načítám data...

Citroën C3 Shine: Nenápadné důležité změny

Citroën C3 prošel faceliftem a na první pohled to vypadá, že se nic nezměnilo. Ale nenechte se mýlit.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Citroën C3 Shine: Nenápadné důležité změny

O malém kulatém Citroënu jste si na Autíčkáři mohli přečíst už mnohokrát. Redakčním specialistou na tento šarmantní povoz je bezpochyby Honza Křeček, který ho testoval hned dvakrát. Jednou v naftovém provedení, o tomhle autě mimochodem dodnes tvrdí, že to byla jeho nejoblíbenější testovačka (ano, Honza je ten pán, co měl na týden Maserati Quattroporte), a v rámci upevňování své maskulinity nafasoval i verzi Elle (podle toho dámského časopisu). Naposledy jsme si hráli s cétrojkou letos v lednu, což se, jen tak mimochodem, optikou událostí letošního roku zdá strašně dávno. Tehdy jsem si malý Citroën vyměňoval s Honzou Machačem a nakonec jsme ho podrobili srovnávacímu testu s Peugeotem 208, což byl počin na naši redakci až překvapivě informačně hodnotný.

Čili abych to shrnul – C3 už máme docela “najetou”. Je to milé malé francouzské autíčko, co nestojí mnoho peněz, vypadá originálně, je poměrně pohodlné a celé tak nějak “akorát”. Jeho oplácaný design stárne pomalu, konektivitu zvládá taky se ctí, tak nebylo ani zas tak poznat, že je na trhu už čtyři roky. Toho si pravděpodobně byli vědomi i designéři Citroënu, kteří místo nějakých razantních zásahů připravili opravdu jen lehké omlazení. 

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Vzhledových změn si asi běžný pozorovatel všimne jen při srovnání “bok po boku”. Přední maska je trochu více zamračená a méně dobrácky baculatá, jsou tu nová led světla (ta uprostřed), původních sedm “air-bump” výdutí na boční straně dveří se zredukovalo na tři a…to je zhruba celé, alespoň stran vzhledu. Vlastně by se to takhle dalo uzavřít s tím, že francouzi provedli levné omlazení svého levného auta a asi by to nikoho nepřekvapilo ani nepobouřilo. Vždyť je to “jen cétrojka”. Ale to by nebyl Autíčkář, abychom se na to nepodívali pěkně zblízka. 

K testu jsem dostal nejslabší verzi s pouze pětistupňovou převodovkou – identický agregát, jako měl vůz testovaný v lednu. Vzpomínám si, že mě tehdy dost štval. Na dálnici se musel točit, což se neobešlo bez velmi výrazné zvukové kulisy. Na rovinu – nad sto třicet už se fakt musel zvyšovat hlas a bylo to dost nepříjemné. V rámci faceliftu ale evidentně došlo k zásadnímu vylepšení tohoto často kritizovaného nedostatku a tak je interiér “nové” C3 celkem klidným místem i v rychlostech za dálničním limitem. Na ozkoušení tohoto faktu byl přizván i kolega Machač a ten toto, po dálničním přesunu do Liberce a zpět, taktéž potvrdil. Velmi dobře. 

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Další věcí, která byla na cétrojce k vzteku, byl plastový díl obložení pod volantem. Ten snad v každém předfaceliftovém autě podivně povrzával, protože byl dost vachrlatě uchycen na čtyřech malých “zobáčcích”. Nevím, jak presne je tento prvek přepracován, ale mohu s potěšením konstatovat, že již nedělá žádné divné zvuky a při kontaktu s řidičovým kolenem již nemá tendenci odpadávat. Malá věc, ale signifikantní rozdíl v celkovém pocitu z auta.

Další změna se udála v oblasti předních sedadel. Ne, že by snad roztomilé svetrovou látkou čalouněné židličky ze “staré” C3 byly nějak špatné, to vůbec ne. Naopak šlo ve své třídě o nadprůměr, dle některých pak až etalon. Nově jsou ale řidiči a spolujezdci k dispozici povedená křesílka “Advanced Comfort” z vetší C4. A ta jsou ještě o kus dál. Teď už opravdu není pochyb, že v kategorii levných malých vozů pohodlnější posezení nenajdete.  Opět se to může zdát jako detail, ale právě takovéhle detaily nakonec ovlivňují onen pohodový a příjemný pocit z celku.

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Další změnou je pak rozšíření možností individualizace vozu. Zatímco před faceliftem bylo možné vytvořit v konfigurátoru celkem 36 různých variant barevného sladění doplňků, laku, střechy a dekoračních polepů, nyní jich je k dispozici celých 97. Kdybych měl tedy radit, přidal bych ještě tři, abychom to zaokrouhlili na stovku, ale není každý den posvícení. Trochu mě mrzí i fakt, že konfigurátor funguje jako arbitr vkusu a tak některé obzvláště vypečené kombinace nepřipouští. Ne snad, že by červené auto s tyrkysovou střechou a polepem s texturou falešného dřeva bylo vzhledově krásné, ale pocit, že tuto designovou abominaci mohu vytvořit a děsit s ní své sousedy, by potěšil mé srdéčko kýčaře.

Rozšířené individualizaci se nevyhnul ani interiér, kde oproti dřívějšku přibyly hned dva nové dekory. Tmavý matný “emerald ambience” a docela stylový “techwood” s obložením z plastového dřeva. Na fotkách to vypadá moc hezky, leč v reálu jsem si v testovaném kuse musel vystačit s klasickou základní černí, tudíž vám své niterné pocity z fošniček na palubní desce nemohu interpretovat. Pro představu tedy přiložím alespoň oficiální fotografický materiál.Foto: Citroën

Abych byl zcela vyčerpávající – nově si můžete připlatit ještě za přední parkovací senzory, k dispozici jsou také inovované vzhledy litých kol. A ještě se sluší říci, že ta LED světla vepředu hodně pomohla, předchozí halogeny svítily poněkud rozpačitě, teď ale nemám výhrad.

Verdikt

Předchozí řádky možná působí, že si stěžuji, že modernizace Citroënu C3 nebyla dostatečně velkolepá, ale je to přesně naopak. Dopadla totiž moc dobře. V souladu s heslem “co funguje, neměň” tu zůstal skvělý podvozek, jednoduchý a relativně úsporný motor, prostorný a nekomplikovaný interiér a celá ta těžko uchopitelná, leč velmi příjemná atmosféra upřímného levného auta, které si na nic nehraje. Nádavkem dostanete lepší sedačky, více zvukového komfortu, nová výkonnější světla a opravené drobné chybky. Neměl by nakonec takhle vypadat správný facelift?

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: zážehový tříválec 1199 ccm
Výkon: 61 kW (82 koní)
Točivý moment: 118 Nm 
Převodovka: pětistupňová manuální
Maximální rychlost: 169 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 13,3 s 
Provozní hmotnost: 980 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,2 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 6,3 l/100 km kombinovaná
Základní cena testované motorizace: 300.000,- Kč
Cena testovaného vozu: 355.00,- Kč

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
03. prosince 2020, 18:11
1

Palec nahoru jak za facelift, tak za clanek :)

reagovat
yorkin
03. prosince 2020, 18:49
0

Za mne pochvala! Sice teda nejsem a asi nikdy nebudu na trhu v téhle kategorii nových aut, ale je to celkově sympatický a funkční autíčko, tak, jak to Francouzi umí. Škoda jen, že tam není trochu víc excentrických detailů, to by Citroenu slušelo. Ale chápu normy, úspory... Oproti nešťastné éře s vyloženě ohavnými C3 první generace tohle tak nějak funguje jako celek.

reagovat
Petju
03. prosince 2020, 19:35
0

Venku asi ok, ale interier je priserne zastaralej.

reagovat
PeterLuk
06. prosince 2020, 20:23
2

Mne sa práve vďaka tomu ten interiér páči, že nechce pôsobiť za každú cenu hyper moderne, s množstvom displejov, tvarov a podsvietenia, práve naopak, na mňa to pôsobí ako príjemné retro.

Mne sa naopak nepáči ten predok, a som prekvapený, že som tu zatiaľ asi sám. Po facelifte to auto pôsobí trochu "smutno" :D

St
Staromil
04. prosince 2020, 11:08
0

Pěkně napsaný a pojatý článek o fajn malém praktickém autíčku, asi hlavně do města ! Tam nic více většinou nikdo nepotřebuje, a to ani motoricky, ale uplatní se nejen tam, když je pohodlné ( proto jezdím po městě výhradně s bezmála pětimetrovým autem s dvouapůllitrovým motorem...:-)))...) ...už u prvních verzí s těmi " venkovními otřískávacími polštářky", tj. třeba u Capturu, Cactusu, s nárazníky, co jsou nárazníky ( tedy z větší části bez laku ), jsem si říkal, že to vlastně frantíci měli dobrý a originální nápad takhle řešit určitou odolnost aut do městského provozu, na parkoviště u hypermarketů a obchodních center, hromadných podzemních garáží se stáními na Fiat 500, kde pak zaparkuje Range Rover a aut parkujících na sídlištích, kde vám jakékoliv auto dříve nebo později někdo v lepším případě jen odře. Člověk tak nějak nejvíce řeší hlavně prví odření, pak první promáčklinu, ale stejně to pořád trochu štve i u těch dalších. Tohle je přesně způsob, jak za cenu menšího ústupku estetice toto omezit. Nicméně "polštářky" se zmenšují, účinnost klesá a SUVéčka to dveřmi vezmou jasně nad ně...:-))).. Pořád to ale je velmi praktické auto, moje žena by ho svého času určitě ocenila ( pořídil jsem jí tehdy na cestování po nákupech a s dětmi po jejich aktivitách Clio, což tedy plnilo podobný účel...snad při první samostatné jízdě ťukla ( no spíše trochu více) dveřmi na parkovišti do dveří audiny trenéra našeho synka..:-))...). A "příšerně zastaralej interiér" by tedy rozhodně neřešila a myslím, že i drtivá většina z cílové skupiny...nic ve zlém, ale tohle fakt není u takových aut vůbec podstatné. To barvička, kobinace barviček a individualizace, to už je jiná ...:-)))...Takhle kdyby se třeba dala měnit podle bot a kabelky !...no, to jen tak na odlehčení....

reagovat
beastar
04. prosince 2020, 11:18
2

Uz u predfl. jsem psal ze to auto je pekny. Ma svou dusi, svuj styl a skvelou cenu. Vybava dostacuje, motorizace pro bezne zajemce o takove auto taky. Interier ma svoje nej casy zasebou. Jenze koho to u auta za 360 pro mesto a okoli zajima. Nakonec dopadnu tak ze si neco podobnyho koupime k Ramu a Meganu na jezdeni do prace a do Lidlu:)))

reagovat
to
towef
04. prosince 2020, 14:56
-2

hm...

reagovat
jH
jHanak
09. prosince 2020, 14:14
0

Na druhu stranu, ak si vezmes nejaku nemecku premiu, kde si napr Audi za najvyssi Bang and Olafsen audi system je schopne pytat 250 000, su to stale smiesne sumicky :)

ro
rock
04. prosince 2020, 19:39
2

No nevím, já z toho zas tak odvázanej nejsem. Za ty stylový air-bumpy (nebo jak se to jmenuje) je potřeba připlatit (jinak zůstane na dveřích prázdný prolis), za tu sexy tyrkysovou je potřeba připlatit, pokud chci ten tyrkysový proužek i vevnitř (a to bych sakra chtěl), musím za to připlatit a aniž bych se nějak rozmáchl s další výbavou (parkovací písklák je do města skoro nutnost), už se blížím 400 t. Za vozítko s 83k s pětikvaltem.
Tohle člověk zkrátka musí chtít, protože se mu to líbí. Jinak za stejný prachy můžu odjet třeba s 95k Fiestou se šetikvaltem, která mi do toho parkovacího místa nacouvá sama. A těch možností je víc.
Chci říct, že to není úplně průser, ale jako nějaká zvláštní láce mi to taky nepřijde.

reagovat
Jakub Pospíšil
06. prosince 2020, 21:26
0

Je to o cenách v ceníku versus vskutecnosti. Teď jsem shodou okolností pomáhal kupovat C3 kamarádovi. Měl to s airbumpama, červeným páskem, infotainmentem, vyhřívanýma sedackama a cena začínala dvojkou.

ro
rock
07. prosince 2020, 09:46
0

Tak pod 300 t (pokud je teda míněno s daní fyzické osobě) už je to fajn kauf. To už je v teritoriu Sandera :-) a přitom je to hezká stylovka.

Jakub Pospíšil
07. prosince 2020, 09:51
0

Jo, byla to skladovka na úvěr.

jH
jHanak
09. prosince 2020, 14:10
0

Tie plasty po bokoch mi pridu velmi divne :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mazda MX-5  2005
Mazda MX-5

2005 rok výroby
124 koní výkon
1 798 ccm objem

Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst 2010
Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst

2010 rok výroby
216 koní výkon
5 300 ccm objem

Subaru Outback 3.0R H6 MY2004 2004
Subaru Outback 3.0R H6 MY2004

2004 rok výroby
250 koní výkon
3 000 ccm objem

Ford Taurus SEL, 4x4 AWD, 3.5V6, flexfuel 2014
Ford Taurus SEL, 4x4 AWD, 3.5V6, flexfuel

2014 rok výroby
214 koní výkon
3 500 ccm objem

Škoda Fabia 1,4 16v GT LPG první majitel 2001
Škoda Fabia 1,4 16v GT LPG první majitel

2001 rok výroby
75 koní výkon
1 390 ccm objem