načítám data...

BMW 218d Active Tourer: Prakticky veselý vůz

Po skvělé zkušenosti se 118i jsem se rozhodl podívat se na zoubek dalšímu dostupnému zástupci mnichovské stáje...

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Onehdá tady Dan psal, že ve dvojce nedává diesel smysl. Mluvil o sporťáku, který dle něj instalací dieselu přijde o charisma, zvuk a kdoví, co ještě. Jenže já jsem postižený tím, že je mi nějaká gradace ke konci otáčkoměru celkem volná. Už odmala jsem jako malý člověk z malého města adoroval velké motory z velkého města, a pak se dokonce právě k takovým motorům dostal. Ano, mluvím o amerických osmiválcích. Málokterý z nich má ostrou špičku.

Jenže všechny ty osmiválce s malým litrovým výkonem mají jedno společné: Jejich výkon je k dispozici v podstatě kdykoli a ihned. Masivní přívaly točivého momentu v nízkých otáčkách, automatické převodovky a absence výkonové špičky znamená, že kdykoli šlápnete na plyn, auto začne ihned akcelerovat, i kdyby to obstarožní převodovce chvilku trvalo, než podřadí. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jistě, je šarmantní, když Honda vytáhne z dvoulitrového čtyřválce přes 200 koní bez turba. Hrát si s takovým motorem je příjemné. Jenže pořád je to jen čtyřválec bez charakterního bublání. Čtyřválec, který bez triků zní jako roztočená motorová pila. Čtyřválec, jehož posláním je, aby byl primárně levný a nežral. Spojení takovýchto "charakterních" motorů s automatem pak znamená, že je to právě převodovka, která ovlivňuje akceleraci celého auta. Pokud se netrefí do těch správných otáček, nejede se. 

Dan psal o malém zadohnaném kupé, tam docela chápu, že si uživatel chce hrát. Rozumím lidem, kteří adorují Hondu S2000 primárně kvůli jejímu točivému motoru, jenže to jsou hračky. Od auta, které má primárně sloužit, očekávám, že bude překážky odstraňovat, a ne že bude řidiči "šarmantně" házet klacky pod nohy. Když já si hraju s autem, hodnotím více, jestli rychle reaguje na plyn, je pohotové a má dostatek jednoduše využitelného výkonu. Zvuk a kredit mezi petrolheady je vedlejší. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

A tím se dostávám k tomu, proč považuji současné diesely od BMW za lepší alternativu, než jejich benzínové sourozence. Manuální převodovky mizí v propadlišti dějin a automaty jsou sice stále lepší a rychlejší. Přesto považuji za lepší, když moc řadit nemusejí. Když si pak srovnám průběhy výkonu mých milovaných véosmiček a moderního dieselu, koukám se na velmi podobné křivky.

Výsledkem je pak fakt, že se tento stopadesátikoňový diesel chová živěji než stejně silný benzín. A to prosím o parník. Umí i s dvouspojkovou převodovkou zahrabat při rozjezdu z křižovatky a není potřeba čekat, až se roztočí, aby se něco dělo. Jistě, musí se čekat na tlak turba, ale ony ty benzíny mají dnes stejný problém, že? Navíc moderní motormanagementy a další řešení okolo přeplňování tuhle prodlevu podstatně zkrátily.

A v neposlední řadě to žere míň, že. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Dvojka ve verzi Active Tourer je takový jakýsi nafouknutý hatchback, který mi připomíná dávno zapomenutý Golf Plus. Zvenku je jasně vidět, že tady se jde za praktičností a silueta je vedlejší. Detaily snažící se masu rozbít jsou sice povedené, ale ve své snaze nemají šanci uspět. Velké ledvinky jsou velké a nedokážu posoudit, zdali si to trh žádá, neb nejsem trh. Ostatně udělejte si názor sami, automobil jsem vyfotografoval…

V interieru je situace podstatně veselejší. Po usednutí za volant mám pocit, jako by někdo vzal povedený interier BMW i3, trošku jej zmodernizoval a udělal jej méně převratným. Je tu krásná letmá konzola, která má dokonce malý úložný prostor pod područkou, upřímně a jednoduše řešený přístrojový panel a povedený pás dřeva táhnoucí se přes celou šířku auta.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Zpoza volantu jsem měl pocit, jako bych řídil MPV. Sedí se vzpřímeně, čelní sklo se táhne kamsi dopředu do dáli a velká přední boční okénka jsou pak pro MPV natolik typická. PR automobilky mi možná vynadá, že jejich dynamický vůz pro mladé přirovnávám k automobilům typu Xsara Picasso, či původní Opel Zafira, ale poptejte se lidí, kteří ta auta vlastnili: Budou se rozplývat nad tím, jak byla praktická.

A tohle BMW nepřišlo o zadní náhon jen proto, abychom měli o čem psát, že. Přišlo o zadní pohon proto, aby mohl být kufr pod podlážkou hluboký a prostornější. Aby kardan nezabíral místo uprostřed auta a motor je tu napříč jen proto, aby se mohla kabina posádky posunout více dopředu a byla tak větší.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Vyplatilo se to, malé hodné BMW je skutečně prostorné. Když si se svou konfekční velikostí sednu sám za sebe, můžu si dát nohu přes nohu. Sedačky jdou navíc posunout a opěráky napřímit, takže si můžete vybrat, jestli budete zadní pasažéry rozmazlovat, nebo místo jejich pohodlí odvezete více věcí v kufru.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A než se dostanu k jízdním dojmům, musím pochválit jednu nepodstatnou věc. Je to displej pod volantem. Je nádherně jemný a ač stroze technicistní, přesto obsahuje filigránský reliéf pod otáčkoměrem a tachometrem, který z něj dělá můj nový nejoblíbenější přístrojový štít. Tak, jak jsem se kdysi rozplýval nad čistě a chytře zpracovanými budíky "staré" dvojky, tak tady musím vystřihnout poklonu před tím, jak se povedlo můj kolotočářský vkus ukojit jedním jednoduchým superjemným displejem se serepetičkami.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jen ten nový iDrive přišel o kolečko a jeho struktura už ani s jiným než dotykovým ovládáním nepočítá. Se slzou v oku vzpomínám na "starý dobrý zelený" iDrive, který byl sice plný seznamů, ale nádherně se ovládal. Chápu, lidé používají Android Auto a Car Play, což je s kolečkem asi stejně kompatibilní jako ponorka se Saharou, takže proč zabírat místo v interieru něčím, co je drahé na výrobu a k ničemu…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Nejlepší je ale stejně, jak tohle malé nafouknuté naftové auto jezdí. Při testu 118i jsem se rozplýval nad elastokinematickou zadní nápravou a faktem, že iluze zadohrabu je téměř dokonalá. Díky přístupnějšímu výkonu motoru zrovna tohle auto trošku více tahá za buclatý volant, ale v zatáčkách předvádí to, co z něj dělá jeden z nejzajímavějších "předohrabů" – alespoň v mých očích. Auto se krásně stáčí do zatáček, zadní náprava se při příčném zatížení zhoupne skoro stejně, jako by se pod plynem zhoupnul zadohrábek, a není problém uprostřed zatáčky mírně přidat. Auto samozřejmě nezadriftí, ale pocit ze zadní nápravy je nebezpečně blízko toho, co je cítit při buranské jízdě v BMW s kardanem.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Liftoff oversteer? Umíme. Zcela vypnout protiprokluz a stabilizaci? Umíme. Radost? Máme.

Snad jen špatný výhled šikmo vpřed a právě to tahání za volant vám dá při ostré jízdě najevo, které pneumatiky že to roztáčí motor. A nedriftuje to. Kdo by to čekal…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Nafouknuté malé BMW není nafouknuté zbytečně, umí na rozdíl snad od veškeré konkurence ostře vyrazit z nuly, a to i s dvouspojkovou převodovkou. V zakroucených pasážích projetých na burana dokonce rozdává radost. Až jej uvidíte na cestě, tak věřte, že nejen vrtule na kapotě je to, co je na něm zajímavé. A pokud hledáte auto na každý den, svezte se. Rozhodně se svezte…

Technické údaje

  • Motor: dieselový přeplňovaný čtyřválec, 1995 ccm
  • Výkon a točivý moment: 110 kW (150 koní) v 3750 – 4000 ot/min, 360 Nm v 1500 – 2500 ot/min
  • Maximální rychlost a zrychlené 0 – 100 km/h: 220 km/h, 8,8 s 
  • Délka: 4 386 mm
  • Pohotovostní hmotnost: 1620 kg 
  • Cena motorizace od: 886 600 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ransom
14. srpna 2022, 22:46
4

Já tedy autům prdlajs rozumím. Ale mám za to, že až donedávna se dal Bavorák poznat na první mrknutí. Tady bych z profilu tipoval na nějakej Hyundai i20...

reagovat
riderhenry
14. srpna 2022, 23:14
2

Ona tato řada nebyla nikdy úplně BMW ani v první generaci. Na druhou stranu - po pár měsících soužití s VW Touran mi stejně nedá spát, jestli by ta dvojka "aktivní cestovatel" nebyla lepší volba. Ale na první pohled jsou to teda auta řekněme nedobrá.

high_fish
14. srpna 2022, 23:42
0

Může to být sebelépe postavené auto (a třeba i je), ale ten čelní pohled na ty zrůdné ledviny (ne, ledvinkami to opravdu nazvat nelze) to prostě zabíjí. . omlouvám se, musel jsem.

esmo
15. srpna 2022, 10:01
2

Po tolika letech a pořád plačking nad ledvinama?
Vždyť BMW nabízí přehršel různých tvarů a velikostí masek. Stačí si jen vybrat :-) ... zrovna toto bych jim za zlé neměl.
Monstrózní upatlané displeje ale jo.

high_fish
15. srpna 2022, 11:12
2

Jakože po letech si oko zvykne na sebehnusnější designový prvek? Asi ano, ale je to trochu smutné..

ro
rock
15. srpna 2022, 11:49
0

i20 je proti tomuhle dynamicky vyhlížející švihák.

Opelfahrt
15. srpna 2022, 12:05
0

ransom asi myslel ix20, ten blob pro neautíčkáře.

ransom
15. srpna 2022, 13:01
0

Ten má jinou siluetu.

Sa
Sato
15. srpna 2022, 10:11
0

fuj ale som sa lakol...

reagovat
ro
rock
15. srpna 2022, 11:49
0

Nedalo mi to a našel jsem si na YT, kdože to zprznil grafiku Floydů. A vida, ono se jedná zprznění songu od Nirvany.
Do tohodle auta mi to stylově úplně nesedí, ale líbí se mi obojí zhruba tak stejně.

reagovat
ro
rock
15. srpna 2022, 11:55
0

Teď na to koukám pořádně: ten ciferník hodin na středovém displeji fakt není vidět celej? Takové zobrazení by mne spolehlivě sneslo ze světa. To fakt může nevadit? Předpokládám, že je to nějaký pás plikací, který roluje v horizontálním směru, ale doopravdy se může zastavit a zůstat v poloze, kdy ta aplikace není vidět celá? Brrrrr, až jsem se otřásl tou představou.

reagovat
vojtacz
15. srpna 2022, 15:31
0

Design mě teda nijak zvlášť nepohoršuje a řekl bych, že je i to celkem hezký (uznávám že jsem člověk kterýho nijak neuráží Golf Sportsvan), ovšem jestli to má fungovat jako rodinné MPV, tak je to imho malý. Kufr má papírově 406l, což má i krátkej Mégane. Takže žádný zázrak. Navíc za cenu od mi furt přijde jako lepší kup starší Grand Tourer s větším kufrem, který je navíc o skoro 80 tisíc levnější.

Zase říct, že se to nekupuje říct nemůžu, protože i sudetským krajským městě je docela potkávám.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem

GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko 1998
GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko

1998 rok výroby
190 koní výkon
0 ccm objem