načítám data...

Ďábel jezdí autem

​Dnešní zamyšlení bude poněkud málo veselé, za což se váženému čtenářstvu hned zkraje omlouvám. Budeme si totiž povídat o autech a městech.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Automobil se pro většinu z nás stal již dávno běžnou součástí života. Umožňuje nám pohybovat se mimo trasy a jízdní řády hromadné dopravy. Nadto nám auto dává náš vlastní uzavřený prostor, kde můžeme být sami sebou, můžeme si zpívat (i když to třeba vůbec neumíme), můžeme řešit důležité hovory či přemýšlet o věcech, které nás trápí – to vše v soukromí svého malého světa. Je proto pochopitelné, že auta využívá stále více a více lidí, což vede obzvláště ve větších městech k potížím, neb prostoru je málo a aut příliš. Nebo není?

 

Není žádnou novinkou, že městské samosprávy považují auta za zlo. Naše hlavní město ‚bojuje s auty‘ již řadu let. Já rozumím tomu, že auta jsou v přeplněných ulicích problém, přesto mi uniká, jak jsme dospěli k oné zkratce, že tento problém lze řešit pouze vymýcením individuální automobilové dopravy. Ta je totiž zřejmě univerzálním zlem, slušný občan by v tomto měl mít jasno – je třeba všechny ty piráty, smradlavé automobily a internety zakázat. Protože Autíčkář je celosvětově (především v okolí Počernic) znám svým vědeckým přístupem k podobným otázkám, které hýbou světem, rozhodl jsem se pro vlastní výzkum daného problému. A nyní bych rád čtenářům našeho odborného periodika odprezentoval průběh i výsledek svého zkoumání.

8:00

Nasedám na parkovišti na pražské periferii do automobilu a probouzím k životu naftový agregát. Intuitivně se přikrčím, jako bych očekával bití. Zatím je ale klid. Po všech povinných předletových přípravách (vyhřívání sedačky, nastavení topení, nastavení rádia – jak nás to učili v autoškole… aspoň myslím) vyrážím. Zatím probíhá všechno hladce.

 

8:05

Nic neprobíhá hladce, stojím. Na první kolonu narážím prakticky okamžitě a teď se sunu krokem. Zdá se, že město je skutečně přeplněné a my ostatní už se tam nevejdeme. Můj vědecký výzkum zřejmě končí dříve, než pořádně započal.

 

8:08

Tak ne, všechno je jinak, přeplněné není město, ale kruhový objezd na jeho okraji. Z jeho konstrukce lze usoudit, že tu není nainstalován příliš dlouho. Proč ho sem kdo dával? Vždyť je jasné, že se tím doprava zastaví. I mistr tesař se někdy utne, co se dá dělat, pokračujeme.

 

8:15

Milý deníčku, stojím už na šestém semaforu v řadě. Nikde jsem neodbočoval, držím se hlavní ulice vedoucí převážnou část dopravy do města. Úplně cítím, jak neustálé rozjíždění přetváří v naftovém agregátu palivo v zlé jedy a vypouští je do ovzduší. A jako bonus se v rádiu ozývá znělka relace Zelená vlna. Beru to jako výsměch, zelená vlna je očividně věcí dávno překonanou.

 

8:20

Hurá, jsem na městském okruhu, tři pruhy v každém směru, povolená rychlost 80 km/h, konečně efektivní pohyb, malá spotřeba slibuje i málo jedů z výfuku, kdo by se na mě teď mohl mračit.

8:25

Mračím se já. Už zase stojíme. Na vině je zúžení městského okruhu, jeden pruh byl totiž věnován upřednosňovaným autobusům MHD a veškerá ostatní doprava si musí vystačit s tím, co zbylo. Nejsem proti myšlence preferovat MHD, nicméně nemám pocit, že by cestující v autobuse, který stojí v pruhu vedle mého, pociťovali radost. Až mě napadá kacířská myšlenka, zda kdyby tu teď nebyla ta dlouhá kolona před zúžením a autobusovým pruhem a my tu nemuseli všichni stát, zda by i ten autobus na tom nebyl lépe.

 

8:35

Další červená vlna na nábřeží, začíná ve mně hlodat zlá myšlenka, že takto ty semafory někdo nastavil záměrně. Nikdy jsem nebyl fanouškem konspiračních teorií, ale komu prospěje, že co sto metrů musíme zastavit?

 

8:40

Dorážím do centra. Od poslední návštěvy tu přibylo několik jednosměrek, asi kvůli jednoduššímu usměrnění dopravy v úzkých uličkách. Až pochopím systém, nebudu se tu tak hloupě motat. Nicméně parkovací místo po chvilce nacházím a jdu na snídani.

 

10:00

Po snídani a pracovní schůzce vyrážím zpět. Jednosměrky žádný systém nemají. Absolutně žádný. Jediný jejich smysl je, že do celé oblasti o rozloze tří průměrných českých měst vede jediná příjezdová komunikace a ta je - světe div se - naprosto přetížená.

 

10:30

Sitrep: Zoufalství! Zřejmě neplánovaná oprava čehosi, co se rozbilo jako na potvoru pod zemským povrchem uprostřed ulice, působí naprostý kolaps. Tak to dopadá, když systémem jednosměrek přesměrujete veškerou dopravu na jednu konkrétní ulici a tu potom uzavřete.

 

10:55

Bylo by stylové teď říci, že jsem automobil zanechal v oné ulici a šel domů pěšky, leč tak se nestalo. S využitím všech svých dovedností nabytých v Palermu a na Žižkově jsem se nakonec dostal zpět na základnu. A je na čase se ohlédnout za dnešním dopolednem a zhodnotit, co náš vědecký experiment odhalil.



Výsedek je alespoň z části překvapivý. Ano, je pravdou, že Praha je plná aut a že stačí malý zádrhel, aby se doprava zastavila. Zároveň je ale potřeba dodat, že těch malých zádrhelů je v centru požehnaně a mnohé z nich nelze považovat za nic jiného než za hloupost či dokonce záměr. Jistě, je potřeba pracovat na lepším využití MHD, na výstavbě záchytných parkovišť, na rozšíření městských okruhů a systému parkování pro rezidenty, ale proč se krom těchto nákladných a složitých dlouhodobých projektů nezaměřit také na ony maličkosti. Nastavit semafory pro plynulost, neumisťovat pruhy pro cyklisty a autobusy všude tam, kam se vejdou, ale zamyslet se, zda tím situaci skutečně zlepšíme. Nebudovat zbytečné betonové zátarasy a zbytečné příčné prahy, kde to není nutné. V mnoha ohledech totiž dnešní Praha připomíná bitvu o Los Angeles v roce 1942 – ochromené město, panika a urputná střelba na nepřítele, který ve skutečnosti nedorazil. Automobil k modernímu člověku patří a město by se mělo snažit vycházet lidem vstříc, ne je omezovat. Ne vždy je to pochopitelně možné, ale proč se přesto nesnažit dělat veřejné věci tak, aby z nich ostatní měli skutečně užitek?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sk
skodafil
25. února 2017, 12:32
0

Myslet? Urednicko/aktivisticka chatra? Jen jak vytvorit problem ktery potom budou za oslav medii a hltani penez ve velkem resit. Resit, ne VYRESIT.

reagovat
whitenight
25. února 2017, 12:58
0

Nám se rozhodli postavit po třiceti letech novou spojku na Ústí. 2 kilometry silnice, uzavírka města snad někdy do příštího roku.
Každé odpoledne mezi třetí a pátou přichází kolaps dopravy, takže přejet Děčín trvá 30 minut.

A k tomu zpívání-nejlepší je to na motorce, protože v helmě se skoro neslyšíte.

reagovat
bobo23
25. února 2017, 14:01
0

To je ještě fajn. My tady na Zlínsku čekáme na stavbu, která stojí, protože křeček a teď tam prý našli i čmeláka. :-D

Ale jak to tak čtu, tak "zelená" vlna funguje ve všech městech stejně. Ve Zlíně se kdysi všichni radovali, že je konečně hlavní tah městem dokončený a jsou v každém směru dva pruhy. Ale radním se asi zdálo, že by doprava mohla být moc plynulá, což se nehodí pro loby ohledně cyklopruhů atd., tak to museli zkazit semafory.

Zpívá si v autě rád. Naštěstí mám hudební "nesluch" takový, že se mi zdá, že zpívám krásně. Naštěstí jsem byl již před lety upozorněn mými přáteli, že můj pěvecký projev je na úrovní papouška, takže si zpívám právě jen s soukromí svého vozu. :-)

Vikis
02. března 2017, 09:53
1

Whiteknight: V Děčíně je ten vnitřní okruh vymyšlenej dobře, bohužel tam jsou 2 faktory, který to prostě zastavěj.
1) člověk, protože hodně lidí tam jezdí po paměti a dávaj přednost tam, kde nemusej, protože nečuměj na značky. Teď už je to teda lepší.
2) nejužší místo - kruháč na nábřeží... tam to je prostě nešťastný... časem, až se (snad) udělá ta přeložka u Desty na Ústí, aby jsi nemusel na most, k OMV a pak zase zpět, aby jsi stál u Shellky, tak by se mohl ten kruháč (Nábřeží) napřímit (od Mototechny jenom na Ústí a zpátky jak to je teď) a udělal se další miniokruh u Tesca, ikdyž si nedokážu představit, jestli by to úplně fungovalo.

Jinak Zelená vlna funguje snad jenom v HK co jsem zatim jezdil... hodně se teď pohybuju po MB a jet po Klementovce od Kosmonos na Starý město je docela na nervy a často proklínám člověka co ty semafory nastavoval...

whitenight
02. března 2017, 16:21
0

Ad 1) jo, lidi jsou problém, ale horší jsou turisti, který jsou z toho pochopitelně v háji, takže se všude rozhlížej, případně otáčej u mototechny.
Ad 2) jo, ten kruháč to celý brzdí, ale časem se to snad nějak pořeší

Franz Kafka
25. února 2017, 16:14
0

Ve zkratce popsané to co řeším každý den už přes deset let. Je to přesně tak, zejména v centru, že spousta objízdných tras uvnitř Prahy byla nesmyslně přetvořena na jednosměrku aniž by kdokoliv domýšlel důsledky. Neustále posloucháme jak je nutné omezit vjezd do centra a nakonec zase skončíme u toho, že je třeba dělat výjímky pro rezidenty, firmy, zásobování takže by to zase nakonec nepomohlo ničemu. Využívat MHD je sice řešení, ale ne pro všechny a není univerzální. Přidávání pruhů pro "taxi,bus" vede akorát k tomu, že na konci pruhu pokutují nešťastníky strážníci, ale dopravu busem to nezrychlí nijak podstatně.

Měl jsem pocit, že třeba nový lidé na magistrátu se poučí a začnou se inspirovat v zahraničí těmi funkčními modely a ne Londýnem bohužel situace je stále stejná. Iniciativy jako město pro lidi, nebo centrum cyklistům celou situaci jenom zhoršují. Ty pruhy a čekací kóje na semaforech pro cyklisty ve městě, které leží na dvou svazích takže doprava na kole není tak zajímavá jako v Amsteru a působí spíše na obtíž a úsměvně.

Čím se Pražská periferie rozšiřuje dál a více tak je potřeba kompletní okruh a ne jezdit z letiště na sever města přes celé město. Magistrála jako tečna přes město nám připomíná, že v minulém režimu byly lidé na postech kolem dopravy stejně neschopní a tak dále:)) Blanka předražená a v kritických úsecích a časech městu stejně moc nepomůže. Řidič je alespoň jednou za čas každý, ale za nová správná řešení se bohužel nikdo nezasazuje. Neříkám zamořit město auty, ale situaci řešit aby byl pohyb po městě příjemnější pro všechny...

reagovat
Ev
Evlo
26. února 2017, 15:02
0

Fakt? Ja jezdim denně přes celou Prahu, dvakrát. A 1. 1. 2017 se něco stalo a v koloně jsem stál asi třikrát.

Franz Kafka
26. února 2017, 15:26
0

Tak to asi nejezdíš do centra, nebo po magistrále. Chápu že jestli jezdíš přes Prahu v jednu ráno tak nikde nestojíš. Nebo možná už pro vás co máte ZTP udělali speciální pruhy ne?

Ev
Evlo
26. února 2017, 15:31
0

Jezdim i pres megastralu, bud v 8 nebo v 9, ale radeji to vemu blankou a cele to objedu, je to 7km zajizdka a za ten klid me to stoji. Zpatky to stejne.

Nejvetsi vymrdi jsou ti co z blanky odbocuji na Butovice(?) a zablokuji prujezdny pruh misto aby si najeli do odbocovaciho a pak se cela prujezdnost pokazi, krom toho samozrejme bordel na Barandaku, hlavne v tom opacnem smeru, ale celkove pohoda a minimum kolon.
Kdyz je pekne jedu pres magistralu, a u muzea dam dolu strechu, takze poslednich par dnu a jde to, rozhodne to nestava az dolu, jako drive a hlavne alespon to neni popojizdeni, ale jede se krokem. Muset jezdit denne magistralu, tak volim soupatko.

Franz Kafka
26. února 2017, 17:48
0

První místo kde to obden stojí Strakonická ve směru do Prahy od M.Chuchle, až k tomu dělení rovně na Smíchov a doprava na Barrandovký most mezi 7-8 hodinou ráno. V centru ideálně na nábřeží po celé délce od Modřan až ke Karlovým Lázním tam to jede většinou dobře, ale ne ráno tak do 11. Reslova, Ječná standartně od 7 - 9 a 15 - 18 hodin někdy stupeň 3, někdy 4 když je nehoda nejede to.

Spoustu míst kde se dalo slušně objíždět zácpu zejména v centru prostě nějak omezily, nebo uzavřeli protože si rezidenti asi stěžovali nebo je to tam turistický ráj. Jasně že když jedu z Barrandova do Troji tak tunel Blanka to docela řeší a skoro nikdy to nestojí stejně tak z 5 na 9 když jedeš po spojce.

Další problémové místo je na Severním okruhu kolem Lochkovského tunelu jen z poslední doby požár kamionu tři dny ucpané vždy 90% dne, rozbitá ventilace tunelu stažené do jednoho tubusu a kolona, jakákoliv nehoda rovná se kolona. Hodně záleží kam a kdy jezdíš potom to jde. Problematická místa, ale bohužel existují a to poměrně dlouho... magistrát je nekompetentní v hodně věcech už léta, ale na té dopravě a to i veřejné je to vidět nejvíce.

PepaSFI
25. února 2017, 19:52
1

my venkovani tyhle potíže pociťujem jen okrajově, spíš se nás týká katastrofální stav silnic a tady v naší oblasti, obzvláš velké ignorantství v údržbě. Když vyjedu kterýmkoliv směrem, maximálně po 20 kilometrech zjistím že ze zkušebny na ničení podvozků jsem se ocitl na silnici kde to nedrncá, nemlátí, nejsou žádné pasti, kde nově opravená silnice není o půl metru užší než byla původně a není ohraničená deseticentimetrovým schodem do příkopu, kde z úzké a nepřehledné zatáčky neudělali ještě užší a nebezpečnou aby pak problém vyřešili tak absurdně že se mi to ani nechce rozepisovat.
Se zácpami se potýká tady vedle Velké Meziříčí ležící na staré hlavní silnici 602, souběžné s dálnicí. I normálně je provoz hustý, město nemá žádný plnohodnotný obchvat a slouží jako objízdná trasa pro D1. To je pak katastrofa, z vedlejších silnic se nedá vyjet a průjezd městem může trvat v lepším případě desítky minut. To bohužel platí i pro hasiče a záchranku. Velký obchvat se nechystá ani do budoucna, místní papaláši se snaží o tzv. malý obchvat kdy provoz nepojede přes centrum ale pozor změna, přes centrum. Problematický zkušební kruhák zvaný Lego zdefinitivnili ve skoro stejné podobě a přidali nějaké ty komplikace jako třeba autobusovou zastávku přímo v jednom z vjezdů.
Zkrátka svět je plný idiotů a doprava je jejich hnízdo. Jen v těch velkých městech to máte trochu hustší.

reagovat
Ha
Hansoff
27. února 2017, 09:41
0

Ve VM je najkrásnější kruháč u Kauflandu. Stačí aby v zimě trochu napadlo a ucpe to tam první kamion. Domácí naštěstí několik objizdných tras znají. Je to sice dál, ale za to horší cestou...

PepaSFI
27. února 2017, 15:23
0

jo, kruhák na začátku prudkého stoupání, nakloněný a malý na frekventované silnici. A to ještě na té straně z kopce je "nekruhový, rovně" takže si s předností moc iluzí radši nedělám. Ale i ten druhý ve městě, zvaný LEGO, protože byl zkušebně postavený z červenobílých plastových obrubníků je príma. Těsně sousedí se světelnou křižovatkou takže v hustším provozu se to stejně ucpe. Jen to má výhodu že se dá vyjet z Třebíčské ulice. Když to byla vedlejší, nedalo se vyjet dokud nějaký náklaďák neudělal mezírku. Teď jsem zjistil že na mapy.cz už je zakreslený ten plánovaný malý "obchvat" přes místní část zvanou Ostrůvek v centru, který vůbec nic neřeší. Takže tu blbost očividně někdo myslí vážně.

Trinom
25. února 2017, 22:39
0

Jo, červená vlna je v Brně taky naprostá samozřejmost. Ráno červená do města, večer z města, bez ohledu na fakt, že většina dopravy míří přesně opačným směrem, než zelená vlna. Ještě že to mám do práce takový kousek a ty 1 - 3 semafory (podle směru a cesty) nějak zvládnu :)

reagovat
martin_100
25. února 2017, 23:17
1

Na červenou vlnu máme na hlavních tazích odborníky i v Plzni ... když jedeš 50 pořád zastavuješ.... když jedeš 60 pořád zastavuješ o něco razantněji ....když jedeš 70 buď brzdíš všim co máš a nebo riskuješ že už to bude na červenou.... když jedeš 80 sice stíháš krásně zelenou vlnu ale zase pak platíš za krásný obrázky z radarů.... taxi vyber :-)

reagovat
Vavris Vavrisovic
26. února 2017, 20:18
0

To mi chcete říct, že jediné rozumné město je Ostrava? Tam se dá při průjezdu dodržováním rychlosti projet skoro plynule. Pokud teda neni špička.

reagovat
Franz Kafka
02. března 2017, 19:13
0

Za mě v tomhle směru určitě sice tam jezdím tak jednou za tři měsíce, ale pravda je, že takovou tu stau po Pražsku jsem tam nikdy nezažil. Maximálně 2 minuty na světlech.

Vo
Vorlosup
02. března 2017, 19:23
0

Nezapomínat na Hradec, tam zelená vlna docela funguje. Půlku města držet tacho 50, druhou 70 (je tam tuším 60) a paráda. Platí to prosím směr Jičín->Svitavy. Ale i jiné části jsou v pohodě. Jediný kritický bod je u autobusáku před mostem na Jičín. Tam se to zužuje do jednoho pruhu. Ale Hradec je jedno z mála dostatečně dimenzovaných měst na dnešní dopravu, v podstatě bez obchvatu.

Franz Kafka
02. března 2017, 19:27
0

Tam jsem nebyl ani nepamatuji. Každopádně Hradec je nejen co se týká dopravy jedno z hezčích Českých měst mám to tam z pohledu návštěvníka rád. Taky se to tam pěkně sestěhovává a ceny bydlení už pomalu jak v hauptstadtu...

Ja
Jan
07. března 2017, 10:53
0

Já to vidím takto:
Situace č.1
Podřízený úředník: Za minulý rok jsme v našem oksrku nainstalovali 30 ks příčných zpomalovacích prahů, 25 betonových zátarasů před přechody na původně dvouproudové komunikace, čímž jsme je v oblasti přechodu učinili jednoproudové, vzniklo 70 kilometrů nových cyklostezek a 10 kilometrů BUS pruhu, došlo také k seřízení (rozhození) semaforů. Tímto jsme zklidnili dopravu a přispěli k bezpečnosti.
Nadřízený úředník: Dobrá práce, počítejte s prémiemi.
Situace č. 2
Nadřízený úředník: Proč nic neděláte?
Podřízený úředník: Když tam omezím dopravu, budou vznikat kolony, smrad, hluk a nervozita řidičů se projeví na vyšší nehodovosti, i když v menších rychlostech.
Nadřízený úředník: Máte padáka, v pondělí už nechoďte.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem