logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Citroën C4 MAX 1.2 Puretech 130: Komfort a extravagance pro normální lidi

Klíčový model pro francouzský Citroën je i po modernizaci stále komfortní a příjemné auto bez zbytečných technologických výstřelků.

Citroën C4 patří mezi bestsellery francouzské automobilky. První generace byla představena v roce 2004 jako náhrada za stárnoucí Xsaru ve verzi hatchback a kupé. Pokud si na kupé nemůžete vzpomenout, jak vypadá, nedivím se - moc se jich neprodalo, ale ti z nás, co v té době sledovali rallye, si určitě vzpomenou na úspěšnou C4 WRC vycházející (minimálně vzhledem) právě z kupé. Druhá generace, vyráběná od roku 2010, o třídveřovou karoserii přišla právě kvůli slabším prodejům, ale ne tak docela – jako třídvířko jste mohli mít luxusnějšího (a trochu menšího) sourozence, model DS3

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Třetí generace přišla v roce 2020 a přinesla nejen extravagantní design, ale zároveň spolkla i  odvozený Cactus a stala se žádanějším crossoverem. U nás jste o ní určitě četli – a pokud ne, nevynechejte Jardovo srovnání s první generací. Ještě donedávna byla dokonce nabízena i s manuální převodovkou, takový kousek jsme si s kamarádem před třemi lety zapůjčili na zážitkový roadtrip po Francii spojený s návštěvou Le Mans a požitím nespočtu baget (a červeného vína). Ačkoliv o manuál C4 s faceliftem přišla, zbytek zůstává stále při starém.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Citroën minulý rok vozu nadělil poměrně důkladný facelift. Zvenku určitě poznáte celou řadu rozdílů – zbrusu nové přední LED světlomety s automatickou funkcí, zadní světlomety také přešly kompletně na LED technologii a auto dostalo nová kola. Exuberantní design tedy zůstává, možná nesedne úplně každému, ale to už tak u francouzských automobilek bývá standardem – byla by však škoda Citroën C4 odsoudit jen kvůli vzhledu.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Uvnitř už rozdíly budete hledat složitěji. Facelift přinesl zejména nový infotainment, který má větší displej, je rychlejší a má nový systém po vzoru ostatních značek skupiny Stellantis. Skoro bych vůči systému neměl výtky, CarPlay funguje zcela bez problémů i bezdrátově, akorát se skrze něj nastavuje zobrazení informací na displeji před řidičem, které je možné pouze při zastavení. Můžete si sice nastavit několik různých zobrazení s různými informacemi podle sebe, akorát jsem nenašel jiný způsob změny než zastavit, vyvolat onu obrazovku a následně ťuknout na žádané rozvržení dat. Lehce komicky také dnes už působí head-up displej s vysouvacím zaměřovačem, který je už dnes překonaný a zbytečně akorát odvádí pozornost od provozu – radši jsem jej nechával vypnutý a sledoval rychlost na běžné obrazovce před řidičem.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Nesmím zapomenout ani na možnost rychlého vypnutí asistentů a start-stopu pomocí dlouhého stisku tlačítka s piktogramem autíčka, hned po ruce vedle tlačítka na startování auta – ano prosím, takhle to má vypadat, žádné hledání v podmenu infotainmentu nebo hledání správné zkratky v palubním počítači pomocí tyčinky jako v jedničkové Octavii. A i když asistenty nevypnete, v podstatě o nich nevíte, hlídání pruhů tolik nehrabe do řízení a asistent rychlosti zas vydává tlumený zvuk, že jej snadno přehluší rádio.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Zbytek interiéru zůstává v podstatě při starém, Citroën zvolil solidně působící měkčené i zajímavě texturované tvrdé plasty, takže auto vůbec nepůsobí lacině. Tedy až na středový tunel, který má stále povrch lesklé černé a poškrábe se snad jen pohledem, jak bývá u koncernu Stellantis zvykem. Musím pochválit sedačky, které jsou opravdu pohodlné, byť osobně bych zůstal u střední verze výbavy s látkovým čalouněním – imitace kůže u této nejvyšší dost hřeje a věřím, že v létě bych z auta vylézal vždy s mokrými zády. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Místo na předních sedačkách je slušné, posez jsem si našel poměrně rychle, akorát středový tunel poněkud překáží v komfortním odložení pravé nohy a na delší cestě poněkud tlačí. Na zadních sedačkách je místa akorát, sám za sebe se posadím, byť je tam poněkud temno – boční skla začínají poměrně vysoko. Potěší solidní kufr s dvojitou podlahou a dokonce i místem na rezervu. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Citroën nabízí C4 v mild hybridních motorizacích, plně elektrickou verzi, ale pro staromilce zůstala zachována klasická 1.2 Puretech se 130 koňmi spojená s osmistupňovou automatickou převodovkou s hydroměničem. Právě touto základní motorizací byl vybaven i tento testovaný kousek. O této tříválcové jednotce už bylo napsáno opravdu mnoho, já se s ní ale setkal poprvé. Jaká tedy je? 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Sladění motoru a převodovky není úplně perfektní ve všech situacích, umí občas trochu kopnout zejména ve chvíli, když auto zastavuje a vy místo toho přidáte plyn. Start-stop systém by také zasloužil ještě trochu lásky ve vývoji, občas motoru trvalo déle, než naskočil a netrpělivci v koloně za mnou si už pomalu připravovali klaksony. Jinak jí ale vlastně nemám co vytknout – tříválec je solidně odhlučněný ve vyšších rychlostech a na dálnici o něm v podstatě nevíte, při nastartování je citelně slyšet, ale nikoliv otravně.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Výkonu sice nemá na rozdávání, ale na běžné ježdění bohatě stačí. Na dálnici sice nebudete vymetačem levého pruhu, ale pro zrychlování nemusí převodovka zběsile podkopávat kvalty jako u jiných tříválců – a to prosím při 130 km/h točí motor pouhých 2100 otáček. Převodovka je naladěná klidněji, nepodřazuje zběsile a radši se nechá vynášet na vlně kroutícího momentu – v určitých situacích to tedy chce více přemýšlet, ale pro klidnou jízdu to je naprosto v pohodě. Závodit stejně dnes už s Citroënem nikdo nebude…

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Naladění převodovky krásně doplňuje plavný podvozek s tlumiči s progresivními hydraulickými dorazy, který na větších nerovnostech a retardérech umí krásně houpat, že o nich ani nevíte – nemyslím tím ty malé žlutočerné potvory, na těch samozřejmě drncne jako každé jiné auto, ale spíše to jen slyšíte. S tím se sice pojí větší náklony karoserie než bývá zvykem, ale jak jsem už zmiňoval – s Citroënem nikdo závodit nebude. Věřte nebo ne, ale v této třídě aut možná nenajdete vhodnější auto, pokud je pro vás pohodlí prioritou.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

A když si budete takhle pohodlně plynout krajinou, C4 se odvděčí i spotřebou a dojezdem. Po ucpané Praze jsem se pohyboval okolo 7-8 litrů, jakmile jsem ale vyrazil na dálnici, spotřeba klesla i lehce pod šest. Díky padesátilitrové nádrži tak zvládnete na delší cestě klidně přes 700 kilometrů a u pumpy to také nezabolí.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Závěr

Citroën C4 je i po modernizaci stále skvělé normální auto. Jednoduché vypínání asistentů, které zde nejsou tak otravné jako jinde, velmi komfortní podvozek i sedačky, úsporný motor a dostatek místa. To vše za poměrně solidní peníze – tento plně vybavený kousek sice v ceníku stojí takřka 780 tisíc, rozumněji vybavené auto ale cenu shodí pod 700 tisíc a s akční slevou se budeme bavit o autě za méně než 600 tisíc. A to je v rámci trhu velmi slušná nabídka za takový kus auta.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: zážehový tříválec 1199 ccm
Výkon: 96 kW (131 koní)
Točivý moment: 230 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická hydroměnič
Maximální rychlost: 200 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 9,4 s 
Provozní hmotnost: 1341 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,9 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 6,8 l/100 km kombinovaná
Základní cena modelu: 614 000 Kč
Cena testované verze: 779 000 Kč / 664 900 Kč akční cena

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Grindelow
10. 4. 2025, 08:13

Tu Mildhybrid verzi bych nezatracoval, naopak doporučoval nad klasickou 1.2 130 koní. Má vyšší výkon i krouťák, lepší spotřebu díky možnosti jízdy jen na elektriku při popojíždění v kolonách a je přepracovaná co se neduhů klasických 1.2 Puretech týče, jako řetěz místo řemene, přepracovaný termomanagment, lepší toleranci na ředění oleje benzínem a jiné.

0
Holofaust
10. 4. 2025, 08:23

Jen doufám, že ten puretech, když už má rozvody řetězem, že má řetěz i na olejovém čerpadle, ne jako jistá automobilka na F...

0
Marek Brunner
10. 4. 2025, 08:28

Po zkušenostech s motorizací (v jiných vozech, nutno podotknout) bych si jí osobně nevybral a právě zůstal u klasického Puretechu bez elektrifikace. Ale v C4 jsem s tím nejel, třeba už to je lepší...

0
RedX
10. 4. 2025, 10:41

@Marek Brunner: můžeš prosím rozvést tu zkušenost s hybridní verzi? Já chvíli pokukoval po hybridním Avengeru (hate me:D ), ale taky jsem na to nečetl chválu co se týče kultivovanosti. Pravděpodobně vina přechodu z HDM na DCT.

PS: sorry jsem hnidopich, ale i tato verze je full hybrid, ač slabší. Dle definice je auto plně hybridní, pokud se dokáže pohybovat na elektřinu s vypnutým spalovacím motorem.

Vývoj s mokrým řemenem je zajímavý. Pokud vím tak se to poměrně účinně podařilo uhasit novou specifikací oleje (a důrazem na konzervativní interval výměny ). Plus měření šířky řemenu kalibrem.

0
Marek Brunner
10. 4. 2025, 16:04

RedX: doporučuji Jardův test Peugeotu 208, kde o tom pojednává poměrně dobře - https://www.autickar.cz/clanek/test-peugeot-208-hybrid-100-e-dcs6-auto-je-to-dobre-ale-pohon-potrebuje-doladit/

2
RedX
11. 4. 2025, 11:08

Díky, pročetl jsem. No nic, zůstanu holt u toyoty ještě nějaký pátek.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte