načítám data...

EVUM aCar 4x4: Náklaďáček pro 21. století

Auto pro komunální služby nemusí být plechová krabice bez výrazu. Tady je jedno, které se snaží nabídnout něco víc.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Auta, to nejsou jen městská poposkakovadla, cestovní sedany, ladná kupé nebo nabubřelá SUV. Existují i vozidla pracovní, různé pick-upy, dodávky a velké nákladní tahače. Do této kategorie ale spadá ještě jeden druh, relativně malé náklaďáčky, které nejčastěji používají pracovníci komunálních služeb, třeba údržbáři parků nebo chodníků.

V České republice jim po dlouhá desetiletí sloužila místní legenda, krabička s korbou a názvem Multicar počeštěným na multikáru. Pomalu a hlučně se sunoucí model M 25 v zeleném a později modrém provedení byl dlouholetým koloritem našich silnic, ostatně v odlehlejších koutech země dodnes mnohdy slouží svému účelu.  

zdroj: Wikipedia

Objektivně vzato už je ale tento typ příliš starý a nákladný na údržbu, což příliš nekoresponduje s efektivitou práce. Navíc doba letí dopředu, dnes už ani lidé podobných profesí nechtějí jezdit v plechovce s hlučným dieselem pod zadnicí, profukujícími dveřmi a “designem” z roku 1960. Současný komunální vůz musí splňovat i mnohé nároky kladené na osobní auta.

Své řešení takového pracovního vozidla pro naši dobu nabízí několik výrobců. Nicméně je tu jeden s (minimálně zatím) nepříliš známým názvem EVUM MOTORS, jenž je prý dál než všichni ostatní a vyrábí model, který nejenže splňuje všechna tabulková kritéria pro moderní multikáru, ale k tomu přidává i opravdový design a pokročilou soudobou techniku.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Samotná značka byla založena teprve nedávno, v roce 2017 v německém Bavorsku. Původní idea byla vyrábět jednoduchá pracovní vozítka pro rozvojové trhy. Později si však firma vedená Saschou Koberstaedtem a podezřele Česky znějícím Martinem Šoltésem řekla, že o podobné stroje by přece mohl být zájem i v Evropě, budou-li dostatečně moderní konstrukce.

Do dvou let vyvinuli a za další dva roky na trh uvedli svou představu o takovém autě, které pojmenovali prostě EVUM aCar. No a já jsem byl velmi zvědav, jestli je to všechno pravda. Zajímalo mě, zda dokázali postavit komunální vůz, který je natolik promyšlený a technicky pokročilý, že je to skutečně náklaďáček pro 21. století. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

První věcí, kterou i pracovní auto, chce-li být současné, musí mít, je zajímavý vzhled. To platilo vždycky, ale dnes máme technologie umožňující komplikovanější tvary než kdy dřív, takže co stačilo před lety, už není dost. Zde aCar nezklame. Jistě, o vyloženě umělecké dílo se nejedná, ale podívejte se na ten kontrastní černý panel spojující (plně diodová) světla, mohutný nárazník, vypouklé blatníky nebo prolisy na dveřích. Minimálně se někdo očividně snažil, což v této třídě není vždy pravidlem. 

Snaha o přiblížení vozítka moderním vozům je patrná i v interiéru. Ten je nejčastějším kamenem úrazu v kategorii dané techniky, jelikož je většinou stoprocentně pracovní a tím prostý jakéhokoli výraznějšího designového nápadu. V EVUM však tomu tak není, protože jeho stylový středový panel vyvedený v barvě karoserie kabinu prosvětluje a dělá ji vyloženě hezkou. Mimochodem, větráčky před řidičem dodává až český dovozce, pomáhají s ventilací kabiny nebo s odmlžením skla.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz 

Auto jde s dobou i co se zobrazovací techniky týče. Místo obyčejných zastaralých budíků má na vrcholu svého ovládacího centra vystouplý displej, který ostrým obrazem s moderní grafikou ukazuje všechny potřebné jízdní informace a zvládá dokonce i úvodní animaci. Protože se však pořád jedná o pracovní stroj, není dotykový (aby si zaměstnanci nemuseli pořád sundávat rukavice) a obsluha vybavení tak probíhá pomocí (naštěstí snesitelného) množství kolébkových ovladačů.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Dalším důležitým prvkem soudobého vozu na práci je promyšlená praktická konstrukce a spousta vychytávek usnadňujících každodenní život. EVUM i toto zvládá, jeho dvoumístná kabina je velmi prostorná a vybavená ekologickým nezávislým bioethanolovým vytápěním s rychlým náběhem, sedačky jsou dostatečně pohodlné a za příplatek vyhřívané a řízení má, taktéž za nějaké koruny, posilovač.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Ložná plocha za kabinou může mít mnoho podob od jednoduché korby volitelně se sklápěním a hydraulickou plošinou (testovaný kus ani jedno neměl), přes uzavřenou krabici až po klec nebo cisternu. Nebo tam nemusí být vůbec nic pro dodatkovou instalaci skoro čehokoli. Také má auto vzadu externí 220V zásuvku na připojení elektrického nářadí. Na přední nárazník se zase dá namontovat kdejaký nástavec, třeba pluh na sníh. Je pravda, že to by to byla spíš ostuda, kdyby dané věci nemělo, je přece komunální. I tak, za mne spokojenost.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Co dál musí takové moderní vozidlo zvládat? No jistě, jezdit ekologicky. Takže ano, EVUM je elektrické. Než ale článek otráveně zavřete, zkuste dát ještě vozítku šanci, stojí to za to. Motory má dva, vždy na každé nápravě jeden. Protože však mezi nimi není žádné mechanické spojení, je aCar vymyšleno nejenže jako čtyřkolka, nýbrž přímo jako permanentní čtyřkolka se stálým poměrem přenosu výkonu 50:50. Už se chápeme?

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz       

Ano, na komunální pracovní stroj je to i docela zábava řídit. Ne tedy na silnici, tam velký zážitek nečekejte, jelikož odpružení (mimochodem od firmy Bilstein) je kvůli pracovnímu zařazení velmi tvrdé, prázdný vozík dost poskakuje a výkon soustavy celých 20 kW nebo v režimu Work na 20 vteřin 26 kW stačí na maximální rychlost jen okolo 70 km na rovince, 75 z kopce a tak 50-60 do kopce, podle zátěže a úhlu stoupání. Byť je zase pravda, že díky elektromotorům těchto rychlostí dosahuje velmi svižně a rozhodně není brzdou městského provozu.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Ale jen co se asfalt změní na polní cestu, karta se obrátí. EVUM začne i přes v základu obyčejné zimní pneumatiky srdnatě stoupat i do promáčeného kopce, přilnavosti má dost i v prašných zatáčkách a pro své kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na povel bez problému zastaví. Aby toho nebylo málo, díky homologaci jako pracovní stroj nemusí mít ABS, ASR ani ESP, takže si můžete i trochu zaskotačit jako malí Jardové.  

Vlastně mě napadají jen dvě věci, které i přes tvrzení o současnosti a pokročilosti techniky zůstaly ryze komunální a tím mírně omezující. První je nekonečný lomoz kabiny při jízdě kdekoli. EVUM je sice zjevně postaveno poněmecku kvalitně, protože všechny spáry lícují a až na kryt předního zavazadlového prostoru jsou všechny poměrně tenké, ale ta vnitřní zvonkohra přebíjí i rádio, jak je intenzivní.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Druhou je vyloženě parkový dojezd. Valník jsem dostal se základní variantou baterky o kapacitě pouhých 16,5 kWh, což má dle metodiky WLTP vystačit na 100 km. Mně to vyšlo na něco přes půlku, a to jsem jel bez nákladu – také jsem auto kvůli nutnému stoupání směrem do místa pro zpětné předání málem nevrátil, systém nebyl v cíli schopen zbytkový dojezd spočítat, já jej odhaduji na 500 metrů.

Ale to ve světle očekávaného použití není takový problém, a kdyby byl, existuje varianta s 22 kWh prodlužující dojezd na 1.5 násobek základního modelu anebo s až 33 kWh, přičemž tato specifikace dojezd zdvojnásobí. Můžete si tedy vybrat, jak daleko má vozítko dojet přesně podle toho, jaká bude náplň jeho práce. Mimochodem, nabíjet se dá až devíti kilowatty (ano, není to moc, ale u EVUM se stejně předpokládá mimopracovní odstavení) a do maxima se auto dobije za 6/9/12 hodin podle verze.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Jelikož však jde EVUM MOTORS s modernou tak daleko, že auto v Německu vyrábí z dílů od pouze lokálních dodavatelů (je to víc eko), je docela drahé. Základní model stojí ještě relativně rozumných 799 000 Kč bez DPH. Za testovanou propracovanější verzi Selection Edition už ale výrobce žádá přes 1,1 milionu korun a specifikace s nejvyšším nájezdem a příplatky umí jít až k 1,5 milionu. Na rozdíl od osobních vozů však, jste-li reprezentantem obce, můžete žádat o štědrou dotaci a cenu srazit klidně na půlku. To už zase za to, co auto umí, podle mne jde. 

Verdikt 

Ano, můžeme se přít, je-li něco takového jako soudobě navržený komunální vůz vůbec potřeba, když má jen sloužit údržbě zeleně nebo ulic. Já si ale myslím, že ano. I pracovník podobných služeb se radši bude vozit v něčem pěkném, moderním a život usnadňujícím. A právě to jde EVUM aCar moc dobře. Díky svému designu vně i uvnitř, mnoha vychytávkám a modernímu elektrickému pohonu s permanentní čtyřkolkou je pro tyto lidi pomocníkem při výkonu práce hodným současné doby.   

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Technické parametry

EVUM aCar 4x4 Selection Edition

Motory: asynchronní elektromotory na obou nápravách
Nejvyšší výkon: 20 kW, na 20 vteřin 26 kW
Nejvyšší točivý moment: 140 Nm 
Provozní hmotnost: 1300 kg základní model, 1900 kg nejvyšší verze
Nosnost 1200 kg 
Hmotnost bržděného/nebržděného přívěsu: 1000 kg/750 kg 
Maximální rychlost:  oficiální 70 km/h, z kopce až 75 km/h
Zrychlení 0-100km/h:  není 
Spotřeba výrobce kombinovaná: 16,5 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 30,2 kWh/100 km 
Základní cena: 799 000 Kč bez DPH (EVUM 4x4 Basic)
Cena testovaného kusu: 1 156 812 Kč (EVUM 4x4 Selection Edition)
Cena testovaného kusu po uplatnění nejvyšší dotace: 578 406 Kč (EVUM 4x4 Selection Edition)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
10. prosince 2022, 06:14
4

Když tak vidím ty průzory jak v tanku, tlusté sloupky a masivní čumák... nebude třeba z té multikáry nesrovnatelně lepší výhled na úplně bezprostřední okolí auta než z toho EVUMu? To se přece může hodit, když má pilot těsně pod kabinou třeba sněhovou radlici a z té multikáry na ni vidí... Je vůbec pro komunální služby tahle koncepce s čumákem vhodná a nebude do přeplněného města lepší právě ta multikára v modernější verzi (M29, M31), sice s neekologickým dieselem, nicméně s Euro6? S kabinou, která proti EVUMu působí jak skleník?

reagovat
Jaromír Soukup
10. prosince 2022, 08:59
0

S výhledem problém není nebo mi to minimálně nepřišlo. Z fotek to asi tolik nevyzní, ale ta okna jsou dostatečně velká. Čumák je zase velmi krátký, nijak zvlášť mě neomezoval. Nejvíc limitující jsou asi ty sloupky, ty jsou vážně silné. Jinými slovy, ano, koncepce multikáry, jak ji známe, bude ještě o něco praktičtější, ale za mě ne natolik, aby to hrálo významnou roli. Na druhou stranu, to je právě pak o té diskuzi, jestli je “stylová” multikára potřeba nebo ne…

Liqid
10. prosince 2022, 10:58
8

Vůbec mi to nedává smysl, hlavně skrz výkon a dojezd. Kolik to ujede, když se to naloží třeba hlínou nebo štěrkem? A kolik v zimě s radlicí?Pro chodníkáře bude lepší třeba Kangoo, na sníh a těžší materiál Hilux s přívěsem. Stát to tři kila, tak bych to bral jako doplněk pro menší zelené obce.
PS: dotace jsou zlo

reagovat
Jaromír Soukup
10. prosince 2022, 12:45
-2

Ano, dojezd bude hodně klesat. Já ale EVUM nešetřil, jezdilo prázdné, ale pořád na plný plyn, do kopců, v blátě, hrál jsem si. Takže při rozumném zacházení si myslím, že to i naložené okolo 40 km ujede, s největší baterkou i 80 km. To na komunální použití přes den bez problému stačí. V Kangoo jsi limitovaný střechou a konečným tvarem auta, tady můžeš mít místo korby skoro cokoliv. Hilux už je moc velký a diesel bude trpět neustálým rozjížděním a zastavováním, o desítkách zapínání a vypínání denně nemluvě.

Wa
Wakantanka
10. prosince 2022, 14:49
2

1,5 mega za EV Multicar? Museli súdruhovia v Nemecku padnúť na hlavičku...

reagovat
Be
Bernard L.
11. prosince 2022, 12:31
1

A schválně zde víte, kolik stála pravá Multicar než ji v roce v roce 2006 ve Walterhausenu vyjela poslední? Hádal bych, že při započtení inflace to bude na dnešní ceny více než toto vozítko. A mrkněte kolik stojí ojetý Multicar, třeba změníte na cenu názor.

Le
LennyLeonard
10. prosince 2022, 21:04
1

Utv od can-amu udela lepsi sluzbu za polovic penez

reagovat
S.
S.h.I.t.
11. prosince 2022, 09:05
1

Ta cena je mega ulet... A neda se obhajit tim, "ze si obec sahne pro dotaci". Protoze ta cena zustane porad stejna. A realne se vyrobci porad takova zaplati. Ze to obec bude formalne stat min nic neznamena, protoze ty penize na dotaci opet nekdo musi dodat = z dani se zaplati nesmyslne drahy nesmysl.

reagovat
Be
Bernard L.
11. prosince 2022, 12:34
1

Cena moc mega úlet není. Mrkněte kolik stojí ojetý Multicar z 21. století. Proto těch posledních s Iveco motorem bylo tak málo (a možná i proto zastavili výrobu).
S dotacemi s Vámi souhlasím, vždy to zaplatí daňový poplatník.

Sc
Sch
11. prosince 2022, 09:36
1

Tohle bude první na golfu nebo u lepších hotelů, spolu s elektrickým nářadím na údržbu zeleně zo. Umožní pracovat a nerušit klienty. Komunál v Německu to koupí, protože dotace a "Kauf deutsches" u nas multicar nebo nějaká česká dodelavka čínského vozítka. BTW na Praze 11 už jich pár jezdí.

reagovat
mariov8
16. prosince 2022, 11:01
1

Poslední Multicar 4x4 stály kolem 2,5M, ne nedělám si srandu. Takže tohle zas tak drahé není, dokud nezačneme řešit užitek a TCO. Ale poslední "Multikráva" měla 75kW z turbodieselu VW, jelo to 90 a uvezlo nejméně 1,5t na vzdálenost nejméně 500km. Výrobci komunálu brečí, že na tyhle elektrické hračky se také nedá nic namontovat, protože máloho z těch elektrofrikulínů napadne, že elektrohydraulický agregát si s klidem veme i 25kW. Úplný úlet co jsem viděl jsou hasiči, hasičská čerpadla totiž berou ne 2-4-10kW, ale tak od 40 až po 400kW!!! Takže k požáru dojedete na baterky, pak nahodíte na nástavbě 9-15L diesel a ten pak klidně i hodiny jede na plný výkon aby těch 200-300kW pro čerpadlo dodával. Osobní mobilita pro většinu lidí na úrovni Dacie Spring my dává smysl, ale pracovní auta potřebují hodně energie a energetickou hustotu uhlovodíkových paliv (klidně syntetických) prostě tohle nedává a fyzikálně ani dávat nemůže... Je to opravdu tak do parku, košťata a vysypávat ručně koše.

reagovat
Be
Bernard L.
16. prosince 2022, 14:13
0

Tak hasič je trochu něco jiného. Tam věřím, že čistě baterkáč nikdy nebude (spíše nějaký Plug-in hybrid, kdy u 90 % zásahů fakt bude ta baterka stačit a u zbytku se prostě nakopne diesel motor/generátor).

mariov8
16. prosince 2022, 14:22
0

Jo, je to trochu ostrý příklad. Ale na rovinu, baterka tam nebude asi stačit nikdy. To není o řád, ale o dva jinde. Nicméně já tyhle komunály řešil s nástavbáři a ti kroutí hlavou. Nemám rád slovo nejde, ale stav kdy to jde, ale ekonomicky to je sebevražda se tak popsat dá.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem

Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday  1969
Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday

1969 rok výroby
370 koní výkon
7 446 ccm objem