načítám data...

BMW iX3: Elektrické SUV v konzervativním kabátu

BMW si můžete koupit v benzínové, naftové či hybridní variantě. Nově přijíždí i jako čistý elektromobil. Dává smysl?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Letos je tomu přesně 10 let, co mnichovská automobilka BMW překvapila konceptem elektromobilu s označením i3. Celý projekt prvního elektromobilu (pro širokou veřejnost) značky se příhodně nazýval MegaCity. Jak tušíte, měl za úkol přinést světu ideální městské vozidlo. Byl to tehdy menší šok na lipském autosalonu, protože takový automobil od BMW asi nikdo neočekával. O dva roky později se i3 dostala do prodeje a příliš se od původního konceptu nevzdálila. A dál už to jistě znáte. Navzdory prognózám (především skalní fandové značky se tímto modelem nemohli smířit) se z i3 stal ohromný úspěch. Ještě dnes se prodává jak teplé housky. Podle původních plánů měla výroba skončit někdy v loňském roce, avšak o i3 je takový zájem, že BMW avizovalo, že tento městský elektromobil udrží při životě až do roku 2024 a ještě navýší produkci.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Osobně se tomu příliš nedivím, je to podle mého stále ten nejsmysluplnější elektromobil, který si můžete koupit. Nicméně po úspěchu i3 jsem očekával mnohem větší modelovou ofenzívu elektrických modelů od BMW, avšak to se nestalo. Z nějakého důvodu bylo 7 let ticho po pěšině a až v současné době se trochu začaly hýbat ledy. BMW postavilo znovu poněkud kontroverzní model iX, který si tu v budoucnosti jistě též představíme. Nicméně do té doby si musíme vystačit s modelem iX3, který aktuálně tvoří takový mezistupeň (společně s i4, která právě přichází na trh) mezi i3 a iX. Má v rukávu nějaké trumfy, kterými může oslovit zájemce o elektrické SUV? To jsme zjišťovali v redakčním testu.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Asi nemá smysl řešit vnější design, který se prakticky neliší od klasické X3, jež jsem testoval na jaře. Jsou tu zaslepené ledvinky, jiný design kol. Základní tvar i všechny důležité detaily jsou však shodné s výchozím modelem se spalovacím motorem. Někdo to ocení, že nebude vyčnívat z davu. Prostě jen další obyčejné SUV a vůbec nebude nikoho dráždit tím, že je to elektromobil. Určitá skupinka lidí by ale mohla být zklamaná. Od elektromobilu očekávají jistou originalitu, rádi se odlišují a říkají světu, že se po silnicích prohánějí v elektrickém voze. To iX3 neumí. Do které z těchto dvou skupin se řadíte vy, to si musíte rozhodnout sami.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Stejná písnička se odehrává také uvnitř. Interiér iX3 je opět shodný s výchozí X3. A to má své výhody i nevýhody. Když začneme plusovými body, tak vnitřek iX3 je ergonomicky skvěle zvládnutý. Netřeba se obávat přehnané digitalizace, na palubní desce zůstalo mnoho důležitých tlačítek k ovládání základních funkcí. Klimatizace, rádio, infotainment, to vše můžete ovládat pěkně postaru fyzickými ovládacími prvky. Pochvalu si zaslouží i dílenské zpracování. IX3 vzniká v Číně a už jsem zaslechl nějaké ty řeči, že to určitě bude blbě postavený. No, tak není. Všechno splňuje kvalitativní nároky značky a osobně jsem neviděl jediný rozdíl ve zpracování mezi X3 vznikající v americkém Spartanburgu a čínskou iX3. Na vysoké úrovni jsou též všechny moderní technologie, kterými BMW zpříjemňuje život svému řidiči. Odemykání vozu můžete řešit skrze mobilní telefon. Nechybí on-line aplikace nebo třeba možnost nahrávání jízdy skrze integrované kamery vozu. Líbily se mi i jízdní asistenti, kteří fungují zcela přirozeně a jejich zásahy jsou překvapivě jemné. Dokonce umí vytvořit i záchranářskou uličku, pakliže je to třeba. Celkově jsem měl z interiéru vozu velmi dobrý dojem, je to poměrně příjemné místo k životu, oplývající útulností a pocitovou kvalitou.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Přesto však musím upozornit i na jisté nedostatky. Ty většinou plynou z faktu, že iX3 nestojí na čistě elektrické platformě, nýbrž na platformě CLAR, kterou využívají spalovací modely. Znamená to, že v iX3 se musíme smířit s poměrně širokým (a zbytečným) středovým tunelem, který lehce omezuje vnitřní prostor. Stejně tak místo vzadu by na poměry elektrických SUV mohlo a mělo být lepší. Je škoda, že se nepovedlo využít přebytečný prostor pod přední kapotou na nějaký ten menší frunk, do kterého by se daly odložit třeba kabely. Stejně tak by se šiklo podrobnější plánování cesty v rámci navigace, chybí tam informace o nabíjení.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

BMW iX3 je poháněno synchronním elektromotorem o výkonu 286 koní a 400 Nm. Ano, všimli jste si správně, mluvím v jednotném čísle. Asi největší nevýhodou iX3 je chybějící pohon všech kol. Tohle elektrické SUV je čistě zadokolka. To možná potěší automobilové nadšence, avšak hádám, že cílová skupina by ocenila spíše možnost 4x4. Dynamicky nemám větších námitek. Byť zrychlení iX3 není tak dramatické, jako u nejbližších konkurentů se dvěma elektromotory, tak je zcela dostatečné a důstojné. Na stovku se dostanete za 6,8s a maximální rychlost 180 km/h asi většině lidí bude stačit. Co se samotné jízdy týče, iX3 potěší zejména svým komfortem. A nemyslím jenom dobře naladěný podvozek, ale i akustický komfort, který je na vynikající úrovni. Podvozek oplývá jistotou a nemusíte se bát ani rychlejší jízdy, tady BMW nezklame a nezapře svou DNA. Když se budete snažit a přepnete si veškerá nastavení do sportovních režimů, dostaví se i takový příjemný náznak hravosti. Moc milé. Plusové body sbírá iX3 také za silnou rekuperaci, díky které se můžete pohybovat po silnici s použitím pouze jednoho pedálu. Na to se rychle zvyká.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Jak už jsme si párkrát řekli, nejdůležitějším aspektem elektromobilů je dojezd, spotřeba a dobíjení. BMW iX3 disponuje akumulátorem s využitelnou kapacitou 73,8 kWh. Taková zásoba energie podle automobilky stačí k dojezdu až 461 km. K tomu jsem se sice nepřiblížil, ale 400 km lze při takovém tom běžném cestování jistě dosáhnout. Spotřebu jsem během týdenního testu udržel pod 19 kWh/100 km, což značí právě čtyřsetkilometrovou hranici. BMW se však chlubí vysokým nabíjecím výkonem, iX3 zvládne až 150 kW. Což mohu potvrdit. Jenže tento vysoký výkon neudrží příliš dlouho a už někde u 40% nabíjecí křivka docela rychle klesá. IX3 se tak řadí spíš mezi ty elektromobily, u kterých se na delších cestách vyplatí dělat kratší a častější zastávky, kde se využije lépe chvilkového maxima. Co se dálniční spotřeby týče, při opravdu rychlém tempu stoupá někam k 35 kWh, což srazí dojezd ke dvěma stovkám kilometrů. Trochu mě překvapilo, když jsem se snažil držet maximální rychlost, tak že po nějakých 10 minutách se začal zahřívat elektrický pohon a BMW postupně omezovalo dostupný výkon až na 60%. Zhruba po dvou minutách nižší rychlosti se zase vše srovnalo a mohlo se využít maximum.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

BMW iX3 není špatné auto. Rozhodně má co nabídnout. Cena se rovněž pohybuje na úrovni svých spalovacích alternativ. Za své peníze dostanete kvalitně postavené SUV, které potěší komfortem a jízdním nadáním. Jsou zde jisté nedostatky, které se však dají přičíst tomu, že nestojí na samostatné elektrické platformě. S BMW iX3 se dá vcelku rozumně žít a určitě vás nezklame. Jen se však nedokážu ubránit pocitu, že nevím, proč bych měl upřednostnit elektrickou verzi namísto povedeného naftového šestiválce. Já osobně bych asi bral diesel a jako bonus bych měl pohon všech kol.

Technické údaje

Motor: synchronní elektromotor s elektromagnetickým buzením
Výkon: 210 kW (286 koní) 
Točivý moment: 400 Nm
Pohotovostní hmotnost: 2 260 kg 
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,8 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná: 18,5 – 18,9 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 18,7 kWh/100 km
Cena základní verze (s daným motorem): 1 765 400 Kč
Cena testované verze: 2 026 086 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
18. listopadu 2021, 07:56
2

Až po tu zmínku o tom jak funguje ten elektromotor a jaká je spotřeba. Jak se to nabíjí. Jsem si říkal konečně možná něco elektronického pro mě. Škoda u BMW bych si pořád vybral spalovák případně hybrid.

A to patřím mezi ty jímž se to, že to nutně neukazuje halee mám EV. Plus BMW je jedna z posledních značek, co dělá interiéry s citem. A alespoň minimální úctou k tradici. Dokonce i s těmi 180 kmh na dálnici bych se smířil. Cena je taková očekávaná.
Když vezmu kolik stojí to strašidelný Hyundai..

Dokud to prostě po dálnici neujede v módu 130- 160 alespoň těch 400 k další nabíječce, kde se to za 10 minut dotlačí aspoň k 80% kapacity je to pro lidi jako já no Go věc.

reagovat
fortress
18. listopadu 2021, 08:27
-2

Docela mě překvapilo že už se to dělá v Číně. Ale nakonec proč ne, mají pro to suroviny, pracovní sílu i levnou energii.

reagovat
Fr
Frodo
18. listopadu 2021, 09:54
0

Proč ne? To nevidíš současný stav věcí, kdy je vše z Číny? Jak výrobky, tak základní suroviny. A co předávání technologií soudruhům kamarádům? Už jen to není dobrý důvod?

HeavySmoker
18. listopadu 2021, 10:26
2

Frodo, to chce zachovať pokoj. Čínsky trh je primárny pre iX3, ich tlak na elektro je ešte oveľa brutálnejší než v EÚ. Preto sa to tam vyrába, v EÚ a USA sa predá len pár kusov.

fortress
18. listopadu 2021, 11:09
1

Pane Frodo, je to směr který současná Evropa chtěla a stejně jako v Pánovi prstenů zde není žádná cesta zpět.

Fr
Frodo
18. listopadu 2021, 11:26
0

A to znamená že to budu brát v pohodě? Jako že to podle tebe bude na věčné časy a nikdy jinak? Nemyslím si. Kolo dějin se točí různě.
A to že je to určené primárně pro jejich trh neznamená, že se nemohou něčemu přiučit. Fakt mě hlava nebere, jak s většinovým klidem bereme to, že jde Evropa do hajzlu. Vám i mě to teď v podstatě může být jedno, ale další generace, naše děti, nad tím zapláčou.

fortress
18. listopadu 2021, 11:37
-4

Kvůli těm dětem už se zachraňuje elektromobilitou klima aby jim planeta neshořela.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
18. listopadu 2021, 12:04
4

Ne, vyrábět auta v ČLR rozdodně není v pohodě. To, že jsme dopustili monopolizaci některých strategických odvětví do rukou totalitní a komunistické země byla největší chyba západní civilizace v posledních dekádách a dnes se nám to vrací v podobě nedostatku zboží a masivní inflace. Dnes už je snad naprosto zjevné, že je nutné tento trend zvrátit a ne v něm pokračovat. A co se týče těch surovin, pracovní síly a energie, tak na to nejde reagovat jinak než takto:

Prostě suroviny právě teď nemají, energii taky ne, protože si soudruzi svou arogantní zahraniční politikou zavřeli dveře k australskému uhlí, které tam bylo hlavním zdrojem energie a teď marně hledají náhradu v méně kvalitním uhlí např. z Bangladéše. Mimochodem, takto masivní využívání uhlí není úplně slučitelné s ekologií, kvůli které si ty elektrické nesmysle lidi hlavně kupují. A co se týče levné práce, tak tam je ten největší problém. Jako oni ji sice mají, ale je to nucená práce Ujgurů vězněných v koncentračních táborech. Jako fakt nechápu, jak může tohle být pro někoho akceptovatelné. Prostě pokud máme jinou alternativu, je potřeba to nekupovat.

fortress
18. listopadu 2021, 12:11
4

Vytrollil jsem to líp než bych čekal.

beastar
18. listopadu 2021, 23:35
2

Jo za mě dobrý. Už u záchrany planety elektromobilitou jsem věděl, že tentokrát to bude dobrá cesta.

Frankie
19. listopadu 2021, 15:43
-1

Čína a energie to je taková sranda. Když soudruzi rozhodují, která továrna pojede a která ne. A to kvůli elektřině. Vím to, dělám v oblasti grafitu.

Va
Vasek7
18. listopadu 2021, 10:45
1

Uz tak 3 roky cekam, az i3 v bazaru klesne pod magickych 300 000 czk. Pred koronou se k ni zacala blizit, ted jsou zas 350 a nebal bych se rict ze pujdou dal nahoru..

reagovat
ma
martinw
19. listopadu 2021, 11:38
0

je to strasidelny s cenama ojetin

beastar
19. listopadu 2021, 12:36
0

Zrovna u trochu slušných elektromobilů ano. Bohužel.

af
afro-r1
24. listopadu 2021, 21:52
1

Na sluzebni i3 me prijemne prekvapilo, jak daleko pusti trakce ridice, nez zasahne.
Od soukromeho vlastnictvi by me odrazoval minimalne koncept odrezavanych urcenych casti karoserie a vlepovani a nytovani novych casti. Nesmi se s tim proste moc bourat, no...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem