Kompaktní sedan, to je třída, která pomalu mizí z trhu. Na jejich místo nastoupily všemožné crossovery a SUV, nebo je nahrazují liftbacky. Nejinak tomu je i v případě BMW třetí řady – ještě před dvaceti lety šlo o zásadní model nabídky, dnes patří prodejními čísly spíše někam do průměru a většinu prodejů trojky tvoří kombi. Je to pochopitelné – velikost kufru a nakládacího otvoru je pro většinu lidí důležitější než vzhled a SUV je zkrátka praktičtější i se do něj lépe nasedá. Není to ale škoda?
Současná generace G20 je na trhu už sedmým rokem, před třemi lety dokonce obržela lehký facelift a nástupce z rodiny Neue Klasse už pomalu klepe na dveře. I po takové porci let na mě však působí pořád velmi dobře – možná dokonce i nejlépe z celé nabídky značky, dokonce i bobřím zubům modelů M a čtvrté řady jsem přišel časem na chuť.
Nikoho tedy asi nepřekvapí, že 3er je můj nejoblíbenější bavorák – je akorát tak velká, čtyři dospělé pojme bez problémů a zároveň se dá velmi dobře poskládat i na užší okresce. Jenže až do teď jsem s “lidovější” verzí vlastně neměl příležitost se svézt, proto jsem si jednu na test vyprosil. A že to je sedan, to byla už jen třešnička na dortu!
Berte základní sedačky, jsou boží!
Konfigurace se pánům v BMW opět povedla. Nejenže auto obléká parádní modrou Portimao, po otevření dveří překvapí “základní” sedačky k M paketu v kombinaci látka/alcantara. Prosím vás, až si budete vaší trojku konfigurovat, vyzkoušejte si je, než zakliknete obligátní kůži. Nejenže skvěle vypadají – mají i výborné boční vedení i komfortní sedák a v aktuálních vedrech se v nich nebudete potit tolik jako na rozpálené kůži. Navíc má 3er výbornou pozici za volantem, znatelně nižší než třeba v aktuální 5er.
Zbytek interiéru je už u BMW klasika – potěší skvělé zpracování, prémiové materiály (třeba čudlíky na okna i kliky jsou zde stále hliníkové) a špičkové odhlučnění i ve vyšších rychlostech. Nový iDrive 8.5 už je i tady, je velmi rychlý, ale i složitý na hledání některých věcí – byť na to si v průběhu pár týdnů také zvyknete. To je zkrátka daň za soustředění nepřeberného množství funkcí do jediné obrazovky, jako to je v dnešních vozech zvykem. Příjemně překvapí i bezproblémová funkce bezdrátového CarPlay, které se neodpojuje ani výrazněji neseká. Občasné zpomalení navigace spíše připisuji mému pomalu už dosluhujícímu telefonu, který se během horkého počasí přehřívá.
Místa je zde opravdu dost a nikdo trpět nebude. Během testu jsme vyrazili na víkend ve čtyřech, zezadu jsem žádné stížnosti na prostor neslyšel – akorát kufr praskal ve švech. To kvůli menšímu otvoru i velké baterii plug-in hybridního ústrojí. Stále tedy platí, že pokud chcete vozit spoustu věcí nebo rodinu, berte radši kombíka. Pro dva však bude sedan naprosto dostačující.
Tuhý, ale duši z vás nevytřese
Inženýři věnující se ladění podvozků si s aktuální trojkou opravdu vyhráli. Jezdí totiž přesně tak, jak bych od sportovního sedanu očekával i bez toho, aby byl přehnaně uskákaný. Příplatkový M adaptivní podvozek funguje snad vždy a všude – je příjemně tuhý, ale do interiéru se žádná rána nedostává ani na rozbité silnici. Sice víte, že nejedete po úplně perfektním asfaltu, ale ne tolik, že by vás to nutilo zpomalit.
Naopak – podvozek funguje snad ještě lépe, když trojku začnete trochu tlačit a přidáte tempo. Tlumiče se neustále snaží držet kola na silnici, takže auto nikam neposkakuje a krásně kopíruje vozovku. Tomu sekunduje i skvělý xDrive, který citelně preferuje zadek a nechá i lehce sklouznout, přesto má za úkol hlavně dodat autu co nejvíce přilnavosti.
To vše 3er zvládá za naprostého klidu na palubě. Ačkoliv se neloudáte, s autem se vůbec nemusíte prát a dokonce se ani nemusíte příliš snažit. Nakonec na okresce dojedete nějaké jiné auto a uvědomíte si, že jste jeli vlastně docela svižně. A pořád strašně daleko od limitu…
Plug-in, co dává smysl. Nebo ne?
Konečně se dostáváme k pohonu. Paleta motorizací je v případě 3er skutečně široká – můžete mít jak čtyřválce a šestiválce, tak benzín i naftu. Čistě elektrická trojka teprve přijde s novou generací, zatím se tedy musíme spokojit s i4 – nebo plug-in hybridem 330e. Ten dlouhodobě patřil mezi mé “favority” v široké nabídce pohonů 3er, po osobním setkání však nejsem úplně přesvědčený. Proč?
Začněme jízdou v čistě elektrickém režimu, kdy 330e dojede zhruba 70 kilometrů na jedno nabití. To je už slušný dojezd pro každodenní pojíždění po Praze i okolí, přesně tak, jak by měl plug-in fungovat – do města na elektřinu, na cestování se spalovákem. Bohužel je v čistě elektrickém režimu 330e trochu línější, než bych od BMW čekal, což bude dané i pohonem všech kol. Spotřeba nebyla nijak zásadně vysoká, po městě jsem se pohyboval mezi 20-25 kWh na sto kilometrů s klimatizací pracující naplno a velký akumulátor díky 11 kW palubní nabíječce nabijete poměrně rychle.
Při delší cestě je 330e opravdu příjemný parťák, není to však bez ústupků. V režimu Battery Hold, kdy uchovává aktuální stav nabití, sice nemá výkonu na rozdávání (přeci jen je úsporněji naladěný), na pohodovou jízdu je však ideální a spotřebu na delší cestě po dálnici nemá problém udržet okolo sedmi litrů. Počítejte však s poměrně častým tankováním – velký akumulátor citelně ubral na velikosti nádrže, která činí 40 litrů. To je poměrně velký rozdíl oproti 59 litrům u čistě spalovacích motorizací a dojezd tak není o mnoho delší než třeba u Tesly Model 3 .
Jakmile však přepnete do sportovního režimu, vše se změní. 330e je najednou slušně rychlé, turbodíru krásně elektromotor vyhladí a zátah je opravdu slušný. V tomhle režimu mě nakonec 330e bavila úplně nejvíc – elektromotor přidá na zátahu a s předjížděním mít problém nebudete, navíc skvěle maskuje vyšší hmotnost na zadní nápravě a jede opravdu dobře.
Jenže proč si tedy kupovat plug-in, když můžu oželet pár příplatků a rovnou si pořídit M340i s famózním šestiválcem B58? Na to se odpovídá skutečně těžko a já s touto otázkou bojoval vlastně po celou dobu testu. Ano, 330e je skvělý hybrid, dojezd v elektrickém režimu je už na slušné úrovni a spotřeba je slušná. Pokud však nemáte solární elektrárnu na střeše nebo výhodný tarif na elektřinu, osobně bych těch pár litrů navíc ve spotřebě překousl nebo trochu ušetřil a zůstal u 330i.
Závěr
BMW 330e jezdí skvěle, je výborně zpracované a patří mezi řidičsky nejzajímavější plug-in hybridy na dnešním trhu. Nabídne slušný dojezd na elektřinu, slušnou dynamiku ve sportovním režimu i perfektní podvozek. Celkový dojem trochu kazí menší nádrž a slabší dynamika v čistě elektrickém režimu. Zda mu dát přednost v široké paletě motorizací řady 3 se však nedá říci, “konkurence” je ve vlastních vodách opravdu tvrdá.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1998 cm3
Výkon: 135 kW při 5000 ot/min a 300 Nm při 1350 – 4000 ot/min
Elektromotor: synchronní v převodovce, 80 kW, 265 Nm
Celkový výkon soustavy: 215 kW a 420 Nm
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 230 km/h
Spotřeba: cca 7 l/100 km dálnice, po městě 20-25 kWh/100 km
Zrychlení 0–100 km/h: 5,9 s
Pohotovostní hmotnost: 1960 kg
Cena již od: 1 508 000 Kč
Cena testované verze: 2 095 942 Kč
StreetPro
3. 7. 2025, 11:18 2 reagovat2t 3er, svět jde zjevně "správnou cestou" :-) chápu proč má 2t, ale nechápu, kdo na to dal palec, že to Bmw nutně potřebuje v nabídce... není to tak dávno, kdy se smáli Audi RS6, teď je otylka už i 3ka...
sheogh
3. 7. 2025, 18:02 1Presne, vazi stejne jako moje S8 :-)
HeavySmoker
4. 7. 2025, 09:39 1Asi aby cena za kilogram vyzerala lepšie.
scadar
4. 7. 2025, 09:56 1To jsou holt ty hybridní voloviny, moje 2023 320i váží 1500 (a 330i na tom je podobně). Přitom podle spritmonitoru taky jezdim za 7, měl jsem to výrazně levnější na koupi a ještě mám menší šanci, že se mi v tom autě něco drahýho posere. :)
sheogh
3. 7. 2025, 18:03 3 reagovatV dnesni zaplave crossoveru a dalsich opuchlin pohled na toto potesi :-)