokecali, vysvětlil mi, že od toho tam ten konzulát fakt není, ale že má rád auta, tak to zjistí. Zjišťoval mi, jak cizenec se dostane k tomu číslu a pak se mne najednou zeptal, jak je to velké. No bylo to čidlo k náhonu tachometru, takže malý. Řekl mi, že letí za 14 dní do PHA a že mi to vezme :) Jelikož to tam stálo uplně drobný, vzal jsem ten díl 4x (ks cca 300kč, v Andělu si řekli 5tis zálohu a nesehnali). 6e budu bohatej a ty 3 prodám. Jelikož mám v PHA zaměstnavatele, tak mi to kolega v nějaké domluvené restauraci vyzvedl a měl jsem to dělat. Jediný smutný na to, že jsem pábovi nemohl poděkovat osobně. Tímto velvyslanci aspoň veřejně touto formou ještě jednou 1000x díky.
Objednat ten díl vícekrát se ukázalo jako velmi prozíravé, neboť při montáži se mi to rozpadlo v ruce (moje chyba, originál je kovový, tohle plastový....) takže podruhé už lépe :) sedělo to úplně super (bylo to na úplně jiné auto, ale OEM číslo sedělo a dodnes to funguje. A jako bonus to neshnije :)

tomaass2
včera v 08:30 0

To jsou hrozně super příběhy života :)

Jyrki
dnes v 05:55 0

díky. Škoda, že jsi neuvedl kontakt na toho velvyslance :-) K tomu číslu se mu pak ještě něco zjistit podařilo?

jbigllesCZE
dnes v 13:44 0 reagovat

sorry, ale schválně......a jelikož mi to nakonec přivezl osobně, tak to číslo nebylo potřebné.....

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte