načítám data...

DeTomaso Pantera: Monopoly po italsku

Značka DeTomaso již neexistuje. Svého času však mělo jméno DeTomaso ve světě sportovních vozů velmi dobrý zvuk. Mohl za to především model Pantera a možná se teď chystá jeho návrat.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V italské Modeně byl představen projekt Panther. Za novým vozem stojí Dany Bahar, někdejší šéf Lotusu. A tentokrát nejde jen o další z mnoha hraček postavených v malé dílničce kdesi v Itálii. Toto auto není jen tak nějakým tuctovým novým projektem, má hlubší kořeny – jeho ambicí je navázat na jednu z italských legend, na supersport, který vydržel ve výrobě téměř čtvrt století. Toto má být nová Pantera.

Nový vůz od firmy Ares Design ve svých útrobách ukrývá techniku kompletně převzatou od Lamborghini, pro nás je však důležitý jeho kabát. Ten má být moderní interpretací slavného vozu DeTomaso Pantera, dokonce i výklopná světla zůstala zachována (pokud se podaří projekt dotáhnout do konce, bude to asi jediný vůz s ‘mrkačkama’ na dnešním trhu). Pojďme se teď lehce zasnít a zavzpomínat na zmizelou legendu.

Alejandro deTomaso se narodil v Argentině. Pocházel z vlivných kruhů, když však se svým politickým směřováním skončil v opozici a vlády se ujal Juan Perón, poměrně správně usoudil, že je na čase zmizet. A tak roku 1955 zmizel do Itálie, kde se mohl poklidně věnovat své druhé vášni – automobilovým závodům. Změnil si jméno na Alessandro a postavil si vlastní závoďák – zkrátka byl z něj okamžitě pravý Ital. Roku 1959 už tu založil vlastní firmu na výrobu vozů, společnost DeTomaso Automobili. Nakupoval motory Ford a osazoval je do sportovních strojů vlastní konstrukce, modelů Vallelunga a Mangusta.

A Monopoly po italsku se konečně rozjíždí. Mangusty se začínají vyrábět v řádu stovek kusů, DeTomaso se proto rozhodne, že namísto obchodní spolupráce s firmou Ghia raději celou karosárnu koupí. A aby nezůstalo jen při tom, koupil i výrobce motocyklů Benelli a Moto Guzzi. A automobilku Maserati.

Tou dobou krouží po Itálii delegace kravaťáků od Forda a mlsně se rozhlíží. Ford by rád získal nějakého evropského výrobce sportovních aut. Měl políčeno na Ferrari, avšak tady nedošlo k úplnému porozumnění, značka DeTomaso zní podobně evropsky a navíc je tu výhoda kompatibilní techniky – motory Ford už vozy DeTomaso pohání. A kupé Mangusta s karoserií Ghia vypadá určitě slibně.

Obě společnosti tedy navážou spolupráci a začnou práce na novém voze – DeTomaso Pantera. Ford je připraven pomocí své dealerské sítě v USA prodávat až 5.000 kusů ročně. DeTomaso proto navyšuje výrobní kapacity (a hned koupí i karosárnu Vignale – už mě to ani nepřekvapuje) a dá se do díla. V roce 1971 potom zákazníci obdrží první kusy modelu Pantera. Dvoumístné kupé pohání uprostřed uložený osmiválec Ford ‘Cleveland’ o výkonu 310 koní. Samonosnou karoserii navrhlo studio Ghia, podvozek ladil Gianpaolo Dallara a převodovku dodala společnost ZF. K velmi dobrým jízdním vlastnostem dodal DeTomaso i štědrou výbavu – elektrické stahování oken či klimatizace spolu s velmi příjemnou a precizně vyrobenou kabinou dělalo z Pantery auto použitelné i v běžném provozu.

Podobně jako Lamborghini Countach či Pagani Zonda, i Pantera prošla za dobu produkce slušným vývojem. První úpravy přišly hned v roce 1972, model Pantera L přišel o chromované nárazníky, zato přibyly mřížky chlazeni. Roku 1974 přišel model Pantera GTS s drobnými změnami v interieru a větším spoilerem nad zadním oknem.

Mezi lety 1972 a 74 se Pantera účastnila všech velkých okruhových klání a hrdě se stavěla tehdy kralujícím vozům Porsche a Ferrari. Ve své třídě dokázala zvítězit ve vytrvalostním závodě ve Spa a úspěšné bylo i nasazení v závodech do vrchu. Ze závodních verzí vcházely i další úpravy verzí civilních. Tak vznikly rozšířené verze GT4 a GT5 s mohutným křídlem na zádi. Přítlak ještě podpořilo zcela nové tvarování spodku vozu. Závodní verze postupně navyšovaly výkon až k hranici 500 koní. Zásadně modernizovaný byl i interiér.

Konec roku 1974 s sebou však přinesl problém – Pantera neobstála v amerických nárazových zkouškách a její dovoz do Spojených států tak musel skončit. Tím byla ukončena i spolupráce s Fordem. Konečný počet vozů dovezených do USA se vyšplhal na 5.500, plánované produkci 5.000 vozů ročně se tak Pantera nikdy ani nepřiblížila.

Pantera ale žila dál. Vyráběla se však již v menších počtech a na závody tak zbývalo méně prostředků. Podpora soukromým týmům postupně slábla, až ustala téměř úplně. Tou nejzásadnější změnou však prošla Pantera až v roce 1992, dvacet let od uvedení do výroby. Ve spolupráci s  Marcellem Gandinim vznikla Pantera SI. Tentokrát šly úpravy skutečně hluboko. Samonosná karoserie byla paradoxně nahrazena konstrukcí s pomocným trubkovým rámem, vyměněn byl i motor. Stále se jednalo o osmiválec Ford, tentokrát však již se vstřikováním a výkonem 305 koní. Automobil dostal velké zadní křídlo svým tvarem připomínající to z Ferrari F40 a další aerodynamické prvky. Tohoto vozu však bylo však vyrobenou pouhých 41 kusů.

Poslední DeTomaso Pantera vjela z brány továrny roku 1993, celých 22 let od spuštění výroby. Vyrobeno bylo přes 7.000 vozů. Alejandro de Tomaso zemřel na jaře roku 2003.

A tím historie značky DeTomaso končí. Bylo sice již několik pokusů o znovuzrození slavného jména (včetně bizarního vozu Qvale Mangusta známého též jako De Tomaso Biguá), zatím žádný však nezaznamenal výraznější úspěch.

Pokud však toužíte po Panteře, ale nepatříte mezi fanoušky veteránů, je pro vás produkce Ares Design dokonalou volbou. Moderní technika Lamborghini, 660 koňských sil a karbonová karoserie, která krásnou a nenásilnou formou přebírá stylistické prvky jednoho z nejkrásnějších sporťáků všech dob, štíhlé a elegantní DeTomaso Pantery.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
01. února 2018, 20:02
0

Asi úplně první hrdina mých dětských autíčkových snů. Chtěl bych říct, že mi visel na plakátu nad postelí, ale fakt netuším, kde bych tehdy sehnal jeho plakát, tak byly jenom výstřižky z časopisů...
Díky za článek.

reagovat
GanGreen
02. února 2018, 06:11
0

Moc pekny nakouknuti do minulosti :-) ja vzdycky pocumoval i po lonchamp, je to trochu jinej soudek nez pantera nebo mangusta ale taky ma koule :-D

reagovat
Po
Poledník
02. února 2018, 07:25
1

Nejhezčí DeTomaso pro mě vždycky byla Vallelunga. Dokonce jsem jí taky vytvořil moderní verzi, ale jenom v graf. editoru...

reagovat
Anorex
02. února 2018, 08:33
0

Pro mě je Pantera dodnes v TOP 3 sportovních (tehdy superaut) aut té éry. Občas jen tak zabrousím na Youtube a pouštím si videa z průjezdů, startování a tak podobně. Někdy bych jí chtěl vidět naživo, je to pro mě takový životní jednorožec... :-)

reagovat
Nimrod
02. února 2018, 12:53
0

jedna stála před asi 15 lety v jistém muzeu v německu, ale už se nevzpomenu kde přesně, musel bych se zeptat táty. vrata, kudyma se jde do areálu muzea, jsou stylizované do chladiče rolls royce :-) stojí tam vedle sebe pantera, countach a něco něco, už nevím co. všechny tři mají úplně stejné křídlo :-) ale celkově je tam lecos zajímavého...
jinak teď v létě měly sraz na loseru (to je prosím hora v rakousku), bylo jich tam 15-20. zvuk linoucí se z výfuků byl parádní i jen při sjíždění dolů

Irwinek
02. února 2018, 08:37
0

Mangusta byl můj první supersport. Pravda, o pohon se staraly malé monočlánky a otáčející se střed s kolečky pod přední nápravou, takže autíčko při nárazu do překážky " couvlo " a jelo jinam. Tahle modla stála na poličce ještě dlouho po tom, co to motor dávno vzdal a obdiv spolužáků vyvanul. Dodnes se mi líbí její " buclatá " karoserie, tak na hony vzdálená pagodám a E-typu.

reagovat
custom1
02. února 2018, 10:15
0

Říkal jsem si, kde jsem ta zadní světla '92 Pantery jen viděl...
No jasně, Alfa 33 :)

reagovat
GanGreen
02. února 2018, 10:59
0

hezky :D

Jimi
02. února 2018, 10:18
-1

Reinkarnace od Ringbrothers vypadá hodně podařeně...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem