Konečně to snad vypadá, že chladné počasí zůstane minulostí a definitivně přichází léto. Sluníčko, teplo, pohoda, grilování, bazén a spousta dalších obdobných letních radovánek. Z pozice automobilisty k tomu samozřejmě neodmyslitelně patří jízda bez střechy. Je to už skoro pravidlem, že téměř každý rok, když nastane první vlna teplého počasí, otevřu inzerci a koukám, čím bych si tak mohl udělat radost. Pořídit si auto bez střechy je takový můj dávný sen, o kterém mluvím už léta, ale nikdy na samotný proces pořízení nedošlo. Tu nebyla vhodná chvíle, tu prachy, pak zase to správné auto nebo třeba zvítězila potřeba velkého rodinného povozu. Prostě se to nikdy nesešlo tak, abych udělal ten rozhodný krok a šel si pro nějaké to kabrio. Jsem si na beton jistý, že to nedopadne ani letos, protože už teď mám spoustu důvodů, proč ne. Nicméně mi to nebrání ve snění, co by, kdyby. Takže pokud máte náladu, pojďte se podívat se mnou, co si zase letos opět nekoupím.
BMW řady 6
Abych to nějak uvedl na pravou míru. Moje představa auta bez střechy je trochu jiná, než většinová představa mých kolegů o tomtéž. Moje kabrio by určitě neměl být ultimátní sporťák, nebo snad dokonce tracktool. Naopak, pro mě je jízda bez střechy symbolem pohody, klidu a takového toho labužnického kochání se. Takže já hledám spíš velké a pohodové GT, které člověka neotravuje sportovními ambicemi a spíš ho tak hezky rozmazluje. A právě do toho popisu skvěle zapadá šestkové BMW ve verzi Cabrio. Nikdy jsem se moc netajil, že se mi libí poněkud kontroverzní éra BMW, když byl šéfem designu Chris Bangle. A z tohoto období považuji právě první novodobou šestku za nejpovedenější model (dobře, Z4 je taky super). Shodou okolností, auto s kódovým označením E63/64 nakreslil jistý Adrian van Hooydonk, současný šéfdesignér značky, to jen tak na okraj. Navzdory jistému nepochopení, v době uvedení na trh, si troufám tvrdit, že to bylo nadčasové auto, které dodnes vypadá dobře. Ale znáte to, 100 lidí, 100 chutí.
Kdybych se rozhodl pro nákup této šestky, bylo by mi asi jedno, který motor zvolit, protože k charakteru auta se hodí všechny, s jednou výjimkou. Tou je vrcholná verze M6 s obřím desetiválcem. Tento skoro závodní motor do pohodového GT moc nepasuje. A co si budeme povídat, nároky na udržení v chodu jsou u něj extrémní. Jinak asi nemá příliš smysl rozebírat spolehlivost, přeci jen je to 20 let starý prémiový kabriolet, takže jistě tušíte, že se objeví sem tam nějaké problémy. Každopádně mohu říct, že šestka bez střechy je autem mého gusta. Pokud byste měli zájem, zhruba od 300 tisíc se dají koupit použitelné kusy.
Mercedes-Benz SL R230
Když už se tu bavíme o velkých cestovních GT bez střechy, nemůžeme opomenout Mercedes. Je to právě model SL, který v podstatě definuje celou tuhle kategorii. SL existuje dnes již v nějakých 7 generacích, přičemž samozřejmě, jako snad každý mám slabost, pro slavnou žehličku (R129). Kdybych si však reálně měl nějaké to SL koupit, byla by to o generaci mladší R230, kterou považuji za jedno z nejhezčích aut nového milénia. Mercedesu se povedlo udělat nesmírně elegantní auto, navzdory tomu, že jej osadil pevnou skládací střechou, což je sám o sobě nezvykle obtížný úkol. Ze všech stran vyvážený roadster, který dodnes spolehlivě krade mou pozornost, kdykoli projede okolo.
Na úrovni je také interiér, který svou posádku hýčká přesně tak, jak to umí jen Mercedes. Pod kapotou jste mohli mít celou plejádu motorů, od základních šestiválců, přes charakterní osmiválce až po monstrózní V12. Já osobně bych sáhnul právě po jednom z povedených vidlicových osmiček, které se k celému autu dokonale hodí a perfektně dotváří jeho osobnost. Pro Mercedes SL mám opravdovou slabost, takže kdybych mohl, s radostí bych si nadělil jednu stříbrnou pětistovku. Oproti výše zmíněnému BMW budete potřebovat přihodit zhruba 100 tisíc na pořízení.
Jaguar XK X150
Co si budeme povídat, v této vybrané společnosti by samozřejmě neměl chybět ani tento britský gentleman. Modelová řada XK v polovině devadesátých let nahradila stárnoucí XJ-S, který vydržel na trh dlouhých 20 let. Už první XK (X100) bylo mnohými považováno za čarokrásné auto, s čímž rozhodně nelze nesouhlasit. Mně však ještě o chlup víc imponuje jeho nástupce, s označením X150. Možná je to těmi lehce ostřejšími tvary, možná hodnotnějším vnitřkem, kdo ví. Tak či onak, obě dvě generace jsou krásnými ukázkami britského designu. X150 má na svědomí mistr svého řemesla, Ian Callum. Věřili byste, že toto XK oslaví zanedlouho dvacáté narozeniny? Já snad ani ne, tak moc nadčasové auto to je.
Co se pohonu týče, mohli jste si vybírat výhradně jen mezi osmiválci, takže tady nelze udělat chyba ve výběru. Zbývá už jen stáhnout střechu a za zvuku plnotučné V8 ujíždět vstříc západu slunce. Lákavá to představa, že? Tak třeba někdy se zadaří, člověk by se neměl vzdávat svých snů, že? A jak si budete užívat léto vy? Bude to také s otevřeným nebem nad hlavou? Diskuze je vaše. Jaguar je z dnešní trojice asi nejdražší na pořízení. V tomto případě je třeba počítat s částkou okolo půl milionu.
05. června 2023, 14:20
1
V létě takhle nějak. Ale občas by mi nějaký SL55 AMG bodlo, to jako ne že ne :))
05. června 2023, 16:25
0
Jsou to pěkné kousky, dá se říct všechny. Ale hodně mi vrtá hlavou k Z4 pořídit sestřičku 6ku, ideálně V8 benzín. Ona je totiž krásná i s nataženou střechou. Má to ale pár háčků, hlavně v podobě financí a pak i kdy by s tím člověk jezdil? Už tak mi přijde, že Z4 v tomto zanedbávám.
05. června 2023, 16:47
2
Jag s prehladom najkrajší.
Prihodil by som do výberu ešte Alfu spider, čo by mohla byť servisne trochu menšia samovražda, a aj keď ide o cabrio z obyčajného sedanu, podobne ako 3er cabrio alebo napr saab 3-9 cabrio, tak štýlu to má (podla mňa) na rozdávanie.
https://www.sauto.cz/osobni/detail/alfa-romeo/spider/190954852
len v nejakej inej farbe
06. června 2023, 13:04
1
O téhle Alfě jsem vůbec nevěděl, že existuje. Díky. Pod AR Spider jsem znal jenom tu první a tu odvozenou od GTV.
05. června 2023, 18:40
4
Last of the true...
06. června 2023, 06:37
-1
Krása. Při čtení výběru jsem si říkal, že tam chybí nějaké opravdu wow auto, jen jsem rychle nedokázal přijít na to jaké.....tohle to splňuje beze zbytku.
06. června 2023, 09:51
0
Asi to je tím, že výběr auta je tak nějak do půl mega aby šlo koupit, pokud jsem to pochopil správně.
A tak mě napadá otázka na kabriolet, do těch cca 400 tis. Kč, který to wow udělá?
06. června 2023, 10:36
0
Frankie: Ok uznávám ceny jsou docela vysoko. Starší Grancabrio protože je starý a je jich docela málo a nový zas že je to Maserati. A prostě ta cenová politika je naprosto vražedná. Nicméně funguje, zatím.
Za pětset českých na stole. Přece SL jak je v článku. A co může být protiváhou autům z textu. Taková česká svíčková. Audi S5 Cabrio. Jasně asi to tolik nepraskne do očí souseda. Na silnici se těch 330ps ale ukáže v quattro jako dobrá volba. Červená střecha a kůže jasná volba;))
06. června 2023, 11:32
0
Koukal jsem na to a přesně tak. SL, BMW 6 a A5. Pak snad Camaro a Mustang, bo Amerika. Ale tím úplným wow dle mě nejsou ani jedno z nich. To se holt musí hlouběji do kapsy. V téhle kategorii převládají dvoumístné roadstery, takové ty běžnější a pak odvozena kabria z běžných aut.
Tím pádem to autor dobře vystihnul, když chtěl nesportovní kabrio co trochu vyčnívá a je do 500 tis.
U mě ten wow začíná u Lexus, Jaguar, vše V8, a pak dal, výš k Porsche, atd. Jen to zas už nebudou úplně nesportovní...
06. června 2023, 15:44
0
Starej Jaguar XJS. V ceně 400-500 to bude V12 ve stavu "skoro jak novej"
A ta nekonečně dlouhá naleštěná kapota bude mít větší wow efekt než XK100. Ale není to úplně na sport :-)
06. června 2023, 22:23
0
Jo, jedna na sautu vyskočila. Je to paráda, to tedy jo. Ale vůbec netuším, co to obnáší ji provozovat.
06. června 2023, 10:16
0
Interiér Jagu X150 že působí hodnotněji než u modelu X100? Lol
06. června 2023, 10:38
1
Hlavně u cabria zejména na sezónu fakt budu řešit hodnotnost interiéru. Stačí mi když funguje střecha, okna a v nejhorším klimatizace. Jestli mám prasklou kůži někde nebo tvrdší plasty to mě fakt netrápí:))
06. června 2023, 15:00
0
To si fakt nemusel mi dávat mínus Daně;D Každopádně hodnotněji je slovo jak že Světa Motorů.
06. června 2023, 10:40
0
Chápu u někoho potřebu kabrioletu. Ale po technické stránce je výběr náročný na dobrý servis, elektroniku nevyjímaje. Starší kousky se už budou hlásit o přetěsnění, rozvody, ... Taky pohony střechy jsou o něco komplikovanější. Při menším nájezdu se to možno do 100k/rok za opravy vejde.
06. června 2023, 12:21
0
Kabrio mám 7 let. Průměrné najezdím tak 5 tis.km/rok. Letos mu je 20 let. A servis? Jen normální běžný, plus péče o kůži a impregnace střechy. Ta je elektrice a stále funguje ok. Tak to snad takto vydrží dál.
Jediné co bylo jakoby navíc, tak pretesneni motoru. Ale to je dáno stářím, ne kabriem.
06. června 2023, 12:49
1
Z4 je v pohodě, technicky 3-ka. Kupé mají podobné problémy. Reaguji na výběr v článku a větší motory. Je to už luxusnější kategorie, dražší platformy, nespočet řídicích jednotek a druhovýroba, co moc dobře nefunguje. Jde o udržování všeho v dobrém funkčním stavu.