logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial, Historie

Fenomén Prius

Již 25 let se po světových silnicích prohání hybridy Toyota Prius. Je to ale fenomenální úspěch nebo promarnění mnohem většího potenciálu.

První Toyota Prius se světu představila v roce 1995 na autosalonu v japonském Tokiu, v roce 1997 potom vstupuje na domácí trh. První série ještě není určená pro export, zatím je to tak trochu experiment, ostatně Toyota přiznává, že prodělává na každém jednom vyrobeném kusu. Je to ale důležitý experiment, který má brzy změnit nejen modelovou nabídku Toyoty, ale dokonce celý automobilový svět. Toyota Prius je prvním sériově vyráběným hybridním automobilem.

Foto: Toyota

Po úspěchu první série (a tím myslím úspěch ‘ono to vážně funguje a jezdí’, nikoli úspěch obchodní) přichází série druhá. Ta se liší jen pár detaily, dostane například o něco málo vyšší výkon, je totiž již připravená i pro export. První kusy s novým miléniem přichází na trh v Evropě, Americe, Asii i Austrálii. Zatím je to stále jen taková kuriozitka, ale začíná se o ní mluvit. Začíná éra čištění planety a doba předurčená Priusu.

Foto: Toyota

A potom to přijde. Rok 2003, autosalon v New Yorku a zcela nový Prius druhé generace. Narozdíl od předchozího poměrně konvenčně vypadajícího maličkého nevýrazného asijského sedanu se teď na stánku Toyoty předvádí auto, které se vůbec nestydí být jiné. Ba právě naopak, tohle auto je na to hrdé. Karoserie dostává výrazný aerodynamický tvar, ze sedanu je náhle liftback, výhody hybridního pohonu (ač zatím reálně nejsou zas tak obrovské, Priusy v Evropě stále nemohou soupeřit se vznětovými modely) jsou vykřikovány do světa. A zde se rodí fenomén Prius.

Foto: Toyota

Toyota již dávno není jediná, kdo hybridní technologii nabízí, ostatně na trhu v USA předběhla už Prius konkurenční Honda Insight, Toyotě se ale daří přesvědčit svět, že čisté ekologické auto rovná se Prius. Žádné alternativy se nepřipouští. Něco podobného se o pár let později podaří zopakovat americké Tesle, která je dodnes pro mnoho lidí synonymem elektromobilu, jako by ani jiný na trhu nebyl.

Přichází první opravdu velký obchodní úspěch. A především – rozjíždí se úplné šílenství. Státy upravují dle Priusu svou daňovou politiku, kdo nechce Prius, je v jistých kruzích hned za odpadlíka. Hollywoodské hvězdy odkládají svá Porsche do garáží a až teatrálně se exhibují v Priusech. Všechno je připraveno na automobilovou revoluci.

Foto: Toyota

Toyota je skutečně připravena přetavit úspěch Priusu v globálí strategii značky, postupně roste i modelová nabídka Priusů. S další generací se objevuje i malé MPV a na některých trzích i Prius C (či Aqua), hybrid o velikosti Toyoty Yaris. Rychle se rozrůstá i nabídka hybridních pohonů v Toyotách. Když jsem okolo roku 2012 poslouchal tiskové konference o cílech značky, přiznávám, že jsem jim nevěřil. Dnes musím uznat, že plán převést většinu modelů na hybridy prostě vyšel.

Foto: Toyota

Zatímco hybridním Toyotám se daří, s fenoménem Prius to ale jde z kopce. Jak rychlý byl jeho boom, tak rychlý to potom vzalo sešup. Toyota měla nakročeno k vytvoření naprosto dominantního brandu v oblasti stále důležitějších ‘čistých zelených’ technologií, ten poslední krok však byl do prázdna. 

Foto: Toyota

Co se pokazilo? Osobně vidím příčinu ve dvou na sobě ne příliš závislých událostech. Tou první se paradoxně staly technologie. Toyota Prius, první sériově vyráběný hybrid, auto, které svou koncepcí změnilo automobilový svět, začala ztrácet na konkurenci. A to už ve třetí generaci. Nástup plug-in hybridů u Toyoty je v době, kdy se svět obrací právě k tomuto řešení, jen velmi pozvolný. Třetí generace Priusu je oproti očekávání představena jen coby obyčejný hybrid a Plug-in verze se na trhu objeví v roce 2012. 

Foto: Toyota

Když v roce 2015 přijde odvážně tvarovaná čtvrtá generace, vrací Prius zpět k jediné karosářské variantě (byť ve dvou provedeních pro HEV a PHEV). Technika je sice opět na špičce (Prius Prime, tedy Plug-in provedení Priusu se stává opět autem s nejefektivnějším elektrickým pohonem mezi hybridy), teď ale všechno zase přebíjí design. Prius tu předběhl svou dobu nejen v technologiích, ale i ve stylingu – a to se neodpouští. Dokonce bych se nebál tvrdit, že dnes už by onen design až tolik nevadil, dnešní automobilové novinky už se podobných extrémů nebojí, v roce 2015 na to však ještě nedozrál čas.

Foto: Toyota

Zatímco se snad každému při zmínce o elektromobilu jako první vybaví Tesla, když se řekne hybrid, není už to tak jednoduché. Mně skutečně jako první v hlavě naskočí Toyota, ale jen Toyota, nikoli Toyota Prius. A právě v tom vidím obrovské promarnění potenciálu. Prius, který nastolil celosvětový trend, pohonný systém, který dnes běžně potkáváme v autech všech značek a ničím překvapivým pro nás není ani v konzervativních modelech naší domácí automobilky, zůstává v našich končinách pořád jen tím ‘alternativním’ autem, tak trochu podivným strojem pro jasně vyhraněné jedince. Některé trhy jako Austrálii či Velkou Británii už Prius dokonce zcela opustil. A to je myslím škoda.

Foto: Toyota

Nyní však přichází nová generace a s ní nové naděje. Auto vypadá velmi dobře a po technické stránce nabízí přesně to, co od ‘zelené’ Toyoty zákazníci očekávají. Není to žádný trhač asfaltu či nablýskaný model se spoustou cingrlátek, je to prostě pěkná a efektivní Toyota, která má potenciál navázat na úspěch druhé generace.

Foto: Toyota

Nebude to mít snadné, svět se posunul a konkurence už dávno nespí, ale značka Prius i přes všechny ty veletoče zůstává s více jak pěti miliony kusů nejúspěšnějším hybridem světa, který navíc za to čtvrt století prokázal nejen efektivitu provozu, ale i neochvějnou spolehlivost vlastní všem Toyotám. A to je něco, na čem se bezpochyby dá stavět.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Sch
30. 10. 2023, 11:28 0 reagovat

Prius ztratil ve své čtvrté generaci, v té době už Tesla ukázala, že ekologická auta mohou být nejen úsporná, výstřední, ale i rychlá. A to se daří až v té aktuální generaci, kdy zejména Prime je celkem rychlý, až škoda, že v Evropě nebude čtyřkolka. Ale zase je to čistá stylovka, nemá homologovanou kouli, je asi většinově jedno, ale že nemá ani střešní nosič už je podle mě v Evropě problém. Každopádně vypadá a jezdí nejspíš dobře. Tak snad to bude stačit.

MBMB
30. 10. 2023, 18:04 0 reagovat

Prius byl ve své době určitě fenomén, a to zcela kvůli tomu pohonu. Mezitím se ale stal hybridní i plug-in hybridní pohon naprosto běžným napříč produkcí a z těch dalších generací se stala obyčejná a navíc divně vypadající toyota. A do toho ještě přišly elektromobily, které pozornost zase na sebe. Tak není moc divu, že Prius ten svůj status ztratil.

sheogh
30. 10. 2023, 18:30 2 reagovat

Ja proste musel :-)))

PanHAJZL
30. 10. 2023, 20:33 2 reagovat

S dvojkovým Priusem jsem toho najezdil kupu v New Yorku, tož, nebylo to špatné poskakovadlo, překvapila vnitřní velikost (při mejch 2 metrech), pohodlí, ticho, rychlost topení a klimošky a v neposlední řadě take velmi dobře hrající audio JBL. Po přepočtení na L/km jsem jezdil kolem 4L/100km po NY a Long Islandu. Docela jsem si na něj zvykl. Byla to příjemná popelnice.
Žel, nebyla to tak extra kára, abych udělal nějaké fotky, mám jen z kokpitu :-)

liška
02. 11. 2023, 14:14 0

Hh, taky jsem tam s tím někdy v roce 2008 nebo 10 jezdíval. Vonehdá jsem byl unešenej z toho jak to jelo na elektriku potichu, ale spotřeba mi přišla nic moc. Cold Spring - New York okolo 6 litrů a to sem jezdil kloubouka jak se v Americe sluší :)

StreetPro
16. 11. 2023, 08:47 0

jj, Prius je něco jako bydlet se svojí mámou - v podstatě to není špatně, ale jako profilovku si to vystaví jen ti nejdrsnější...
A teď vážně, poslední generace mi přijde po designové stránce cool, ale jakmile to není SUV, víme kde skončí v prodejích...

Trinom
02. 11. 2023, 14:56 2 reagovat

Takže zbývá jediná otázka - Kdy bude test páté generace? A kdy ho dokoulíte do Brna v rámci testu?

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte