reklama
načítám data...

Bazarový snílek: BMW 850i

Jste fanoušci značky BMW, ale nelíbí se vám její dnešní vývoj? Ještě pořád si můžete koupit jeden z pokladů minulosti.

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Bazarový snílek: BMW 850i

Vždycky jsem měl slabost pro velká kupé. Mám rád když mě auto hýčká kvalitním a zajímavým interiérem, dostatkem pohodlí, silným motorem a miluji ten gétéčkový styl. Je to všechno velké, zbytečné a nepraktické, ale má to neuvěřitelný styl. To je oč tu jde v první řadě. Pokud jste, podobně jako já, vyrůstali v devadesátých letech, pak věřím tomu, že i pro vás je nejreprezentativnějším zástupcem, téhle úžasné automobilové kategorie BMW 850. My jsme pro vás jedno takové našli a bude se vám líbit. 

V polovině 80. let se chytré hlavy v BMW rozhodly nahradit už poněkud zastarávající (ale stále úchvatnou) řadu šest interně označovanou jako E24. Vývoj osmičky ovšem probíhal jinak než by se mohlo zdát logické. Vývojáři se nepokoušeli postavit E31 po vzoru jejího předchůdce, nýbrž začali s čistým listem papíru. Výsledkem je naprosto dech beroucí design. Není asi překvapením, že za jeho návrhem stojí tak trochu opomenutý génius Claus Luthe. Pro Lutheho byla pravděpodobně osmička vrcholem jeho kariéry a zároveň také smutnou labutí písní. Po rodinné tragédii jeho práce pro BMW záhy skončila. Je zvláštní jak se E31 po designové stránce povedla, když jedním z hlavních cílů bylo vytvoření co nejaerodynamičtějšího auta. To se také skutečně povedlo, protože součinitel aerodynamického odporu vzduchu činil pouhých 0,29. I na dnešní dobu je dobrá hodnota, natožpak v roce 1990. Neméně impozantní je i architektura interiéru. Opticky mohutná palubní deska je orientovaná na řidiče, přesně jak se na BMW sluší a patří. Celému interiéru dominuje mohutný středový tunel se spoustou ovládacích prvku. Tak trochu podezírám chlapce od Porsche, že se při svém návrhu vnitřku pro Panameru inspirovali právě u E31. Nejvíce však oceňuji extrémně štíhlý a klínovitý profil exteriéru. Osmička vypadá stejně jako auta, která jsem si kreslil ve škole pod lavicí při hodině matematiky. Jednoduché, ostré a dokonalé. Svůj díl na tom jistě má také absence B sloupku, každé auto bez něj vypadá tak nějak lépe. Třešničkou na dortu jsou výklopné světlomety, což je také věc, které už se dnes nedočkáme. 

reklama

Technicky patřila E31 ve své době k naprosté špičce. Jako jedno z prvních BMW měla vzadu multilink a také elektronický systém kontroly stability. Podvozek je nastaven téměř ideálně. Je příjemně pohodlný při klidně jízdě a zároveň se nenechá rozhodit když tlačíte na pilu. Pod kapotou jste mohli najít plnotučné osmiválcové a dvanáctiválcové motory. Elektronických hraček měla osmička víc než najdete v prodejně Datartu. Elektricky stavitelný sloupek řízení, automatické dovírání oken po uzavření dveří, samostmívací zrcátko a spoustu dalších drobností. Patrně to stálo za ne zrovna malými problémy se spolehlivostí. Tahle kráska potřebuje trochu víc péče než je obvyklé. Odvděčí se vám za to však královsky.  

Konkrétní kus, který jsme pro vás dnes našli je z roku 1992. Když otevřete dlouhou kapotu, napočítáte dvanáct válců. Ano, je to 850i, což v překladu znamená, že vám na cestách bude dělat společnost rovných tři sta koní. E31 je tak trochu otesánek, takže byť se může zdát 300 koňové stádo jako velmi početné, já bych to spíš označil slovem adekvátní. Váha přesahující 1800 kilogramů si žádá své. S tím se pojí také zvýšená chuť ke konzumaci vysokooktanového nápoje. Jo, tohle není zrovna nejlevnější koníček, ale jsem přesvědčen, že vás bude zatraceně bavit. Tím spíš, když se podíváte do interiéru. V prostoru pod volantem napočítáte tři pedály. Ano, tahle osmička má klasický fofr klacek. Taková kombinace V12 a manuální převodovky se jen tak nevidí.

Koupit či nekoupit, toť otázka. Já hlasuju pro první variantu. Tohle auto je dokonalým ztělesněním doby ve které vzniklo. Symbolizuje svobodu, která nebyla poznamenaná regulacemi a limity na cokoli. Ukazuje technický pokrok, který dával naději v lepší zítřky. Byl to král. Bohužel jeho prodejní úspěchy nebyly zrovna dvakrát růžové. Za deset let produkce se prodalo jen něco přes třicet tisíc kusů. Což z E31 dnes činí poměrně slušnou raritu. Tím spíš s manuálem. Kupujte, nebudou. Až koupíte, ozvěte se nám, hrozně rádi bychom se svezli. 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pochtli
23. října 2016, 10:32
0

Nad tímhle kouskem jsem v pátek slintal, jen mít ty přebytečný prachy..

reagovat
ss
sss
23. října 2016, 10:42
0

Nekoupit, už jen kvůli těm kolům...

reagovat
zimbic
23. října 2016, 12:20
2

kola jsou to poslední, ty se vždycky dají vyměnit..

Pochtli
24. října 2016, 13:55
0

Co člověk, to jiný vkus. Mně se zrovna tyhle kola na tomhle autě líbí..

krab
23. října 2016, 11:16
2

taky jsem si všimnul.....
Tenhle "bazarový snílek" docela vystihuje určitou změnu ve vnímání mnoha aut s přelomu 80-90tých let. Ještě před nedávnem by leckdo na BMW fóru či jinde tvdil že je to předražený I kdyby byl za 300...
BMW 850i je moc krásný auto. Taky jsem ho vždycky chtěl! Čas od času mívám velkou chuť si pořídít velké auto třídy GT, ale nakonec s politováním musím sám sobě přiznat, že nemám kam bych s ním pravidelně jezdil. To je auto pro někoho kdo jezdí pravidelně nějakou dlouhou trasu, kterou si občas zpříjemní tím, že vytáhne takové auto z garáže a třeba si tu trasu vylepší o pár hezkých silnic 1. a 2. třídy. Já musím v týdnu jezdit spíš kratší trasy ( 25km jedna cesta) a velkou cast po městském okruhu, zbytek po malých okreskách. A v sobotu ráno se často projedu na oblíbených úsecích úzkých okresek plných zatáček. A na takovéhle účely 850i z velkou pravděpodobností není to pravé.
Jinak teda v těchto cenových relacích se dá pořídit víc zajímavých GT. Minimálně 1x týdně nějaká taková hledám abych si pak odůvodnil, že zatím ne, že to není to přesně co potřebuji.
850i je hodně složitá, hodně náročná na údržbu a možná nejvhodnější bude nakonec s automatem, ačkoli se to na první pohled nezdá. Já osobně bych v této třídě koupil Jaguar XK (X150) s 4.2 AJV8 motorem, ročník 06-08' , takové auto (a jedno je k sakru na prodej které mě jak jinak než láká koupit...) je novější, spolehlivější , má lepší automat od ZF a stale je plné charakteru. I když X150 vznikla v komplikované době Jaguaru, tak presto je to obecně velmi dobře hodnocené auto. A dají se koupit kolem půl mega.
Zrovna za půl mega se dá koupit I Maserati 3200 GT , pokud se člověk fakt zblázní a nebojí se jít do toho :)

Každopádně s 850i bych se svezl taky :) ...

reagovat
beastar
23. října 2016, 17:14
0

To Maseratti bych raději vynechal i ve stavu nepříčetnosti přece jen ta aura nespolehliveho verglu zrovna u tohohle modelu není neprávem ale přiznávám že před půl rokem jsem o jednom co bylo k mání v Brně přemýšlel:))) Ještě že u mě srdce vítězí málokdy nejvíc mi umí vždycky zkazit manželka.

beastar
23. října 2016, 17:16
0

Vynechal sem tam slovo radost.... Protože telefon.

Knightrider
23. října 2016, 11:27
1

Mně se 840/850i taky vždycky líbilo. Čas od času ho v Praze potkám, ale už se tyhle auta moc nevidí. Ani jsem netušil, že ten V12 se dělal i s manuálem. Myslel jsem, že k téhle motorizaci byl jen automat. Je to hezké, ale provozovat to bude sakra drahé. Na druhou stranu, už pořizovací cena vylučuje z okruhu zájemců 20-ti leté tuningáře, takže by si to časem mohlo najít solidního majitele, který nedopustí zpustošení.

reagovat
Be
Bendy
23. října 2016, 11:48
1

850csi sa dokonca vyrábali iba s manuálom :)

Přemda Honda
23. října 2016, 12:37
0

Knightrider to jsi napsal dobře,20-letí tunéři vyhubí jen zbývající E36 :-)

Knightrider
23. října 2016, 20:54
-1

A tech skoda nebude. ;-)

H_F
24. října 2016, 01:01
0

dokonce se delala 380k varianta 850CSi... vyhradne s manualem
coz je taky jedina dvanactivalcova e31, nad kterou ma smysl uvazovat

Přemda Honda
23. října 2016, 12:33
2

Takovou tmavě modrou 850 jsem v polovině 90-tých let měl,byl to dar od bratra k narozeninám...
Bohužel to byla verze Maisto 1/24 ????

reagovat
ki
kiff
25. října 2016, 18:33
0

jj presne tak, parkrat uz jsem o nem uvazoval ale ten V12 je fakt silenej, jsou to proste 2 auta v jednom. dve ridici jednotky, dve baterky (ktery se nesmi odpojit, jinak spadne do nouzovy rezimu a jede jen na 6 a ani autorizovany servis bmw u nas si s tim nevi rady) V12 je sice sen kazdyho petrol heada ale provozni naklady, a to samozrejme nemluvil jako o daily driveru jsou proste sileny. Nedavno jsem kupoval Jag XJS a i kdyz vetsina aut byla V12 sel jsem nakonec do o par kilowat slabsi R6 (proverenou AJ8) , ktera je lehci, zere min jak pulku a zvladnu ji opravit sam pripadne muj znamy automech.

Tomb
23. října 2016, 12:35
0

Osmička je opravdu krasnej kus auta. Ale aby se človek nezblaznil ze servisu. Rozhodne bych nechtel v tom tenhle šílenej dvanáctiválec...

reagovat
Skipper
23. října 2016, 15:26
0

A to já zase bych ji s V12 bral všemi deseti.

Ma
MadMattCZ
23. října 2016, 16:52
0

Já slyšel, že ten V12 je opravdu šílený. Prý má dvě řídící jednotky, dvě baterie a kdo ví co ještě má dvakrát. Jsou to takový dvě auta v jednom balení :D

Skipper
23. října 2016, 17:32
0

Jojo, je to tak. To mě právě fascinuje nejvíc :D Prostě auto pro mně.

H_F
24. října 2016, 00:53
0

jakoze mas rad radovy sestivalce?
protoze tak se to auto chova kdyz mas stesti a zrovna mu funguje aspon jedna pulka

Skipper
24. října 2016, 08:58
0

To mám rád taky. Ale čím složitější a komplikovanější auto, tím je pro mně zajímavější. Asi jsem automobilový masochista nebo co :D

Rien
23. října 2016, 13:00
0

Sakra to je muj sen tohle. Kdybych prodal moji e32 tak bych na to asi i mel, ted jestli bych to uzivil i kdyz by to stalo skoro jen v garazi

reagovat
Přemda Honda
23. října 2016, 13:01
0

V našem malém městečku s 3,5 tis. obyv. měl kdysi dávno jeden (dnes už notně zchudlý) podnikatel červenou 840i...Jako malý špunt jsem si myslel,ze je to nějaké "ferrrary nebo lamborDŽíNY" :-D

reagovat
PeterLuk
23. října 2016, 17:57
0

Musím uznať, že ako my už "zaoblenejšie" BMW nešmakujú, tak toto vyzerá naozaj parádne! Veľké, elegantné, pritom ale narozdiel od mnohých ostatných BMW nepôsobí ťažkopádne. Nadčasové auto!

reagovat
H_F
24. října 2016, 00:50
0

eh, ani nectu komentare, rovnou napisu tisickrat omilanou pravdu
kdyz e31, tak 840i.. dynamika stejna, spolehlivost uplne jinde

snad nejhorsi dvanactivalec historie, oproti nemu je xjs v12 neprustrelny auto
jinak to je tezka neohrabana krava, je nasnade proc tehda levnejsi vybehova e30 m3 stoji dnes vic nez nejdrazsi bmw

jinak za design palec nahoru, ten se jim celkem poved, osma mohla teda bejt o neco placatejsi

reagovat
hb
hb11
24. října 2016, 12:14
0

To, ze se vyplati vzit 840i plati pro starsi V12 M70 (krome mnohem vetsi slozitosti ten motor hlavne oproti V8 ani lepe nejede). U novejsi V12 M73 (stejna jako je davala do e38) uz to neplati..

vi
vita
24. října 2016, 02:18
0

exkluzivní vůz, exkluzivní recenze: http://moje.auto.cz/s-mike-RSKa-/bismarck.html

reagovat
Přemda Honda
24. října 2016, 13:09
0

Jak nemám rád mrkačky,tak osmička je měla fakt pěkný...byly použité i na české MTX Tatra V8

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Torino Ford Torino 500 6.6L  1971
Ford Torino Ford Torino 500 6.6L

1971 rok výroby
300 koní výkon
6 600 ccm objem

Ford Mustang Manual / TOP STAV / 1966
Ford Mustang Manual / TOP STAV /

1966 rok výroby
200 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Corvette cabrio 1987
Chevrolet Corvette cabrio

1987 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Hummer H1 HMMWV Humvee 1987
Hummer H1 HMMWV Humvee

1987 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Dodge Coronet Red ram 1953
Dodge Coronet Red ram

1953 rok výroby
103 koní výkon
3 900 ccm objem