logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

Fabryka Samochodów Małolitrażowych: Maluchova domovina

Mám to štěstí, že přeluštím polštinu. A narazil jsem na Malucha, co má oba kufry. Inu zde je, jak k tomu došlo…

Zamýšlel jsem se nad tím, který podivný autopříběh, neboli motopohádka, se na autíčkáři ještě neobjevila. Dumal jsem dumal a narazil na FSM. Polské FSO zná každý, protože to bylo napsáno na Polonezech, ale že je Maluch dílem fabriky zvané FSM jsem donedávna nevěděl ani já.

A je s podivem, že v zemi, o kterou se Rusi a Němci během válek přetahovali tak, že její hranice byly něco jako želé… Že v zemi, kde okupační armády bojovaly hlavně zato, aby se nikdo chytrý nevzepřel tím, že odstraňovali chytré… Že se vůbec v této velké hrdé zemi, něco jako automobil zrodilo. A jestli vám přijde, že si teď našim polským přátelům nadbíhám, máte pravdu, protože dál už to budou jen narážky a uštěpačný humor. 

Inu bylo nebylo, kdysi dávno v Polsku na jihu nebyla fabrika a místní strana a vláda se rozhodla, že fabrika by tam být měla. To se psal rok zhruba 1970, v okolí Bielsko Bialej byly továrničky, které se proslavily třeba skvělými kalovými čerpadly. Když tedy přišel ten nápad na fabriku a to teda na fabriku na auta, přenesli sem výrobu Syreny 104 a dle polské wiki v ní pracoval i jeden z upravených motorů původně z kalového čerpadla. 

foto: Wikimedia commons

Pod kalovým čerpadlem si může drahý čtenář představit něco jako pumpu na sra.ky.

Takže možná odsud se odvíjí to pořekadlo o motoru, který běží nepravidelně, že. Jenže v době, kdy se agilní vedení polského státu snažilo něco vyrábět přišli Italové se svým plánem vzkříšení Fiatu pomocí licenčních ujednání. Stejně jako v Sovětském Svazu, i v lihově-demagogickém Polsku se bude vyrábět pokrokové vozidlo zahraničního typu. V roce 1973 se v Bielsko Bialej a přilehlých Tychách začíná vyrábět veskrze polský (tedy ne z importovaných dílů sestavený) Fiat 126p. 

Fantastyczna Imitacja Auta Turystycznego, 1 gaźnikowego, 2 drzwiowego, 6krotnie przepłaconego.

Auto stálo ve své době kolem 70 tisíc zlotých. Pokud jste chtěli automobil hned, tedy mimo pořadník, bylo potřeba připlatit zhruba 40. Tisíc. Ale to už byla doba, kdy v polsku šlo skoro vše. Ostatně národ natolik zkoušený si cestu vždy najde. Dokonce hledal i cestu na poli vývoje osobních automobilů o malém zdvihovém objemu. Nedá mi to nevzpomenout celý název ústavu, protože komičnost polského jazyka v uších čecha je vždy malebná:

foto: bosmal.com.pl

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych BOSMAL

V době, kdy závody na jihu Polska končily s výrobou Syreny v roce 1983 a měly na kontě necelých 350 000 vyrobených kusů. V době, kdy z pásů sjížděly Maluchy a stála se na ně fronta, tak v této době Bosmal začal pracovat na vylepšeních.

foto: Wikimedia commons

I zrodily se věci jako Maluch Kombi, který mi přijde jako taková veskrze polská imitace Lady Niva. Sice není teréní, zato není pěkná a málo toho uveze. Oproti tomu maluch pickup byl skvělý v tom, že korba byla vyhřívaná. Polský smysl pro nesmysl pak utvrdila přezdívka "Ryjek" neboli čenich u předohnaného prototypu Malucha.

Naprosto stejným způsobem se tedy fandové do motorismu ve zbídačené zemi vedené nýmandy snažili vykřesat maximum z možného. I kdyby si blatníky měli vyklepat sami. Vrcholem jejich snažení pak byl Polski Fiat 126p BIS, který měl sice stále motor vzadu, už byl ale vodou chlazený a tak se podařilo dozadu vměstnat nejen motor, ale i kufr a dokonce výklopnou záď. Poláci tím pádem v roce 1987 předběhli Teslu o několik desetiletí, když nabídli kompaktní automobil s kufry na obou stranách. Pokud tedy máme odvahu označit tu věc vepředu za kufr.

foto: rezerwa126p.pl

Jenže to už se blížily velké věci. Kolem roku 1989 se děly převratné změny a ač bylo vyrobeno několik prototypů minivozu, který se velmi podobal Daewoo Matiz zejména v tom, že byl skvěle vymyšlený a praktický, k dalšímu rozvoji pod polskou taktovkou nedošlo.

Mám takovou teorii, že tehdy se potkal polský obchodní talent s italským uměním improvizace a rodina Agnelli prostě udělala tu neodmítnutelnou nabídku. V roce 1992 tedy Fiat kupuje celý konglomerát v Bielsko Bialej a Tychách a přejmenovává jednotlivé továrny na Fiat Auto Poland, Teksid Poland a Magneti Marelli Poland.

foto: Wikimedia commons

Pod ryze polským vedením vzniklo za více než 25 let 3,3 miliony Syren a Maluchů.

A i když je údajně kolem privatizace FSM v Polsku stále dost zlé krve, dovolím si zakončit celé povídání citátem pana Olgierda Andrycze, bývalého dlouholetého šéfa továrny v Tychách a mým volným překladem:

Dla FSM liczyła się ilość, a nie jakość. Ta ostatnia bowiem była jak prognoza pogody -  cały czas wierzyło się, że wszystko będzie dobrze.

Pro FSM byl důležitější objem, než kvalita. Kvalita se řešila jako předpověď počasí: Věřili jsme, že bude pěkně.

Autentický zážitek z řízení čerstvě renovovaného Fiatu 126p si můžete navodit i sledováním následujícího videa:

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

-1 reagovat
martin_100
31. 1. 2022, 23:33

No vidíš pšonci předběhli Teslu ale pšonky předběhli skopčáci svym typem 3 už v 60. letech dvěma kufry.

3 reagovat
Woyta
31. 1. 2022, 23:41

No s moji postavou je jízda ve 126P docela komedie. Hlava u stropu. Volant mezi nohami, že je problém otočit i o čtvrtinu a řadička kdesi pod kolenem. A k tomu jsme zkoušeli driftovat na sněhu.

0
Jan Machač
31. 1. 2022, 23:44

tam bych chtěl být...

1
martin_100
1. 2. 2022, 01:26

Řídil jsem to jednou v životě. Pršelo. Ve Vodňanech jsem chtěl na návsi odbočit. Jsou tam kostky. Kdyžta věc v nicotný rychlosti udělala hodiny tak jsem to to vrátil nadšenýmu majiteli že děkuju ale nikdy víc. A tonejsem zmlsanec. Léta jsem jezdil s trabantama v zimě v létě furt.

0
kotzitzaq
1. 2. 2022, 10:04

Tak to bys Woyto ještě musel k té řadičce někam pod koleno dostat ruku (je to skoro Saab - startovalo se to páčkou mezi sedadly), a topení by byla věc zcela zapovězená (zapínalo se kohoutem pod zadní sedačkou co si pamatuji). Jel jsem s Maluchem jen párkrát před lety, ale byla to přinejmenším zajímavá zkušenost.

1
Woyta
2. 2. 2022, 22:47

No ruku jsem měl zajímavě zalomenou ale na to parkovišti jsem moc řadit nemusel.

2
mariov8
3. 2. 2022, 14:34

Kamarád měl Škodu 120 bez tlumičů. Já měl také Š120L, ale ve výborném stavu. Když jsem si zkusil tu jeho... v 35 km/h se nedalo odbočit o 90°! Skoro jsem se po*ral. Ale když se pak člověk na to připravil, byla to prča. Se divím, že jsme tyhle eskapády přežili, a naše vodičáky taky, ale to byla jiná doba. Policie řešila spíše vybuchující auta kolegů a podnikatelů, případně obsah sudů na dně vodních nádrží než mlaďochy za městem.

0
Woyta
14. 2. 2022, 23:46

Školitel na Catii nám vyprávěl o prototypu 120L která se dostala do soukromých rukou a jezdila v provozu. Řízení mělo vůli celou jednu otáčku. Drobné korekce asi byly velká sranda.

1
martin_100
15. 2. 2022, 20:01

Jezdil jsem s 1203 kde byla vůle půl otáčky už to bylo na pováženou.

0 reagovat
Sato
1. 2. 2022, 10:14

Dovolim si poznamenat ze na tom videu nemate bezpecnostne pasy!
Ale inak vyzerate ako fajn partia :)

0
LennyLeonard
2. 2. 2022, 23:56

Kdyby jen pasy… spis jestli si vsimli ze misto strechy maji sitovku na nakup a misto skel maji plechy s otvorem jak do cely.

0
Adam Forman
4. 2. 2022, 07:17

Tak trochu pochybuju že sehnaly skutečný plech. Spíš nějaký papundekl...

0 reagovat
bitner
4. 2. 2022, 19:13

Na piču, ale drahé!
To me napada u kazdeho soucasneho noveho auta.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte