Když se čínské CF nedávno vytasilo s novinkou v podobě malé adventure motorky, hned jsem věděl, že mě bude zajímat a budu se na ni muset zblízka podívat. Dokonce mám možnost srovnání ve třídě, s dalšími dříve testovanými výletními pětistovkami – Hondou CB500X nebo “naší” Jawou. Oproti nim však umí zaútočit (nejen) zajímavou cenou.
Design se mi tradičně celkem zamlouvá, jak už bývá u CF zvykem. Držet si přední evropské designéry se zkrátka vyplatí. Vyšší zdvihy i stavba, široká řidítka doplněná o blastry, dvoupatrový LED světlomet, plnotučná ADV kola o rozměrech 21 a 18 palců z větší osmistovky, to vše velice zdařile navozuje dojem mnohem většího a dospělejšího stroje. Z dálky, i po osedlání. Podsedlovka elegantně zakrytovaná, sváry vizuálně na jedničku, zkrátka vůbec nic, co by alespoň náznakem odhalovalo nějaké šetření. Do rukou se mi dostalo šedé provedení s několika reflexními proužky. Působí trochu usedle a opatrně, druhá kombinace bílomodré mi přijde veselejší a zábavnější.
Displej budíků nabídne na výběr z klasického a “nýdforspídového” rozložení s výbornou odezvu. Zde však hned ze startu vypálím i kritiku. Při jízdě po tmě prostě svítí až příliš a už s tím “nic” nejde dělat. Zkoušel jsem nastavit nejnižší i automatický jas, ale ani jedno moc nepomohlo. Asi bych i zvážil jeho překrytí lehce zatmavenou fólií. Na linkování s telefonem mne moc neužije, raději si ho plácnu rovnou na řidítka, ale zásuvka k jeho nabití na delším výletu se hodí. Ještě k displeji, při rozsvícení hladového oka naskočí místo dojezdu jen dvě pomlčky (--), i když záměr zřejmě byl, začít počítat na rezervu ujetou vzdálenost, jako to dělá například Yamaha. Jedná se o super funkci, když funguje jak má, trochu škoda. Přehazuji nohu přes sedlo a hned si připomínám, proč mám malé advčka rád. Jelikož se vměstná do skupiny ŘP A2, cílí spíše na mladší, ne vždy vždy ještě zcela dorostlé jezdce, tak já i ostatní kratší jedinci pohodlně a bez dramat dosáhnou na zem. Následují dvě zcela praktické vychytávky, které nenajdete všude. Přední plexi zvládnete otočnou hvězdicí nastavit jednoruč i za jízdy. Zrcátka mají kloub a jdou sklopit směrem na palubu, což je naprostá pecka do terénu. Zkušení jezdci tak (prý) získají mnohem více prostoru pro kontrolu nad řídítky ve stoje. No a méně zkušení (já) zase ocení, že nemusí kupovat nové, až jim to náhodou někde v divočině upadne. Vlastně ještě můžeme přidat i široké ocelové stupačky s vyjímatelnou gumou, které taktéž přijdou vhod v terénu. No, asi už je načase vyrazit.
Malý řadový dvouválec po stistku startovacího tlačítka vyštěkne takřka okamžitě a já jsem, stejně jako už několikrát v minulosti při setkání s CF, velmi příjemně překvapen jeho zvukem. Jasně, peprnému burácení velkých strojů se zcela nevyrovná, ale na svůj objem? Stylová lichoběžníková koncovka hraje s rozdanými kartami nejlépe jak může. Navíc na našem trhu, propleteným posledními Euro normami, jež u motorek pamatují spíše na hluk, než emise samotné není vždy snadné dosáhnout požadovaných hodnot i emocí zároveň. Leckdy pak i skutečně výkonné stroje v posledních letech působí na poslech zkrátka jako beránci.
Tahám za plyn a nestačím se divit. V nižších otáčkách se s pořádným otočením heftu dostaví tradiční dvouválcové nakopnutí. Následně se dokonce dostavuje hlad po otáčkách! Digitální rafička pádí až na konec otáčkoměru, prostého hluchých a nudných míst. Kratší finální převod možná trochu připomíná původ v nakedu a nenápadně asistuje, k tomu ještě později, ale stejně se to počítá. Pohled na rychloměr vás sice vrátí do reality, ale koho to zajímá. Rozhodně nejzábavnější maloobjemový motor. Je s ním prostě pořád sranda, ať už ve třech nebo v osmi tisících. Stejně překvapivá je i absence vibrací, ani delší přesuny nejsou nijak protivné, což se k cesťáku náramně hodí.
Různé fámy dokonce tvrdí, že tenhle motor měl původně přijít do nového malého KTM Duke. Jenže pak se něco stalo a CFMOTO, jež vlastní 51% KTM, najednou představilo celou rodinku (adv, kapotu, naked, čopr) osazenou touhle vskutku povedenou jednotkou. Asi náhoda. Snad by se tomu dalo i věřit, je znát, že si s ním skutečně někdo dal práci. Není co vytknout, chtělo by se říct… ale stěněčí nadšení a kratší převod se poměrně očekávatelně odráží také na spotřebě. Jistě je rozumné se pohybovat spíše do dálničního limitu, ale na plnou šest lze zabrnkat o omezovač s maximálkou 158km/h. Můj průměr po dobu testu se pohyboval okolo čtyř a půl litru, po dálničním testování zmiňované maximálky se přiblížil skoro až k pěti. Což je hodnota za kterou jsem po dálnici cestoval ve dvou s naloženou Africou Twin, i když tady se jedná o extrém z opačného spektra. Určitě půjde jezdit úsporněji, já se jen hodně bavil. Nemohl jsem si pomoct, čtyřistapadesátka mě k tomu poňoukala!
Podvozek se zdvihy shodně 200 mm vpředu i vzadu obstarává KYB. Vepředu dokonce nabídne i možnost kompletního nastavení, čemuž se snad ani nechce věřit, v téhle cenové hladině. Vzadu pak alespoň předpětí, pro případ osazení kufry. Musím však zmínit skandální kvalitativní nedostatek, nálepka KYB na vidlici se okolo písmenka “B” už začínala odlepovat! Jelikož jsem jezdil převážně sám a bez kufrů, neměl jsem potřebu na něj sahat. Sice trochu měkčí, ale spíše poplatné dobrodružnému zaměření, aby zvládl díry a lehčí terén. Ani při testu maximálky jsem se však necítil nijak nekomfortně. I přes použití, pro mě neznámých, pneu CST, jež se na první pohled svým blokovým designem snaží napodobit Pirelli. Na dálnici byly sice trochu hlučnější, ale není nic jednoduššího, než je sjezdit a pak si obout pryž dle svojí chuti a preferencí.
Jednokotoučová brzda J.Juan disponuje radiálním třmenem a brzdí obstojně, ale je třeba použít trochu více síly. Možná je to mnou, ale mám prostě raději dva kotouče. Případně lze zkombinovat i se zadní brzdou, která bere parádně. Jednou jsem si s ní přibrzdil na poli trochu víc, než jsem měl v plánu, bez spojky a najednou mi zhasl motor. Heh. Přepinačem vlevo lze zvolit offroad mód, který deaktivuje ABS na zadním kole. Zcela vypnout nelze, musíte si vystačit pouze s klouzajicím zadkem.
Věcí, co se mi nelíbily nebo mě obtěžovaly vlastně ani moc nemám. Pro vyresetování tripu se musí do menu, nestačí prosté podržení tlačítka. Je třeba nějaké kliknutí navíc, ale nejedná se o konec světa. Pro tvrdší offroady bude vhodné vyměnit ochranný kryt motoru za odolnější. (Throttlepunks jistě budou něco mít) Do sériového se mi, ani nevím jak, podařilo zapíchnout klacek. Podobnému zásahu se však nevyhnete ani u většiny notně dražších strojů, včetně Ténéré.
Verdikt
Malá 450 se CFku vážně povedla. Skvěle jsem se bavil, ale to jste z textu nejspíš poznali. Motor je pecka, snad nejzábavnější ve třídě. Je sice trochu žíznivější, ale i kdyby měl brát za všech okolností o celý litr navíc, bude vám sakra trvat, než projezdíte rozdíl v pořizovací ceně. Poměr cena/výkon je vážně super. Skoro až nemůžu uvěřit, co všechno se jim podařilo do tohohle stroje nacpat. Podvozek s vyšším zdvihem bez problémů zvládne i výlet mimo silnici, kde oceníte i celkovou nižší váhu, oproti větším strojům. Ideální volba pro každého, kdo nepotřebuje cestovat nejrychleji, ale raději zabloudí do polních zkratek, které nejsou na mapě.
Kdo by mi nevěřil a chtěl by se přesvědčit na vlastní kůži, stačí navštívit MTT Brno na ulici Gargulákova. Kde si můžete otestovat přímo tenhle konkrétní kousek nebo spoustu dalších od CF. Jsem si jistý, že některými výkony a vlastnostmi vás zcela jistě velmi příjemně překvapí.
Technické údaje
Motor: řadový dvouválec 449 ccm
Výkon: 31 kW (43 k) při 8 500 ot./min
Točivý moment: 42 Nm při 6 500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální s antihoppingovou spojkou
Maximální rychlost v testu: 158 km/h
Provozní hmotnost: 185 kg
Pneu P/Z: 90/90 R21 CST Ambro
140/70 R18 CST Ambro
Průměrná spotřeba v testu: 4,5 l/100 km
Základní cena: 158 990,- Kč
Sato
29. 9. 2024, 20:48 0 reagovatO motorkách nič neviem, len chcem povedať: Borci, dávajte si na tých mašinách bacha.
Dneska som skoro autom sundal motorkára, bola by to plne moja chyba ale to by tomu druhému na Jipke alebo v Márnici bolo šumák.
Pri prediehaní, klasika: blinker, zrcatko, plný, vybočujem z pruhu keď tu zrazu vedla mňa rachot z motorky, hneď som to strhol naspať do pruhu posratý až za ušami. Motorkár, ktorý šiel za mnou, a na ktorého som zabudol, začal predbiehať mňa v momente, keď som ja začal predbiehať to auto predomou, v bočnom zrcátku v tom zlomku keď som ho kontorloval bol akurát v slepom uhle (detekci nemám) a stredové som nepozrel. Či nás delili centimetre alebo tam bol ešte meter k dobru neviem, ale ešte teraz mám z toho chlpy dupkom.
afro-r1
29. 9. 2024, 22:11 2Jezdi tak, jako by te vsichni okolo chteli zabit. Funguje to i pri rizeni auta.
S.h.I.t.
29. 9. 2024, 21:42 0 reagovatZa me strasna skoda, ze to nema o nejakych 15-20kg mene. Jako je to furt super, ale uz je to trosku tlustoch :)
Jimi
30. 9. 2024, 10:02 0 reagovatChtělo by to trochu namazat řetěz, jinak slušné "SUV" moto.
mariov8
30. 9. 2024, 20:27 0 reagovatPořeší se delší stálý převod, o zub dopředu a je to skvělá mašina. Lehčí být mohla, ale není to zas tak moc, na dvouválec a těžiště má nízko. Lepší se kluci čínští...
S.h.I.t.
01. 10. 2024, 14:16 0Jeste by me docela zajimalo, jestli autor narazil na problem ucukanym plynem. Zatim jsemm to potkal snad ve vsech recenzich, ze ma z kraje znacny on-off efekt a ze jet s tim jen na malo plynu je tak problem.
David Střítežský
01. 10. 2024, 16:28 2Třeba u 800NK jsem si na to stěžoval taky, ale tady mi to fakt nepřišlo obtěžující, ale mám k tomu pár poznámek. Je to malý objem, prostě tě "nepotahá" tolik jako větší sedmi/osmikila. Plyn je řešený lankem, takže ten pocit z tahání za něj je přirozenější - prostě jde otevřít i málo. Zato 800NK (el. plyn) ač jsem se snažil a soustředil sebevíc, vždycky mi to cuklo, ale po pár dnech už jsem se taky naučil / zvykl a dalo se, ale rozhodně to nenavozuje takový ten dobrý první dojem. Taky záleží s čím kdo zrovna srovnává. Ta Honda 500 asi měla hladší projev - ale zase ne tak zábavný. Jinak třeba i moje daily motorka je taková ostřejší-ucukanější. Nechci tvrdit, že umím točit plynem líp než ostatní, jen mám možná nižší práh tolerance nebo tak něco.
Za mě 450 dobrá, kdyžtak ve videu na pár místech jedu i pomalu, tak okoukat nebo jak se píše v posledním odstavci - nezbývá než zkusit na vlastní kůži. :)