logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Cupra Ateca 2.0 TSI: Ani praktické auto nemusí být pomalé a nudné

Není přísně stylová jako Formentor či Terramar, o to víc má na zřeteli rodinný komfort na dlouhých cestách. Jak si Ateca vedla na týdenním roadtripu napříč Evropou?

Na dálkové trasy rodinných výletů mi osobně přijde jako nejlepší volba dodávka. Jenže když člověk ví, že ho čeká parkování uvnitř přelidněných velkých měst, nebo naopak starobylých městeček s ulicemi designovanými na skútry či Kachny, velikost auta se stává důležitým olůvkem na misce vah. Naším cílem byly válečné památky v okolí Verdunu, cesta pak vedla třeba přes Norimberk, Lucemburk, Remeš nebo Karlsruhe. Času stráveného v autě tedy bude taky dost a Ateca se jevila jako příjemný kompromis rozumné vnější velikosti a důstojného komfortu uvnitř. Nebudu to protahovat a rovnou prozradím, že ve všech disciplínách nakonec obstála se ctí. 

Seat, Škoda, Cupra…

Ale pojďme si nejprve udělat krátkou odbočku do celkového kontextu. Jak nejspíš víte, Ateca zahájila svou kariéru jako Seat a v roce 2016 se představila pod značkou Cupra – jako vůbec první zástupce nově osamostatněné automobilky. Mimochodem, stále ji koupíte i jako Seat. A vlastně i jako Škodu Karoq, neboť se jedná o auta, která sdílejí podstatnou část techniky a vyrábějí se pod jednou střechou ve východočeských Kvasinách. Možná si teď řeknete, proč byste si neměli rovnou dojít pro Karoq a vyzrát tak na vyčůrané marketéry, kteří se vám snaží prodat stejné auto s pár líbivými detaily navíc za vyšší cenu. No… zas tak moc byste na ně nevyzráli.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

V prvé řadě to s cenovým rozdílem není příliš horké. Jistě, startovní cena Karoqu (aktuálně od 653 900Kč) je podstatně nižší než u bratříčka od Cupry (od 854 900). Jenže to bychom neférově porovnávali úplně jiná auta. Základní Ateca má kupříkladu motor 1.5 TSI a k tomu automat – s touto konfigurací se s Karoqem dostáváme na 749 900 Kč a to jsme ještě nezačali vršit výbavu, která je u Cupry ve standardu úplně jinde. Podíváme-li se na testovanou Atecu z tohoto článku, má pod kapotou benzinový dvoulitr a pohon všech čtyř kol. U Škody tento motor nenajdeme vůbec a čtyřkolka se pojí jen s dvoulitrovým dieselem, přičemž cenovka už vyskočila na 849 900 Kč, tedy žádná extra láce. Cenový rozdíl stále činí přibližně 100 tisíc, ale to už si bez potíží obhájí prémiovější materiály a bohatší výbava. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

V mysli navíc stále chovám přesvědčení, že s autem si nekupujeme jen dopravní prostředek, ale taky image a trochu toho statusu, byť si to mnozí odmítají přiznat. To už byste mohli říct, že  Lexus LBX je to samé jako Toyota Yaris Cross a DS7 není nic víc než Citroën C5 Aircross. Tak trochu byste měli pravdu – a zároveň neměli. Jde totiž právě o ten pocit, celkový dojem a malé detaily, které dokáží udělat z podobného auta úplně jiné. 

Čtveřice lidí a mnohem víc věcí

V aktuální nabídce Cupry je Ateca asi nejusedlejším modelem, neboť Formentor i Leon nedávno přijaly nasupený výraz přední masky po vzoru další novinky – Tavascanu. Má klasickou siluetu SUV a od šedého mainstreamu ji tak odlišují hlavně měděné detaily a pohledná příplatková kola, opět s dotekem mědi. Dohromady s tmavě zeleným lakováním Dark Forest jde o neokázalou, ale velmi šmrncovní kombinaci. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Víceméně stejnou filozofii zastává i interiér – funkční místo s dobrou ergonomií pozvedají na vyšší úroveň prémiovější materiály a sem tam hezký detail (jak jinak než měděný). Pod měkkým alcantarovým čalouněním, kontrastním prošíváním a příjemnými plasty se však skrývá na slovo vzatý praktik. Ten myslí především na to, aby měla čtveřice cestujících dost místa na své tělesné schránky i nejrůznější veteš, kterou je třeba někam zastrčit, a přitom mít stále po ruce.

Dorostenci v druhé řadě potřebují kromě povinného mobilu například sluchátka (čím větší, tím lepší), cukernaté nápoje, průmyslově zpracovanou svačinu, polštářky, plyšového kocoura, tlusté ponožky („protože v botách se mi pařej nohy“) a další věci, jejichž existenci už jsem raději vytěsnila. A vida, s celou touhle výbavou se d okázali pohodlně usadit, i když na ten chaos by byla krátká i Marie Kondo. Dospělí vpředu jsou o dost ukázněnější a úložné prostory využívají v zásadě předpisově – v držácích na pití mají kafe (případně ovoce), v nabíjecí přihrádce mobil a v kapsách dveří malá příruční zavazadla či pouzdra na doklady. Parádní skořepinové sedačky jsou dost pohodlné i bez polštářků.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Tlačítka a obrazovky

Z pozice řidiče oceňuji dobrý výhled ven a logicky rozmístěné ovládací prvky, které nemohou překvapit nikoho, kdo někdy seděl v koncernovém voze. Uměřenost černočerné kabiny se mi líbí, osobně nemám ráda, když je můj zrak za jízdy příliš poután světelnými efekty nebo designovými zajímavostmi. K dobrému pocitu mi stačí materiály příjemné na dotek, ostrá grafika displeje a bezpracné ovládání. Ateca navíc patří k autům, která ještě neopustila tlačítkové ovládání klimatizace, byť velká obrazovka samozřejmě nechybí. Konektivita s mobilem se obejde bez kiksů, systém běhá rychle a spolehlivě, digitální přístrojovka nabízí i úplně jednoduché zobrazení toho nejpodstatnějšího. Tento způsob propojení analogu a digitálu zdá se mi býti naprosto ideálním. Nepotřebuju žádné extra funkce, potřebuju hlavně, aby ty normální funkce opravdu fungovaly.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Nesmím zapomenout taky na kufr, z jehož 485 litrů objemu byl sice využit i poslední centimetr krychlový, do kabiny však ze zavazadel nemuselo nic. A to se ještě našlo místo pro rezervní kolo, což je věc, která mě v autě vždycky potěší.

Dostatek koní pod kapotou

Dvoulitrový benzin s výkonem 190 koní, sedmistupňovým DSG a pohonem všech čtyř kol představuje pro cestovní Atecu optimální kombinaci. Jistě bychom si poradili i se základní stopadesátikoňovou jedna-pětkou, ale s takovou náloží lidí a bagáže by se nejspíš místy zbytečně nadřela. Verze VZ s 300 koňmi by zase dokázala vyvolat více radosti, jenže výsledný účet za palivo by už tak radostný nebyl. Prostřední dvoulitr má dost síly na rychlou dálnici i bezpečné předjíždění, spotřeba se přitom bez jakéhokoliv omezování drží kolem 9 litrů. Extrémní šetřílek to není, ale vzhledem k zátěži a nepříliš lehkým nohám obou řidičů si nestěžuju. Běžné každodenní cestování pak vyjde na 7,5 až 8 litrů. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Pohled na efektní 19palcové disky možná vyvolává lehkou nejistotu ohledně pohodlí, ale realita předčila očekávání. Adaptivní podvozek pořídíte za příplatek necelých 11 tisíc, což není zásadní výdaj navíc, a auto si pak bez ztráty kytičky poradí i s nevábnou venkovskou silnicí. Nepojedete jako na obláčku, od toho jsou tu jiní, avšak pojedete bez neustálého připomínání faktu, že po zimě asfalt jako obvykle stojí za starou bačkoru.

V sychravém počasí, které v únoru panovalo, jsem byla ráda za podporu čtyřkolky, i když na sníh ani ledovku nedošlo. A pokud jde o zatáčení, nechá si Ateca líbit i celkem rychlou jízdu, aniž by protestovala odskakováním či vražednou nedotáčivostí. Musíte jen vydržet mírné náklony, které holt k vyšší karoserii patří. Dříve než limity auta se ozvou nakvašení pasažéři, kterým se mobily a lahve s limonádou poroučely z dedikovaných míst neznámo kam. Na dálnici je Ateca tichá a klidná, i když ji ženete daleko nad českým limitem, na okreskách jede čitelně a spolehlivě. Co víc bych od rodinného auta vlastně měla chtít?

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Verdikt

Komu bude dělat Cupra Ateca největší radost? V první řadě těm, kteří potřebují prostorné rodinné auto, do nějž se vejde čtveřice cestujících se všemi potřebnostmi, zároveň však kompaktní a praktické pro každodenní život. K těmto parametrům, jež splňují asi všechna středně velká SUV na trhu, Ateca přidává špetku osobitého stylu (když už jde o pragmatické SUV, ať aspoň vypadá k světu) a prémiovou kabinu s perfektní ergonomií i funkčností (ano, mám na mysli třeba ta tlačítka!). A pak je tu ještě silný benzinový motor odpovídající velikosti a váze vozidla, žádný dýchavičný tříválec, jehož nedostatečnost nezachrání ani sebelepší elektrifikace. Vlastně jí ani po dlouhém harcování přes několik stát nemám co vytknout – a to je nejlepší vysvědčení.

 

Technické údaje: 

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1984 cm3
Výkon: 140 kW (190 k) 
Točivý moment: 320 Nm 
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Provozní hmotnost: 1527 kg 
Maximální rychlost: 212 km/h
0-100 km/h: 7,2 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 7,4 l/100 km
Spotřeba v testu: 8,5 l/100 km
Základní cena modelu: 854 900 Kč
Cena s 2.0 TSI a pohonem 4x4: 939 900 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 1 034 700 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

2 reagovat
sheogh
25. 3. 2025, 18:32

Ta cena je celkem vtipna i v kontextu s minule testovanym dongfengem :-)

1 reagovat
tomaass2
25. 3. 2025, 22:29

Mě by stejně zajímalo, proč v rámci úspor všude v rámci VW Group tlačítka zmizla, ale sem tam někde náhodně zůstala. A zrovna tady, podle vzhledu, jsou ta původní bez klavírně lesklého plastu, takže stejná už tak od roku 2014?

1
Viola Procházková
26. 3. 2025, 12:37

Obávám se, že v tomto případě je důvodem fakt, že Ateca je už docela "staré" auto. Pochybuju, že se s příští modernizací tlačítka udrží.

0
Bono_
26. 3. 2025, 14:01

No, třeba ne, u widlí už to říkají všude možně i prodejci, že se až do vlkohradu doneslo, že dotykový ovládání...🤫...není ideální. Je teda nějaká šance, že tlačítka se budou vracet. Pravděpodobně teda v upatlávací úpravě, aby to nebylo úplně dokonalý, ale lepší než nic.🤷‍♂️😉

0
CommonUser
26. 3. 2025, 14:31

Tlacitka sa udrzia ... NCAP definuje dalsie polozky pre hviezdu - ovladanie tlacidlami pre klimu a tusim ohrev zadneho okna.

0
tomaass2
26. 3. 2025, 15:09

Jsem nečekal, že už ve 30 si budu připadat staromódní :D

Ale good, že se k tomu vyjadřuje i EuroNCAP. Z mýho pohledu potřebuju minimálně mít výhřevy oken a sedadel na tlačítko, vypínání vnějšího vstupu vzduchu. A výstražný blinkry. A zpětnou vazbu čím svítím, když denní svícení funguje tak zvláštně nespolehlivě.

-1 reagovat
afro-r1
26. 3. 2025, 07:01

Byt to cokoliv od Stellantisu, melo by to, jak v zaveru zmineno, 1,2 trivalec... Strasna predstava.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte