načítám data...

Dodge Challenger druhé generace: Špatné auto do špatné doby

Špatná doba přináší špatné činy. Dodge s druhou generací Challengeru představil auto, které s tou první a ani poslední nemá vůbec nic společného.

zobrazit celou galeriiFoto:   Zdroj: wheelsage.org

Dodge Challenger je dnes ikonou. Aktuální třetí generace svalnatého Dodge tu je s námi již od roku 2008 a díky (skoro) každoročním vylepšením to na ní není ani znát. Jeho přísný pohled čtyř světlometů hluboko zapuštěných do masky jen těžko zevšední. Motory HEMI jsou legendou sami o sobě a verze Hellcat nebo Demon budou v budoucnu jistě ceněnými auty. Pro spoustu lidí právě Challenger představuje klasický muscle car. Mustang v poslední generaci často vozí čtyřválce a Camaro bylo vždy (možná bohužel) až tím třetím do party.  Jenže tomu tak nebylo vždy. I v rodokmenu Challengeru je temná část, na kterou by chtěli v Dodge asi nejraději zapomenout.

První generace populárního muscle caru se představila v roce 1969. Mustang už byl v té době na trhu přes čtyři roky a jeho okamžitý úspěch byl jasným znamením i pro konkurenci. Lidé (a především Američané) mají hlad po sporťácích. Mustang na to šel chytře. Chtěl nabídnout trochu sportovnější vzhled a chování na technice klasických modelů, což snižovalo výrobní náklady. V Dodge na to šli jinak. Chtěli hlavně porazit Ford, a proto se snažili vždycky o něco víc. Rozměry měly víc centimetrů (tedy vlastně palců), motor měl víc kilowattů (tedy vlastně koňských sil) než srovnatelné verze Mustangů a vlastnosti byli víc sportovní. A povedlo se. Kultovní auto bylo stvořeno a dnes se ty nejlepší a nejvzácnější kousky se zajímavou historií draží v aukcích i za milion dolarů. I tak ale na jednoho Challengera v sedmdesátých letech připadlo asi šest prodaných Mustangů…

Foto: wheelsage.org

Jenže jen pár let po vzniku auta přišla zlá doba. Znalí už vědí – bylo to období ropné krize, která na začátku sedmdesátých let minulého století změnila podobu automobilového průmyslu ve spojených státech. Zatímco doposud lidé milovali osmiválce a spotřeba nikoho nezajímala, s ropnou krizí byly automobilky nuceny tento přístup přehodnotit. Trhu začaly dominovat menší vozy. Ne všichni výrobci stačili zareagovat včas a sklady se plnily neprodejnými auty s objemnými motory. Oblibě se těšila zejména japonská auta a nejprodávanějším vozem se najednou stala malá Honda Civic. A právě tehdy začínají upadat i prodejní čísla sportovních vozů. Proto přicházejí nové generace zmíněných ikon.

Jak naznačuje odstavec výše – trh si žádal úsporná auta, a to je oblast, ve které americké automobilky zatím neměly velké zkušenosti. Naopak ty japonské právě tato auta nabízela – vždyť jejich čtyřválcové motory byly schopné konzumovat i jen půlku toho co americké protějšky. Proto Dodge koupil 15% podíl v automobilce Mitsubishi. Prvním výsledkem spolupráce je Dodge Colt. Jak už samotný název napovídá, jednalo se o malý Mitsubishi Colt, který Dodge prodával pod svou značkou na americkém trhu. Druhým produktem je Challenger, který má s Amerikou společné snad jen jméno.

Foto: wheelsage.org

Seznamte se tedy s Dodge Challenger druhé generace vyráběným mezi roky 1978 až 1983. Ve skutečnosti se jedná o Mitsubishi Galant Lambda coupe, na kterém Američané neudělali ani nějaké zásadnější změny. Rozdílné byly vlastně jen zadní světlomety, pár interiérových dekorů a nabídka barev karoserie.

Ještě byla šance, že by si Dodge chtěl reputaci alespoň trochu zachránit a jako možnost nabídl zástavbu nějakého zajímavého motoru. Vždyť do první generace se montovalo celkem osm různých pohonných jednotek, ale ani to se bohužel nestalo. Motory zůstaly pouze dva – oba z dílen Mitsubishi. První měl objem 1,6 litru, druhý 2,6 litru a oba byly atmosféricky plněné čtyřválce. Slabší měl výkon pouhých 77 koní. Silnější mohl poskytnout koní 105 a byl označovaný jako HEMI. Nepřijde vám to absurdní?

Snad jediné co mohlo první a druhou generaci Challengeru spojovat, tak byla dvoudvéřová karoserie a koncepce motoru vpředu s hnanou zadní nápravou. Ale vzhledem k velmi nízkým výkonům (a to nejen na americké poměry) se o nějaké sportovnosti rozhodně mluvit nedalo. Vždyť i ta nejvýkonnější verze s manuální pětistupňovou převodovkou se na stovku dostala za hrozivých 12,3 vteřiny. S rozšířenějším třístupňovým automatem to bylo ještě o více než dvě vteřiny později. Pro většinu fanoušků první generace byl nastupující model prostě zklamáním. V druhé generaci zkrátka nenašli nic z toho, pro co měli rádi tu první.

Foto: wheelsage.org

Jenže to ještě neznamená, že by bylo všechno špatně. Nesmíme zapomínat, že důvod importu tohoto japonského modelu na „americké“ auto byly především požadavky na ekonomiku provozu a tohle plnila novinka na jedničku. Vždyť nejslabší „základní“ model první generace v prvním roce výroby tvořený osmiválcem o skromném objemu 6277 cm3 měl normovanou spotřebu s manuální převodovkou 22,8 litrů na každých sto kilometrů. V dalších letech přišly ale opravdu úspornější šestiválcové motory o objemu od 3,2 litru, kterým stačilo pouze 13,9 litrů na 100 km. Druhá generace se silnějším motorem spotřebovala na stejnou vzdálenost 8,4 litrů benzínu. Úspora byla tedy značná a právě to tehdejší svět potřeboval.

Prodejní čísla nebyla tak dobrá jako v případě populárního předchůdce, který kromě skvělého prvního roku držel stabilní prodeje kolem 25 tisíc prodaných vozů ročně (+ cca 18 tisíc Plymouthů Barracuda/Cuda, příbuzných Chalangeru). Ale zas to nebyla taková katastrofa, jak by se mohlo zdát. Každý rok si svou druhou generaci Challengera odvezlo přibližně 15 tisíc nových majitelů. Předposlední rok to bylo dokonce 34 tisíc šťastlivců. K tomu se ještě musí každý rok přičíst přibližně 12 tisíc automobilů Plymout Sapporo, který byl jen luxusnější verzí Challengeru, tedy Mitsubishi Galant. Už to ale nebyli nadšenci pálení zadních pneumatik a trhači rekordů na čtvrt míle. Nikdo s nimi již nezávodil mezi semafory. Challenger se stal rozumnou volbou pro ty, kteří si s kalkulačkou v ruce počítali provozní náklady svého vozu. Ale stále platilo, že Mustangů se prodalo přibližně pět krát více.

Foto: wheelsage.org

Po této epizodě Dodge jméno Challenger opustil. Další verze jeho sportovních dvoudvéřových modelů se jmenovali Dodge Conquest – přeznačený Mitsubishi Starion, který je mimochodem výborným autem a Dodge Daytona, který už přechází na pohon předních kol. Challenger se vrací po dlouhých dvaceti pěti letech ve své třetí generaci v roce 2008. V podobě, kterou jistě všichni známe. V dnešních dnech ale Dodge odhaluje budoucnost. Další generace (a to i Chargeru) již bude, jak velí současné trendy, čistě elektrická. Zástupci automobilky přesto slibují, že se můžeme těšit na výjimečné jízdní zážitky i silný zvukový doprovod, který ke značce patří. Nechme se překvapit.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
23. srpna 2022, 06:20
1

Je zajímavé, že ačkoliv se v tehdejší propagační brožuře dají najít informace jako vrtání a zdvih, kompresní poměr nebo fotky motoru v řezu a vůbec, motoru je tam věnovaný celý sloupeček textu, na takovou drobnost jako výkon tam místo nezbylo :-)... stejně tak tam není zmínka o maximální rychlosti (ačkoliv rychloměr cejchovaný do 100 mph něco ne moc optimistického naznačuje) a co je ještě zvláštnější, není tam ani slovo o té spotřebě, kvůli které se to všechno dělo.

Naopak je kladený důraz na to, že je nový motor tichý a bez vibrací.

reagovat
Lukáš Naske
23. srpna 2022, 07:15
5

On se v té době výkon neuváděl docela běžně. Američané jeli tak nějak podle objemu. Prostě se napsalo 198 cui (kubických palců, cca 3,2 litrů) nebo 324 cui (5,4 litru) a podobně a oni věděli, co od té atmosféry mohou přibližně čekat. Maximální rychlost byla u motoru 1,6 litru přesně 101 mph (cca 162 km/h) a normovaná spotřeba 7,8 litru. Tento motor byl ale po dvou letech z nabídky vyřazen a pokračoval pouze větší 2,6 litru s maximálkou 112 mph (cca 180 km/h). To by výkonu 105 koní odpovídalo.

Motor samotný je vlastně docela zajímavý. 2,6 litru objemu je na čtyřválec slušná hodnota, která v té době běžná nebyla. Problémem prý byly vibrace motoru. Mitsubishi vyvinulo systém Silent Shaft. Bylo to první využití dvou vyvažovacích hřídelí v moderním motoru, který tyto příznaky zmírňovalo. Tento systém se postupně rozšířil do všech motorů a patenty od tří diamantů kupovalo třeba i Porsche, Saab, Fiat atd

Být to pro nějaký masový model, tak je to věc, se kterou se určitě chci v propagačních materiálech pochlubit. Ale nějak mi to ale nesedí k tomu, že to bylo uvedeno v Challengeru – z našeho pohledu sportovním autě. Jenže my to teď, s odstupem času celé vnímáme jinak. My už tu máme zpět toho „našeho“ Challengera, určeného pro fanoušky aut. V tehdejší nejisté době se asi nevědělo, kam se bude vývoj aut ubírat, a tak se pro propagaci využívalo vše co šlo.

ro
rock
23. srpna 2022, 07:24
1

Ještě jedna OT:
Dodge na přelomu 70. a 80. měl ještě jedno kupé, o třídu menší. Bylo to 024 a bylo víceméně jejich vlastní, koncernové (tedy... podvozek ze Simcy Horizon, karoserie americká, motor buď vlastní nebo od VW). Bylo to úplně o ničem vozítko, ale Chrysleru se jím povedlo aspoň trošku pomstít za ta Mitsubishi a asi 1500 jich dokázali vyvézt a prodat do Japonska.

reagovat
adam7c3
23. srpna 2022, 08:58
2

"a Camaro bylo vždy (možná bohužel) až tím třetím do party"

Lol what? Stačí se podívat na prodeje Camaro vs. Challenger, velikost komunity nebo aftermarket. Nehledě na to, že Camaro s V8 jste si mohli bez přestávky koupit v letech 1966 - 2002 a od 2009 dodnes, tedy třetí do party mohlo být těžko, když podstatnou část té doby Challenger vůbec neexistoval, nebo to bylo jen čtyřválcové Mitsubishi se znaky Dodge. Mustang soupeřil vždy právě s Camarem, protože to byla odpověď GM na "levný vůz sportovního (až evropského) střihu", kterým Mustang představený v roce 1964 byl. Challenger byl oproti oběma dražší a nebyl to pony car, ale skutečný muscle car.

reagovat
Lukáš Naske
23. srpna 2022, 11:08
3

Jo, máš pravdu. Tady jsem se asi nechal unést osobními pocity, kdy mě Camaro zkrátka nadchlo o něco méně než oba konkurenti. I když by se to podle prodejů současných generací mohlo zdát vyrovnané, historicky je Camaro významnější „brand“ než Challenger.

Napravím to a do budoucna o Camaru zkusím taky něco sepsat. :)

Riccardo Martora
23. srpna 2022, 10:50
4

A vypadá to, že historie se bude opakovat. Z plnotučného osmiválce se má od roku 2024 stát EV...

reagovat
HeavySmoker
23. srpna 2022, 15:27
3

Za mňa je to jediné EV ktoré u mňa budí aspoň trochu záujmu, a z toho čo publikovali sa fakt snažili čo to šlo aby to prinieslo aj nejaký jazdný zážitok (hoc syntetický ale budiž). Ako alternatívny model k ICE by to bolo vlastne fajn. Až na to že kmeňový redne... teda zákazník to asi neocení.

Trinom
24. srpna 2022, 16:12
0

Zrovna elektrický Charger Daytona má naděje, že nezapadne ve stínu, protože je to furt cool auto se špičkovými parametry. Že to má brblátor místo výfuku? No tak má, třeba to někomu udělá radost, ostatní si to vypnou nebo vyhodí v rámci odlehčování.

Vavris Vavrisovic
23. srpna 2022, 10:57
0

Tak se přiznám, že o téhle generaci jsem dosud neměl ani tušení. Ropná krize byl smutný příběh...

Jinak zmiňovaný výkon mi na danou dobu a kategorii auta přijde více méně obvyklý. Tohle prostě už nebyl Challenger, ale poměrně běžné kupé. V Evropě měla sportovní kupé naprosto běžně výkony 70-100 koní. A třeba Mustang Cobra druhé generace končil na 105 koních, pokud se nemýlím.

reagovat
ro
rock
23. srpna 2022, 11:53
0

Mám za to, že pro Mustanga II byl k dispozice 4,9 V8, tam ten výkon byl o něco větší.

Vavris Vavrisovic
23. srpna 2022, 12:06
0

Pravdu máš, na 140hp to vypadá...

Re
RedX
23. srpna 2022, 20:23
1

Využiju článku o starém americkém autě k odkázání na neuvěřitelný web o vývoji motorismu na americké půdě. Je to jak obrovská encyklopedie, technická odbornost je neuvěřitelně vysoká a k tomu jsou tam tuny různých komentářů a historických souhrnů. Poslední roky už autor nic nepřidává a možná i hrozí uzavřením webu, což by byla škoda, protože na podobné webové dílo jsem nikde nenarazil, od té doby co používám internet.
Např. sérií článků o vývoji automatických převodovek jsem se prokousával celé dny a týdny...
https://ateupwithmotor.com/site-map/

reagovat
Trinom
24. srpna 2022, 16:17
1

A teď si vem, že podobný osud potkal i Charger. Pátá generace byla předokolka, ale je fakt, že měla aspoň trošku koule, zejména pokud pod kapotou byl ten oturbený čtyřválec.

reagovat
GP
George Placek
24. srpna 2022, 19:22
0

Trochu optimismu k tomu prechodu na elektriku. Koluje nadejna zprava, bohuzel nevim jak blizko ma k realite ze je uvaha jako benzinova alternativa radova trilitrova sestka s dvema turbama.Osmicky jsou ale mrtve. Je to pouze neoverena zpravicka ale nadeje umira posledni.

reagovat
Trinom
26. srpna 2022, 10:33
0

Obávám se, že to nebude kompatibilní s EV platformou. Ostatně Daytona už byla představená a spalovák se tam prostě nemá šanci vejít.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem