Jak si vybíráte automobil? Jdete jen cestou čísel, hledáte největší užitek za nejnižší cenu? Nebo chcete automobil zvučného jména některého z prémiových výrobců? Na trhu je nepřeberné množství modelů, jistě nebude problém najít pro vás tu správnou velikost. A potom už je to jen o vašich preferencích a schopnostech inženýrů. Tu vám sedne chování podvozku, tam vás zaujme dokonale intuitivní radiomapa a onde potěší příjemný projev motoru. Body se potom sečtou a vítěznému týmu přistane v poště objednávka. Je to vlastně prosté.
Je tu ještě jiná možnost – pořídit sobě auto, které má svou vlastní osobitost nebo snad dokonce osobnost. Auto, které nesoutěží s ostatními v zavedených disciplínách, ale raději zavádí zcela nové. Je to prémiová značka nebo mainstream? Je to hatchback nebo crossover? Nic z toho, je to DS!
Nevěříte? Tak se na testované auto podívejte a řekněte si sami pro sebe – kdybyste měli k DS4 postavit nějaké auto pro srovnávací test, jaké by to bylo? Na trhu jsou prémiové hatchbacky, sportovní hatchbacky, francouzské extravagantní crossovery, ale srovnání s žádným z těch aut nedává v případě DS 4 smysl. Nejblíže by mohl být snad Lexus, ale to je asi tak všechno. Tohle auto je dokonale svébytné a naprosto jiné. A právě to je největší slabina a zároveň i přednost automobilů DS.
DS 4 je pětidveřový hatchback postavený na koncernových základech, jaké používá třeba Peugeot 308. A tady mi dovolte se krátce zastavit. Tohle totiž bývá častá námitka proti DS a spoustě dalších aut. Bentley je jen navoněný Volkswagen, Lancia je jen nablýskaný Fiat a tak dále.. Ale opravdu je podstatné, zda má auto nějaký plech společný s jiným autem? Nebo radiomapa – může mít prémiovou a neprémiovou logiku ovládání? Teoreticky jistě ano, v praxi ale často narážíme na to, že systémy v obyčejných autech překonávají ty drahé.
Čím chce tedy DS 4 ospravedlnit vyšší cenu? Začneme vzhledem. Ostře řezané linky DS si s ničím nespletete. Mohutná hrdá maska chladiče dává autu až majestátní vzhled, úzké světlomety a především originální pásky denního svícení potom působí až kosmicky. Dlouhá přední kapota propůjčuje autu dojem dospělého vozu. Různé hrany se objevují a zase mizí, auto je z některých úhlů téměř kubistické, žádná linka nevede přímo k cíli, všechno je komplikovanější, zároveň v tom ale je určitá logika sledující základní dynamický tvar hatchbacku. Všechny ty divoké linie se nakonec sejdou a celý příběh končí katarzí v podobě designově čisté zádi.
Velká kola, efektní světlomety a zapuštěné kliky, které samy vyjedou vaší ruce naproti, kdykoli se chystáte otevřít dveře svého DS, dokreslují prémiový dojem z vozu. Když se k tomu přidá jméno svou délkou zahanbující leckterého šlechtice (to zde na fotografiích je DS Automobiles DS 4 E-TENSE 225 S&S EAT8 Rivoli Cross), je jasné, že tohle není jen tak obyčejný hatchback.
Vnější design můžeme považovat za lehce inspirovaný kubismem, uvnitř už však designéři nachali rozehrát hrany a čtverečky napnlo. Zásadní je zde smysl pro detail. Každý jeden prvek je promyšlený, každým jedním prvkem se někdo zabýval a dal si na něm záležet. Třeba ovládání oken na řidičově dveřích je integrováno do dvojice ozdobných lišt – jedné černé lesklé, druhé s dřevěným dekorem. A proto jsou i talčítka pro levá a pravá okna odlišná – protože takto to zkrátka lépe ladí.
Povedený detail najdeme i uprostřed středového panelu. Designéři tu výdechy klimatizace ukryli za jakýsi plovoucí ovládací panel s ovladači základních funkcí topení. I tady je vše dotaženo do posledního detailu, není tu jediné obyčejné ploché plastové tlačítko, všechno je zdobené, všechno má svůj design. I materiály jsou prvotřídní, kvalitní jemná kůže a jasanové dřevo nejsou to, s čím se běžně potkáváte v hatchbacku nižší střední třídy. Lásku k detailu od Francouzů tak nějak očekáváte, v kabině DS 4 mě však překvapila skvělá ergonomie všech prvků. Onen skrytý výdech klimatizace je nejen nádherné estetické cvičení, on zároveň řeší problém známý z jiných aut, kde displej radiomapy odsunul ventilaci někam dolů. Tady jsou všechna tlačítka po ruce a přitom vám ledový vzduch nemrazí koleno. Ani displej radiomapy samotný netrčí do prostoru jako cizí těleso. Stačilo si dát tu práci a trochu se zamyslet. Snad jen přepínač jízdních režimů není úplně po ruce, ale nic zkrátka není dokonalé.
Hezké detaily pokračují i mezi předními sedadly. Nejprve tu najdeme schránku obsahující bezdrátovou nabíječku a dvojici držáků nápojů. Schránku lze uzavřít dvířky se zámečkem ne nepodobným těm na dámských kabelkách. Je to opět jen maličkost, ale to kovové cvaknutí při otevírání schránky působí zkrátka jinak, než nějaká obyčejná plastová roletka. Před schránkou najdeme malý dotykový displej sloužící jako touchpad. Zde můžete vyvolat některou z uložených oblíbených funkcí nebo třeba prstem psát adresu při zadávání do navigace. A to je všechno. Osobně bych si uměl představit pro touchpad více využití, ale co je to proti věčnosti. V klidovém režimu se na dotykové plošce pozvolna otáčí tajemná černá kostka, což z jindy nevzhledného touchpadu dělá ozdobu interiéru.
Radiomapa samotná se ovládá především pomocí velkého dotykového displeje. DS Automobiles přepracoval grafiku systému, který známe z Citroënů či Peugeotů. Toto koncernové řešení dnes patří mezi to lepší, na co můžeme v autě narazit. Systém je rychlý, přehledný a skvěle konfigurovatelný, snadno si jej uzpůsobíte svým preferencím. Vše potřebné pro jízdu si můžete zobrazit i na displeji v přístrojové kapličce. Přednastavit si můžete dokonce hned několik obrazovek a následně mezi nimi listovat. Snadno tak můžete ovládat svoje oblíbené funkce a nic vás přitom neruší.
Těch funkcí je tu totiž opravdu hodně. DS 4 není jen stylové auto, nabízí i skutečně luxusní výbavu. Najdete tu všecho, co vás jen napadne. Vyhřívaná i ventilovaná sedadla s masážní funkcí, LED matrix světla, systém pro noční vidění, kompletní sadu jízdních asistentů, kamer a senzorů. Tady vám nic chybět nebude.
Ale teď už pojďme jezdit. Testovaný vůz poháněl plug-in hybrid složený z elektromotoru a zážehové přeplňované ‘šestnáctistovky’. Samotné parametry pohonu nejsou nijak zajímavé, celkový výkon soustavy je hezkých 225 koní a v čistě elektrickém režimu auto ujede nějakých 40 kilometrů (ač výrobce hovoří o více než padesáti). To nejsou nijak oslnivá čísla, v praxi ale stačí. Tedy výkon stačí bohatě, DS 4 není žádné sportovní auto, dojezd na baterii by možná slušel alespoň o 10 kilometrů delší. V hybridním režimu si auto vždy vystačilo s přídělem do šesti litrů benzinu na sto kilometrů. Teď si možná říkáte, že na to člověk nepotřebuje hybridní systém, takových hodnot bez problémů dosáhne i diesel. A máte pravdu. Teoreticky…
V praxi do hry vstupují další faktory – kultivovanost a zvuk. Přes všechnu tu lásku k detailu je totiž DS 4 až překvapivě málo odhlučněný automobil. Během testu jsem měl pocit, že slyším mnohem intenzivněji, než v jiných vozech, zvuky z okolí. Staré dobré ‘tédéíčko’ v autě za vámi si při čekání na semaforech s ničím nespletete. O to překvapivější však je, že samotné DS 4 E-TENSE žádný hluk negeneruje. Ani od velkých kol do kabiny žádné hučení neproniká a motor sám je dokonale tichý. Spalovací agregát uslyšíte skutečně až při ostré akceleraci a ani potom není nijak obtěžující. Při běžné jízdě nemáte šanci poznat, zda běží pouze elektrický pohon nebo se přidala i zážehová jednotka. Žádný hluk ani vibrace se tu nekonají.
Osmistupňový automat je pohonnému ústrojí dobrým parťákem, jediné, co mu příliš nejde, je kick-down. V okamižiku, kdy sešlápnete plynový pedál až na podlahu, vyletí otáčky motoru do míst, kde je benzín přetvářen už jen na hluk. Asi nejhorší je to v případě, kdy takto razantním pokynem probudíte stroj z líného povalování se v elektrickém režimu. Během testu jsem se ale poměrně rychle naučil s pedálem zacházet s citem, stačí jej nestlačit až na podlahu, auto si podřadí o dva či tři sutpně a krásně hladce vyrazí vpřed - pocitově dokonce snad svižněji, než při onom kick-downu. Proč se tu tak moc věnuji zvukovému projevu auta? Protože je v kombinaci s podvozkem nesmírně důležitý a utváří samotný charakter DS 4.
Výrobce totiž vybavil DS 4 chytrým adaptivním podvozkem. Ten pomocí kamery skenuje silnici před vozem a na základě takto získaných informací nastavuje tlumiče v reálném čase. Výsledkem je opravdu hladká jízda, auto silnici doslova žehlí. Jistě, starý dobrý vzduchový (resp. abychom byli přesní a Jardu nebolela hlava – hydropneumatický) podvozek to není, ale je to sakra blízko. Systém si samozřejmě umí poradit i s náklony karoserie v zatáčkách, sportovní jízdu tu ale spíš nehledejte, tohle auto je o pohodlí. DS 4 se pohybuje plavně a tiše, snad ještě žádný hatchback nižší střední třídy nebyl tak blízko komfortu velké limuzíny. Zapněte si masáž zad, z reproduktorů kvalitního audiosystému nechte proudit tóny smyčcového kvartetu a jen si tak tiše plujte městem či krajinou. To je zážitek, který vám jiný hatchback nenabídne, to je zážitek z jízdy DS.
Verdikt
DS 4 E-TENSE je auto jako žádné jiné. Není dokonalé, jeho převodovka někdy motor zbytečně vytáčí, baterie by mohla být o něco větší a odhlučnění kabiny by také mohlo být dokonalejší. Nabízí ale protiváhou ke svým chybám i mnoho talentu. Kombinace komfortu a stylového provedení dotaženého do nejmenších detailů si mě získala. Podvozek DS 4 je mistrovské dílo a auto jako celek důstojně navazuje na tradici extravagantních Citroënů, kterých je značka DS Automobiles nástupcem a pokračovatelem.
Není to sportovní auto, není to praktický rodinný vůz, kabina není kdovíjak prostorná, DS 4 je ale perfektní módní doplněk. Je to auto, které má svou vlastní osobnost. A věřte nebo ne, tohle je ve výsledku snad mnohem důležitější, než nějaký ten litr zavazadlového prostoru či kilometr dojezdu na baterii. Ještě musíme zmínit cenu, která u zkoušené verze Rivoli začíná na částce rovných 1,3 milionu korun a příplatky ji mohou vyhnat ještě o poznání výš. Testovaný kus měl cenovku přes 1,5 milionu korun. To je hodně, bohužel taková je realita, ceny plug-in hybridů se drží stále vysoko. Pokud ale chcete originální povedené a osobité auto a není vám líto utratit za něj nějaké ty peníze navíc, DS 4 E-TENSE může být skvělou volbou.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 598 cm3 + elektromotor
Výkon: 225 koní (165 kW)
Točivý moment: 360 Nm
Převodovka: osmistupňová automatická Aisin
Maximální rychlost: 233 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,7 s
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 1,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (v testu): 5,5 l/100 km
Cena (DS 4 E-TENSE Rivoli): 1 300 000,- Kč
29. října 2022, 13:13
0
Pěkný článek o pěkném autě, který by si zasloužil opravit překlepy;-)
29. října 2022, 13:43
0
Souhlas a ještě bych ubral na radiomapach.
29. října 2022, 16:08
0
DS je řekněme módní doplněk, jak je zmíněno v text. Ale pokud jde o rozměrovou třídu tak rozhodně nevytváří nic nového. Vím nejméně o jednom autě, které je v podstatě shodné rozměry i siluetou.
29. října 2022, 16:15
0
Mě jako předobraz/dvojče atd. napřed napadla Toyota Ch-R (která je ale o třídu menší, asi) a když jsem se na to podíval znovu, hlavně na ten levoboční pohled, tak mi to přišlo téměř jako kopie BMW X2.
29. října 2022, 16:58
0
Tvarově je to klasický hatch, ty 'cross' doplňky to trochu maskují, ale je to normální hatch. V tom nic nového není. Ale je to luxusní hatch zaměřený na styl a komfort - a tady už se konkurence hledá těžko. Když už někdo vypustí do světa prémiový hatch, je to většinou sportovně střižený model, na kterém je stejně více či méně vidět, že v portfoliu značky tvoří spíš ten základ. Tohle auto ale používá na podvozku technologie z limuzín a uvnitř je ručně obšívaná palubka a dýha z jasanu - v tom je DS unikát..
29. října 2022, 17:13
0
Na hatch je to min. o pět čísel vyšší, než je zdrávo. Ale zkuste si na to hodit siluetu XCeedu :-), +- to sedí tvarem i celkovými rozměry.
Ale uznávám, že je to low cost vs (na můj vkus teda lehce předražená) stylovka a každý míří na jinou klientelu.
29. října 2022, 17:38
0
Je to o tri centimetry vyssi nez Peugeot 308 a o centimetr vyssi nez Focus. Fakt to hodne klame telem….
31. října 2022, 15:51
0
Ta Delta vypadá stejně líp :)
29. října 2022, 16:55
0
nádherná originální barva, cením
09. listopadu 2022, 14:22
0
DS4 se stejnou motorizací jsme dostali v létě na Mallorce od autopůjčovny. Výbava lehce nižší - bez nočního vidění, sedadla a palubní deska "jen" z alcantary. No, musím říct, že mne to auto opravdu zklamalo. Samozřejmě to musím brát z pohledu toho, že jsme tam byli 2 dospělí a 3leté dítě, kdy prostě kufr je díky bateriím a nemožnosti, kamokoliv schovat kabely pro kufry + golfový kočárek, malý ( přitom stejnou kombinaci rok zpátky zvládla i Kia Rio). Kvalitu inteiéru musím pochválit, vše vypadá hodnotně, byť jinak neprakticky řešené. Touchpad jsem moc nepochopil, jinak infotainment ok, poměrně přehledný, android auto většinou fungovalo jen přes kabel, občas to padalo celé, ale to přikládám i provozu v tropických teplotách. Co se týká teplot, tak tam vidím největší výhodu toho plug-in hybridního systému, kdy se z baterky dalo auto dopředu vychladit, případně když jsme někde stáli s malou v autě, tak nemusel běžet motor a auto chladilo. Jinak ale pohon až na to občasné zbytečné vytáčení motoru byl fajn a kombinace rekuperace, přechod na spalovák atd. mi to přišlo asi srovnatelné s koncernovou technikou s 204k. Podvozek hodně fajn a tam bych tomu nevěřil tak velká kola, tohle DS umí. Jinak mi se to upřímně vzhledově vůbec nelíbí - u kolemjdoucích to ale všude na mallorce budilo neustálou pozornost. Ve finále i když doma provozuji 2 auta, která jsou na tom cenově a výkonostně dá se říct podobně, očividně nejsem asi cílovka, a dle mě si to koupí asi jedině nějaký fanoušek značky, nebo někdo, kdo se chce odlišit a nemá co s penězma.